Afkøling af turbolader
Fra : Boye Wildt

Dato : 15-08-07 18:21

Hejsa.
Der er nogen forvirring om hvor lang tid en diesel motor med turbolader bør
afkøle før man standser motoren.
Hvis man f.eks.kører på motorvej med campingvogn, altså med stor belastning,
og skal ind og tanke, mener jeg at man bør lade motoren gå i tomgang mindst
3-5 minutter før motoren standses. En turbolader med ca. 15000 omdr. som
pludselig standses kan få olien til at kokse, med risiko for at lejerne
nedbrydes. Hvad mener I? Der er ikke nævnt noget om dette i
brugsanvisningen.

Mvh
Boye

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 15-08-07 18:39

Boye Wildt wrote:
> [...]
> pludselig standses kan få olien til at kokse, med risiko for at lejerne
> nedbrydes. Hvad mener I? Der er ikke nævnt noget om dette i

Det er aldeles fornuftigt at lade turboen køle efter hård belastning. På
min Avensis D-4D er der i manualen foreskrevet 0 minutter ved normal
kørsel, 1 minut ved frisk kørsel, og 2 minutter ved kraftig ydelse.
Iøvrigt, så reducerer jeg også farten lidt før afkørslen..

-Thomas Jørgensen.

Fra : Klaus G.

Dato : 15-08-07 18:44

> [...]
> pludselig standses kan få olien til at kokse, med risiko for at lejerne
> nedbrydes. Hvad mener I? Der er ikke nævnt noget om dette i
3-5min lyder umildbart noget i overkanten synes jeg.

Max 2min. vil jeg mene, så længe der ikke er tale en virklig stor belastning
af bilen.

En bil der køre med CV burde ikke køre med såååå høj belastning igen, den
køre jo ikke så hurtigt, så bare at trække en CV med 80-100km/t burde ikke
være nogen helt vild belastning. Men det kommer selvfølgelig an på bilens
motor størrelse. Men når man triller ind på en tankstation, så motorbremser
man en del af vejen, altså køler turboen også der.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Brian

Dato : 15-08-07 19:35

"Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> 3-5 minutter før motoren standses. En turbolader med ca. 15000 omdr. som

Er 15k rpm ikke sat lavt? Jeg troede at de snurrede en del hurtigere (op til
100k rpm)

Fra : Niels Bengaard

Dato : 15-08-07 19:45

> [...]
> pludselig standses kan få olien til at kokse, med risiko for at lejerne
> nedbrydes. Hvad mener I? Der er ikke nævnt noget om dette i

Jeg har haft benzinturbo siden 1997 og har ikke praktiseret at lade noget
køle ned, men nu kører jeg heller ikke dødskørsel lige ind til min hoveddør.
Hvis man ved man skal tanke, kan man da lette på gassen lidt før og så er
den ikke længere, man kan da ikke holde i tomgang mens man fylder på.
Jeg tror det er et fænomen der overdrives, hvis man kører
kvalitetsmotorolie, ser man formodentlig kun meget sjældent problemer. Jeg
har i hvert fald ikke hørt om defekt turbo pga. manglende tomgangskørsel i
denne gruppe før. Måske har jeg overset noget, så ret mig hvis jeg tager
fejl.

Mvh Niels

Fra : Henning

Dato : 15-08-07 20:14

On Wed, 15 Aug 2007 19:21:19 +0200, "Boye Wildt"
<Bowitek@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>pludselig standses kan få olien til at kokse, med risiko for at lejerne
>nedbrydes. Hvad mener I? Der er ikke nævnt noget om dette i

Er der ikke automatisk elektrisk køling? Det mener jeg der er i min
Mazda6?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-07 20:32

>Er der ikke automatisk elektrisk køling? Det mener jeg der er i min
>Mazda6?

Ikke på oliekølingen af turboen.. så snart du stopper motoren stopper
oliepumpen og dermed er det slut med smøring af turboen.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk