Skifte til MacOS X
Fra : Kjeld Jensen

Dato : 08-07-01 11:50

Hej,

Jeg får en 20 Gb harddisk til Min Powerbook Pismo med 192 Mb ram idag.

Jeg kører MacOS 9.04 DK nu, men har planer om at migrere til MacOS X.
Mit problem er blot, at jeg ikke har MacOS X endnu, så jeg må nøjes med
at forberede harddisken så vidt. Derfor har jeg et par spørgsmål...

Jeg har planer om at dele disken i to partitioner på 12 og 8 Gb. Den
første lader jeg være til MacOS X den næste installerer jeg 9.04 US på,
da MacOS X jo vist ikke kan lide DK versionen.

Hvis jeg gør det nu, kan jeg så senere installere MacOS X uden at skulle
flytte rundt på MacOS 9.04 partitionen senere? Jeg ved, at MacOS 9.1 er
ude, men jeg har haft en del problemer med den, så jeg foretrækker 9.04

De af jer, som kører MacOS X, hvor meget har I efterhånden flyttet til
MacOS X partitionen og hvor meget bruger I stadig under MacOS 9?

Jeg har en del digitale fotos og videoklip liggende, og samlingen bliver
nok ikke mindre med tiden, da kameraet er igang hver uge. Jeg er lidt i
tvivl om, hvor god sammenhængen mellem MacOS X og 9 er på diskniveau, så
et par hints kunne jeg godt bruge.

Hvor hurtigt kan jeg forvente at det kører med den nuværende ram mængde?
Jeg er ikke hastighedsnarkoman, så havde jeg jo ikke en Powerbook, men
omvendt er min tålmodighed ikke uendelig.

Hvad med GCC og den slags følger det med MacOS X eller er det let at
installere efterfølgende?

Håber at en eller anden har tid til at svare sådan relativt hurtigt. På
forhånd mange tak!

Vh. Kjeld

Kjeld Jensen
http://www.cetus.dk/gps

Fra : Karl Antz

Dato : 08-07-01 12:55

Kjeld Jensen <kjeld@studnet.dk> wrote:

> Jeg har planer om at dele disken i to partitioner på 12 og 8 Gb. Den
> første lader jeg være til MacOS X den næste installerer jeg 9.04 US på,
> MacOS X jo vist ikke kan lide DK versionen.

Mac OS X _kræver_ OS 9.1 - til gengöld kan du nu erhverve en dansk
version af OS X-pakken som indeholder dansk 9.1 og OS X som inkluderer
dansk samt flere af de såkaldte hovedsprog (gad forøvrigt vide hvorfor
det absolut skal hedde hovedsprog når det eneste kendemærke er antallet
af mennesker der taler disse sprog?)

> Hvis jeg gør det nu, kan jeg så senere installere MacOS X uden at skulle
> flytte rundt på MacOS 9.04 partitionen senere?

Ingen problemer overhovedet - fremgangsmåden er faktisk under alle
omstændigheder at du skal installere 9.1 først og derefter OS X.

> Jeg ved, at MacOS 9.1 er ude, men jeg har haft en del problemer med den, >
> så jeg foretrækker 9.04

Som sagt ovenfor _kræver_ OS X mindst versionen 9.1. Desuden udkommer
9.2 formodentlig om ca 14 dage med en masse under-the-hood forbedringer.
Iøvrigt har 9.1 altid været mere stabil hos mig end 9.04 ...

> De af jer, som kører MacOS X, hvor meget har I efterhånden flyttet til
> MacOS X partitionen og hvor meget bruger I stadig under MacOS 9?

