Procedure for at binde på et vrag
Fra : TT

Dato : 14-08-07 16:38

Hej med jer,

Er der nogle der beskrive fra A-Z hvordan man gør fra man ser vraget på
ekkolodet - og til man sejler væk derfra igen. Jeg er med på hvordan man
dykker på det, men mener her trækker et dræg (tror jeg det hedder), rammer
vraget hvordan ser det ud, med jordbær osv. hvordan der ser ud, hvordan man
binder på - samt proceduren således at man ikke får bundet af for tidligt
osv. og hvordan ved deko dykning - hvis man skal lave deko på bundtovet -
hvem binder så af - eller er der nogle tricks her også.

I det hele taget proceduren for at binde sig fast og fri fra et vrag - i
henholdsvis en lille og en stor båd.

TT.

Fra : TT

Dato : 14-08-07 22:39

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bundtovet - hvem binder så af - eller er der nogle tricks her også.
>
> I det hele taget proceduren for at binde sig fast og fri fra et vrag - i

Jeg mener naturligvis riggen man bruger til at binde på med, hvis man da
overhovedet binder på - hvis man ikke gør, hvordan markere man så vraget

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-08-07 16:50

TT wrote:
> [...]
> hvem binder så af - eller er der nogle tricks her også.
>
> I det hele taget proceduren for at binde sig fast og fri fra et vrag - i

I en stor båd (vores kutter, Lappedykkeren 3) er det sådan her det
overordnet set foregår:

- Før ankomst til positionen, gøres påbindingsgrejet klar (hund+kat,
tovværk, jordbær)

- Sejler op til positionen på GPS'en og ser om ikke vraget ligger der,
kan tydelig ses på ekkoloddet hvis det er lige på, hvis ikke, så søges
der lidt i cirkler for at finde det.

- Hvis vraget er på positionen, så vender vi rundt og skyder det igen,
når ekkoloddet viser et godt skud, så smides hunden og tovværket smides
så langt væk fra kutteren som muligt. Afhængig af omstændighederne,
sejles der af og til lige op til bøjen igen for at se om skuddet nu også
er der, eller i hvilken retning førsteholdet skal svømme
http://gallery.aalborgdyk.dk/main.php?g2_itemId=7658
http://gallery.aalborgdyk.dk/main.php?g2_itemId=7667

- Første hold (påbindingshold) sejles op i nærheden af bøjen og hopper i
vandet, dykker ned ad tovet og finder et godt sted at binde på, Det skal
virkelig være solidt for at holde kutteren. Når de har bundet på sendes
katten til overfladen (det er en lille bøje), kutteren samler denne op,
og sejler så hen og samler bøjen op og binder tovet fast til kutteren.
Førsteholdet kommer op langs tovet og ombord i båden. Andet hold er klar
eller allerede hoppet i vandet.
http://gallery.aalborgdyk.dk/main.php?g2_itemId=6964

- Sidste holdet (afbindingsholdet) aftaler med skipper om hvornår
kutteren slipper tovværket således der ikke længere er træk på. De
dykker ned ad tovet og efter tiden er gået, droppes bøjen og kutteren
cirkler omkring bøjen i passende afstand (bobbelvagt holder øje med
bobler i tilfælde af fri opstigning eller lign).

- Sidste holdet binder af og hiver hund+wire fri af vraget og påbegynder
opstigningen, når de kommer til overfladet, sejler kutteren hen til dem
og samler dem op.

- Når alle er ombord, så trækkes hunden op og vi er videre til næste
vrag eller havn.
http://gallery.aalborgdyk.dk/main.php?g2_itemId=9689 (indtil vores
spilkop kommer til at virke, så løbes den op).

Så vi trækker ikke dræg eller noget, men basere istedet droppet alene på
ekkoloddet, som har transduceren placeret meget tæt på der hvor vi
droppe hunden.

Selve setup'et med hunden er som følger:

Hunden er en ca. 40kg tung jern-klump, på den er der monteret en 10m
lang tajfun wire, for enden af denne er monteret en tilpas stor sjækel,
hvor tovværket til overfladen er gjort fast. Desuden er påbindingswiren
også fastgjort her. Påbindingswiren er en ca. 10m lang stålwire med en
meget stor sjækel (efter ihærdig søgen, kaldes det måske nok en G-krog
(se nederst side 6:
http://www.selstad.no/Produktkatalog/Produktkatalog%20kroker%20Web.pdf)
i hver ende. Det er denne der kommer til at tage trækket fra kutteren
når først vi er bundet fast til vraget.

Det er ikke fordi der er den store forskel på proceduren med kutteren
som når vi er afsted med ribben (udover det er med anker), der er det
blot vigtigt at førsteholdet ikke trækker for meget i tovet på vej ned,
da ankeret så kan flyttes. Desuden er det så ankeret der anvendes til at
binde på med, da dette kan trækkes igennem noget og låses til selve kæden.

Jeg har planer om at få taget nogle gode billeder af det hele næste gang
vi skal afsted med kutterne, men det er hvert fald sådan ca. proceduren
er når vi (aalborgdyk.dk) binder på.

Thomas

Fra : Jesper Munk

Dato : 15-08-07 18:35

Hold da op hvor er jeg glad for østersøen. Vi kaster bare ankeret på
siden af vrag op i mod vinden. Så dykker vi ned og så er vraget der.
Vi cirkler normalt lige rundt et par gange inden, for at være sikker på
strømretningen.
mvh Jesper
Det skal dog lige nævnes at vi normalt kun dykker fra Ribs.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-08-07 20:21

Jesper Munk wrote:
> [...]
> strømretningen.
> mvh Jesper
> Det skal dog lige nævnes at vi normalt kun dykker fra Ribs.

Selvom det lyder omstændigt, så skal man jo lige huske på at vi er 6+
ombord der alle kan hjælpe til med at rigge hunden til... og proceduren
er slet ikke så svær at udføre i praksis. Det eneste er at hive hunden
ombord kan være lidt trælst, det er jo en tung satan og tovværket er
typisk snasket ind i brandmænd her i Kattegat.

Østersøen er bare sååå kedelig, der er jo ingen fisk på! Og jeg vil
til enhver tid hellere være ombord på Lappen end ombord på en rib i 3-6
timer.... Selvom det går noget langsommere (8 knob) så er der ikke meget
der kan stikke en tur på kutteren. Vi har så også som regel lidt langt
til vragene (20-40 mil)

Thomas

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 15-08-07 21:40

On Aug 15, 7:35 pm, "Jesper Munk" <jesper.m...@privat.dk> wrote:
> [...]
> strømretningen.
> mvh Jesper
> Det skal dog lige nævnes at vi normalt kun dykker fra Ribs.

Ja Jesper, så fik vi konstateret at der ikke skal så meget til at
holde en RIB som en kutter. Jeg synes Thomas forklaring lyder meget
standard og fornuftig mht. hvordan man gør det med kutter.

Jeres måde at gøre det på fra en RIB vil i langt de fleste tilfælde
virke fint. Men I kan dog risikere ( f.eks. i Øresund) at strømmen er
stærk og derfor trækker ankeret af, hvis I fortøjrer gummibåden til
bøjen, inden et dykkerhold har været nede og sikre at ankeret har godt
fat (og evt. også har sikret ved påbinding med baghåndsknob).
Og hvordan sætter man så folk af på en bøje i stærkt strøm? Man sejler
godt op mod strømmen, sætter i frigear og driver ned mod strømmen, så
dykkerholdet kan vælte bagud i god tid og drive ned mod bøjen. Den
rigtige retning findes ved at sættes en lille bøje i en ca. 10
strømline til hovedbøjen. Så er det bare at holde de to bøjer overens.

Jens Olsen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 15-08-07 21:42

Mht. til dykning fra RIB vil jeg lige tilføje, at vi er nogle dovne
sataner. Så vi har lavet en speciel lille hævesæk på 6-7 liter, som
sidste hold sætter på ankeret og fylder inden de binder af og klapper
ankeret sammen. Så er ankeret så dejligt let at hive op.

Jens Olsen

Fra : Jesper Munk

Dato : 15-08-07 22:00

Hej Jens. Det trik bruger vi også når ellers hævesækken ikke er utæt. Nu er
det ikke så tit at vi har strøm i østersøen, men det er sket at vi er drevet
af.
Og ja en kutter er da hyggeligere men det har vi ikke tålmodighed til
Vi er også magelige for vi gider ikke at sejle længere end 15-20 mil efter
vragene, men hvorfor skulle vi også det. Der er jo massere vrag tæt på
Bornholm.
mvh jesper

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 15-08-07 22:06

On Aug 15, 11:00 pm, "Jesper Munk" <jesper.m...@privat.dk> wrote:
> [...]
> Vi er også magelige for vi gider ikke at sejle længere end 15-20 mil efter
> vragene, men hvorfor skulle vi også det. Der er jo massere vrag tæt på

Ja I er heldig derovre på klippeøen. Jeg troede alle de Bonholmske
dykkere sejlede rundt på den der forfærdelige katamaran!

Jens Olsen

Fra : Jesper Munk

Dato : 16-08-07 21:08

Hej Jens.
DEN ER SOLGT..... Ja du læste rigtigt den er solgt for snart 2 år siden.
ingen turde sejle i den længere.
Til sidst gik den under mottoet " sejl ud, ro hjem"
jesper

Fra : Poul Olesen

Dato : 16-08-07 09:00

Med en større båd.

- Vraget findes ud fra position. Evt. kan man sætte en bøje på position
eller første gang man ser vraget på ekkolod så man har et referencepunkt
også når man er bundet på så man kan se om man driver af.

- Der sættes en bøje med bundtov præcist på vraget hvor der ønskes
bundet på. Lod vejer normalt max. 5 kg, men hvis der er strøm kan loddet
være større og med modhager. Efter loddet er der et par meter kæde til
at binde på med og tovet er kraftig nok til at holde båden (ca. 12 mm er
normalt rigeligt). Bøje er et jordbær og en lille bøje på en ca. 1 meter
snor så man kan se strømretning.

- Første hold sættes af ved bøjen. Hvis der er strøm sættes de af et
stykke væk modsat strømretningen. De har et stykke flamingo med.

- Der bindes på vraget med kæden med et baghåndsknob på noget der er
kraftigt nok til at holde båden og flamingo sendes op.

- Båden bindes på ved at samle bøjen op. Den lille bøje kan pilles af,
men den store bøje skal blive på bundtovet.

- Hjælpe strøm line lægges fra bundtov ned langs med skibet så
efterfølgende dykkere kan trække sig frem til bundtovet. Ved bundtovet
er bruges en kraftig sjækkel så det kan glide ned i vandoverfladen.

- Hvis der laves dekodykning sættes en sjækkel om bundtovet efterfulgt
af et par meter reb hvor der så er et tungt lod. Fra loddet er der
f.eks. 15 meter line til et jordbær i overfladen. På linen er der øjer
for hver 3 meter. Dekoflasken eller flaskerne sættes på linen hvor de
ønskes. Det hele lempes over bord så det ligger frit i vandet ved siden
af skibet.

- Der dykkes på vraget.

- Sidste hold sendes ned så de øvrige hold er sikkert oppe på skibet
inden ca. 10 minutter før deres bundtid er udløbet.

- Skibet samler hjælpe strøm linen op og dropper bøjen med bundtovet når
2. sidste hold er oppe.

- Sidste hold binder af vraget og lægger loddet uden for vraget, helst i
strømretningen og går op.

- Skibet venter væk fra bundtovet indtil sidste hold er i overfladen.
Skibet sejler hen mod dem og når det er tæt på dykkerne giver de slip på
bundtovet og svømmer hen til stigen og går op.

- Skibet samler bøjen med dekoflasker op og bøje med bundtov følger
efter. Der benyttes ikke tunge lodder så det kan evt. hives op ved
håndkraft.

Med mindre båd/rib/gummibåd:

- Ofte smides anker ned i vraget og det sikres at det sidder fast
hvorefter der dykkes og sidste hold løfter ankeret ud af vraget.

Med venlig hilsen
Poul Olesen
Sportsdykkerklubben Aquarius

Fra : Henrik Manley

Dato : 16-08-07 11:15

> [...]

>- Vraget findes ud fra position. Evt. kan man sætte en bøje på position
>eller første gang man ser vraget på ekkolod så man har et referencepunkt

Vi bruger stort set samme metode fra en 22 fods alujolle, dog binder vi kun
båden af bundtovet hvis strømmen er meget stærk.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Poul Olesen

Dato : 16-08-07 13:28

Henrik Manley skrev den 16-08-2007 12:14:

> Vi bruger stort set samme metode fra en 22 fods alujolle, dog binder vi kun
> båden af bundtovet hvis strømmen er meget stærk.

Vi har vist også lært metoden samme sted

Det er vist en meget almindelig metode, men jeg har set flere steder i
Jylland hvor bundloddet ikke kunne blive tungt nok, bundtovet ikke tykt
nok eller en tåbelig ide med at dykkere skulle svømme ned med bundtov.
Jeg bryder mig heller ikke om en masse wire/taifun og slipkroge eller
lignende dumpes med bundtovet.

Flere og flere får heldigvis en metode der ligner den vi bruger.

Jeg har lige været på Åland og jeg må sige at jeg var ret imponeret over
hvordan de fik placeret loddet på vraget. Det lå normalt 0,5 meter fra
vraget så bundloddet ikke ødelagde noget på vraget. De brugte 5 x 4 kg
blylodder og de gik altså ret hurtigt lige ned. De kunne også ramme så
præcist på 60-70 meter vand.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Johnny Christensen

Dato : 16-08-07 14:43

> [...]
>vraget så bundloddet ikke ødelagde noget på vraget. De brugte 5 x 4 kg
>blylodder og de gik altså ret hurtigt lige ned. De kunne også ramme så

Men hvis de prøvede de samme metoder i Kattegat eller Øresund, så ville de
ramme voldsomt meget ved siden af.
Afdrift er fuldstændig fremmed for dem.

Her kan vi ikke tillade os at dumpe loddet halvvejs, koble 6m & 21m
dekoflasker på, drikke lidt cola og så endelig lade loddet synke til bunds.
Men det er da fedt at de kan.

For det meste bruger de jo også fritliggende båd, binder sjældent på.

Fra : Poul Olesen

Dato : 17-08-07 08:56

Hvordan vil du ramme et vrag på 50 meter vand med 1 knob strøm?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 17-08-07 10:02

Poul Olesen wrote:
> Hvordan vil du ramme et vrag på 50 meter vand med 1 knob strøm?

Vi ramte da vrag ved langeland i sommers på 20-25m og 1-2 knobs strøm...
sejle stille og roligt mod strømmen og så hakke hunden i vandet når der
er et godt skud på ekkoloddet... det er selvfølgelig vigtigt at hunden
så vejer nok til at strømmen ikke kan nå at hive den af vraget igen. Jeg
er ikke overbevist om at et 10kg lod kan holde 30m tovværk (vel ca.
1tomme tykt) og et jordbær hvis der er 1 knob strøm i de første 10m af
vandsøjlen... og ja, vores tovværk skal være tykt, da kutteren skal
kunne hænge i bundtovet når der først er bundet på.

Thomas

Fra : Poul Olesen

Dato : 17-08-07 10:54

Nej, tovet behøver ikke være tomme tykt. Et 12 mm nylonreb har en
brudstyrke omkring 2 tons og det burde være rigeligt. Et 24 mm nylontov
har en brudstyrke omkring 7.5 tons og så er det vist båden der går fra
hinanden inden tovet springer.
Det er meget almindeligt at bruge alt for kravtig grej, men det gør det
ikke mere rigtigt.

MVH
Poul

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 17-08-07 11:43

Poul Olesen wrote:
> [...]
> hinanden inden tovet springer.
> Det er meget almindeligt at bruge alt for kravtig grej, men det gør det

Nu ved jeg ikke hvor meget vores skib belaster tovværket... men det er
en 15m lang fiskekutter med en vægt over 20tons (IIRC) og hvis der
kommer en 1-1.5m sø (fx. fra et passerende skib) så skal jeg lige love
for at den trækker MEGET i tovværket... hvis du ligger på sikkerhedsstob
og kigger på tovværket, så ser man at det virkelig blive spændt og
nærmest dirre...

Skibet er dette her:
http://aalborgdyk.dk/images/d/d1/Eksempel.jpg

Vil du virkelig satse på et 12mm tovværk i normal slags vejr, strøm og
sø? tovværket skal også kunne holde til at vi trækker i det, i tilfælde
af at loddet (altså hunden) har sat sig fast i vraget.

Thomas

Fra : Poul Olesen

Dato : 17-08-07 14:06

Jeg vil tro det vil holde uden problemer. Det er vist mere phykologisk
at der skal være et tykt tov.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : ahp

Dato : 17-08-07 14:34

Jeg tror også et 12mm tov vil holde, men et kraftigere tov vil holde
længere (flere år) før det er modent til udskiftning.
Vi benytter iøvrigt en fokkehage der er specificeret til en belastning
på 3,8 ton, og låsepal'en på den er bøjet...så noget belastning kan
der være. Tovet er ca. 18-20 mm nylon (af en slags), og er enkelte
(sjældne) gange belastet så hårdt at tovet bliver stift, og kan holdes
vandret 1 meter lige ud i luften

Vi har endnu ikke prøvet at binde en hund fast til tovet. Ville ellers
være smart hvis den kunne trænes til at svømme ned og binde på

Mvh
ahp

Fra : Johnny Christensen

Dato : 17-08-07 11:37

>"Poul Olesen" <aquarius-abuse@cbs.dk> skrev i en meddelelse
>Hvordan vil du ramme et vrag på 50 meter vand med 1 knob strøm?

Den ville jeg tage med dræg eller foldeanker.
Og så lade rebet gå over bord med et jordbær når der var bid. Først når et
dykkerhold (eller solodykker, I don't care) har lavet påbinding på vraget
ville jeg belaste rebet med bådens vægt hvis vi taler om et skib. Hvis det
bare er en gummibåd eller anden type uden for meget træk, så har vi før
taget chancen og sendt førstemand ned for at binde på mens båden stadig var
fastgjort.

Alternativet er at du kender din afdrift på skibet / gummibåden under de
flest tænkelige forhold og så bare smider et tungt bundlod. Men der er
større risiko for at påbindings manden skal lave en del forgæves dyk.

Dræget / foldeankeret kan ødelægge sigten, men ved strøm glider skidtet væk
igen.
Tungt bundlod kan stjæle din tid pga forgæves forsøg eller umulighed for at
flytte det hen til et godt sted at binde tampen / typhoon wiren på.

Der er fordele og ulember ved alt.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-08-07 11:22

hej,

On 15 Aug., 17:49, Thomas Rasmussen <tho...@p7.dk.invalid> wrote:
> når ekkoloddet viser et godt skud, så smides hunden og tovværket smides

Jeg sad og studsede over at du kalder loddet for hunden. Er det noget
meget lokalt eller er det fordi i har et meget kærligt forhold til
jeres lod?

I må selvfølgelig kalde det hvad i vil men som jeg har forstået det
maritime sprog så har dræget flige altså er det et anker, hvor lodet
bare er en klump (typisk bly). Men til dykning lodder vi jo ikke med
lodet så det kan være der ikke er et ord for det vi bruger? Men hunden
har jeg aldrig hørt før?

Mvh
Jonas (som er ked af at han afsporer diskussionen)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-08-07 11:43

Jonas Lüttichau wrote:
> [...]
> bare er en klump (typisk bly). Men til dykning lodder vi jo ikke med
> lodet så det kan være der ikke er et ord for det vi bruger? Men hunden

Jeg har ingen ide om hvorfor den kaldes en hund, det har den heddet den
tid jeg har været i klubben... men der er tilfælde hvor det kan være
meget rammende, eksempelvis i foråret hvor min makker og jeg dykkede som
2. holdet hvor vi kom ned mod bunden af tovet, og hunden (eller loddet)
hoppede henover bunden som en anden uopdraget hund... Min makker-inde
fik hurtigt lært at bakke med finner Der fandt vi hurtigt ud af at
vi havde rykket os af vraget, så vi måtte jo lige tilbage til overfladen
igen :-|

Thomas

Fra : Thomas Andersen

Dato : 16-08-07 18:00

I maritim forstand er en hund en trosse eller taifun med en gaj (det nogen
kalder et jordbær) bundet på et anker, sådan at man kan hive ankeret "den
modsatte vej" hvis den er i hæt.

--
Mvh. Thomas Andersen
www.dykkerservice.dk