Erfaringer med æblepresse ønskes
Fra : Ukendt

Dato : 10-08-07 17:30

Jeg har lavet en æblepresse, men den yder for lidt. Ca. 20 kg. æbler
yder en liter æblemost, det er for lidt og det må kunne gøres bedre.
Måske er her nogen, der kan give mig gode råd til, at jeg kan få mere
most ud af mine æbler. Se på dette link hvordan jeg bærer mig ad:
http://www.aigis.dk/webdocsite/haven2007.html

mvh. Klaus Ankerstjerne Eriksen

--
Advarsel - spejlslibning kan være stærkt vanedannende!
http://www.aigis.dk/webdocastro/telescope_2007.html

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-08-07 17:52

"Klaus Eriksen" <" <nospam> skrev i en meddelelse

> [...]
> Måske er her nogen, der kan give mig gode råd til, at jeg kan få mere
> most ud af mine æbler. Se på dette link hvordan jeg bærer mig ad:

De skal nok raspes, evt presses i klædesvøbte klumper, det er jo ikke tryk
der mangler.

Jeg har nydt en masse købejuice, indtil det gik op for mig, at jeg har
drukket en masse orms indre indhold.....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Andersen [3650]

Dato : 10-08-07 22:21

> Jeg har nydt en masse købejuice, indtil det gik op for mig, at jeg har
> drukket en masse orms indre indhold.....

Der mistede jeg lige lysten til et glas æblejuice
Tror jeg fremover vil nøjes med saftevand lavet
af så mange E-numre at det ligner den komplette
oversigt over svenske motorveje.

Fra : Max

Dato : 10-08-07 23:00

Hej Preben

> Jeg har nydt en masse købejuice, indtil det gik op for mig, at jeg har
> drukket en masse orms indre indhold.....

Bare tænk på at hovedindholdet i de orm er æble :)

De er sikkert også proteinrige :)

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-08-07 23:21

> Hej Preben

> Bare tænk på at hovedindholdet i de orm er æble :)
>
> De er sikkert også proteinrige :)

Hindbærmarmelade er også sundt

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 10-08-07 23:33

Hej Preben

> Hindbærmarmelade er også sundt

Ja, lugter deg godt, så spis det, bevæger det sig, så .... det :)

--
Mvh Max

Fra : Lars

Dato : 10-08-07 19:40

Klaus Eriksen <nospam> skrev:

> [...]
> Måske er her nogen, der kan give mig gode råd til, at jeg kan få mere
> most ud af mine æbler. Se på dette link hvordan jeg bærer mig ad:

Som Preben allerede har svaret - jo mindre stykker, jo lettere er det at
presse saften ud. Du burde få 10-15 liter ud af 20 kg æbler.

Du kan evt bare kværne dem til grød med en stolpe i en balje eller
lignende før presning

En anden nem (og billig) måde at kværne æblerne på, er at bruge en
gl.dags kødhakker (100 kr i isenkram, 10 kr. på genbrug) drevet af en
skruemaskine (lad være med at bruge fingrene til at presse æblerne ned...).
Hakkeren kræver dog, at æblerne er skåret over mindst en gang, da
sneglen ellers ikke kan få fat i dem.

Hvis man efter kværningen pakker æblerne ind i rent bomuldsklæde eller
lign og lægger dem i flere lag skiftevis med en plade imellem til der
ikke kan være mere i pressen, opnår du det bedste resultat. Efterhånden
som der bliver plads til et nyt lag æbler, så lægger du det i uden at
tage dem nedenunder ud (de kan give den sidste saft.).

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-07 00:31

> [...]
> her nogen, der kan give mig gode råd til, at jeg kan få mere most ud af
> mine æbler. Se på dette link hvordan jeg bærer mig ad:

Ifølge dine billeder presser du med 7 - 8 ton.
Det gør du også, men på en stor flade, så enten mindre tønde eller større
donkraft.

Mvh Allan

Fra : Armand

Dato : 11-08-07 01:51

"Klaus Eriksen" <" <nospam> skrev i en meddelelse

> Jeg har lavet en æblepresse, men den yder for lidt. Ca. 20 kg. æbler yder
> en liter æblemost, det er for lidt og det må kunne gøres bedre.
Udover det allerede nævnte presse-tekniske, også lidt geometri:
"8 ton" (det hedder både 1 ton og 2 ton!), svarer rigtigt nok til at du
stillede en lastvogn ovenpå pressen. Men eftersom donkraften træder på en
større flade falder trykket i pressen tilsvarende.
1bar's tryk = 1kg/cm²
Din presse har en radius á 15cm, hvilket giver et tværsnit på 711cm² hvorved
dine imposante 8000kg pludselig er reduceret til et tryk på lidt over
11kg/cm², hvilket som sådan ikke er imponerende.

Nysgerrig: Hvorledes arter tidligt fældede små og sure æbler sig som saft?

--
Armand.
(der egentlig godt kunne tænke sig at udnytte den frugt der ellers kun ender

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-07 10:55

Klaus Eriksen <nospam> skrev:

> [...]
> Måske er her nogen, der kan give mig gode råd til, at jeg kan få mere
> most ud af mine æbler. Se på dette link hvordan jeg bærer mig ad:

Tak for jeres svar. Jeg vil arbejde videre i at gøre æblestykkerne
mindre, sådan som Preben og Lars er inde på. Jeg vil prøve at finde en
roerasper, den må være velegnet til formålet. Hvis det ikke virker, så
laver jeg en mindre kurv (dvs. mindre diameter). Mine vindruer kan
sikkert godt blive presset i en kurv med forholdsvis stor overflade, men
det gør jo ikke noget at have to kurve.

Til sidst spurgte Armand: "Hvorledes arter tidligt fældede små og sure
æbler sig som saft?"
Det kan jeg ikke svare på, men den saft jeg får ud af store og modne
æbler af sorten Transperante blanche, smager rigtig godt, de giver en
mild og sød smag, også selvom saften har stået i køleskab et døgns tid.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-08-07 21:23

"Klaus Eriksen" <" <nospam> skrev
> Jeg vil prøve at finde en
> roerasper, den må være velegnet til formålet.

Nej, du skal have det meget finere, en forvokset morter er nok bedst, eller
en kødhakkemaskine.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-07 15:35

Preben Riis Sørensen skrev:
> "Klaus Eriksen" <" <nospam> skrev
>
> Nej, du skal have det meget finere, en forvokset morter er nok bedst, eller
> en kødhakkemaskine.
>
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk

Det kan være løsningen bliver inspireret af dette link:
http://www.hjemmeproduktion.dk/mosting.htm

vh. Klaus

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-08-07 19:22

> Nej, du skal have det meget finere, en forvokset morter er nok bedst,
> eller
> en kødhakkemaskine.

Nej, det er absolut ikke nødvendigt. Vi bruger en grov "frugtmølle" fra
www.hjemmeproduktion.dk og her er stykkerne en anelse mindre end Klaus
stykker. En anden mulighed er at fryse æblerne inden presningen, men den har
jeg ikke prøvet, da vi fint får 8-10 l ud af 20 kg æbler. Vores kurv er dog
noget mindre, blot 25 cm og 56 cm høj - den skal ikke fyldes helt, hvis der
skal meget saft ud af æblerne.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-07 12:46

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> noget mindre, blot 25 cm og 56 cm høj - den skal ikke fyldes helt, hvis der

At fryse æblerne lyder som en god ide, det er muligt at jeg prøver det.
Og det med ikke at fylde kurven helt har jeg også overvejet. Hellere
fylde kurven halvt to gange og så få måske 30% til 60% mere saft ud af det.

Mvh. Klaus