Oversættelse af sang.
Fra : Kim

Dato : 09-08-07 12:07

Jeg vil oversætte en engelsk sang til dansk.
Men der må være nogle regler, der skal overholdes.
Er der nogen, der ved hvor man finder disse regler?
Det må være noget med copyright og ophavsret.....
På forhånd tak!
Bedste hilsner

Fra : -= JF =-

Dato : 09-08-07 12:26

Kim skrev:
> Jeg vil oversætte en engelsk sang til dansk.
> Men der må være nogle regler, der skal overholdes.

Det kommer jo lidt an på hvad oversættelsen skal bruges til. Hvis det er
noget du skal bruge 'internt' som fællessang eller lignende - Så vend
det amoralske øje til og go for it

Er det noget du vil optræde med eller sælge til nogen, så skal du
indhente rettighedsindehaverens tilladelse.

> Er der nogen, der ved hvor man finder disse regler?
Jeg kan forestille mig at du kan finde reglerne hos Koda, men ellers
prøv at sende en mail til Mylius og spørge ham. Han er en filnk mand, og
har ihvertfald masser af erfaring med at oversætte sangtekster!

--
Mvh. John

Fra : Kim

Dato : 09-08-07 12:51

"-= JF =-" <null@null.null> skrev i en meddelelse

> [...]
> at sende en mail til Mylius og spørge ham. Han er en filnk mand, og har
> ihvertfald masser af erfaring med at oversætte sangtekster!

Jeg kunne tænke mig, at det skulle sælges...
Tak for hjælpen!
Bedste hilsner

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 09-08-07 14:07

Kim wrote:
> Jeg kunne tænke mig, at det skulle sælges...

Du må oversætte en hvilken som helst sang - men ophavsretten rammer dig når
du vil udgive den/offentliggøre den.

Hvad enten du vil indspille den selv eller du vil videre sælge nummeret til
andre ( der offentliggør den sang), skal du søge om tilladelse til at bruge
musikken hos tekstforfatter/komponist.
KODA - og derunder ncb - administerer langt de fleste ( også udenlandske)
komponisters ophavsret. Hvis det er en komponist der ikke er under deres
forvaltning, kan de henvise dig til hvordan du så søger om tilladelse.

Meld dig ind i KODA og du får al den hjælp du skal bruge - det er flinke
folk derinde

/Flying Hotdogs