/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Atter olieblanding
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 12-08-07 21:42

For at vise mit store mod, adspørger jeg således Gruppen for xx. gang om
olie:

Hvilke typer er det skidt at blande? Er det f.eks. OK, eller måske ligefrem
klogt, at toppe op med helsyntetisk i 1) Alm. mineralsk? 2) halvsyntetisk?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk






 
 
Hans Paulin \(6310\) (12-08-2007)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 12-08-07 21:45

Preben Riis Sørensen skrev:

> Hvilke typer er det skidt at blande? Er det f.eks. OK, eller måske
> ligefrem klogt, at toppe op med helsyntetisk i 1) Alm. mineralsk?
> 2) halvsyntetisk?

*Man* siger at alt kan blandes.

Om en måneds tid hælder jeg en suppe på Camryen af de olierester jeg havde i
værkstedet for at få ryddet op.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd



Martin Johansen [600~ (12-08-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 12-08-07 22:10


>*Man* siger at alt kan blandes.

En lille historie:

En bilejer troede alt kunne blandes eller også var han bare ligeglad..
men hver gang bilen lige manglede en liter så fik den bare fra den
lokale tank af det som stod nærmest..

Motoren døde.. ikke af oliemangel for det var der altid nok af.. men
den døde af forstoppelse. Den var til sidst så fuld af snask og lort
man tror det er løgn.

Dommen fra mekanikeren: Så kan du lære, at blande mineralsk og
syntetisk...

Om det har noget på sig aner jeg ikke... men hvorfor ikke efterfylde
af samme viskositet som der er på?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Hans Paulin \(6310\) (12-08-2007)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 12-08-07 22:24

Martin Johansen [6000] skrev:

> hvorfor ikke efterfylde
> af samme viskositet som der er på?

Fordi jeg havde 3 forskellige rester - og en guru i dk.fritid.motorcykel
(mener jeg det var) har udtalt at alt kan blandes.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd



Preben Riis Sørensen (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 13-08-07 00:23


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev>
> Om det har noget på sig aner jeg ikke... men hvorfor ikke efterfylde
> af samme viskositet som der er på?

Jeg har et par liter af den dyre, som jeg ikke har planer om at købe mere
af. Man kan jo hurtigt bruge det samme som en ny bil koster, hvis det skal
holdes på det plan.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




alexbo (13-08-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 13-08-07 09:26


"Martin Johansen skrev

> En bilejer troede alt kunne blandes eller også var han bare ligeglad..
> men hver gang bilen lige manglede en liter så fik den bare fra den
> lokale tank af det som stod nærmest..
> Dommen fra mekanikeren: Så kan du lære, at blande mineralsk og
> syntetisk...
> Om det har noget på sig aner jeg ikke...

Det har det ikke, det er ikke blandingen der er problemet,
det er at olien aldrig blev skiftet, sådanne motorer har jeg selv set en del
af.

Dengang da motorer brugte en liter. pr 1-4.000 km. var der er en del der
stort set aldrig skiftede de fyldte bare op, så kommer der jo ny olie på
hele tiden, men resterne kom aldrig ud, det kan kvæle motoren.

Bilen fik kun skiftet olie når den alligevel var på værksted, måske hver
30.000 km.
Og problemet i det er ikke det lange interval, problemet er at når man hele
tiden hælder ny olie på bliver de lette stoffer i olien brugt men de
tjæreagtige bliver tilbage, og andelen af tjære bliver større og større.

Når man åbner sådan en motor sidder der et cm.tykt lag hård slam overalt.

mvh
Alex Christensen



claus b.p. (15-08-2007)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 15-08-07 09:22


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:46c015c8$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> Bilen fik kun skiftet olie når den alligevel var på værksted, måske hver
> 30.000 km.
> Og problemet i det er ikke det lange interval, problemet er at når man
> hele tiden hælder ny olie på bliver de lette stoffer i olien brugt men de
> tjæreagtige bliver tilbage, og andelen af tjære bliver større og større.
>
Ikke uvæsentligt er vel også at han så ikke har skiftet oliefiltret. Det
nævnte slam har vel stoppet det til.
En anden ting er, at man vel ikke skal regne med at den samlede levetid af
olien bliver bedre end med den dårligste kvalitet man har brugt. Så man bør
ikke overskride de skiftetidspunkter der er anbefalet. I gamle dage
skiftede man jo for hver 5-10000 km, med de moderne motorer og moderne
syntetiske olier er skifteintervallerne betydeligt længere.

PS: Jeg har en 40 år gammel 6 liters turbodieselmotor i min båd. Hvad vil
olieguruerne i denne gruppe anbefale: Helsyntetisk letflydende olie, som
skåner motoren bedst muligt, eller gammeldags mineralsk olie, som holder
kompressionen oppe pga. sin tykkelse? Jeg ved endnu ikke hvor stort
olieforbruget er, men den kører jo kun en sæson mellem olie- og
filterskift.(100 timer)

/Claus



Ukendt (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-08-07 12:57


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:oltub31ah5c1hts4j4nf2kbbb2nr9akms2@4ax.com...

> Motoren døde.. ikke af oliemangel for det var der altid nok af.. men
> den døde af forstoppelse. Den var til sidst så fuld af snask og lort
> man tror det er løgn.

Den var vel også snadsket til hvis han kun
havde toppet op med samme type.
Derfor en god idê at tappe alt af og skifte filter.


> Dommen fra mekanikeren: Så kan du lære, at blande mineralsk og
> syntetisk...

Pga. forstoppelsen ?

> Om det har noget på sig aner jeg ikke...



Jørgen M. Rasmussen (12-08-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 12-08-07 21:51


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:46bf70b4

> Hvilke typer er det skidt at blande? Er det f.eks. OK, eller måske
> ligefrem
> klogt, at toppe op med helsyntetisk i 1) Alm. mineralsk? 2)
> halvsyntetisk?
>
Det er højst spild ;). Det er lavest fællesnævner, som tæller, intet at hent
ved det.



alexbo (13-08-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 13-08-07 09:36


"Preben Riis Sørensen" skrev

> Hvilke typer er det skidt at blande? Er det f.eks. OK, eller måske
> ligefrem
> klogt, at toppe op med helsyntetisk i 1) Alm. mineralsk? 2)
> halvsyntetisk?

Det er lidt som med bensin, bland du nogenlunde som du har lyst, lidt
superpower oven i noget oktan 92.

De egenskaber en olie har, forsvinder jo ikke fordi den bliver blandet med
noget andet, blander man 5-50 med 15-40, får man stort set 10-45.

Blander man helsyntetisk med mineralsk får man stort set halvsyntetisk.

Blander man lys Tuborg med Guinness, får man lys Guinness

mvh
Alex Christensen



Anders Majland (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 13-08-07 10:07

> De egenskaber en olie har, forsvinder jo ikke fordi den bliver blandet med
> noget andet, blander man 5-50 med 15-40, får man stort set 10-45.

Men men de additiver der er i olien _kan_ hvis man vælger en uheldig
kombination modarbejde hinanden. Men ellers er jeg enig i at det i praksis
er ligegyldigt hvis bare alt olien har den rigtige viskositet og kvaliteten
er "god nok"

/A



Hans Paulin \(6310\) (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 13-08-07 10:11

Anders Majland skrev:

> Men men de additiver der er i olien _kan_ hvis man vælger en uheldig
> kombination modarbejde hinanden.

Kan du give et eksempel?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd



Anders Majland (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 13-08-07 13:28

>> Men men de additiver der er i olien _kan_ hvis man vælger en uheldig
>> kombination modarbejde hinanden.
>
> Kan du give et eksempel?

Ikke på stående - men det er den advarsel som olieselskaberne kommer med.
Antager at den ikke er taget helt ud af den blå luft.



Preben Riis Sørensen (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 13-08-07 10:59


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev
> Det er lidt som med bensin, bland du nogenlunde som du har lyst, lidt
> superpower oven i noget oktan 92.
>
> De egenskaber en olie har, forsvinder jo ikke fordi den bliver blandet med
> noget andet, blander man 5-50 med 15-40, får man stort set 10-45.
>
> Blander man helsyntetisk med mineralsk får man stort set halvsyntetisk.
>

Det var også sådan jeg havde tænkt det.


> Blander man lys Tuborg med Guinness, får man lys Guinness

Det kan være det kan tage noget af den grimme smag.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Brian (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 13-08-07 13:08

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:46c02b68$0$6144$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Blander man lys Tuborg med Guinness, får man lys Guinness
>
> Det kan være det kan tage noget af den grimme smag.....

Ja, hvis man absolut skal indtage en lys Tuborg så er Guinness da udemærket
til det formål.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste