Trailer og max last på bil
Fra : jones_net

Dato : 12-08-07 18:39

Hejsa

Nu har jeg jo spurgt til trailer og mærker, men efter at have opdaget at min
bil max må trække 500 kg. uden bremse, så kommer der jo et nyt spm:
Hvad nu hvis jeg køber en trailer, som har en maxvægt på 750 kg, må jeg så
køre med den, når den er lastet og vejer under 500 kg? Eller må jeg slet
ikke køre med den?

/J

Fra : Henning Sørensen

Dato : 12-08-07 18:44

On 12 Aug., 19:39, "jones_net" <jones_ne...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> køre med den, når den er lastet og vejer under 500 kg? Eller må jeg slet

Den faktiske vægt må ikke overstige 500 kg, så hvis du bare ikke
læsser mere på end at trailer + læs + eventuelle ekstra forhøjede
sider ikke overstiger 500 kg så er alt ok.

Mvh

Henning

Fra : Ad Infinitum

Dato : 12-08-07 18:56

"Henning Sørensen" <hesor@vejle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

læsser mere på end at trailer + læs + eventuelle ekstra forhøjede
sider ikke overstiger 500 kg så er alt ok.

Det er den TILLADTE TOTALVÆGT der gælder.

Har kort til "stor" påhængsvogn til bil og der blev trampet meget rundt i
det der spørgsmål.

Fra : Armand

Dato : 12-08-07 19:15

"Ad Infinitum" <nop@nop.dk> skrev i en meddelelse

> Det er den TILLADTE TOTALVÆGT der gælder.
> Har kort til "stor" påhængsvogn til bil og der blev trampet meget rundt i
> det der spørgsmål.
ØHH?
Dét opfatter jeg ikke entydigt:
Bilens tilladte totale (træk-) vægt, eller trailerens markerede (á tilladt
for dén trailer)totalvægt??

--
Armand.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-08-07 19:41

>Bilens tilladte totale (træk-) vægt, eller trailerens markerede (á tilladt
>for dén trailer)totalvægt??

Ingen af dem.

Trailerens faktiske vægt er den som gælder. Så hvis bil må trække
500kg så må traileren laste 400kg hvis den selv vejer 100kg.

Så simpelt er det skam :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-07 21:24

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev
> Trailerens faktiske vægt er den som gælder. Så hvis bil må trække
> 500kg så må traileren laste 400kg hvis den selv vejer 100kg.
>
> Så simpelt er det skam :)

Såfremt traileren må laste de 400....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-08-07 22:13

On Sun, 12 Aug 2007 22:24:26 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev

>Såfremt traileren må laste de 400....

Jo jo.. men det lå vel næsten implicit?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-08-07 19:40

>Det er den TILLADTE TOTALVÆGT der gælder.

Nej det er den faktiske vægt. Henning har ret.

>Har kort til "stor" påhængsvogn til bil og der blev trampet meget rundt i
>det der spørgsmål.

Du må tilbage til teorilokalet

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Bjarne

Dato : 12-08-07 20:35

Ad Infinitum wrote:

> [...]
>

> Det er den TILLADTE TOTALVÆGT der gælder.
>
> Har kort til "stor" påhængsvogn til bil og der blev trampet meget rundt i

pst: spørgsmålet går på en trailer med tilladt totalvægt under 750 kg og
uden bremser.

mvh,
Bjarne

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-08-07 21:01

>pst: spørgsmålet går på en trailer med tilladt totalvægt under 750 kg og
>uden bremser.

Selv med den store trailer har han ikke ret..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ad Infinitum

Dato : 12-08-07 18:52

Fra : søren poulsen

Dato : 12-08-07 20:54

her er det skrevet noget om emnet http://www.deloren.dk/trailer_info.htm

--
Mvh søren p

Fra : søren poulsen

Dato : 12-08-07 21:10

fandt lige denne side http://www.sikkertrafik.dk/1c8000c/base/164c3e80

Fra : Morten

Dato : 12-08-07 21:49

Hej du må gerne køre med traileren på 750kg
du må bare ikke overstige 500kg faktisk vægt + 50kg i overlæs altså i alt
max 550kg faktisk vægt hvis din bil må trække 5ookg

Mvh Morten

Fra : jones_net

Dato : 13-08-07 07:16

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> køre med den, når den er lastet og vejer under 500 kg? Eller må jeg slet

Det er sq da sværere end som så at finde ud af!
Bilen er en Octavia som vejer 1250 kg, så der er rigeligt med plads op til
de 3500 kg!

På linket http://www.deloren.dk/trailer_info.htm og FDM's hjemmeside
http://www.fdm.dk/public/biler/lovereglerrettigheder/fardselsloven/trailer/trailer.htm
står at man altid med B kort må køre med en 750 kg trailer. Men Jeg må vel
kun have en maxvægt på trailer + læs på de 500 kg som min
registreringsattest skriver!? De sidste 250 kg. må så kun bruges af andre
med større tilladte vægt?

/J

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-08-07 11:19

>Det er sq da sværere end som så at finde ud af!

Nej det er faktisk ganske nemt

>Bilen er en Octavia som vejer 1250 kg, så der er rigeligt med plads op til
>de 3500 kg!

Så må du køre med 1300kg på krogen hvis du ikke har B/E. Vel og mærke
en trailer med bremse.

Det holder sig under 3500kg og så er der ingen problemer.

Husk det er stadig den faktiske vægt der gælder og hverken tilladte
dit eller dat...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ad Infinitum

Dato : 13-08-07 11:49

> [...]
>
> Det holder sig under 3500kg og så er der ingen problemer.
>
> Husk det er stadig den faktiske vægt der gælder og hverken tilladte

Ahem Martin, lige en ting, 1300 kg på krogen? på et almendeligt B kort? ok
hvad er det lige loven siger? noget med max 750 kg ikke.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-08-07 12:27

>Ahem Martin, lige en ting, 1300 kg på krogen? på et almendeligt B kort? ok
>hvad er det lige loven siger? noget med max 750 kg ikke.

Røm lige halsen igen

Bilens vægt + 50kg bare det ikke overstiger 3500kg totalt set.

Sådan

Loven siger intet med max 750 eller noget som helst hvad angår
kørekort. MEN... Uden bremser er det logisk nok max 750 da alt over
750 er med bremser

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ad Infinitum

Dato : 13-08-07 15:39

> [...]
>
> Loven siger intet med max 750 eller noget som helst hvad angår
> kørekort. MEN... Uden bremser er det logisk nok max 750 da alt over

Er du nu sikker på det?

Snip
Justitsministeren (Lene Espersen):

Reglerne om krav til kørekort i forbindelse med kørsel med påhængskøretøj
fremgår af Rådets direktiv nr. 91/439/EØF om kørekort med senere ændringer
(kørekortdirektivet).

Af direktivets artikel 3, stk. 1, fremgår om kørekort til kategori B og
kategori B/E følgende:

Kategori B:

a.. bil med tilladt totalmasse på ikke over 3.500 kg med højst 8
siddepladser foruden førerens plads; til en sådan bil kan kobles et
påhængskøretøj med tilladt totalmasse på ikke over 750 kg.
Snip

Fra : Rene Joergensen

Dato : 13-08-07 15:46

Ad Infinitum <nop@nop.dk> wrote:

> Er du nu sikker på det?

Husk at læse alt teksten.

> a.. bil med tilladt totalmasse på ikke over 3.500 kg med højst 8
> siddepladser foruden førerens plads; til en sådan bil kan kobles et
> påhængskøretøj med tilladt totalmasse på ikke over 750 kg.

og så står der:

- enhed bestaaende af et traekkende koeretoej af kategori B og et
paahaengskoeretoej med samlet tilladt totalmasse paa ikke over 3 500 kg
og med en tilladt totalmasse for paahaengskoeretoejet, der ikke
overstiger det traekkende koeretoejs egenmasse

--
-René

Fra : Ad Infinitum

Dato : 13-08-07 16:25

"Rene Joergensen" <nospam@fzr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og med en tilladt totalmasse for paahaengskoeretoejet, der ikke
> overstiger det traekkende koeretoejs egenmasse

Det er rigtigt, men Martins påstand er at der ingen steder i loven står
noget om 750 kg.

Snip
Loven siger intet med max 750 eller noget som helst hvad angår
kørekort. MEN... Uden bremser er det logisk nok max 750 da alt over
750 er med bremser
Snip

Men det står der sort på hvidt hvilken du sikkert selv har læst ikke.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-08-07 16:51

>Det er rigtigt, men Martins påstand er at der ingen steder i loven står
>noget om 750 kg.

Du er nødt til, at tage det som en helhed.

Min bil er godkendt til, at må trække 1800kg.

Jeg har kun B kort. Bilen vejer 1375. Ergo må jeg trække 1425 kg på
krogen. Dette overstiger ikke 3500kg.

Havde jeg haft B/E måtte jeg trække de fulde 1800kg.

Dette selvfølgelig med bremser.

Uden bremser må jeg trække 750kg. med min bil.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Armand

Dato : 14-08-07 00:54

> [...]
Da "trailerkørekortet" blev indført var det for at følge op på at den
praktiake brug at påhængskøretøjer ('s vægt) var stukket af fra lovgivningen
der aldrig forudså 1300Kg's boogietrailere i private indkørsler, såvel som
campingvogne i samme vægtklasse.Forinden dækkede en alm. kørekort trailere
op til 750kg. hvorover der kun fandtes hængerkort i.fb.m. stort kørekort.
Således dækker trailerkortet fra 750kg. og opefter, selvom der fra etatens
side aldrig er blevet fulgt op på såvel de gamle som de nye regler!

> Min bil er godkendt til, at må trække 1800kg.
> Jeg har kun B kort. Bilen vejer 1375. Ergo må jeg trække 1425 kg på
> krogen. Dette overstiger ikke 3500kg.
> Havde jeg haft B/E måtte jeg trække de fulde 1800kg.

Man regner med at der kommer en opstramning omkring trailerkortet,
hvorefter man vil kunne knaldes med mere end 750 kg. efter bilen hvis man
kun har alm. kørekort!

--
Armand.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-08-07 11:20

> Man regner med at der kommer en opstramning omkring trailerkortet,
>hvorefter man vil kunne knaldes med mere end 750 kg. efter bilen hvis man
>kun har alm. kørekort!

Det vil da blive sørgeligt hvis det sker... så skal alle campister ud
og investere i et dyrt kort uden nogen speciel grund... og nej en stor
trailer er ikke en god grund grund til ekstra undervisning - det
kræver ikke den store ledvogter eksamen, at køre med trailer

Men lad os nu se hvad der sker...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Armand

Dato : 14-08-07 12:14

> [...]
> trailer er ikke en god grund grund til ekstra undervisning - det
> kræver ikke den store ledvogter eksamen, at køre med trailer

I den sidste ende ér det vel det at "trailer-kørekortet" blev indført for
:-/

Og står man på genbrugspladsen og ser folks almene evner med trailer (dog
oftest á under-750kg's typen), kunne man godt savne lidt basal
undervisning/test udi kunsten :-/

Dyrt kørekort? Jeg hoppede på et tilbud sidste år á 3.000,- hvilket dog løb
op i næsten 4.000,- incl. alle prøver!
At jeg så også benyttede den formiddag jeg tog fri for køreprøven til at
finde mig et andet arbejde hvor lønnen var så meget højere at kørekortet var
tjent hjem efter fem 14-dags lønninger, var jo meget praktisk i dén
henseende

--
Armand.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-08-07 12:18

>Og står man på genbrugspladsen og ser folks almene evner med trailer (dog
>oftest á under-750kg's typen), kunne man godt savne lidt basal
>undervisning/test udi kunsten :-/

Hehe.. det ændrer et kort jo ikke på. Kig ud i den "almene" trafik og
du ser 10000-vis af kvinder der stadig ikke kan parkere og manøvrer en
bil på forsvarlig vis..

>Dyrt kørekort? Jeg hoppede på et tilbud sidste år á 3.000,- hvilket dog løb
>op i næsten 4.000,- incl. alle prøver!

Ja det synes jeg er dyrt for noget jeg ikke har brug for.

Så kan man kalde det, at pudse glorien osv. men jeg har nu ingen
problemer med hverken en lille trailer eller en stor campingvogn.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ad Infinitum

Dato : 14-08-07 12:28

> [...]
>
> Så kan man kalde det, at pudse glorien osv. men jeg har nu ingen
> problemer med hverken en lille trailer eller en stor campingvogn.

Der er lige så mange mænd der heller ikke er i stand til det, og tror de er
verdens herrer på vejen.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-08-07 15:28

>Der er lige så mange mænd der heller ikke er i stand til det, og tror de er
>verdens herrer på vejen.

Forkert. Der er flere kvindelige af slagsen...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ad Infinitum

Dato : 14-08-07 18:54

> Forkert. Der er flere kvindelige af slagsen...
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> http://tuxx.dk

Sådan noget kommer kun fra en mandsjuvanist.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-08-07 19:20

On Tue, 14 Aug 2007 19:54:13 +0200, "Ad Infinitum" <nop@nop.dk> wrote:

>"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

>Sådan noget kommer kun fra en mandsjuvanist.

Nej.. sådan noget kommer fra diverse statistikker. Du må være kvinde
siden du ikke vil indrømme det ;)

Men det må du jo selv rode med - det er ikke i tråd med mandens emne.

Han har fået svar på hans spørgsmål - nemlig, at han selvfølgelig godt
må køre med traileren.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : jones_net

Dato : 14-08-07 08:29

"Ad Infinitum" <nop@nop.dk> wrote in message

> [...]
> siddepladser foruden førerens plads; til en sådan bil kan kobles et
> påhængskøretøj med tilladt totalmasse på ikke over 750 kg.

Selvom jeg må hive 750 uden bremser rundt på krogen med et alm. B kort, så
må jeg vel stadig ikke trække mere end hvad der står på registreringatten!?

/J

Fra : Ad Infinitum

Dato : 14-08-07 10:41

Fra : jones_net

Dato : 14-08-07 14:08

"Ad Infinitum" <nop@nop.dk> wrote in message

> "jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

OK, takker

Fint med mig at I diskutterer alt muligt andet - så længe det er om
trailere, så er det jo on topic i denne tråd

/J

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-08-07 11:19

>Selvom jeg må hive 750 uden bremser rundt på krogen med et alm. B kort, så
>må jeg vel stadig ikke trække mere end hvad der står på registreringatten!?

Selvfølgelig ikke - det giver ligesom sig selv

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : TG

Dato : 13-08-07 10:18

On 13 Aug., 08:15, "jones_net" <jones_ne...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> kun have en maxvægt på trailer + læs på de 500 kg som min
> registreringsattest skriver!? De sidste 250 kg. må så kun bruges af andre

.... eller med bremse på traileren det er en af grundene til at jeg
ikke vil købe en trailer uden bremse..

/TG

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-08-07 11:27

On 14 Aug., 12:20, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
> trailer er ikke en god grund grund til ekstra undervisning - det
> kræver ikke den store ledvogter eksamen, at køre med trailer

Man kan vel næsten sige at jo større jo nemmere.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: God men brugt 2WD diesel traktor med

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-08-07 11:42

>Man kan vel næsten sige at jo større jo nemmere.

Ja enig - det er sq nemmere, at bakke med fx. en campingvogn end en
lille trailer man ikke kan se halvdelen af tiden pga. bilens størrelse

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk