Spøjs fætter
Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 13-08-07 13:09

Hejsa

Jeg fandt en spøjs fætter i haven i søndags
Nogen bud på hvad det er for en larve?
Længde ca 10 cm
Diameter ca 1 cm

http://img177.imageshack.us/my.php?image=larvecs1.jpg

Den sad på vores syren og tog for sig af retterne
Larven blev fulgt pænt over på den anden side af vejen (fodboldanlæg)

- Peter

Fra : Holst

Dato : 13-08-07 13:17

plykkegaard@gmail.com wrote:

> [...]
>
> Den sad på vores syren og tog for sig af retterne
> Larven blev fulgt pænt over på den anden side af vejen (fodboldanlæg)

Det ligner en ligustersværmerlarve:

http://www.plante-doktor.dk/ligustersvaermer.htm

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 13-08-07 13:18

> Jeg fandt en spøjs fætter i haven i søndags
> Nogen bud på hvad det er for en larve?

Ligustersværmer
http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=species&ID=855

Vores syren er desværre ikke endnu tilstrækkelig stor til at brødføde
den

- Peter

Fra : Andersen [3650]

Dato : 13-08-07 13:31

>Vores syren er desværre ikke endnu tilstrækkelig stor til at brødføde
>den

Bare rolig. Den kommer tilbage
når den kan flyve *GGG*

Fra : penta@panto.com

Dato : 13-08-07 18:52

Og her er hvad den kan leve af:
Ligustrum, Ribes, Rubus idaeus, Spiraea, Sorbaria sorbifolia, Aruncus
silvestris, Malus domestica, Fraxinus excelsior, Syringa, Viburnum opulus,
Lonicera, Symphoricarpos

Jeg tror ikke den spiser græs.

venligst
tomov

Fra : Max

Dato : 13-08-07 13:21

Hej Peter

> Nogen bud på hvad det er for en larve?

Ligustersværmerlarve (Sphinx ligustri).

http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=species&ID=855

> Larven blev fulgt pænt over på den anden side af vejen (fodboldanlæg)

Så må man håbe den er fodbold fan
:)

--
Mvh Max

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 14-08-07 10:31

tomov wrote:

> Jeg tror ikke den spiser græs.

Nu er fodboldanlægget ret stort og så visseligt indrettet at der rent
faktisk er både buske, træer etc på stedet
Jeg skal ikke gøre mig klog om larven kan leve af hvad der findes af
bevoksning på den anden side af vejen, men den har raseret ca 1/4 af
bladene på vores særdeles beskedne syrenbusk
Samme busk havde en enkelt blomst tidligere på året - det fortæller
lidt om størrelsen på busken :)

- Peter

Fra : Armand

Dato : 14-08-07 11:01

tomov wrote:

> Nu er fodboldanlægget ret stort og så visseligt indrettet at der rent
> faktisk er både buske, træer etc på stedet

Selvom ingen af os næppe så alle sommerfugle udryddet, bliver larver jo
almindeligvis regnet for skadedyr og i din situation kan jeg godt forstå at
du vil af med kræ'et.
Men mon ikke at sådanne larvers verden er meget begrænset til den plante
hvorpå forældrene har placeret dem i sin tid og at "din" ikke finder vej til
andet spiseligt hvis ikke du har placeret den på en af de planter den kan
leve på :-/

--
Armand.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-08-07 11:37

> [...]
> til andet spiseligt hvis ikke du har placeret den på en af de planter den

De kan trives på liguster og syren - og de ÆDER!
Jeg har engang prøvet at have nogen stykker i et glas, hvor vi fodrede dem
med ligusterblade, til de forpuppede sig i sandet i bunden af glasset.
Desværre blev glasset tabt, så vi nåede aldrig at se, om de kunne udvikle
sig til sommerfugle under de forhold.

Hilsen Inger

Fra : Armand

Dato : 14-08-07 12:15

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> De kan trives på liguster og syren - og de ÆDER!

Det ér jo også en trind lille fætter sådan en

--
Armand.