Nyt grafikkort
Fra : Mikael Schøler

Dato : 16-08-07 13:38

Hej NG,

I min stræben efter en stille pc, er jeg ved at være nået vejs ende.
Jeg er dog rimelig meget i tvivl mht grafikkort. Jeg aner nada om hvad
der er hot og hvad er er yt.

Jeg har dog kig på dette Gigabyte GV-NX86S256 som har passiv køling.
Det skal helst være med en løsning der giver så lidt støj som muligt,
selvom jeg har læst en del om at det er svært at skabe ordentlige
grafikkort med passiv køling, der kan tage spil også.

www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=378681

Jeg er dog lidt skeptisk, for i denne anmeldelse, beskriver han en
temp på 90-102 på kortet (dog uden anden køling i kabinetet)
(se side 2)

www.overclockers.co.nz/ocnz/review.php?id=07vga00n8600gtsgigabyten8600gts0105

mens den danske test hos tweak.dk intet nævner om varme:

www.tweakup.dk/article/1184/dk/

Sidder der nogle silent-pc nørder derude der evt. kan anbefale dette
kort eller evt. et andet som benytter sig af en eller anden form for
passiv køling?

Prisidé : 1500,- ca.
Slottype: PCI-E

Jeg regner med at kortet skal bruges i denne konfiguration:
Kabinet: Antec Sonata III EU
CPU køler: Scythe Andy Samurai Master SCASM-1000
Ekstra blæsere: Papst 4412F/2GLL (erstatter blæser i kabinet og på cpu
køler)
CPU: Core 2 Duo E6750 2.66 GHz
Ram: Corsair XMS2 2 x 1 GB
Bundkort: ASUS P5N32-E SLI Plus AiLifestyle Series

Mvh
Mikael

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-08-07 15:23

Mikael Schøler wrote:

> Jeg er dog lidt skeptisk, for i denne anmeldelse, beskriver han en
> temp på 90-102 på kortet (dog uden anden køling i kabinetet)

Det betyder bare at du skal have noget airflow i kabinettet drevet af
store langsomtroterende blæsere af god kvalitet.

Jesper Poulsen

Fra : Mikael Schøler

Dato : 16-08-07 15:41

On Aug 16, 4:23 pm, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:

> Det betyder bare at du skal have noget airflow i kabinettet drevet af
> store langsomtroterende blæsere af god kvalitet.

> [...]

Hvis du ser på billedet af kabinetet, så er der en blæser bagud men
altså intet foran. Jeg overvejer dog om der er plads til at sætte en
papst 120mm foran også..

http://www.antec.com/images/400/open_fan_S.jpg

Ifølge denne anmeldelse er der plads, så det er nok vejen frem:

http://www.virtual-hideout.net/reviews/Antec_Sonata_III/index3.shtml

Har jeg ret i at den blæser der sidder foran, skal suge luft ind/puste
luft ind mens den der sidder bagpå skal puste ud/suge luft ud?

Mikael

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-08-07 16:19

Mikael Schøler wrote:
> Hvis du ser på billedet af kabinetet, så er der en blæser bagud men
> altså intet foran. Jeg overvejer dog om der er plads til at sætte en
> papst 120mm foran også..

For 2 uger siden havde jeg fornøjelsen af at være i rum med et Antec
P180. Der er god plads til 120mm blæsere og der er blæserstyring til
alle blæsere. Maskinen havde et GF8800GTS og den var tavs som graven.
Ikke en lyd. Intet.

Jesper Poulsen

Fra : Nicolai

Dato : 16-08-07 17:50

Mikael Schøler skrev:

> Har jeg ret i at den blæser der sidder foran, skal suge luft ind/puste
> luft ind mens den der sidder bagpå skal puste ud/suge luft ud?

Ja elelr den modsatte vej, bare man sikrer der er flow. Ofte vil PSU's
også blæse ud, så at den foran trækker ind giver god mening.

Jeg kender ikke kabinettet, men ydermere er det vigtigt at flowet
passerer de ting den skal køle.

> Mikael

nicolai

--
Støt Red Barnets landsindsamling den 9. september og meld dig som indsamler.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-08-07 18:53

Nicolai wrote:
> Ja elelr den modsatte vej, bare man sikrer der er flow. Ofte vil PSU's

Say what?

Varm luft stiger op og PSU'ens flow er bagudrettet - derfor følger man
det flow ellers skabes der turbolens i kabinettet og det ødelægger kølingen.

Jesper Poulsen

Fra : Nicolai

Dato : 16-08-07 21:32

Jesper Poulsen skrev:

> Say what?
>
> Varm luft stiger op og PSU'ens flow er bagudrettet - derfor følger man
> det flow ellers skabes der turbolens i kabinettet og det ødelægger
> kølingen.

HVorfor læser du ikke bare hvad jeg skriver? Hvis vi snakker om flow,
skal flowet køre den ene eller den anden vej(blæserne laver samme flow),
derfor kan han gøre som han skriver eller modsat for dem begge(generelt
flow). Netop fordi vi taler om et kabinet hvor der er en PSU, giver det
god mening at gøre det første, netop fordi at den trækker luften bagud.
Hvilket jeg også skriver.

Hvad var så problemet? Udover at jeg måske ikke lige skriver det på den
måde der passer dig.

nicolai

--
Støt Red Barnets landsindsamling den 9. september og meld dig som indsamler.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-08-07 22:07

Nicolai wrote:
> Hvad var så problemet? Udover at jeg måske ikke lige skriver det på den
> måde der passer dig.

Du skriver at det er ligegyldigt hvilken vej blæserne blæser og det er
det ikke!

Jesper Poulsen

Fra : Nicolai

Dato : 16-08-07 22:15

Jesper Poulsen skrev:

> Du skriver at det er ligegyldigt hvilken vej blæserne blæser og det er
> det ikke!

Det gør jeg bestemt ikke. Jeg skriver at det er lige meget om flowet
blæser den ene vej elelr den anden vej og det var en generel bemærkning
til flow.

Så tilføjer jeg, at i dette tilfælde med kabinet og PSU, giver det
mening at gøre som han først skrev.

Men jeg gider ikke diskutere den slags flueknepperi.

--
Støt Red Barnets landsindsamling den 9. september og meld dig som indsamler.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-08-07 22:33

Nicolai wrote:
> Det gør jeg bestemt ikke. Jeg skriver at det er lige meget om flowet
> blæser den ene vej elelr den anden vej og det var en generel bemærkning
> til flow.

Og det er det ikke. Hvis det var tilfældet, så ville Antec, Enermax,
Codegen og de andre være helt galt på den.

Luft ind nederst i fronten, luft ud øverst i bagsiden. Sådan er ATX form
factor indrettet.

> Så tilføjer jeg, at i dette tilfælde med kabinet og PSU, giver det
> mening at gøre som han først skrev.

Det er ATX form factor der fastsætter det. Ikke dig!

> Men jeg gider ikke diskutere den slags flueknepperi.

Hold dig til standarderne.

Jesper Poulsen

Fra : Nicolai

Dato : 16-08-07 22:49

Jesper Poulsen skrev:

> Og det er det ikke. Hvis det var tilfældet, så ville Antec, Enermax,
> Codegen og de andre være helt galt på den.

Nej, for der snakker vi ikke om generelt flow som jeg gjorde
indledsningsvis, men om det aktuelle design. Hvilket jeg også skriver, i
forbindelse med kabinet. Prøv at forstå, at jeg først snakker om flow
generelt og så i hans (kabinettets) konkrete tilfælde.

Jeg har fremstillet masser at kabinetter og det er lige meget om flowet
kører fra venstre mod højre eller omvendt. Så længe retningslinjerne for
flow er opfyldt.

> Luft ind nederst i fronten, luft ud øverst i bagsiden. Sådan er ATX form
> factor indrettet.

Har du nogensinde beregnet ved hvilken flowhastighed, at effekten af
varmluft-opstigningen bliver uvæsentlig?

> Det er ATX form factor der fastsætter det. Ikke dig!

Jeg snakker ikke om jeg fastsætter noget som helst.

> Hold dig til standarderne.

Du tolker og argumenterer jo som en tøs. Sikke en hyleunge du er.

--
Støt Red Barnets landsindsamling den 9. september og meld dig som indsamler.

Fra : Glenn

Dato : 16-08-07 19:16

> I min stræben efter en stille pc, er jeg ved at være nået vejs ende.
> Jeg er dog rimelig meget i tvivl mht grafikkort. Jeg aner nada om hvad
> der er hot og hvad er er yt.

Vandkøling vil altid være in og så bestemmer du selv støjen.

> [...]
> selvom jeg har læst en del om at det er svært at skabe ordentlige
> grafikkort med passiv køling, der kan tage spil også.

Jeg har ikke undersøgt om der findes et vand køle mondul til dit kort
men skal gerne hjælpe dig med det hvis du vil over-veje vand køling ?

> Jeg er dog lidt skeptisk, for i denne anmeldelse, beskriver han en
> temp på 90-102 på kortet (dog uden anden køling i kabinetet)
> (se side 2)

Ja det kan jeg sku godt forstå men kortne burde kunne tåle disse høje
temp, mit 7900GTX kommer aldrig over 40g.

> Sidder der nogle silent-pc nørder derude der evt. kan anbefale dette
> kort eller evt. et andet som benytter sig af en eller anden form for
> passiv køling?

Hvis det skal bruges til noget seriøst 3D spil så er pasiv køling nok
ikke at fortrække.

> [...]
> CPU: Core 2 Duo E6750 2.66 GHz
> Ram: Corsair XMS2 2 x 1 GB
> Bundkort: ASUS P5N32-E SLI Plus AiLifestyle Series

Din processor behøver ikke være så kraftig efter min mening men ellers
en fin PC config.

Venligst Glenn

Fra : Hans

Dato : 17-08-07 00:20

Mikael Schøler wrote:

> Sidder der nogle silent-pc nørder derude der evt. kan anbefale dette
> kort eller evt. et andet som benytter sig af en eller anden form for
> passiv køling?

Du skal såmænd ikke være så nervøs ved at vælge et 8800GTS, da alle GTS kort
har det samme design og dermed den samme støjsvage køler. Enhver 120 mm.
blæser vil overdøve køleren på dette kort, og så er du fri for at skulle
tænke på at fjerne varmen fra kabinettet, da køleren blæser den varme luft
direkte ud af kabinettet.

Der er heller ingen sammenligning i ydelse med det grafikkort du selv har i
tankerne, og det er en fornøjelse at afvikle de krævende spil med et
8800GTS.

> [...]
> CPU: Core 2 Duo E6750 2.66 GHz
> Ram: Corsair XMS2 2 x 1 GB
> Bundkort: ASUS P5N32-E SLI Plus AiLifestyle Series

Hvis det er en støjsvag maskine du søger, så har du valgt en noget uheldig
kombination af bundkort, kabinet og køler. ASUS P5N32-E SLI Plus er et
bundkort som udvikler meget varme, og det er chipsættet som er synderen her.
Scythe Andy Samurai Master køleren vil sende luft ned i de omkringliggende
heat-pipes, da den dækker et stort areal omkring CPU-soklen, men med en 120
mm. blæser roterende ved 700-900 rpm. (hvis det skal være støjsvagt), så er
luftstrømmen ikke nok til at blæse varmen væk fra køleprofilerne under
CPU-Køleren, og så opnår du den modsatte effekt, at varmen fra nordbroen
ikke kan slippe væk. Blæserstyringen til CPU'en vil heller ikke fungere da
det kræver en PWM-Styret blæser.

Den eneste blæser som så kan transportere varmen væk er kabinetblæseren på
bagsiden af kabinettet, da du ikke kan regne med at PSU'ens blæser kan
bidrage med et flow, og den skal virkelig være effektiv for at magte
opgaven. Det bliver bestemt ikke nogen støjsvag løsning.

Jeg bruger selv et Asus P5N32-E/SLI med en E6850 i et Antec P180, og selv i
dette kabinet er det problematisk at holde systemet køligt med fire 120 mm.
Pabst blæsere. Jeg er blevet nødt til at anvende en 1600 rpm. Pabst blæser i
toppen af kabinettet, som bliver styret sammen med CPU-Blæseren, for ellers
løber det hele varmt.

Du bør derfor nok hellere vælge et Intel P35 bestykket bundkort i stedet for
et nForce, da P35 chipsættet er noget mindre problematisk at køle og ydelsen
er tæt på.

Hans

Fra : Mikael Schøler

Dato : 17-08-07 07:57

On Aug 16, 8:15 pm, Glenn <h...@esenet.dk> wrote:

> Vandkøling vil altid være in og så bestemmer du selv støjen.

Ja jeg har i et kort øjeblik også overvejet vandkøling, men det føler
jeg nok er overkill i forhold til mit behov. Desuden koster det mere
end jeg påtænker at spendere :)

> Jeg har ikke undersøgt om der findes et vand køle mondul til dit kort
> men skal gerne hjælpe dig med det hvis du vil over-veje vand køling ?

Tak for tilbudet, men som skrevet så føler jeg ikke vandkøling er min
vej frem :)

> Ja det kan jeg sku godt forstå men kortne burde kunne tåle disse høje
> temp, mit 7900GTX kommer aldrig over 40g.

> Hvis det skal bruges til noget seriøst 3D spil så er pasiv køling nok
> ikke at fortrække.

Det er jo så her at det bliver svært. jeg er lidt spilleglad, men står
til at skal have barn, så jeg får nok ikke spillet specielt meget. Det
jeg dog spiller mest er Football Manager 2007 og så lidt BF2 i ny og
næ. Jeg vil dog gerne have mulighed for at spille diverse FPS spil
(som er favoritgenren) og så ellers lidt sportsspil. Dvs jeg er nok
ikke ude i den store massive krævende grafik.

Jeg har læst at passiv køling ikke er sagen ifm seriøs 3D spil, men
hvor går grænsen? Kan jeg evt. købe grafikkort med aktiv køling uden
at det nødvendigvis skal lyde som en jumbojet?

> Din processor behøver ikke være så kraftig efter min mening men ellers
> en fin PC config.
>
> Venligst Glenn
Det var mere for at være sikker på der var CPU nok :)

Mikael

Fra : Mikael Schøler

Dato : 17-08-07 08:36

On Aug 17, 1:19 am, "Hans" <nos...@kvik.org.invalid> wrote:

> [...]
> et nForce, da P35 chipsættet er noget mindre problematisk at køle og ydelsen

Hej Hans,

Hm jeg er da ked af hvis du mener jeg har valgt helt forkert :(

Jeg troede ikke at der kunne være så stor forskel i varmeydelse på
forskellige chipsæt ? Mit nuværende Asus kører også nForce og jeg
synes nu ikke det er specielt varmt. Er det noget du kan linke til af
tests osv? Det kunne være interessant at læse lidt op på det.

Iøvrigt var jeg sikker på at Antec kabinetet ville være sagen med
netop det airflow der er i det. Mit nuværende kabinet har nogle måtter
i, som jeg iøvrigt troede var helt fantastiske, men jeg kan simpelthen
ikke få ført luften godtnok igennem/ud, så der er reeeeet varmt i det.
Kan du evt. anbefale et andet kabinet? Husk på det skal stå i en stue
og WAF (Wife Acceptance Factor) spiller også ind

Grunden til at jeg havde valgt Scythe Andy Samurai Master køleren, var
netop fordi den udleder luften ud til siderne istedet for lige op. Men
det er måske ikke en fordel?

Nu sidder jeg så og stener på asus p35 bundkort og der er jo en del.
Er der et du kan anbefale?

http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=3&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=63&Rating=0&Max=&Soegeord=&Equal14=219720&Equal692=&Equal34739=226110&Equal16=298896&Direction15=2&Sorted15=&Direction9=2&Sorted9=&Direction8=2&Sorted8=&Direction1041=2&Sorted1041=6400&Direction19=2&Sorted19=&True10028=&Trueval10028=80065&True25928=&Trueval25928=97400&True6525=&Trueval6525=95225&True2332=&Trueval2332=30979&True32219=&Trueval32219=190706&True31382=&Trueval31382=179977&True7230=&Trueval7230=95233&True94=&Trueval94=492&Equal13=&Direction6144=2&Sorted6144=&Direction2353=2&Sorted2353=&Direction26263=2&Sorted26263=&Equal12568=&Equal6781=&Direction12567=2&Sorted12567=&True6532=&Trueval6532=43106&True12559=&Trueval12559=94497&True12560=&Trueval12560=94498&Submit.x=26&Submit.y=8

Tak for al hjælp du kan yde

Mikael

Fra : Anders Houmark

Dato : 17-08-07 12:06

"Mikael Schøler" <schoeler@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]

Jeg har lige sammensat et systen lignende dit. Jeg har også valgt Antec
kabinet, men jeg tog et P180 (da P182 ikke var på lager nogle steder )
da jeg allerede havde en Seasonic S12 450w strømforsyning. Kabinettet er ret
stille i det, på trods af at der 4 stk 120mm blæsere i alt. Jeg tror dog at
blæseren i bunden ved PSU afdelingen skal skiftes med en mere stille 120mm
jeg har liggende.. bare for at prøve

Jeg har valgt et Asus P5KC bundkort, som netop har det nyeste chipset (?)
Intel P35. Det var et rimelig prisvenligt bundkort, 999kr. Indtil videre så
spiller det hele bare maks.

Jeg har så sat en Sycthe Infinity køler oven på min E6420 (hold kæft hvor er
der ingen plads til at presse de der "klips" ned gennem bundkortet). Den
larmer en del mindre end Intels box-køler, men det er egentlig ikke så galt.
Temperaturen er der ikke voldsom forskel på, 5 grader måske. Ifølge Asus PC
Probe II er cpu'en 17-20 grader nu, og bundkortet 32 grader. Core Temp
siger, at core 1 er 25 og core 2 er 25. Tror ikke de skal lægges sammen?
Men kan ikke helt forstå at den måler så lidt, 25 grader er jo ingen ting,
sammenlignet med hvad andre skriver af temps. Den kører så godt nok også
næmest 1600mhz hele tiden, selvfølgelig medmindre man bruger cpu-kraft :)

Jeg har generelt gættet mig til mange af de ting jeg har sat i maskinen,
inkl. grafikkortet som er et Club 3d Ati X1950 Pro kort, passivt kølet. Jeg
kiggede lidt på diverse tests og det giver en rimelig ydelse i forhold til
prisen. Jeg spiller ikke vildt meget, men det trækker da fint mit C&C 3 og
Far Cry. Jeg kan på kortets køleprofil slet ikke mærke at det bliver varmt.
Tidligere havde jeg et Geforce Ti 4600 med en kæmpe Zalman køleprofil som
både var på forside og bagside, og det blev så varmt at det gjorde ondt at
røre ved... Stor forskel :)

Jeg har fundet en test mellem 8600 gts og x1950 pro, der er nærmest ingen
forskel: http://www.ultimatehardware.net/295.htm
8600'eren skulle dog være Directx 10 kompatibel, det er mit kort vist ikke.

--
Anders Houmark

Fra : Mikael Schøler

Dato : 19-08-07 16:06

Anders Houmark wrote:

> [...]
> tror dog at blæseren i bunden ved PSU afdelingen skal skiftes med en
> mere stille 120mm jeg har liggende.. bare for at prøve

Ja jeg tror faktisk det er dit setup jeg har hugget fra en anden
nyhedsgruppe :)

Hvordan fungerer det med P180 kabinetet med gpu nederst? Kræver det ikke
ekstra lange kabler?

Hvor sidder der blæsere henne i P180?

Jeg kan se der er 2 P180 typer. Hvilken en har du?

Jeg har i forvejen tænkt på at skulle købe Papst 120mm blæsere og så
sætte dem i istedet for dem der er i forvejen.

Jeg er dog i tvivl mht GPU hvis jeg skal købe et andet Antec end Sonata.
Den skal virkelig være lownoise, så hvordan er din SeaSonic?

> Jeg har valgt et Asus P5KC bundkort, som netop har det nyeste chipset
> (?) Intel P35. Det var et rimelig prisvenligt bundkort, 999kr. Indtil
> videre så spiller det hele bare maks.

Det lyder fornuftigt. Jeg kigger lige på det også.

> [...]
> af temps. Den kører så godt nok også næmest 1600mhz hele tiden,
> selvfølgelig medmindre man bruger cpu-kraft :)

Der var en som anbefalede mig den Andy Master cpu køler fordi den skulle
være bedre. Men spørgsmålet er hvad der larmer mindst.

> [...]
> ingen forskel: http://www.ultimatehardware.net/295.htm
> 8600'eren skulle dog være Directx 10 kompatibel, det er mit kort vist ikke.

Hvordan med støjen når du spiller f.eks. Far Cry?

Der hvor x1950 er bedre er jo klart ifm spil. Der trækker den jo meget
fra ift 8600 GTS.

Mikael

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-08-07 18:03

"Mikael Schøler" <mik_s@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Hvordan fungerer det med P180 kabinetet med gpu nederst? Kræver det ikke
> ekstra lange kabler?

PSU? :).. Det fungerer rimeligt, men det er kun LIGE til øllet. Har været
nødt til at køre stikket med 4 ledere (12V vist nok, sort og gule ledninger)
ned under grafikkortet.. hmm lidt svært at forklare hvordan, men se billedet
her: http://www.ixbt.com/news/digimage/bcat/club3d_1950pro/2.jpg ..
Strømledningen skal mellem de 2 hakker der er nederst til venstre i kortet.
Ikke lige optimal ledningsføring, men ok.. Det virker virkelig godt med
strømforsyningen dernede. Resten af computeren er meget køligere.

> Hvor sidder der blæsere henne i P180?
>
> Jeg kan se der er 2 P180 typer. Hvilken en har du?

Hmm jeg har vist nok P180B modellen. Blæserne sidder med 2 øvest, en suger
ud bag på, en suger op ad. Så sidder der også en nede ved PSU'en.
Ud over det har jeg jo også en 120mm blæser i PSU'en, og så en 120mm på CPU
køleren.. hmm den siger faktisk temmelig lidt, i forhold til der er så lidt
blæsere i. Min gamle maskine havde 2x80mm og 1x120mm og den larmede lige
meget.

> Jeg har i forvejen tænkt på at skulle købe Papst 120mm blæsere og så sætte
> dem i istedet for dem der er i forvejen.

Jeg synes faktisk dem der sidder der er i orden. Skal dog prøve at tage den
nederste ud, og udskifte med en mere stille jeg har.
Der står i manualen, at der er 2 typer blæsere i. Dem i toppen er
Tricolor(vist nok) og af en stille type, den nedederste ved PSUen er bare
almindelig, den må åbenbart larme lidt mere.

> Jeg er dog i tvivl mht GPU hvis jeg skal købe et andet Antec end Sonata.
> Den skal virkelig være lownoise, så hvordan er din SeaSonic?

Den er rigtig god den Seasonic. Da jeg i sin tid købte den, bestilte jeg to.
En til mine forældre, og en til mig selv. Mine forældres computer står i
stuen, og med deres gamle PSU kunne maskinen godt irritere lidt, hvis der
var en som brugte PC'en samtidig med folk ville høre musik eller se tv..
eller bare læse en bog :).. Det er ikke så generende mere, heldigvis.

> Der var en som anbefalede mig den Andy Master cpu køler fordi den skulle
> være bedre. Men spørgsmålet er hvad der larmer mindst.

Jeg aner det ikke. Prøv at se på sider som f.eks. silentpcreview.com der
burde der måske være lidt hjælp at hente. Har ikke hørt hvordan sådan en
Andy Master larmer, men der er nok ikke den vilde forskel.

> Hvordan med støjen når du spiller f.eks. Far Cry?
>
> Der hvor x1950 er bedre er jo klart ifm spil. Der trækker den jo meget fra
> ift 8600 GTS.

Der kommer ingen støj, der er ingen kølere på grafikkortet, så den larmer
lige meget uanset om den idler eller kører 100%.. det synes jeg er ret
dejligt :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Mikael Schøler

Dato : 31-08-07 18:37

Anders Houmark wrote:

> [...]
> kortet. Ikke lige optimal ledningsføring, men ok.. Det virker virkelig
> godt med strømforsyningen dernede. Resten af computeren er meget køligere.

hehe ja PSU.. Det ser godt ud. Jeg er dog røget lidt tilbage hvad angår
køb pga rep af dyt.. :(

Fra : Hans

Dato : 17-08-07 16:12

Mikael Schøler wrote:

> Hm jeg er da ked af hvis du mener jeg har valgt helt forkert :(

Du har bare valgt en gamerløsning, noget som ikke helt harmonerer med
begrebet støjsvagt med mindre vi taler om vandkøling.

> [...]
> synes nu ikke det er specielt varmt. Er det noget du kan linke til af
> tests osv? Det kunne være interessant at læse lidt op på det.

De tidligere nForce 3 og 4 chipsæt var ikke nær så effekthungrede som 680i
chipsættet, og da det bundkort du har valgt netop er bestykket med en
variant af dette chipsæt får du samme problem. Her er en side fra en test,
hvor det bliver sammenlignet med Striker Extreme og et tilsvarede bundkort
fra EVGA:

http://www.pcper.com/article.php?aid=371&type=expert&pid=15

Som du kan se er der meget lidt forskel i strømforbruget. Plus kortet bruger
endda en anelse mere ved idle end Striker Extreme, men det kan være et
spørgsmål om hvordan Asus har fastlagt spændingerne til CPU og chipsættet i
autostillingen i bios.

> [...]
> Kan du evt. anbefale et andet kabinet? Husk på det skal stå i en stue
> og WAF (Wife Acceptance Factor) spiller også ind

Sonata III kabinettet er helt suverænt, både i opbygning og udseeende, men
som de fleste ATX kabinetter kommer det til kort når vi taler om
gamerhardware, hvis det også skal være støjsvagt.

Der findes desværre ikke så mange andre muligheder, hvis det skal se pænt ud
og samtidig blive en støjsvag løsning. Derfor bør du nok satse på at finde
et mindre krævende bundkort.

> Grunden til at jeg havde valgt Scythe Andy Samurai Master køleren, var
> netop fordi den udleder luften ud til siderne istedet for lige op. Men
> det er måske ikke en fordel?

Den sender luft lige ned i CPU zonen, og ikke så meget til siderne. Det er
fint nok, men ikke med en langsomt roterende blæser, da varmen fra
chipsættet så bliver hængende under køleprofilen.

> Nu sidder jeg så og stener på asus p35 bundkort og der er jo en del.
> Er der et du kan anbefale?

Du fik et glimrende forslag af Anders, nemlig et Asus P5KC:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=387515

Der er mulighed for både DDR2 og DDR3, men selvfølgelig ikke samtidig.

Det eneste negative om dette bundkort er placeringen af IDE-Porten, som
sidder et ret uheldigt sted, men det er desværre tilfældet med flere P5K
bundkort fra Asus.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-08-07 17:14

Mikael Schøler wrote:
> Kan du evt. anbefale et andet kabinet? Husk på det skal stå i en stue
> og WAF (Wife Acceptance Factor) spiller også ind

Antec P180 eller P182 har den absolut højeste WAF af alle (lige på nær
P190).

Jesper Poulsen

Fra : Mikael Schøler

Dato : 19-08-07 22:05

On 17 Aug., 17:11, "Hans" <nos...@kvik.org.invalid> wrote:

> Du har bare valgt en gamerløsning, noget som ikke helt harmonerer med
> begrebet støjsvagt med mindre vi taler om vandkøling.

Nej det er nok også her jeg er lidt forvirret. Jeg vil jo nødig ende
op med at købe for lidt, for der går nok et par år før jeg får råd til
at opgradere igen. Derfor søger jeg efter noget der er bedre end
mellemklasse, men ikke helt topklasse. Jeg har ikke helt opgivet
tanken om at spille FPS spil selvom der kommer nyt liv i hjemmet :)

> [...]
> som de fleste ATX kabinetter kommer det til kort når vi taler om
> gamerhardware, hvis det også skal være støjsvagt.

Jeg kiggede lige på Lian Li kabinetter. De er dælme fede men damn de
er dyre. Ellers synes jeg Antec P182 ser lovende ud.

> [...]
> fint nok, men ikke med en langsomt roterende blæser, da varmen fra
> chipsættet så bliver hængende under køleprofilen.

Hvad vil du anbefale af cpu køler så?

> [...]
>
> Det eneste negative om dette bundkort er placeringen af IDE-Porten, som
> sidder et ret uheldigt sted, men det er desværre tilfældet med flere P5K

Hmm hvor præcist? :)

> Hans

Mikael

Fra : Hans

Dato : 21-08-07 12:23

Mikael Schøler wrote:

> [...]
> mellemklasse, men ikke helt topklasse. Jeg har ikke helt opgivet
> tanken om at spille FPS spil selvom der kommer nyt liv i hjemmet :)

P5N32-E/SLI Plus er et rigtig godt køb til prisen, men du skal som jeg skrev
tidligere være opmærksom på, at maskinen ikke kan blive så støjsvag, som med
et bundkort med et mindre strømkrævende chipsæt.

> Jeg kiggede lige på Lian Li kabinetter. De er dælme fede men damn de
> er dyre. Ellers synes jeg Antec P182 ser lovende ud.

Lian-Li er ikke sagen hvis det skal være støjsvagt. Her er Antec stadigvæk
kongen, og falder P182 i jeres smag så køb det endelig. Det findes ikke ret
meget bedre.

> Hvad vil du anbefale af cpu køler så?

Prøv med Intels boxkøler i første omgang. Den er ganske støjsvag og bliver
styret af bundkortets Q-Fan feature, hvilket kun vil fungere med PWM styrede
blæsere med det 4-polede stik. Der er nemlig ingen Q-Fan support for
almindelige DC styrede blæsere på CPU_FAN udgangen på bundkortet.

> Hmm hvor præcist? :)

Stikket sidder forneden på bundkortet under det nederste PCI-Slot, hvilket
vil sige at du skal bruge et ekstra langt IDE-Kabel for at nå et optisk drev
øverst i kabinettet. Ganske usmart.
Hans

Fra : Mikael Schøler

Dato : 21-08-07 13:03

On Aug 21, 1:22 pm, "Hans" <nos...@kvik.org.invalid> wrote:

> P5N32-E/SLI Plus er et rigtig godt køb til prisen, men du skal som jeg skrev
> tidligere være opmærksom på, at maskinen ikke kan blive så støjsvag, som med
> et bundkort med et mindre strømkrævende chipsæt.

Jeg tror jeg holder mig til P5KC boardet. Så må jeg bare købe et
længere IDE kabel.

> Lian-Li er ikke sagen hvis det skal være støjsvagt. Her er Antec stadigvæk
> kongen, og falder P182 i jeres smag så køb det endelig. Det findes ikke ret
> meget bedre.

Ja P182 er dælme lækkert. Jeg er dog i tvivl om jeg kan nøjes med P180
- jeg har lidt svært ved at se forskellene i de 2, udover de 2 huller
til vandkøling. Men jeg hælder nu mest til P182.

> [...]
> blæsere med det 4-polede stik. Der er nemlig ingen Q-Fan support for
> almindelige DC styrede blæsere på CPU_FAN udgangen på bundkortet.

Jeg har ikke rigtig opfattelsen af at fan-kontrol giver så meget? Jeg
har altid kørt fans på det de kan :)

> [...]
> vil sige at du skal bruge et ekstra langt IDE-Kabel for at nå et optisk drev

Ja jeg kan godt se det sidder rigtig dumt.Men som du siger, med et
ekstra langt kabel, så går det.

Mikael

Fra : Hans

Dato : 21-08-07 20:46

Mikael Schøler wrote:

> Jeg tror jeg holder mig til P5KC boardet. Så må jeg bare købe et
> længere IDE kabel.

Det lyder som en god plan.

> Ja P182 er dælme lækkert. Jeg er dog i tvivl om jeg kan nøjes med P180
> - jeg har lidt svært ved at se forskellene i de 2, udover de 2 huller
> til vandkøling. Men jeg hælder nu mest til P182.

Der er nu flere forskelle end hullerne til vand. Der er udskæring i højre
side af kabinettet, så bla. a. ATX-kablet fra PSU'en kan rutes på
bundpladens bagside, hvilket giver en meget bedre kabling, da der godt kan
blive trængsel nede ved SATA-stikkene på bundkortet. PSU'en sidder jo i
bunden af kabinettet, så derfor skal alle kabler forbi bundkortets forside,
så muligheden for kabling bagpå er genial.

Du kan se et eksempel på bagsidekabling på dette billede:
http://techgage.com/viewimg/?img=/reviews/antec/p182/antec_p182_45.jpg&desc=Antec%20P182%20Performance%20One%20Case

> Jeg har ikke rigtig opfattelsen af at fan-kontrol giver så meget? Jeg
> har altid kørt fans på det de kan :)

Boxkøleren til Core 2 Duo kører maksimalt med ca. 2400 rpm., og ca. 1100
rpm. ved idle med Q-Fan, så det virker skam i allerhøjeste grad.

> Ja jeg kan godt se det sidder rigtig dumt.Men som du siger, med et
> ekstra langt kabel, så går det.

Og hvis du lægger det under bundkortet, og laver en 90 graders foldning ud
til dine optiske drev, så kommer det heller ikke i vejen for SATA-Udgangene.

Hans

Fra : Anders Houmark

Dato : 21-08-07 21:33

>Jeg tror jeg holder mig til P5KC boardet. Så må jeg bare købe et
>længere IDE kabel.

Jeg brugte standardkablet som fulgte med P5KC bundkortet, det kan, på trods
af stort grafikkort, godt nå op til de 2 nederste 5 1/4" drev pladser, i
P180 kabinettet.

>Ja P182 er dælme lækkert. Jeg er dog i tvivl om jeg kan nøjes med P180
>- jeg har lidt svært ved at se forskellene i de 2, udover de 2 huller
>til vandkøling. Men jeg hælder nu mest til P182.

Selvom Hans skriver, at en af forskellene er udskæring til strømkabel til
bundkortet, så kan man faktisk godt gøre det på mit P180 (som jeg valgte
pga. ingen andre havde P182 på lager da jeg bestilte - og når jeg køber
noget, skal det være helst være her-og-nu :).
Mit P180 ser helt identisk ud med det billede Hans linker til. Udskæringerne
er helt ens, en i venstre side og to i toppen.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Hans

Dato : 22-08-07 01:50

Anders Houmark wrote:

> [...]
> Mit P180 ser helt identisk ud med det billede Hans linker til.
> Udskæringerne er helt ens, en i venstre side og to i toppen.

Men du har næppe omskifteren til topblæserne siddene udvendigt på bagpladen
som på P182, hvilket også er en forskel mellem P180B og 182. Jeg kan godt se
det fra Antecs side, at det er lettere at standardisere produktionen af
metaldele til de to kabinettyper, så der i realiteten kun er forskel på
bagpladen.

Jeg købte et af de første P180B som kom til landet, så jeg mangler desværre
muligheden for kabling på bagsiden af bundpladen, hvilket vil være en fordel
for mig da mine 6 SATA-Stik ligger vandret i det mest "kabeltrafikerede"
hjørne. Jeg ville allerhelst have et P190, men det kan ikke stå i reolen da
det er for dybt, og så ved jeg forresten ikke lige hvor jeg skal låne
gaffeltrucken til at få det bakset på plads.

Hans

Fra : Anders Houmark

Dato : 22-08-07 17:53

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> kan godt se det fra Antecs side, at det er lettere at standardisere
> produktionen af metaldele til de to kabinettyper, så der i realiteten kun
Ja der mangler udvendige omskiftere, men hva, de stå bare på low og det
skal aldrig ændres

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk