Dæktryk
Fra : Ukendt

Dato : 16-08-07 09:20

Jeg fyldte lige luft i vores dæk i dag, det er michelin energi helårs dæk,
165/65 R14 .. Maks pressure 51 psi ,, Det ved jeg jo ikke hvor mange bar
er, men heldgivis for OK, har deres lyftstander både psi og bar .. Jeg kom
38 bar i alle dæk, er det helt skidt ?? Hvor finder man ud af det korrekte
dæktryk for de dæk ?? For maks tryk er det vel ikke ( 51 psi ) ??

Lasse

Fra : Bjarne

Dato : 16-08-07 09:39

In article <46c408a2$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
   "Lasse" <h> writes:
> [...]
> 38 bar i alle dæk, er det helt skidt ?? Hvor finder man ud af det korrekte
> dæktryk for de dæk ?? For maks tryk er det vel ikke ( 51 psi ) ??

Det står i bilens instruktionsbog.
Der står sikkert også andre nyttige oplysninger.

Alternativt på indesiden af benzinklappen, eller på forreste dørstolpe
når man åbner døren.

mvh,
Bjarne

Fra : Mikkel Lund

Dato : 16-08-07 09:41

Lasse skrev:
> Jeg fyldte lige luft i vores dæk i dag, det er michelin energi helårs dæk,
> 165/65 R14 .. Maks pressure 51 psi ,, Det ved jeg jo ikke hvor mange bar
> er, men heldgivis for OK, har deres lyftstander både psi og bar ..

det er 3.5 bar

>Jeg kom
> 38 bar i alle dæk, er det helt skidt ??

JA. Og helt hen i vejret. Tror du ikke det var 3.8 bar?

>Hvor finder man ud af det korrekte
> dæktryk for de dæk ??

Det stå tit i døren på bilen. Eller spørg her så der der sikkert nogen
det ved det.

>For maks tryk er det vel ikke ( 51 psi ) ??

Jo!!! Jeg ville lukke noget tryk ud med det samme. Det er ikke sikkert
at kører med...

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : Roberto

Dato : 16-08-07 10:28

Lasse wrote:
> [...]
> 38 bar i alle dæk, er det helt skidt ?? Hvor finder man ud af det korrekte

38psi er 2.6bar og det er en del. Jeg ville 'nøjes' med 2bar/29psi
indtil du (snart) finder ud af det korrekte tryk.
Prøv inde på www.michelin.dk og 'find et dæk som passer til din bil'
Der er osse forslag til dæktryk.

> dæktryk for de dæk ?? For maks tryk er det vel ikke ( 51 psi ) ??

Nej nej nej! Det er bare absolut max tryk og alt alt alt for meget.
Trykket afhænger jo af bil og last osv osv.

/Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-07 11:07

TAk for det, det svar fik jeg virklig meget ud af .. Så må jeg jo køre
tilbage og få korrekt lufttryk .. mange tak .. Og til andre .. Bilen er "
født" med 13 " tommer dæk, og af andet mærke .. Og DET VAR 38 PSI jeg kom i
de dæk .. Nok ikke godt Men tak, skal jo fragte familien sikkert, så
kører nu igen TAk og god weekend
Lasse

Fra : Mikkel Lund

Dato : 16-08-07 13:33

Lasse skrev:
> [...]
> født" med 13 " tommer dæk, og af andet mærke .. Og DET VAR 38 PSI jeg kom i
> de dæk .. Nok ikke godt Men tak, skal jo fragte familien sikkert, så

Ville ellers gerne ha set dine dæk med 38 bar i. Eller standeren der kan
give 38 bar...

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : Tom

Dato : 16-08-07 15:04

> [...]
>
> 38psi er 2.6bar og det er en del. Jeg ville 'nøjes' med 2bar/29psi indtil
> du (snart) finder ud af det korrekte tryk.

Hmmm, det er jeg nu ikke enig i. Hvis jeg læser min instruktionsbog til min
mondeo (ved ikke hvilken bil vi eller taler om), så er 2.0 bar ALLLT for
lidt hvis man har tænkt sig at køre over 120 Km/t eller laste bilen med
nogle ekstra Kg. Ved min mondeo skal der faktisk 2.8 bar i ved fuld last og
hastighed.
Jeg tror jeg vil anbefale at holde sig til instruktionsbogen, det plejer der
ikke ske de store ulykker ved.

--
Tom

Fra : ShutEye

Dato : 16-08-07 23:27

> Jeg tror jeg vil anbefale at holde sig til instruktionsbogen, det plejer
> der ikke ske de store ulykker ved.

God plan. Selv på min 1000kg civic er der anbefalet 2,1 bar.

Fra : Martin

Dato : 17-08-07 10:34

Ja jeg plejer stort set på alle mine biler at sige lidt over 2 bar og skal
man have extra last af en eller anden grund måske op til 2,5 det er sådan en
tommelfingerregel...

Fra : Roberto

Dato : 20-08-07 12:10

Tom wrote:
> [...]
> nogle ekstra Kg. Ved min mondeo skal der faktisk 2.8 bar i ved fuld last og

Du skal læse hans indlæg, "165/65 R14" det er vist længe siden at ford
brugte så små sko :)

Fra : Specks6812

Dato : 16-08-07 11:12

"Lasse" <h> said in

> [...]
> bar .. Jeg kom 38 bar i alle dæk, er det helt skidt ?? Hvor finder man
> ud af det korrekte dæktryk for de dæk ?? For maks tryk er det vel ikke

PSI > BAR
http://www.britishmetrics.com/html/pis-bar.htm

Fra : Hr. Jensen

Dato : 16-08-07 14:49

On 16 Aug 2007 10:12:06 GMT Specks6812 <findit@hotmail.com> sent the
following smoke signals:

>http://www.britishmetrics.com/html/pis-bar.htm
******
Pis-bar?
Det lyder som et medbring-selv-drikkevarer-arrangement...

Men okay, linket virker.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : ShutEye

Dato : 16-08-07 23:28

> ******
> Pis-bar?
> Det lyder som et medbring-selv-drikkevarer-arrangement...
>
> Men okay, linket virker.

Heheh lol. Havde jeg ikke set - som du skriver: linket virker.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 16-08-07 15:06

Specks6812 skrev:

> PSI > BAR
> http://www.britishmetrics.com/html/pis-bar.htm

Hvad med google? "38 psi to bar"

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-07 05:11

Lasse wrote:
> .. Jeg kom 38 bar i alle dæk, er det helt skidt ??

38 bar?? Hmm hehe... er det traktorhjul? Min bil skal køre med hhv. 2,0 og
2,3 bar for og bag.
Med fuld last anbefales at køre med 2,3 og 2,8 bar i samme bil (står der på
indersiden af tankdækslet).

/Steen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 18-08-07 08:32

"Steen F." <steenSNABELAsteenmartin.dk> writes:

> 38 bar?? Hmm hehe... er det traktorhjul? Min bil skal køre med hhv. 2,0 og
> 2,3 bar for og bag.

Hvorfor traktor? Normalt er det tynde dæk der kører med højt tryk.
Racercykler kan ligge på 110psi (ca. 7,5 bar). 38 bar er der nu nok
ikke noget der kører med.