/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Fejl i forhjulopæng
Fra : Aksel


Dato : 13-08-07 14:04

Audi 100 2,6 -94

I morges kom jeg ud for en skrærmmende fejl.

Jeg var lige svinget til højre ind på en sidevej, en bil kørte ud fra en
tank lige foran mig, jeg bremsede hårdt, og der lød en høj lyd fra forenden
( det var ikke et sammenstød med den anden bil)

Da jeg fik set efter var krængningsstabilisator og nederste svingarm skilt
ad, så forhjulet rørte bagkanten af forskærmen.

Ved nærmere kontrol viste det sig, at møtrikken der holder det sammen var
væk, den lå der hvor jeg havde bremset, sammen med den ene gummiklods og
skiven.

Gevindet på stabilisatoren ser ud til at være OK. Yderst ca. 10 mm rustent
gevind, derefter ca, 20 mm rent gevind og inderst er gevindet blankslidt.
Det blankslidte svarer til det sted hvor bøsningens metalforing sidder.

Møtrikkens gevind var delvist revet væk, over ½ var blankt.

Hvordan pokker kan det ske??

Det ser ikke ud som om møtrikken har været løs (ville have givet støj og
usikker styring, og ville være synligt på gevindet på stabilisatoren)

Jeg får selvfølgelig bøsninger og møtrikker i begge sider skiftet, men tør
jeg overhovedet køre i bilen?

Hilsen Aksel



 
 
Hans Kjaergaard (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 13-08-07 16:08

On Mon, 13 Aug 2007 15:04:07 +0200, "Aksel" <aksel.fjern
tallene.@m777ail.dk.dk> wrote:

>Audi 100 2,6 -94
>
>I morges kom jeg ud for en skrærmmende fejl.
>
>Jeg var lige svinget til højre ind på en sidevej, en bil kørte ud fra en
>tank lige foran mig, jeg bremsede hårdt, og der lød en høj lyd fra forenden
>( det var ikke et sammenstød med den anden bil)
>
>Da jeg fik set efter var krængningsstabilisator og nederste svingarm skilt
>ad, så forhjulet rørte bagkanten af forskærmen.
>
>Ved nærmere kontrol viste det sig, at møtrikken der holder det sammen var
>væk, den lå der hvor jeg havde bremset, sammen med den ene gummiklods og
>skiven.
>
>Gevindet på stabilisatoren ser ud til at være OK. Yderst ca. 10 mm rustent
>gevind, derefter ca, 20 mm rent gevind og inderst er gevindet blankslidt.
>Det blankslidte svarer til det sted hvor bøsningens metalforing sidder.
>
>Møtrikkens gevind var delvist revet væk, over ½ var blankt.
>
>Hvordan pokker kan det ske??
Har du haft denne møltrik af og på-monteret før ?
Hvis ja, er det nok forklaringen.
En teori:
For at få møltrikken af skal den jo lige forbi det rustne område på
krængningsstabilisatoren, og krængningsstabilisatoren er ret solid,
for ikke at sige hærdet, møltrikken er den svage part og man så at
sige "retter gevindet ud" på selve møltrikken (Hullet i møltrikken får
en større diameter)
Genbruger man så møltrikken kan den fint skrues på men den har nu
rynker med nedsat dybde og derved mindre styrke.

/Hans

Aksel (14-08-2007)
Kommentar
Fra : Aksel


Dato : 14-08-07 22:08


> Har du haft denne møltrik af og på-monteret før ?
> Hvis ja, er det nok forklaringen.
> En teori:
> For at få møltrikken af skal den jo lige forbi det rustne område på
> krængningsstabilisatoren, og krængningsstabilisatoren er ret solid,
> for ikke at sige hærdet, møltrikken er den svage part og man så at
> sige "retter gevindet ud" på selve møltrikken (Hullet i møltrikken får
> en større diameter)
> Genbruger man så møltrikken kan den fint skrues på men den har nu
> rynker med nedsat dybde og derved mindre styrke.
>
> /Hans


I foråret fik jeg skiftet nederste bærearm, så på det tidspunkt har det
været skilt ad, møtrikken og skiverne er noget rustne, så det ser ud til at
værkstedet har genbrugt dem.

Gevindet på stabilisatoren er blankslidt hvor bøsningens stålforing har lagt
an, derefter er der ca. 20 mm med intakt gevind, men med mtealspåner,
gevindrester fra møtrikken, yderst er der ca. 15 mm rustent gevind.

Det tyder på at møtrikken har været på plads indtil den blev overbelastet og
røg af, hvis den havde løsnet sig ville der sikkert have været mere
blankslidt gevind, og usikker styring.

Hilen Aksel



Tom (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 13-08-07 17:42


"Aksel" <aksel.fjern tallene.@m777ail.dk.dk> skrev i en meddelelse
news:46c056b9$0$2701$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Audi 100 2,6 -94
>
> I morges kom jeg ud for en skrærmmende fejl.
>
> Jeg var lige svinget til højre ind på en sidevej, en bil kørte ud fra en
> tank lige foran mig, jeg bremsede hårdt, og der lød en høj lyd fra
> forenden ( det var ikke et sammenstød med den anden bil)
>
> Da jeg fik set efter var krængningsstabilisator og nederste svingarm skilt
> ad, så forhjulet rørte bagkanten af forskærmen.
>
> Ved nærmere kontrol viste det sig, at møtrikken der holder det sammen var
> væk, den lå der hvor jeg havde bremset, sammen med den ene gummiklods og
> skiven.
>
> Gevindet på stabilisatoren ser ud til at være OK. Yderst ca. 10 mm rustent
> gevind, derefter ca, 20 mm rent gevind og inderst er gevindet blankslidt.
> Det blankslidte svarer til det sted hvor bøsningens metalforing sidder.
>
> Møtrikkens gevind var delvist revet væk, over ½ var blankt.
>
> Hvordan pokker kan det ske??
>
> Det ser ikke ud som om møtrikken har været løs (ville have givet støj og
> usikker styring, og ville være synligt på gevindet på stabilisatoren)
>
> Jeg får selvfølgelig bøsninger og møtrikker i begge sider skiftet, men tør
> jeg overhovedet køre i bilen?

Ingen problemer med det. Enten er der genbrugt dele ved en tidl adskillelse,
eller også har møtrikken være spændt forkert. En sidste mulighed kunne være
at rust har løsnet møtrikken som derefter har sledet sig selv blank og
løsnet sig helt.

--
Tom



alexbo (13-08-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 13-08-07 19:42


"Aksel" skrev

> Hvordan pokker kan det ske??

Jeg er enig med Hans i at møtrikken er genbrugt og uden at rense/opskære det
rustne gevind på stabilisatoren, måske i forbindelse med en
bærearmsudskiftning.

Om du tør køre i bilen bagefter er din afgørelse, en hvilken som helst anden
bil kan have været ude for noget tilsvarende, du ved det bare ikke.

mvh
Alex Christensen



Anders Majland (14-08-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 14-08-07 14:00

> Ved nærmere kontrol viste det sig, at møtrikken der holder det sammen var
> væk, den lå der hvor jeg havde bremset, sammen med den ene gummiklods og
> skiven.

Godt eksempel på en farlig men skjult fejl som et periodisk syn ikke vil
fange ...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste