Let støbemateriale
Fra : HvB

Dato : 14-08-07 06:23

Hej

Jeg går og roder med at støbe et springvand på en sokkel. Det går fint med
beton, men nu har jeg fået en ny idé.
Jeg har fundet et kar til springvand, i plast der har form som en "hat" hvis
man vender det om. Jeg skal så have støbt udenomkring så det får en pænere
"skål" facon og passer til soklen. Ø er 660 mm.

Men problemet er så at der skal bruges rigtig meget beton for at "fylde" ud
fra "hattepullen" til "hatteskyggen". jeg vil skønne 50-60 kg.

I princippet kunne jeg bare støbe en "skål" med ø660 mm og en højde på ca 25
cm, som jeg så lod indsatsen stå i. Men jeg kan ikke lige regne ud hvordan
jeg får lavet en form til at støbe i.

Tænkte på at støbe en skal, dernæst let-lega og så "pudse" overfladen op,
mne det bliver noget klunseri.

Findes der et lettere materiale man kan støbe med? Og hvad med f.eks.
granitpulver? Men det bliver vel også tungt?

Alle ideer modtages med tak.

HvB

Fra : Max

Dato : 14-08-07 16:58

Hej HvB

> Alle ideer modtages med tak.

Kan du ikke pudse formen indvendig ?

--
Mvh Max

Fra : Martin Bak

Dato : 14-08-07 21:45

"HvB" <baldrian**@@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Findes der et lettere materiale man kan støbe med? Og hvad med f.eks.
> granitpulver? Men det bliver vel også tungt?

Det der bliver lettest (vægtmæssigt) er vel leca-beton. Altså en blanding af
lecaærter, cement og vand. det vil efterfølgende kunne pudses. Du kan måske
lave en "støbeform" ved at lave et passende hul i jorden. det kan jo formes
som du vil, og når du alligevel skal pudse det bagefter gør det vel ikke
noget at det er lidt groft i det. Hvis du laver et hul, fylder lecabeton i
det og presser dit kar ned i midten kan du lave den rå form. Alternativt kan
du lave formen i en sandkasse med fugtigt sand. Det giver måske større
kunstnerisk frihed...

Martin

Fra : HvB

Dato : 18-08-07 12:26

TAk for de gode råd, men jeg fik en anden idé:

Jeg tog en murerbalje og skar bunden af. Derefter 8 slidser som jeg foldede
sammen på midten. Så tog jeg noget net og "bandt" den ind i, som jeg hæftede
med en klammepistol. Og så gik det fint med at "modellere" en skål der har
en diameter på 65 cm og er 35 cm høj. Den hviler på en bund med en diameter
på 22 cm, så der er et meget flot "spænd" i den - som passer lige på den
søjle jeg har støbt.

Så nu springer vandet lystigt i et fint Springvand.

mvh

HvB