Chip Tuning af Fiat Punto 1,9 JTD
Fra : Jens Willadsen

Dato : 11-08-07 22:47

Hej
Jeg har fået købt mig en Punto 1,9JTD den er fra 2000 og har 160000 på
klokken.
Jeg kører 148km i den hver dag hvor de 40km er landevej og resten motorvej.
Jeg er egentlig ret tilfreds med ydelsen af motoren, især den accelerations
evne ved motorvejshastigheder.
Jeg har dog kigget lidt på chiptuning af motoren, mest pga. den påståede
bedre økonomi og selvf. også pga. den øgede effekt :).
Nogle onde tunger påstår at den effekt ændring, som i puntoen tilfælde vil
være fra 80HK 196NM til ca. 100HK og 250NM, Kan komme til at koste dyrt i
ødelagt koblinger, drivaksler og alt andet der er direkte påvirket af de
øgede kræfter.
Andre siger at det er noget pjat, det er jo også, så vidt jeg er informeret
lovligt at tune en motor udelukkende ved brug af chip tuning. Såfremt man
får den forureningstestet.

Er der nogen af jer der har nogle erfaringer I kan øse ud af??.

Da det er min transport til arbejdet hver dag er stabiliteten
jo vigtig.

Desuden overvejer jeg at få monteret en fart pilot, har dog ikke kunnet
finde ud af hvad det vil koste mig.

Er der nogen der har prøvet det??

Håber i kan råde mig lidt på vej

Med Venlig Hilsen Jens W

Fra : Thomas Landberg

Dato : 12-08-07 09:32

> [...]
> Jeg har dog kigget lidt på chiptuning af motoren, mest pga. den påståede
> bedre økonomi og selvf. også pga. den øgede effekt :).

Du skal tune din motor for at få mere effekt og være glad hvis den kører
længere literen. Du skal trods alt køre en del længere literen eller køre
ufatteligt meget for at spare så meget brændstof at du får dækket f.eks. de
3.995kr vi tager for en tuning.

> [...]
> ødelagt koblinger, drivaksler og alt andet der er direkte påvirket af de

Onde og onde... En 80hk JTD er udstyret med en ufattelig svag kobling og den
holder 99 % sikkert ikke til 250nm. Jeg er ret sikker på, at Fiat har taget
koblingen fra en benzinmotor til den JTD. Koblingen bliver ikke decideret
smadret, men den begynder at glide og bliver ødelagt med tiden. Men man kan
jo lave en tuning hvor momentspidsen ikke hæves vildt, men trækkes længere
ud.

> Andre siger at det er noget pjat, det er jo også, så vidt jeg er
> informeret lovligt at tune en motor udelukkende ved brug af chip tuning.
> Såfremt man får den forureningstestet.

Såfremt man får den testet hos TüV i Hannover. Det tager en dag og koster
ca. 2.500 euro.... Jow jow....

> [...]
> jo vigtig.
>
> Desuden overvejer jeg at få monteret en fart pilot, har dog ikke kunnet

Håber du kan bruge tingene til noget. Jeg arbejder med tuning og har set en
model eller to. En JTD er velegnet til tuning, men i en 80hk skal man altså
være meget opmærksom på koblingen.

--

Thomas Landberg - www.landberg.dk
Chiptuning/OBD-tuning inkl. måling på felt: 3.995kr.

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-07 15:39

On Sat, 11 Aug 2007 23:47:01 +0200, "Jens Willadsen"
<jens-fjerndette-@willadsen.nu> wrote:

> [...]
>Jeg er egentlig ret tilfreds med ydelsen af motoren, især den accelerations

Jeg har en magen til og er også ganske godt tilfreds. Min er så et par
år yngre men tælleren nærmer sig (146xxx pt)

> [...]
>ødelagt koblinger, drivaksler og alt andet der er direkte påvirket af de

Med hensyn til økonomi - så er jeg ganske godt tilfreds med de 22-23
km/l, som den går konstant. (25+ km/l er set iflg. tripcomputer fra
Roskilde til Hørsholm) Med hensyn til tuning - overvejede det et kort
øjeblik, da jeg så en box i den blå avis, men jeg har i myldretiden
ikke så meget at bruge de ekstra kræfter til. Jeg har også hørt rygter
om, at tuning af Punto JTD kan blive en halvdyr affære.

<...>

>Desuden overvejer jeg at få monteret en fart pilot, har dog ikke kunnet
>finde ud af hvad det vil koste mig.

Fiat i Frederikssund vil have ca. 5500,-.. http://www.gna.dk
John Sahl der skriver her i gruppen mener det kan gøres væsentligt
billigere gennem Fiat-klubben.
Jeg har opgivet projektet, fordi jeg simpelthen ikke kan bruge den ret
meget pga. myldretid.

--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Jesper Thomsen

Dato : 12-08-07 20:40

"Jens Willadsen" <jens-fjerndette-@willadsen.nu> wrote in message
> [...]
> ødelagt koblinger, drivaksler og alt andet der er direkte påvirket af de

Jeg har selv kørt 220.000 km i sådan en svend, og var også ganske godt
tilfreds. MEN - den kostede 3 koblinger i den tid og efter værkstedets
udsagn kørte jeg den meget pænt....

Til sammenligning kører min nuværende Seat Leon TDI 110 med den originale
kobling endnu - efter 180.000 km og den føles som ny stadigvæk.

Som Thomas Landberg siger, så er koblingen ufatteligt svag i den bil og de
190 NM er nok liiige i overkanten af hvad den kan klare. Med en chipning
oveni, ville jeg forvente at koblingen skal skiftes inden ret længe. Du kan
dog få fat i nogle stærkere koblinger som er lidt dyrere i indkøb.

Bilen kører dog helt suverænt med en chipning så det er meget tillokkende :)

Drivaksler/gearkasse osv har jeg ikke hørt om problemer med på JTD'en - kun
på benzinerne. Men det kommer helt an på hvordan du kører den - enhver
drivaksel kan smadres hvis man voldtager bilen.

> Andre siger at det er noget pjat, det er jo også, så vidt jeg er
> informeret lovligt at tune en motor udelukkende ved brug af chip tuning.
> Såfremt man får den forureningstestet.

Jaaaaa jooooo der er vist ikke helt enighed om dette endnu - men i praksis
er det nok svært for nogen at opdage hvad der er foregået i motoren.

> Er der nogen af jer der har nogle erfaringer I kan øse ud af??.
>
> Da det er min transport til arbejdet hver dag er stabiliteten
> jo vigtig.

Så skal du have en anden kobling i - ellers glider skidtet snart i 5 gear.

> Desuden overvejer jeg at få monteret en fart pilot, har dog ikke kunnet
> finde ud af hvad det vil koste mig.

Spørg Fiat - de ved det