gratis firewall
Fra : Anders Møller Jensen

Dato : 08-07-01 20:47

Er der nogle som har adressen til et sted hvor man kan dowenlode en gratis
firewall til mac som samtidig er god og let at anvende.

Hilsen Anders jensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-07-01 00:14

Anders Møller Jensen <andersmj@worldonline.dk> wrote:

> Er der nogle som har adressen til et sted hvor man kan dowenlode en gratis
> firewall til mac som samtidig er god og let at anvende.

Det findes SVJH ikke til Mac OS 9.x, men Mac OS X har én indbygget.

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-07-01 00:18

In article <9iad42$282d$1@news.cybercity.dk>,
"Anders Møller Jensen" <andersmj@worldonline.dk> wrote:

> Er der nogle som har adressen til et sted hvor man kan dowenlode en gratis
> firewall til mac som samtidig er god og let at anvende.

Hvorfor mener du at en firewall er nødvendig?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 09-07-01 15:51

> Hvorfor mener du at en firewall er nødvendig?

Hvis ikke det var for programmer som ICQ som i sig selv er et stort
sikkerhedshul ville det ikke være stremgt nøvendigt med en firewall for
at undgå besøg af hackere. Dog kan NetBarrier også gøre mac'en
ping-usynlig, så den ikke kan benyttes som ICPM bouncer ved et DDOS.
--
Jesper Oersted.
"Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property

Fra : Lars Hult

Dato : 10-07-01 17:25

> Hvorfor mener du at en firewall er nødvendig?

Hej Martin.

Jeg vil gerne vende spørgsmålet til dig og spørge hvorfor
mener du den ikke er nødvendig.
(går ud fra det er din mening med spørgsmålet).

Jeg spørger da jeg har både windows og en linux maskine og en mac,
men ikke ved så forfærdelig meget om sikkerheden på en mac.

Så hvis du ville være så venlig at udøse din erfaring.

mvh Lars

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-07-01 17:06

Lars Hult <hult@image.dk> wrote:

> Jeg vil gerne vende spørgsmålet til dig og spørge hvorfor
> mener du den ikke er nødvendig.
> (går ud fra det er din mening med spørgsmålet).

Min erfaring med firewall/cracker sikring på mac begrænser sig til en
demo installation af netbarrier, og hvorfor nu det? Filosofien er, at
skulle der være en slem person der på en eller anden urealistisk måde
fik skabt hul gennem mac os, så ville jeg egentligt være lidt stolt af
at kunne berette for alverden, at det faktisk kan lade sig gøre

Der kunne selvfølgelig også være en snedig sjæl, der luskede sig ind
gennem f.eks. Gerrys ICQ, hvis det kan lave sig gøre, men de ville i
første omgang være begrænset til at køre programmmer som allerede er på
maskinen, dvs. klassisk unix eller windows stil. Jeg har _ikke_ nogle
programmer tilsvarende "rm" eller "del" på maskinen, det samme vil jeg
tro gælder 99.9% af mac brugere. Noget jeg gerne ville vide er, hvordan
ville luskebuksen egentligt få startet programmet? Det ville nærmest
være en genialt indbrud hvis der kunne dobbeltklikkes på noget, så
skulle der først installeres et fjernkontrols program som VNC eller
Timbuktu, hvilket jeg finder tangerende umuligt. Med OS X har det
desværre eller heldigvis (hvordan man nu ser på det) ændret, da du her
kan køre slemme programmer som udgangspunkt.

> Jeg spørger da jeg har både windows og en linux maskine og en mac,
> men ikke ved så forfærdelig meget om sikkerheden på en mac.
>
> Så hvis du ville være så venlig at udøse din erfaring.

Spørg dig selv, hvad har jeg liggende på mac'en, som andre vil have fat
i? Det typiske svar vil her være, min elektronisk bank ting. Det er
selvfølgelig meget fair. Hvem ville så specielt interessere sig for
netop mig? Sansynligvis ingen, men der er naturligvis risikoen for den
overløbende craker, der tilfældigvis kommer forbi og siger haps, men
kombiner det med det ekstremt ringe sansynlighed for at denne person
overhovedet kan gøre noget med din mac, og du havner i en risikogruppe,
der nærmest ikke er værd at tale om, ment på en pæn måde. Så er der det
klassiske ping angreb der gør, at din netværksforbindelse bliver
midlertidigt ubrugelig, det er også en risiko på en mac, men igen, hvem
ville dog gøre det mod dig? (svar helst ikke kineserne (-:)

Ud fra ovenstående kunne jeg forstille mig, at du ville beskytte din win
og linux maskiner bag en firewall på mac'en, det er en idé, jeg synes
ville være fremragende, hvorfor Netbarrier ville være et godt valg.
Tales der kun beskyttelse af mac'en, så spar hellere pengene og måske
indkøbe noget antivirus software, vel at mærke kun hvis du bruger ting
fra MS Office pakken. Lidt almindelig husholdningssikkerhed der dog også
gælder på enhver mac: Start aldrig programmer af usikker herkomst, dette
beskytte en firewall heller ikke mod. Pas på macro vira i MS Office
dokumenter, flere af disse kan også skade en mac. Genér ikke unødvendigt
andre på nettet, de kan finde på at lave DoS angreb mod din maskine,
hvilket ikke er rart, specielt ikke på en mac, hvor du som standard ikke
har nogen mulighed for at se, hvem der gør det, og er de først igang, så
er det lidt sent at søge på nettet efter software til formålet.

I ovenstående tager jeg udgangspunkt i, at du har "almindelig*" data
som skal beskyttes, taler vi virkesomhedskritisk/kommende
patenter/beviser for at det var CIA der nakkede JFK, så ville jeg nok
ikke spare en krone på sikkerheden, tilgengæld ville jeg heller ikke
have det på en maskine med net adgang

*karakteriseret som netbank, kærstebreve til sidespringselskerinden og
passwords til div. porno sider på nettet.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 13-07-01 18:19

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Genér ikke unødvendigt andre på nettet, de kan finde på at lave DoS angreb
> mod din maskine, hvilket ikke er rart, specielt ikke på en mac

[Ind træder den glade ignorant - iført grønt tøj]

Hvad er et DoS-angreb? Jeg er støt på det et par gange, og det har
vækket min nysgerrighed. Jeg kan jo ikke have at der er nogle der har
mulighed for at gøre noget der ikke er rart mod min mac [og mig] (-:

--
Jonas [CPH, DK]
Erase harddrive to reply

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 13-07-01 19:07

Jonas C. Voss <harddrivejc@voss.tf> wrote:

> [...]
> vækket min nysgerrighed. Jeg kan jo ikke have at der er nogle der har
> mulighed for at gøre noget der ikke er rart mod min mac [og mig] (-:

Denial of Service angreb, hvilket er et driftforstyrrelsesangreb. Det
kan foregå på forskellige måder, bl.a. som et ping-angreb.
Ping er en protokol der bruges til at konstatere om en maskine er port
på denne er oppe, AppleShare IP bruger det i forbindelse med opkobling
til en AFP/IP server og det er der også flere andre programmer og
protokoller der gør.
Til ping anvendes pakkeformerne UDP (User Datagram Protocol) og ICMP
(Internet Control Message Protocol), i modsætning til TCP kræves ingen
tovejsudveksling af pakker som sikre mod snyd med pakkernes afsender
adresse.
Det samme gør sig ikke gældende for UDP og ICMP der er
envejsprotokoller. Ved pingforespørgsler sendes der UDP eller ICMP
pakker og maskinen der modtager forespørslen svarer afsenderadressen med
ICMP pakker (pong).
Hvis afsenderen sender ping med falsk adresse sender modtageren pong til
en tredieparts adresse og det kan bruges til et angreb.

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 13-07-01 23:20

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> [...]
> Hvis afsenderen sender ping med falsk adresse sender modtageren pong til
> en tredieparts adresse og det kan bruges til et angreb.

Tusind tak for det mere end fyldestgørende svar, som jeg nok skal læse
et par gange [min systembus er lidt langsom fredag aften, hvis du
forstår(-:]. Er der nogen her i gruppen der har været udsat for noget
sådant, eller er det hovedsageligt noget der benyttes til at forstyrre
større virksomheder?

--
Jonas [CPH, DK]
Erase harddrive to reply

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 13-07-01 23:26

> [...]

> forstår(-:]. Er der nogen her i gruppen der har været udsat for noget
> sådant, eller er det hovedsageligt noget der benyttes til at forstyrre

Det er såmænd ikke så længe siden min firewall alarmerede mig om et
pingangreb på min maskine der varede en times tid, jeg klagede til kilde
IP'ens udbyder, som dog mente det var en portscanning.

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 13-07-01 23:36

> [...]

> pingangreb på min maskine der varede en times tid, jeg klagede til kilde
> IP'ens udbyder, som dog mente det var en portscanning.

Så det er altså ikke noget særsyn. Tak for dine mange gode 'insights'
(-:

--
Jonas [CPH, DK]
Erase harddrive to reply

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 14-07-01 14:08

> [...]

> pingangreb på min maskine der varede en times tid, jeg klagede til kilde
> IP'ens udbyder, som dog mente det var en portscanning.

Hvordan ser du, hvem der ejer et givent IP?

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 14-07-01 16:55

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Hvordan ser du, hvem der ejer et givent IP?

Ved at lave et Whois lookup på IP'en, for USA laver man whois på
serveren whois.arine.net, Europa: whois.ripe.net, Asien/Oceanien:
whois.apnic.net . Derudover benytter US militær, Korea og Japansk
Educational og visse A blok ejere deres egne whois servere, men det er
ikke det store problem,fordi Whois serverne er flinke til at henvise til
hinanden (Undtagen RIPE, der ikke henviser).

Interarchy, WhatRoute, IPNetTools mm har whois søgefunktion, det findes
også i MacOS X's medfølgende værktøj Network Utility.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 14-07-01 18:31

> [...]

> Interarchy, WhatRoute, IPNetTools mm har whois søgefunktion, det findes
> også i MacOS X's medfølgende værktøj Network Utility.

Tak for det.