Kreta efter sommerferien
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 12-08-07 13:28

Nu er sommerferien slut for de flestes vedkommende, så nu tager jeg med
familien til Kreta. Jeg regner med at skulle ud og dykke dernede, mentænkte
at der måske var lidt gode råd at hente, hvis der var nogen her der havde
været der i år eller tidligere.

Jeg tænker specielt på dykkercentre. Har i nogle erfaringer med de lokale,
gerne omkring Agia Marina eller Chania? Er der nogle specielle divesites man
absolut ikke må gå glip af og er der noget man skal holde sig fra?

Håber der er nogen der har lidt erfaringer at dele ud af

--
/Kasper Katzmann

Det er kun i Jeopardy at svaret kommer før spørgsmålet.

Fra : lars_soegaard@hotmai~

Dato : 12-08-07 14:32

On 12 Aug., 14:27, "Kasper Katzmann" <no...@microsoft.com> wrote:
> [...]
>
> --
> /Kasper Katzmann
>
> Det er kun i Jeopardy at svaret kommer før spørgsmålet.

Hej Kasper
Jeg var på Kreta i juli og havde en håndfuld gode dyk med
dykkercentret Blue Adventures Diving (Har kontor ved havnen i Chania).
Dykkercentret er det største på Kreta og har vist som de eneste en
stor dagtursbåd - meget lig dem men kender fra Rødehavet. De laver
normalt to dyk om dagen - det ene i grotter og andet dyk som
almindeligt naturdyk.

Specielt grotterne langs Kretas klippekyster var en fed oplevelse, da
jeg ikke har prøvet at dykke i grotter tidligere.
Jeg kan især anbefaler 'Macherida', hvor der både er mulighed for
dykke ind i store katedral-lignende grotter, hvor lyset kommer ned
gennem sprækker i loftet og dyk op gennem små kanaler ind til
luftlommer - det sidste er forbeholdt erfarne dykkere (vel +50 dyk).

Snak med dykkercentret om muligheden for at lave begge dagens dyk i
grotter, da der ikke er meget ved de almindelige naturdyk. Hvis I er
en håndfuld erfarne dykkere på båden, er centret flinke til at tage en
rib med, så I kan få en større aktionsradius og slippe for de
almindelige naturdyk sammen med hoben af 'discover-scuba' dykkere.

- Lars Søgaard

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 12-08-07 16:19

lars_soegaard@hotmail.com skrev noget i stil med:
> [...]
> gennem sprækker i loftet og dyk op gennem små kanaler ind til
> luftlommer - det sidste er forbeholdt erfarne dykkere (vel +50 dyk).

Jamen jeg er da en erfaren dykker... med ca. 15 dyk i loggen (og NAUI
advanced)
Er der liv i grotterne, eller er de *bare* flotte? Bare så jeg er forberedt.
Det lyder bestemt som noget jeg må prøve.

Kan du huske noget om prisen for en dagtur?

Fra : lars_soegaard@hotmai~

Dato : 12-08-07 22:41

Nej. der er ikke liv i grotterne, men det er stadig meget flot og
spændende dykning (selv med 180 dyk i bogen Alle med et
certifikat kan være med i de store grotter, men du skal nok vente med
at svømme ind i de snævreste passager, til du får noget mere
erfaring.

Jeg mener, jeg betalte 45-50 euro for to dyk på en dagstur (havde alt
udstyret med, så jeg kun skulle låne flaske og bly).

Du kan se dykkercentrets hjemmeside her (men priserne er vist ikke
helt up-to-date): http://www.blueadventuresdiving.gr/ Der er altid en
masse snorklere med, så det er også en mulighed for din familie.

Alternativt er der også et andet dykkercenter som ligger i Platanias,
som jeg mener hedder Fun Dive - når du kommer fra Chania ligger de til
venstre på hovedvejen i Platanias. De laver halvdages ture med rib
(kun for dykkere), hvor man er tilbage til frokost.

God tur
-Lars

Fra : Bertram Paaskesen

Dato : 13-08-07 19:37

Hej Jeg har været der 2 gange (2006 og 2007), og dykket med Blue
Adventures, som jeg kun kan anbefale. Huledykkene er ikke ekstreme.
Prøv at gå ind på www.klumpfisken.dk så kan du en lille
turbeskrivelse. Skriv til dem. De har en dansk dykkerleder.