Hastighedsgrænser i Norge og Sverige
Fra : Leonard

Dato : 09-08-07 21:15

Jeg skal en tur til Norge og lære at flyve svævefly.
Jeg har søgt på Google og har fundet en side, der fortæller at i Sverige
er hastighedsgrænserne 50, 70 og 110 km/t.
Men hvad er de i Norge?
Og findes der ikke en troværdig hjemmeside med oplysninger om de
forskellige landes hastighedsgrænser?

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges

Fra : ShutEye

Dato : 09-08-07 21:53

> Jeg skal en tur til Norge og lære at flyve svævefly.
> Jeg har søgt på Google og har fundet en side, der fortæller at i Sverige
> er hastighedsgrænserne 50, 70 og 110 km/t.

Huh?
80 på landevej, 110 på motorvej, 50 i by.
Med mindre andet er skiltet - det er der heldigvis tit.
90-110 på landevej er ikke unormalt lidt oppe nordpå.
120 _er_ set på motorvej.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-08-07 22:47

"ShutEye" <no@no.no> writes:

> Huh?
> 80 på landevej, 110 på motorvej, 50 i by.

Nej s'gu, 70 udenfor tætbebygget område iflg. Vägverket. Ofte skiltet
op til 90.

Men man skal især være opmærksom på at bøderne falder både hurtigere og
hårdere end herhjemme. Og at grænsen for spirituskørsel ligger på 0,2.

Fra : ShutEye

Dato : 09-08-07 23:43

> Nej s'gu, 70 udenfor tætbebygget område iflg. Vägverket. Ofte skiltet
> op til 90.

Hehe ups. Så er jeg da glad for at ha' sluppet uden men på pengepungen efter
14 dage i S :)
Jeg synes nu generelt det er lettere et respektere fartgrænserne i S; det er
ikke altid bare 50 i by.
Der er skiltet efter omgivelserne - 70 gennem en by er ikke usædvanligt.

> Men man skal især være opmærksom på at bøderne falder både hurtigere og
> hårdere end herhjemme. Og at grænsen for spirituskørsel ligger på 0,2.

Hmm er det ikke som man tager det?
På en "120-vej" med 50km/t for meget: 4000SEK
(http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.html)
Herhjemme havde det da været værrere; 170km/t på en 130-strækning: 3500DKK
og betinget frakendelse (http://www.sikkertrafik.dk)
Da den svenske krone står i omkring 82 øre er det lidt "billigere": 3280 hhv
3500 dkk
De regner ikke i pct men i overskridelse i km/t, så det er ikke _lige_ til
at sammenligne.
Desuden er de så flinke at skilte med hvor der står kameraer (faste altså)

Fra : Bjarne

Dato : 10-08-07 12:05

Min kammerat blev nappet med 105km/t med 80km/t skiltning i Norge...

4.500,- nkr

SÅDAN, derfor ser man nordmændene stå på bremsen når der er skiltet nedsat
fart.

vh
Bjarne

Fra : ShutEye

Dato : 10-08-07 12:20

> Min kammerat blev nappet med 105km/t med 80km/t skiltning i Norge...
>
> 4.500,- nkr
>
> SÅDAN, derfor ser man nordmændene stå på bremsen når der er skiltet nedsat
> fart.

Avs!
3 x prisen herhjemme.

Fra : Bjarne

Dato : 10-08-07 12:26

> Avs!
> 3 x prisen herhjemme.

Ja, kom også meget bag på mig, mine forældre er deroppe hver sommer og hver
gang siger min fader han aldrig skal køre deroppe igen fordi det er så
stramt... hehe han har dog aldrig fået en bøde.

Bjarne

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 10-08-07 13:32

"Bjarne" <vesterport@gmail.com> writes:

> [...]
> gang siger min fader han aldrig skal køre deroppe igen fordi det er så
> stramt... hehe han har dog aldrig fået en bøde.

Det der virkelig kan gøre avs er at bøderne starter 1 (een!) km/t over
det skiltede.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.html

http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=94235

Fra : Bjarne

Dato : 10-08-07 14:06

> Det der virkelig kan gøre avs er at bøderne starter 1 (een!) km/t over
> det skiltede.
>
> http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.html
>
> http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=94235
>
> --
> O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
> c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
> (*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45)
> 35327918
> ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45)
> 35327907

Det jo helt vildt, hvad nu hvis ens speedometer viser forkert, kan man så
klantre forhandleren for det, surt at blive knaldet med 81km/t hvis
speedometeret viser 80... haha det sq stramt.

Bjarne

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 10-08-07 14:10

> Det jo helt vildt, hvad nu hvis ens speedometer viser forkert, kan man så
> klantre forhandleren for det, surt at blive knaldet med 81km/t hvis
> speedometeret viser 80... haha det sq stramt.

I så fald er dit speedometer defekt. Det blivet lige XXXX SEK oven i....

Fra : Niels Pein

Dato : 10-08-07 21:41

"Peter Dalgaard" skrev ...

> Det der virkelig kan gøre avs er at bøderne starter 1 (een!) km/t over
> det skiltede.

D*mn.
Vi har overvejet en ferie i Norge. Kan man mon nemt disable de øverste par
gear?
--
Mvh. Niels

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-08-07 11:36

Peter Dalgaard wrote:

> Det der virkelig kan gøre avs er at bøderne starter 1 (een!) km/t over
> det skiltede.

Ja, hvor skulle de dog ellers starte?

--
vh
Torben

Fra : Bob :-\)

Dato : 10-08-07 16:38

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men man skal især være opmærksom på at bøderne falder både hurtigere og
> hårdere end herhjemme. Og at grænsen for spirituskørsel ligger på 0,2.

Peter Dalgaard

Husk nu der er er højrevigepligt en del steder i byerne (Mest på de mindre
veje)
, og pas nu på alle de fast monteret fotofælder i Norge.

p.s har du Tom tom gps , kan man få dem som tillægspakke så man er advaret
400 m før, man
møder fotobokse

God Tur

--
P.s Husk at SLETDETTEHER i min email
___________

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 10-08-07 09:42

Leonard wrote:
> Jeg skal en tur til Norge og lære at flyve svævefly.
> Jeg har søgt på Google og har fundet en side, der fortæller at i
> Sverige er hastighedsgrænserne 50, 70 og 110 km/t.
> Men hvad er de i Norge?

Vi kørte lidt rundt i Norge i ferien uden at vide hvad de generelle
fartgrænser er. Det var ikke noget problem da fartgrænserne generelt er
rigtig godt skiltet.

Så du vil komme meget lang bare ved at kigge ud af forruden

Ebbe

Fra : Michael Nielsen

Dato : 10-08-07 19:56

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in message
> Jeg skal en tur til Norge og lære at flyve svævefly.
> Jeg har søgt på Google og har fundet en side, der fortæller at i Sverige
> er hastighedsgrænserne 50, 70 og 110 km/t.
> Men hvad er de i Norge?

De er for lave...
30 km/t på såkalt "gårdstun", 50 km/t i tettbygd strøk, og ellers 80 km/t.
90 km/t og 100 km/t finnes også, men er da skiltet i likhet med øvrige
fartsgrenser.

--
Med vennlig hilsen
Michael Nielsen