Høj luftfugtighed i soveværelset :-(
Fra : Jakob Griffel

Dato : 11-08-07 12:19

Hej med jer

Jeg ved godt at det er fugtigt i vejret for øjeblikket selvom det er varmt,
men i nat føltes mit sengetøj næsten klamt.
Der er ellers varmt nok her oppe under taget (ca 22C), men mit hygrometer
viser ca 76%. Det er jo næsten som at ligge i telt i regnvejr.
Vinduerne har været åbne hele dagen (gennemtræk) også selvom det har regnet
lidt i løbet af dagen. Men udenfor er der jo lige så fugtigt næsten...

Hvad kan man gøre for at nedbringe fugtigheden? Normalt hjælper det jo at
fyre, men det er jo lissom ikke en mulighed på denne årstid.
Jeg har faktisk tænkt på en aircondition til soveværelset, da jeg indimellem
skal sove om dagen når jeg har sent fri. Tørrer sådan en fætter også luften?

Er det slet fugtigt hos jer?

--
Hilsen Jakob

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-08-07 13:06

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har faktisk tænkt på en aircondition til soveværelset, da jeg
> indimellem skal sove om dagen når jeg har sent fri. Tørrer sådan en fætter

Ja, den tørrer luften, men ikke lige så effektivt som en affugter, der
tilligemed er billigere.

- Martin

Fra : Preben Kaas

Dato : 11-08-07 16:06

On Sat, 11 Aug 2007 13:18:47 +0200, "Jakob Griffel"
<NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> wrote:

> [...]
>skal sove om dagen når jeg har sent fri. Tørrer sådan en fætter også luften?

Jo det kan du tro - mit hygro viser ca. 75% og det gælder hele huset.
TV2vejret oplyser, at luftfugtigheden i Beldringe ved Odense er 95% og
så hjælper hverken aircondition eller affugter ret meget, da der jo
kommer fugtigere luft ind udefra, så vi må nok vente på bedre og mere
tørt vejr før det hjælper.

mvh
Preben

ved mail fjern xxxx

www.prebenkaas.dk

Fra : tp

Dato : 12-08-07 08:39

> [...]
> så hjælper hverken aircondition eller affugter ret meget, da der jo
> kommer fugtigere luft ind udefra, så vi må nok vente på bedre og mere

har du aircon, er vinduerne jo lukket. Det er den lokale luft der bliver
kølet

Vi har et mobilt aircon i soveværelset, og den fylder vandbeholderen hver
nat. Og der er er pænt meget vand i

Fra : OK

Dato : 11-08-07 17:57

> Hvad kan man gøre for at nedbringe fugtigheden? > --
> Hilsen Jakob

Holder fingrene væk fra konens seng?

mvh Ole

Fra : Jakob Griffel

Dato : 11-08-07 20:44

> Holder fingrene væk fra konens seng?

Jeg forventede sådan en kommentar på et tidspunkt.
Har forresten prøvet, men det afhjalp ikke problemet.....

--
Hilsen Jakob

Fra : preben nielsen

Dato : 12-08-07 07:50

> [...]

> Jeg har faktisk tænkt på en aircondition til soveværelset, da
> jeg indimellem skal sove om dagen når jeg har sent fri. Tørrer

Køb en affugter...

Fra : MGJ

Dato : 12-08-07 11:08

Hej

Vi har soveværelse i kælderen og der med også problemer med høj fugtighed,
specielt på denne årstid.
I vinterhalvåret er der ingen problemer da vi har varme på og ca 19 - 20
grader. Men her om sommeren bruger jeg en affugter ca 1 gang om ugen i ca. 8
timer, det holder fugtigheden på ca 55% Ligså snart den når 72% får den 8
timer igen, det funktioner godt.

MGJ

Fra : Roberto

Dato : 14-08-07 07:10

Jakob Griffel wrote:
> [...]
> skal sove om dagen når jeg har sent fri. Tørrer sådan en fætter også luften?

Joe da, jeg har mere eller mindre permanent sådan en fyr stående i
soveværelset:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=23063&n=10&KundeID=

Det holder fugten nede uden at varme eller larme.

Mvh
Roberto

Fra : Armand

Dato : 14-08-07 08:35

Først og fremmest: Jeg har ikke et hygrometer indenfor rækkevidde, men
falder luftfugtigheden ikke sammen med duggen, hvorved et åbent vindue
natten igennem burde lindre!?

Low tech affugtning:
Et antal vandfyldte + dybfrosne 1½ eller 2 -liters flasker stående i hver
sin dybe tallerken!
Kuldefaktoren vil næppe sænke temperaturen mærkbart, men kondenseringen, der
hurtigt vil drive af flaskerne, vil trække en god mængde fugt ud af luften.
Hvis i husker at holde døre og vinduer lukkede vil lokalet gennem natten
være det "tørreste" i hytten.

--
Armand.