Forskalling?
Fra : N. Foldager

Dato : 09-08-07 22:53

Til et fundament 90 cm dybt og 30 cm højt: Hvilke plader er bedst og
billigst til forskalling?

Skal der så bruges forskallingsolie?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 10-08-07 15:18

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Til et fundament 90 cm dybt og 30 cm højt: Hvilke plader er bedst og
> billigst til forskalling?
>
> Skal der så bruges forskallingsolie?
>
> Venlig hilsen
>
> Niels Foldager

Hej
Er det ikke det letteste at grave hullet, støbe og så sætte funda blokke op
bagefter?

/mads k

Fra : Bino

Dato : 10-08-07 17:05

"Mads Kristiansen" <madsk.fjernes.@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hej
> Er det ikke det letteste at grave hullet, støbe og så sætte funda blokke

Ja eller lega blokke ,de er også lette at pudse bagefter .

Brian

Fra : SB

Dato : 11-08-07 07:51

"Bino" <somplace@somcountry.eu> skrev i en meddelelse

> "Mads Kristiansen" <madsk.fjernes.@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Ja eller lega blokke ,de er også lette at pudse bagefter .
>

> Brian

Mener også man kan leje forskallningsplader ved de der material
udlejningsbutikker
hvad de koster ved jeg dog ikke

Søren

Fra : Ole Jensen

Dato : 10-08-07 20:41

N. Foldager <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote:

> Til et fundament 90 cm dybt og 30 cm højt: Hvilke plader er bedst og
> billigst til forskalling?
>
> Skal der så bruges forskallingsolie?
>
> Venlig hilsen
>
> Niels Foldager

Jeg har brugt OSB-plader, dog kun til små opgaver, og ikke hele
fundamenter.

Jeg har givet pladerne et sprøjt med noget WD40-olie, men jeg har også
brugt pladerne uden olie, og det har ikke været et problem at få
pladerne fri af betonen.
Da jeg kun har brugt pladerne til små opgaver, har jeg ikke brugt de
store tykkelser, og jeg har derfor sørget for, at der var noget støtte
bagved.

Men kan du ikke bare grave ud og ståbe direkte i jorden, og så bygge
ovenpå med leca-blokke. Det er jeg i hvert fald i gang med nu, hvor jeg
skal lave 36 meter fundament.

--
mvh - Ole-J - Aalborg

Sælges: Billedrammer / Træarbejder / Legetøjsbiler m.m.
http://www.oleswebsite.dk/salg.htm

Fra : N. Foldager

Dato : 10-08-07 22:11

Tak for svaret.

Ole Jensen:

>Da jeg kun har brugt pladerne til små opgaver, har jeg ikke brugt de
>store tykkelser, og jeg har derfor sørget for, at der var noget støtte
>bagved.

Det ville jeg under alle omstændigheder.

>Men kan du ikke bare grave ud og ståbe direkte i jorden, og så bygge
>ovenpå med leca-blokke. Det er jeg i hvert fald i gang med nu, hvor jeg
>skal lave 36 meter fundament.

Det var min første plan. Men jeg støder garanteret på et lag med meget
store kampesten, og jeg forventer også at møde store trærødder. Derved
risikerer jeg, at renden bliver meget betonkrævende.

Jeg ville også med en forskalling kunne pusle mere med at få
fundmentet eksakt, hvor jeg vil have det; igen for ikke at skulle
bruge så meget beton i bredden.

Desuden forestiller jeg mig, at jeg har lettere ved at lægge et
omfangsdræn, hvis det kan ske uden for forskallingen i stedet for nede
i renden.

Jeg hører meget gerne argumenter for/imod ovenstående!

Bruger du en rendegraver?

Hvor i landet bygger du?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Ole Jensen

Dato : 10-08-07 22:21

N. Foldager <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote:

> Bruger du en rendegraver?

Jeg bruger spade og trillebør.
Det er hårdt, men det går nok. Jeg har ikke store kampsten, kun nogle
lag med flintesten, og så lag med meget hårdt leret sand.
Jeg bor så dumt, at jeg ikke kan få en stor lastvogn op, kun en lille
lastbil, så jeg skal også have mine byggematerialer leveret i mange
portioner, og jeg henter selv støbemix til at støbe beton med.

> Hvor i landet bygger du?

Lidt syd for Nibe.

Fra : N. Foldager

Dato : 12-08-07 09:37

Hej Ole,

> [...]
>lastbil, så jeg skal også have mine byggematerialer leveret i mange
>portioner, og jeg henter selv støbemix til at støbe beton med.

Hvor køber du støbemixen?

Støber du så fundamentet i flere etaper?

Hvordan beregner du (man) blandingsforholdet støbemix/cement.
F.eks. til 1 m3 færdigt fundament?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Ole Jensen

Dato : 12-08-07 18:31

> Hvor køber du støbemixen?

Jeg køber det hos en vognmand, hvor jeg kan hente det når jeg vil.
Jeg har dog endnu ikke betalt for noget af det, så jeg ved ikke hvad det
koster.

> Støber du så fundamentet i flere etaper?

Det er min mening at støbe det i to etaper. Først et på 4x4 meter, og
derefter det sidste på 8x4 meter

> Hvordan beregner du (man) blandingsforholdet støbemix/cement.
> F.eks. til 1 m3 færdigt fundament?

Blandingsforholdet jeg bruger er 1:6, en del cement til 6 dele støbemix.

Prøv at gå ind på portland.dk, under privat/mængdeberegner, der kan du
selv regne ud hvad der skal bruges.

Her er hvad de anslår til 1 m3:

Forventet forbrug pr. m3 beton i kg Fundamenter til parcelhuse
Cement 178 kg
Sand 735 kg
Sten 1211 kg

Forventet forbrug pr. m3 beton i m3
Cement 0,16 m3
Sand 0,57 m3
Sten 0,81 m3

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-07 19:27

"Ole Jensen" <newsplus@website.dk> skrev >
> Forventet forbrug pr. m3 beton i kg Fundamenter til parcelhuse
> Cement 178 kg
> Sand 735 kg
> Sten 1211 kg

Det bliver så 1:4 i forholdet cement/sand. Det er efter vægt, svarer det så
til 1:3 'med en skovl'?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : N. Foldager

Dato : 12-08-07 20:32

On Sun, 12 Aug 2007 20:26:51 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"Ole Jensen" <newsplus@website.dk> skrev >
>

>Det bliver så 1:4 i forholdet cement/sand. Det er efter vægt, svarer det så
>til 1:3 'med en skovl'?

Der er jo anført rumfang neders i Oles mail.

Vægtmæssigt bliver cement:mix = 1:11
Rumfangsmæssigt 1:8,5

Ole skrev at han bruger 1:6 og det har jeg også hørt en murer sige
(til randfundament).

Niels Foldager

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-07 21:19

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev >
> Der er jo anført rumfang neders i Oles mail.

Ups, det overså jeg. Det er så tæt på 1:3 som jeg også var af formening om
at vide, er stærkest.

Men i betragtning af at nogle huse slet ikke har sokkel, og at nogle står på
en blanding af sten og mørtel, så går det nok endda, selvom man afveg lidt
fra forskrifterne, til sparesiden.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole Jensen

Dato : 13-08-07 19:57

> [...]

> en blanding af sten og mørtel, så går det nok endda, selvom man afveg lidt

Det hus som stod der, hvor jeg nu bygger nyt, stod blot på en række
mursten der var lagt direkte på sand.
Mindre fundament har jeg aldrig før set. Til gengæld var det let at
vælte

Fra : N. Foldager

Dato : 12-08-07 20:34

Ole Jensen:

>Jeg køber det hos en vognmand, hvor jeg kan hente det når jeg vil.
>Jeg har dog endnu ikke betalt for noget af det, så jeg ved ikke hvad det
>koster.

Det fortæller han først, når det er hvidtørt.

>Blandingsforholdet jeg bruger er 1:6, en del cement til 6 dele støbemix.

>Prøv at gå ind på portland.dk, under privat/mængdeberegner, der kan du
>selv regne ud hvad der skal bruges.

OK. Tak

Mvh

Niels Foldager

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 11-08-07 14:44

> [...]
> i renden.
>
> Jeg hører meget gerne argumenter for/imod ovenstående!

Hvis jeg har forstået dig ret, vil du grave en meget bred rende, bruge tid
på at sætte forskalling op og så hælde cement i, ved siden af drænrøret, som
du ligger i samme rende?

Selvom du støder på rødder, sten mv, så er det da bare at hælde beton i, til
du er 30 cm (eller sådan noget) under sokkelhøjden, og så mure op med
fundablokke (som sidder bedre sammen når der kommer cement i, kontra
lecablokke)

Så graver du da bare en ekstra rende og kommer drænrørene i. De skal jo
alligevel ikke ned i bunden af dit fundament.

Afh. af hvor meget der skal graves så brug rendegraver eller minigraver og
spar ryggen

Mvh
Mads K

Fra : N. Foldager

Dato : 12-08-07 09:33

Tak for dine input.

Mads Kristiansen:

>Hvis jeg har forstået dig ret, vil du grave en meget bred rende, bruge tid
>på at sætte forskalling op og så hælde cement i, ved siden af drænrøret, som
>du ligger i samme rende?

Ja. Men i den situation ville jeg ikke være i tvivl om, at jeg ville
bruge minigraver, så bredden ville ikke være nogen belastning.

Og så ville jeg kunne pusle med at anbringe forskallingen nøjagtigt,
hvor jeg vil have den, og jeg ville ikke bruge mange kg beton mere,
end dét.

>Selvom du støder på rødder, sten mv, så er det da bare at hælde beton i...

Jo, men det vil jo koste en masse ekstra beton. Mit fundmant tænkes
kun 15-20 cm bredt. Jeg vil støde på mange kampesten, der er både 2 og
3 gange dét.

> ...du er 30 cm (eller sådan noget) under sokkelhøjden, og så mure op med
> fundablokke (som sidder bedre sammen når der kommer cement i, kontra
> lecablokke)

Hvorfor skifte til fundablokke allerede i 30 cm dybde?

>Så graver du da bare en ekstra rende og kommer drænrørene i. De skal jo
>alligevel ikke ned i bunden af dit fundament.

Nej, det har du ret i. Men det giver dog et gravearbejde yderligere.
(som vel ikke ske med rendegraver.)

>Afh. af hvor meget der skal graves så brug rendegraver eller minigraver og
>spar ryggen

Det ville jeg gerne, men kan jeg lave renden nøjagtig nok? Hvis
fundamentet kun skal være 15-20 cm bredt, og det er meget vigtigt at
remmen og dermed søjlerne bliver nøjagtige på centimeter.

(Vil det være en god idé, at grave de øverste 20 cm med hånden, for at
lede minigraverskovlen?)

---

Jeg vil fortsat meget gerne have kommentarer til disse ting.

Mange hilsner

Niels Foldager

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 13-08-07 18:34

> [...]
> remmen og dermed søjlerne bliver nøjagtige på centimeter.
>
> (Vil det være en god idé, at grave de øverste 20 cm med hånden, for at

Hej Niels.

Ja, det lyder da meget klogt det du skriver. Ang. fundablokkene, så ved jeg
ikke hvorfor med de 30. Det var bare noget jeg havde set. Det er vel
ligegyldigt. Det eneste jeg kan komme på, er at det giver en pænere kant at
lægge isolering mv. op til. Så...

Ang. minigraveren så kommer det jo an på føreren. Du slår vel nogle pæle i
med brædder på og trækker snore i færdig højde. Så har du noget at måle ud
fra og så har minigraverchaufføren noget at grave efter. Den er præcis nok.
Det andet ville da bare være ekstra arbejde. Hvis det er dig selv der skal
grave, kan du da give det en gang spraymakering, der hvor du skal grave. Så
er det ikke til at tage fejl af

Ellers skal jeg ikke gøre mig klog på det, men der er da kommet lidt tråde
efterfølgende, så jeg håber du får nogen ideer.

Mange hilsner
Mads K

Fra : N. Foldager

Dato : 13-08-07 21:13

Mads Kristiansen:

>Ang. minigraveren så kommer det jo an på føreren. Du slår vel nogle pæle i
>med brædder på og trækker snore i færdig højde. Så har du noget at måle ud
>fra og så har minigraverchaufføren noget at grave efter.

Jeg vil udlæge snore, når fundblokkene skal anbringes.

Men har man snorene allerede mens minigraveren arbejder? Den vil jo
køre dem i stykker? Bygningen bliver mere end 6 meter lang, så den kan
ikke nå fra enden.

>Det andet ville da bare være ekstra arbejde. Hvis det er dig selv der skal
>grave, kan du da give det en gang spraymakering, der hvor du skal grave. Så
>er det ikke til at tage fejl af

Ja. Hvorfor ikke.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-08-07 21:41

> [...]
>
> Men har man snorene allerede mens minigraveren arbejder? Den vil jo
> køre dem i stykker? Bygningen bliver mere end 6 meter lang, så den kan

Fatter ikke at du er ræd for at grave den smule selv. Hvis jorden er til
det, kan du lave en smal rende med en Wiederhofhakke, møder du sten, tager
du dem med en stangmejsel, eller lader dem sidde, og støber dem med. Det du
sparer i gravemaskine og fitnesscentergebyr, kan du købe betonen for.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : N. Foldager

Dato : 14-08-07 07:12

Preben Riis Sørensen:

>Fatter ikke at du er ræd for at grave den smule selv.