Bortset fra de (desværre talrige) gange jeg skal arbeijde med VirtualPC
kører jeg kun med OS X. Indrømmet - jeg har en kraftig G4-maskine og
masser af RAM, men jeg har også snakket med G3-ejere der er vældig
tilfredse - de skriver (desværre) bare sjældent i grupper som denne her

> [...]
> nok ikke mindre med tiden, da kameraet er igang hver uge. Jeg er lidt i
> tvivl om, hvor god sammenhængen mellem MacOS X og 9 er på diskniveau, så

Fra OS X har jeg du adgang til alle de diske og partitioner som er
tilsluttet din maskine, uanset hvilket system disse måtte bruge - når
bare de er HFS+-formaterede. Skullæe der opstå problemer, findes der
allerede shareware-programmer der med en grafisk brugerflade hjælper med
at lave ændringer i permis - hovsa privileges. Så det er ikke noget
problem.

> Hvor hurtigt kan jeg forvente at det kører med den nuværende ram mængde?
> Jeg er ikke hastighedsnarkoman, så havde jeg jo ikke en Powerbook, men
> omvendt er min tålmodighed ikke uendelig.

Husk at opdatere hvergang der kommer en update af systemet. Versionen
10.0.1 _var_ langsom i visse aktioner. 10.0.4, som er den aktuelle,
synes jeg fungerer glimrende også på min iBook 300MHz. Det der stadig er
langsomt - især i Finder - er at ændre vinduesstørrelse. Men har du
først vænnet dig til spaltevisning af Finder-vinduer, går det tjept. Og
tro mig: i starten syntes jeg det var vanvid med denne nye visning, men
nu bruger jeg udelukkende den. Det er en anden, men til gengæld
væsentlig hurtigere navigationsmåde end den gamle.

> Hvad med GCC og den slags følger det med MacOS X eller er det let at
> installere efterfølgende?

Hvad er GCC? Hvis det er GraphicConverter, findes den allerede i en
native OS X-udgave. Men under alle omstændigheder fungerer alle de OS
9-programmer, der ikke kræver direkte adgang til hardware, problemløst -
og nogle tillader endda svinkeærinder. Jeg scanner fx lystigt i
Photoshop (som jo er et Classic, altså et OS 9-program) fra min
USB-scanner.

> Håber at en eller anden har tid til at svare sådan relativt hurtigt. På
> forhånd mange tak!

Håber det var hurtigt nok

hilsen ka'l

Fra : Karl Antz

Dato : 08-07-01 13:09

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> 10.0.4, som er den aktuelle,
> synes jeg fungerer glimrende også på min iBook 300MHz.

Glemte at sige at iBook'en rent faktisk kun hat 160MB RAM - og jeg synes
stadig at det kører absolut tilfredsstillende.

hilsen ka'l

Fra : Kjeld Jensen

Dato : 08-07-01 13:59

> [...]

> 9.2 formodentlig om ca 14 dage med en masse under-the-hood forbedringer.
> Iøvrigt har 9.1 altid været mere stabil hos mig end 9.04 ...

Hmmm, jeg kan sige det modsatte, men det er jo ofte et spørgsmål om,
hvilke programmer man bruger. Jeg venter gerne på 9.2, jeg får først X
til august alligevel.

> [...]
> masser af RAM, men jeg har også snakket med G3-ejere der er vældig
> tilfredse - de skriver (desværre) bare sjældent i grupper som denne her

Jeg har selv VPC 4.0 men den må da snart komme i en X udgave. Jeg har
dog forskellige compilere og en Mathematica, som jeg skal bruge under
9.x, så jeg er nødt til at kunne køre alm. programmer også.

> [...]
> allerede shareware-programmer der med en grafisk brugerflade hjælper med
> at lave ændringer i permis - hovsa privileges. Så det er ikke noget

Ok, jeg synes jeg forstod på en anden tråd, at MacOS X installeres under
HFS+ og at den godt kan eksistere sammen med MacOS 9.1 på samme
partition? Er det korrekt eller omformatterer MacOS X til et andet
filsystem?

Hvis jeg ønsker at boote udenom MacOS X, så skal jeg blot lave to
partitioner, hvor den ene kun indeholder MacOS 9? Den kan så tilfås fra
MacOS X ud fra det du siger.

Men booter jeg direkte på den (udenom MacOS X), har jeg så tilgang til
filer på MacOS X partitionen? Forstået på den måde ligger MacOS X blot
som alm. filer under HFS+ som jeg er vant til?

Hvis jeg installerer en standard 9.x på den første partition, kan MacOS
X så finde ud af at installere sig på den næste partition, eller vil den
have den første?

Kan det betale sig at oprette en speciel swap partion? I givet fald hvor
stor?

> [...]
> nu bruger jeg udelukkende den. Det er en anden, men til gengæld
> væsentlig hurtigere navigationsmåde end den gamle.

Ok, min Pismo er en 400 MHz udgave med 100 MHz bus, så det burde da køre
fint så.

> [...]
> og nogle tillader endda svinkeærinder. Jeg scanner fx lystigt i
> Photoshop (som jo er et Classic, altså et OS 9-program) fra min

GCC er GNU C compiler, det er vist den mest brugte compiler under linux
mv.

> Håber det var hurtigt nok

Meget hurtigt

Jeg håber at du eller en anden også har tid til at svare kort på
ovennævnte...

Vh. Kjeld
--
_______________________
Kjeld Jensen

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 08-07-01 14:41

Kjeld Jensen <kjeld@studnet.dk> wrote:

> Kan det betale sig at oprette en speciel swap partion? I givet fald hvor
> stor?

Du kan læse noget om OS X og 'swap' her:

<http://www.osxfaq.com/reports/vm.shtml>

Umiddelbart skulle det give en væsentlig hastighedsforøgelse - jeg har
dog endnu ikke prøvet det på min beige G3.

--
mvh Jesper

-> http://homepage.mac.com/jmfink
-> http://homepage.mac.com/biddet

Fra : Kjeld Jensen

Dato : 08-07-01 15:24

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Du kan læse noget om OS X og 'swap' her:
>
> <http://www.osxfaq.com/reports/vm.shtml>

Mjah, næsten det hele, blot ikke et forslag til størrelsen af swap
partitionen. Det er jo svært at vurdere uden at have prøvet det...

Nogen som har erfaringer med forskellige størrelser?

Kjeld

--
_______________________
Kjeld Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-01 20:38

Kjeld Jensen <kjeld@studnet.dk> wrote:

> Nogen som har erfaringer med forskellige størrelser?

kig på hvad der bruges i den øvrige *nix verden, dvs sjældent mere end
1.5x fysisk mængde ram.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-01 20:38

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Umiddelbart skulle det give en væsentlig hastighedsforøgelse - jeg har
> dog endnu ikke prøvet det på min beige G3.

Primært hvis swap partitionen ligger på en seperat fysisk disk, en
ekstra partition på en IDE disk giver ikke megen hastighedsforøgelse.

Fra : Karl Antz

Dato : 08-07-01 14:55

> [...]

> dog forskellige compilere og en Mathematica, som jeg skal bruge under
> 9.x, så jeg er nødt til at kunne køre alm. programmer også.

VPC er lovet til sommer. Da jeg sidst spurgte for nogle uger siden kunne
de ikke give pere præcise oplysninger.

Hvad angår almindelige programmer, kan de som sagt køre som Classic
under OS X - og for mit vedkommende aldeles problemløst både på iBook'en
og på den stationære.

> [...]
> HFS+ og at den godt kan eksistere sammen med MacOS 9.1 på samme
> partition? Er det korrekt eller omformatterer MacOS X til et andet

Dette er forsåvidt korrekt. Problemet er at de flestes OS 9x
konfigurationer indeholder en masse udvidelser og deslige som ikke kan
fungere under OS Xm for det meste da de kræver direkte hardware-adgang.
Derfor:

> Hvis jeg ønsker at boote udenom MacOS X, så skal jeg blot lave to
> partitioner, hvor den ene kun indeholder MacOS 9? Den kan så tilfås fra
> MacOS X ud fra det du siger.

Lav to partitioner.

På den første installerer du først den OS 9-version som følger med din
OS X, og installerer derefter OS X på den msamme partition.

På den anden partition kan du godt sætte en backup af din komplette
aktuelle opsætning, opgraderet til den version af OS 9 som følger med OS
X.

Fordelen er at du har en fuldt funktionabel version af OS 9 udelukkende
til Classic brug på samme partition som OS X, mens du på den anden
partition har et lige så fuldt fungerende OS 9 med alle de udvidelser
som dine gamle programmer behøver.

> Men booter jeg direkte på den (udenom MacOS X), har jeg så tilgang til
> filer på MacOS X partitionen? Forstået på den måde ligger MacOS X blot
> som alm. filer under HFS+ som jeg er vant til?

Du har fra både OS 9 og OS X komplet og uhindret adgang til alt hvad der
ligger på de andre partitioner. Under OS X er der visse mapper hvor der
er adgang forbudt - men som sagt findes der nu shareware-proigrammer der
kan hjælpe hvis dette giver problemer.

> Hvis jeg installerer en standard 9.x på den første partition, kan MacOS
> X så finde ud af at installere sig på den næste partition, eller vil den
> have den første?

Du lægger selv fast hvor du vil installere OS X. Der er et problem med
de gamle beige G3-maskiner, hvor det kræves at OS X ligger på første
partition, men på din maskine skulle det ikke give problemer. Men den
første er at foretrække, hvilket hænger sammen med dit næste spørgsmål:

> Kan det betale sig at oprette en speciel swap partion? I givet fald hvor
> stor?

Jeg har ikke gjort det på nogen af mine maskiner. Bare systemet og
dermed Swap-området ligger på første og altså hurtigste partition, så
vil det kunne køre.

OK, de vise strides her, og jeg er ikke nørdet nok til at ville gå
dybere ind i det - men det fungerer fint hos mig

> Ok, min Pismo er en 400 MHz udgave med 100 MHz bus, så det burde da køre
> fint så.

sikkert

> GCC er GNU C compiler, det er vist den mest brugte compiler under linux

om den følger med ved jeg ikke - men er du vant til Linux og
kommandolinier, kan du gøre alt på præcist de samme måder med Terminalen
under OS X

> Jeg håber at du eller en anden også har tid til at svare kort på
> ovennævnte...

Hvis der er flere spørgsmål så bare skyd los

ka'l

Fra : Kjeld Jensen

Dato : 08-07-01 15:24

hej,

Du er dælme hurtig, tak for de gode svar

> VPC er lovet til sommer. Da jeg sidst spurgte for nogle uger siden kunne
> de ikke give pere præcise oplysninger.

Her hvor jeg sidder er der 31 grader, så sommer er det vist

ud fra hvad du skriver, så bliver det nok

Partition 1: en lille swap ting (hvor stor mon?) Hvor mange swap filer
har I været oppe på at have samtidig når I har MANGE programmer kørende?

Partition 2: en Mac OS X partition, nok kun en 6-8 Gb når man alligevel
kan se alle partitioner uanset hvad.

Partition 3: en "Gammeldags" Mac OS 9 partition sammen med de fleste
data vel en 12-14 gb. den kan jeg så boote direkte på, når jeg vil undgå
kompatibilitetsproblemer med Mac OS X

Nogen kommentarer til dette?

Hvor meget fylder en god MacOS X med tilhørende MacOS 9.1 installation i
sig selv?

> På den anden partition kan du godt sætte en backup af din komplette
> aktuelle opsætning, opgraderet til den version af OS 9 som følger med OS
> X.

Nogen speciel grund til at jeg skulle opgradere den? Kan MacOS X ikke
klare, at en 9.04 ligger og roder med filer på dens partition?

> Hvis der er flere spørgsmål så bare skyd los

Det være hermed gjort

Kjeld

--
_______________________
Kjeld Jensen

Fra : Karl Antz

Dato : 08-07-01 15:35

Kjeld Jensen <kjeld@studnet.dk> wrote:

> hej,
>
> Du er dælme hurtig, tak for de gode svar

))

> Partition 1: en lille swap ting (hvor stor mon?) Hvor mange swap filer
> har I været oppe på at have samtidig når I har MANGE programmer kørende?

Aner det ikke, men det har aldrig været et problem for mig

> Partition 2: en Mac OS X partition, nok kun en 6-8 Gb når man alligevel
> kan se alle partitioner uanset hvad.

er rigeligt - se nedenfor

> Partition 3: en "Gammeldags" Mac OS 9 partition sammen med de fleste
> data vel en 12-14 gb. den kan jeg så boote direkte på, når jeg vil undgå
> kompatibilitetsproblemer med Mac OS X
>
> Nogen kommentarer til dette?

nej

> Hvor meget fylder en god MacOS X med tilhørende MacOS 9.1 installation i
> sig selv?

hos mig rummer OS X-partitionen 3,3 GB - og det er med flere
selv-installerede OS X-programmer samt de komplette developer tools.

> Nogen speciel grund til at jeg skulle opgradere den? Kan MacOS X ikke
> klare, at en 9.04 ligger og roder med filer på dens partition?

principielt burde du vel også kunne køre med dit gamel system. Så skal
du bare sørge for at overføre kontrolpanelet Startup Disk fra
9.1-systemet til 9.0-systemmappen. Her kan du nemlig vælge OS X som
startsystem, hvilket du ikke kan fra Startup Disk i 9.04-versionen.

hilsen ka'l

Fra : Karl Antz

Dato : 08-07-01 15:36

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> hos mig rummer OS X-partitionen 3,3 GB

obs tyrkfejl - kun 2,3 GB

Fra : Kjeld Jensen

Dato : 08-07-01 16:30

> Aner det ikke, men det har aldrig været et problem for mig

Næh, det er vel også kun et problem, hvis man lægger dem på en partition
for sig selv, hvor pladsen kan slippe op.

Kan du lokkes til at fyre op under en masse programmer inkl en Mac OS 9
shell (eller flere hvis de bliver startet op parallelt) og så gå ind i
/var/vm og se, hvor mange swap filer der ligger der og hvad de fylder?

Vh. Kjeld

--
_______________________
Kjeld Jensen

Fra : Karl Antz

Dato : 08-07-01 17:13

> [...]

> shell (eller flere hvis de bliver startet op parallelt) og så gå ind i
> /var/vm og se, hvor mange swap filer der ligger der og hvad de fylder?

Hvis du fortæller mig hvordan))))

Jeg er ingen UNIX-ørn. Når jeg skriver "/var/vm" får jeg bare at vide
"permission denied", og det selvom jeg har brugt sudo - så jeg ved ikke
rigtigt hvordan ..

ka'l

Fra : Kjeld Jensen

Dato : 08-07-01 17:56

> Hvis du fortæller mig hvordan))))
>
> Jeg er ingen UNIX-ørn. Når jeg skriver "/var/vm" får jeg bare at vide
> "permission denied", og det selvom jeg har brugt sudo - så jeg ved ikke
> rigtigt hvordan ..

Sorry

Jeg troede, at du også kunne få tilgang til mappen gennem MacOS 9 også.

Hop ud i en shell og skriv:

ls -al /var/vm <enter>

det giver dig en liste over samtlige filer og deres størrelse. Hvis det
ikke virker, så kræver den, at du er logget ind som root. Det svarer nok
til "administrator" kontoen under Mac OS X. (hvordan virker det
egentlig?)

Prøv da at skrive:

su root <enter>

og skriv dit administrator password. Nu kan du udføre kommandoen
ovenfor, men det eneste andet du bør skrive er

exit <enter>

For man kan lave en farlig masse rod, når man er logget ind som root

Kjeld

--
_______________________
Kjeld Jensen

Fra : Karl Antz

Dato : 08-07-01 18:10

> [...]

> ikke virker, så kræver den, at du er logget ind som root. Det svarer nok
> til "administrator" kontoen under Mac OS X. (hvordan virker det

root er per default ikke aktivérbar - du skal ind i et program kaldet
NetInfo Manager og her selv aktivere root-adgangen ved at give den et
specielt password. Meget fornuftigt, taget i betragtning at de fleste
Mac-brugere incl. migselv indtil for et par uger siden intet aner om
kommandolinier

Den Account du skaber under installeringen af OS X får aitomatisk
administrator-rettigheder (men altså ikke root-rettigheder). Som
administrator kan du oprette nye brugere mm og har tilgang de de fleste,
men altså ikke alle, af systemets muligheder. Men har du aktiveret root
virtker den præcist som en normal Unix-root.

Iøvrigt findes der et samrt shareware-program ved navn Pseudo - du
finder det her:
<http://personalpages.tds.net/~brian_hill>
som på en nem måde aktiverer root-account'en for en kort stund -jeg
synes det er vældig praktisk

> [...]
>
> exit <enter>
>
> For man kan lave en farlig masse rod, når man er logget ind som root

resultat:
[karl workstation:/private/var/root] root# ls -al /var/vm
total 312512
drwxr-xr-x 4 root wheel 264 Jul 8 11:44 .
drwxr-xr-x 18 root wheel 568 Jul 4 14:57 ..
-rw------T 1 root wheel 80000000 Jul 4 14:56 swapfile0
-rw------T 1 root wheel 80000000 Jul 8 11:44 swapfile1
[karl workstation:/private/var/root] root#

håber det er fyldestgørende - hvis ikke og hvis du bor i København så
ring til mig på 3258 1630

hilsen ka'l

Fra : Kjeld Jensen

Dato : 10-07-01 10:25

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> håber det er fyldestgørende - hvis ikke og hvis du bor i København så
> ring til mig på 3258 1630

Det var meget fint, tak for hjælpen!

I mellemtiden har jeg også fået et svar fra forfatteren af FAQ'en om en
swap partition, han havde max 3-4 swapfiler a' 80 Mb, så jeg har nu
lavet en partition på 512 Mb, hvilket giver plads til ialt 6 filer. Det
burde være rigeligt.

Vh. Kjeld

--
_______________________
Kjeld Jensen

Fra : Gunleik Groven

Dato : 08-07-01 18:23

> Partition 1: en lille swap ting (hvor stor mon?) Hvor mange swap filer
> har I været oppe på at have samtidig når I har MANGE programmer kørende?

Iflg artikler jeg har lest, ser det ut til at 500 Mb duger i masser til
det meste. OSX tar SWAP-blokker på 80Mb etter behov.

mvh:
Gunleik
(Som nok skal få seg X-en dag...)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-01 20:38

Kjeld Jensen <kjeld@studnet.dk> wrote:

> Partition 1: en lille swap ting (hvor stor mon?) Hvor mange swap filer
> har I været oppe på at have samtidig når I har MANGE programmer kørende?

På min iBook med 192MB bruges der typisk 3 eller 4 gange 80MB, ved brug
af classic, mail, omniweb, terminal (+ hvad der kører der), textedit,
internet connect. iBook'en er tændt 24t i døgnet.

> [...]
>
> Partition 3: en "Gammeldags" Mac OS 9 partition sammen med de fleste
> data vel en 12-14 gb. den kan jeg så boote direkte på, når jeg vil undgå

Det lyder meget fornuftigt. Jeg har dog valgt at lave en lille 1.5GB
partition til min Mac OS 9.1. Alle dokumenter, mac OS 9 programmer (der
ikke er instaleret af mac OS 9.1) og Mac OS X programmer, mit Classic
miljø ligger på min mac OS X partition, dvs stort set resten af min
disk.

eneste forbehold er swap partitionen, på en bærbar er effekten i al fald
lig nul (hvis ikke det er langsommere). For du for alvor skal kunne nyde
godt af en swap partition bør den ligge på en anden fysisk disk.

> Hvor meget fylder en god MacOS X med tilhørende MacOS 9.1 installation i
> sig selv?

Installations programmet kræver en 1.5GB partition, dertil kommer hvad
developer tools (incl complier etc.) og mac OS 9.1 fylder. Jeg vil skyde
på at du minimum skal bruge omkring 2.5GB.

> Nogen speciel grund til at jeg skulle opgradere den? Kan MacOS X ikke
> klare, at en 9.04 ligger og roder med filer på dens partition?

Jo, men classic miljøet kræver 9.1 (som følger med Mac OS X)

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-07-01 17:06

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Mac OS X _kræver_ OS 9.1

Kun hvis man vil køre classic, ellers kan det fint undværes. På den
anden side skal man vist være lidt en nørd for at undvære classic under
OS X.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Karl Antz

Dato : 13-07-01 18:06

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Kun hvis man vil køre classic, ellers kan det fint undværes. På den
> anden side skal man vist være lidt en nørd for at undvære classic under
> OS X.

Det gik nu mere på at Kjeld ville installere OS X med en 9.04-version at
bemærkningen faldt - det er det der ikke kan lade sig gøre
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-07-01 21:24

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Det gik nu mere på at Kjeld ville installere OS X med en 9.04-version at
> bemærkningen faldt - det er det der ikke kan lade sig gøre

Jow jow, jeg er klar over, hvad du mente, blev nok bare grebet af, at
der var noget jeg vidste

Fra : Kjeld Jensen

Dato : 14-07-01 16:05

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Det gik nu mere på at Kjeld ville installere OS X med en 9.04-version at
> bemærkningen faldt - det er det der ikke kan lade sig gøre

Jeg har nu fået Mac OS X installeret, det tog jo kun godt 15 minutter

Min danske 9.04 som fulgte med powerbook'en ligger på min anden
partition og hygger sig, den fungerer fint ved skift af boot harddisk i
"Startdisk".

Jeg valgte at lave en 512 Mb partition til swapfiler for helt at undgå
fragmentering. Det virker fint, men jeg har jo ikke nogen
hastighedsreference, så jeg kan ikke sige noget om, hvor meget det
hjælper. Skader gør det jo i hvert fald ikke...

Tak for hjælpen til jer alle...

Eneste problem jeg hidtil er stødt på, er tilsyneladende manglende
support for pccard diske, har jeg overset noget?

Kjeld

--
_______________________
Kjeld Jensen

Fra : Karl Antz

Dato : 14-07-01 18:02

Kjeld Jensen <kjeld@studnet.dk> wrote:

> Eneste problem jeg hidtil er stødt på, er tilsyneladende manglende
> support for pccard diske, har jeg overset noget?

næppe - hardware-understøttelsen er endnu ikke oppe im omdrejninger. Men
skriv til producenten af kortet og brok dig - jo flere der bliver
højrøstede, jo mere sandsynligt er det at der sker noget på fronten

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Kjeld Jensen

Dato : 15-07-01 09:13

> næppe - hardware-understøttelsen er endnu ikke oppe im omdrejninger. Men
> skriv til producenten af kortet og brok dig - jo flere der bliver
> højrøstede, jo mere sandsynligt er det at der sker noget på fronten

Nu er pccard diske normalt understøttet helt af operativsystemet (og det
er det også under Mac OS 9), så det hjælper vist ikke så meget desværre.

--
_______________________
Kjeld Jensen

Fra : Peter Perlsø

Dato : 08-07-01 16:44

> [...]

> Mit problem er blot, at jeg ikke har MacOS X endnu, så jeg må nøjes med
> at forberede harddisken så vidt. Derfor har jeg et par spørgsmål...

Vent.

1) Sørg for at de programmer du lever af/bruger mest er til OS X før du
rykker teltpløkkerne op.

2) Sørg for at have testet OS X, og kan lide dets arbejdsmetoder.

3) Sørg for at der er kommet flere patcher og opdateringer, så OS X
kommer til at køre hurtigere end det gør nu.

--
- Peter
http://haxor.dk - Mac news portal

Fra : Kjeld Jensen

Dato : 08-07-01 17:56

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> [...]
>
> 3) Sørg for at der er kommet flere patcher og opdateringer, så OS X
> kommer til at køre hurtigere end det gør nu.

Tak for de gode råd, men jeg er nu ikke så nervøs så længe jeg samtidig
kan bevare en uafhængig Mac OS 9 installation på en anden partition.

Det giver mig jo mulighed for at eksperimentere med Mac OS X og samtidig
kunne køre mine nuværende programmer uden problemer (dog med reboot
imellem).

Vh. Kjeld

--
_______________________
Kjeld Jensen

Fra : Karl Antz

Dato : 08-07-01 18:12

> [...]

> Det giver mig jo mulighed for at eksperimentere med Mac OS X og samtidig
> kunne køre mine nuværende programmer uden problemer (dog med reboot

Præcist Den bedste måde at lære et nyt system at kende er jo netop at
eksperimentere med det.

ka'l

Fra : Peter Perlsø

Dato : 08-07-01 18:14

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Præcist Den bedste måde at lære et nyt system at kende er jo netop at
> eksperimentere med det.
>
> ka'l

Jep, men hvis OS X er fremtiden (hvilket det jo unægteligt er for alle
Mac-brugere) er der ingen grundt til at gå på skolebænken med det
samme...

Fra : Karl Antz

Dato : 08-07-01 18:25

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Jep, men hvis OS X er fremtiden (hvilket det jo unægteligt er for alle
> Mac-brugere) er der ingen grundt til at gå på skolebænken med det
> samme...

.... jeg er nu glad for at jeg startede på "skolebænken" - jeg føler mig
på nuværende tidspunkt helt hjemme i systemet og kan faktisk lave det
meste her - stadig bortset fra det evindelige VPC)

Iøvrigt mener jeg at mindes fra min skoletid for ca 35 år siden at jeg
var vældig god til de ting som jeg af egen fornøjelse læste på før de
hørte til pensum - bedre end dem der pænt ventede til det kom
for)))))))

ka'l

Fra : Peter Perlsø

Dato : 08-07-01 20:36

> [...]

> var vældig god til de ting som jeg af egen fornøjelse læste på før de
> hørte til pensum - bedre end dem der pænt ventede til det kom

Det kan du så have ret i!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-07-01 16:35

Kjeld Jensen wrote:

> Jeg har planer om at dele disken i to partitioner på 12 og 8 Gb. Den
> første lader jeg være til MacOS X den næste installerer jeg 9.04 US
> på, da MacOS X jo vist ikke kan lide DK versionen.

Jeg vil anbefale dig, som minimum, at dele disken op i 3 dele. En til
Mac OS X, en til Mac OS 9 og en til en skrabet Mac OS 9 (kun til Classic
brug). Derved opnår du efter min mening den bedste opsætning, og da Mac
OS X kun piller ved Classic partitionen, vil din alm. Mac OS 9 ikke
blive berørt.

Som Karl Antz skriver, skal der en Mac OS 9.1 til, men denne følger også
med i OS X pakken. Hvis du vælger at købe den danske OS X, får du
samtidig en dansk OS 9 med i pakken, og det køre rimelig godt.

> De af jer, som kører MacOS X, hvor meget har I efterhånden flyttet til
> MacOS X partitionen og hvor meget bruger I stadig under MacOS 9?

Det er begrænset hvor meget jeg personligt bruger OS X, da min printer -
og et par andre specielle programmer - ikke virker der endnu.

> [...]
> er lidt i tvivl om, hvor god sammenhængen mellem MacOS X og 9 er på
> diskniveau, så et par hints kunne jeg godt bruge.

Du kan fint tilgå Mac OS X harddisken når du booter direkte i OS 9, og
ligeledes den anden vej rundt.

> Hvad med GCC og den slags følger det med MacOS X eller er det let at
> installere efterfølgende?

Det ligger på Developer cd'en, så det er bare at installere denne.

Følgende side er i øvrigt et besøg værd, hvor flere af dine spørgsmål
også er besvaret <URL: http://www.macosx.org/osxfaq.html >.

Michael Rasmussen, <michael.r@grafisk.dk> | <http://imac.homepage.dk>

"I had a Problematical Choice, but then got a More Accessible Computer."