Hvorfor tror du jeg er ræd? Jeg diskuterer jo bare de forskellige
muligheder.

Bortset fra det, er 25 meter til 90 cm dybde i en smal rende, som man
ikke kan stå nede i, et pænt arbejde i vores grund.

> Hvis jorden er til
>det, ...

Det er jo lige det.

> ... kan du lave en smal rende med en Wiederhofhakke, møder du sten, tager
>du dem med en stangmejsel, eller lader dem sidde, og støber dem med.

Jeg kan jo ikke lade en sten sidde, hvis den forhindrer mig i at nå
ned i dybden.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-08-07 21:37

> [...]
>
> Bortset fra det, er 25 meter til 90 cm dybde i en smal rende, som man
> ikke kan stå nede i, et pænt arbejde i vores grund.

Du snakkede om en kubikmeter, derfor.

> Det er jo lige det.

> Jeg kan jo ikke lade en sten sidde, hvis den forhindrer mig i at nå
> ned i dybden.

Men altså en gravemaskine/sokkelgravemaskine arbejder ikke i
millimeterskalaen, og når den møder sten, så.......

Du kan derimod grave under den, og lade den sidde.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : N. Foldager

Dato : 15-08-07 13:07

Preben Riis Sørensen:

>Du snakkede om en kubikmeter, derfor.

Det var bare enheden i et regneeksempel.

Til en 6 meter lang bygning med 120 cm højt fundament bliver 1m3 nok
lidt spinkelt.

>Men altså en gravemaskine/sokkelgravemaskine arbejder ikke i
>millimeterskalaen, og når den møder sten, så.......
>
>Du kan derimod grave under den, og lade den sidde.

Ja, hvis der kun var én. Men som sagt kommer der et lag med mange
kampesten.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-08-07 13:48

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev
> Ja, hvis der kun var én. Men som sagt kommer der et lag med mange
> kampesten.

Sådan et lag ville jeg ikke være bange for at slutte sokkelen på (i for
lille dybde).
Det bliver i hvert fald ikke godt at pudse en gravemaskine på.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 15-08-07 18:07

> [...]
>
> Men har man snorene allerede mens minigraveren arbejder? Den vil jo
> køre dem i stykker? Bygningen bliver mere end 6 meter lang, så den kan

Hej Niels

Fortvivl ej
To pæle et par meter fra slutningen af renden, med et bræt på tværs. mellem
de to brædder = et stks muresnor.
Minigraveren kan både dreje rundt og forskyde gravearmen parallelt med
førerhuset, så den kan faktisk køre langs med hullet og grave. Du skal jo
bare grave henimod dig selv, så er det ikke noget problem.

Men det undrer mig, at der ikke er nogen i gruppen, der har fået bygget et
hus, og som ved hvordan man laver et fundament...

Efter min mening, så skal de sten bare væk, hvis du støder på nogen. Er de
større end renden, så grav dem op alligevel og sæt et bræt på plads, så
betonnen ikke løber ud.

Ang. fundablokke og sokkel: (Nu har jeg fundet løsningen )
Generelt skal jorden jo væk inde i huset, og erstattes med grus, så
betongulvet ikke synker. Hvis man kan komme til det, laver man fundamentet
først med en rende, og fjerner så jorden bagefter.

Hvis arealet eks. er en lille tilbygning eller ligende og man ikke kan komme
til at fjerne jorden efter der er støbt, fjerner man selvfølgelig alt jorden
først, graver ned til de 90, hælder beton i renden og støber derefter med
fundablokke, til man er i den rigtige højde. Dermed ikke noget forskalling.
Smart, ikke

Mvh
Mads K

Fra : N. Foldager

Dato : 29-08-07 21:12

Mads Kristiansen:

>Fortvivl ej

OK.

<klip>

>Smart, ikke

Jo.

Tak for svaret. Det lød fornuftigt.

Gider du lige kigge på det spørgsmål, jeg lige har postet vedr.
fundablokke? Måske har du flere gode råd?

Venlig hilsen

Niels Foldager