Rengøring af vaskemaskine
Fra : Steen Suder

Dato : 09-08-07 19:09

Vores vaskemaskine (AEG oko_lavamat Diplomat update) havde stået i huset i
et ukendt antal år, da vi flyttede ind for 5½ år siden.

Nu synes jeg, at den ikke tømmer rummene i vaskemiddelskuffen ordentligt
etc. og den trænger nok også generelt til en hovedrengøring.

Hvad gør man lige i denne situation?
Ligger der nogle anvisninger på hvordan man hovedrengør sådan en maskine et
eller andet sted?

--
Steen Suder

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-08-07 21:13

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nu synes jeg, at den ikke tømmer rummene i vaskemiddelskuffen ordentligt
> etc. og den trænger nok også generelt til en hovedrengøring.

Du kan hive skuffen ud, når du samtidig løfter let op i den - og så skrubbe
den ren eller give den en tur i opvaskemaskinen.
Det er en god ide ved samme lejlighed at skrubbe dyserne ovenover med en
stiv opvaskebørste, mens du manuelt stiller programmet, så der kortvarigt
kommer vand gennem dyserne.

Hilsen Inger

Fra : Bent

Dato : 09-08-07 22:15

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> stiv opvaskebørste, mens du manuelt stiller programmet, så der kortvarigt

Du skulle også lige rense filteret der sidder hvor vandet er sluttet til.
Hvis det er stoppet er der for lidt tryk på til at skylle sæben ud af
skuffen.

Fra : Ann

Dato : 10-08-07 07:31

On 9 Aug., 20:09, Steen Suder <sfs_news_s...@suder.dk> wrote:
> [...]
> inden du sender den. Alle har interesse i, at du staver og formulerer
> dig, så godt du kan. På den måde forstås det lettere, hvad du skriver.

Hej Steen

Måske dette kan hjælpe dig´

http://www.housewife.dk/husholdning_rengoeringafvaskemaskine.htm

hilsen

Ann

Fra : Jakob Griffel

Dato : 10-08-07 15:46

> Måske dette kan hjælpe dig´
>
> http://www.housewife.dk/husholdning_rengoeringafvaskemaskine.htm

Det var da helt vildt. At køre et 60-graders-program igennem op til 8-9
gange...
Det må da kunne gøres nemmere uden at bruge så meget energi til varmt vand.

--
Hilsen Jakob

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 10-08-07 16:30

On Fri, 10 Aug 2007 16:45:35 +0200, "Jakob Griffel"
<NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> wrote:

>Det var da helt vildt. At køre et 60-graders-program igennem op til 8-9
>gange...
>Det må da kunne gøres nemmere uden at bruge så meget energi til varmt vand.

Da min lugtede værre end et offentlig lok... kørte jeg den
igennem med 95 grader 7 gange, kun med vand, ingen sæbe.
Om det var vaskemask. ell. faldstamme ved jeg ikke, men lugten er
væk. Jeg kører nu en 1 gang om ugen 95 gr. uden sæbe, og der er
ingen lugt mere. Jeg tror det er et par år siden
mvh Ebbe

Fra : Armand

Dato : 10-08-07 23:44

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> væk. Jeg kører nu en 1 gang om ugen 95 gr. uden sæbe, og der er
> ingen lugt mere. Jeg tror det er et par år siden

Vi har aldrig haft dét problem her i huset!
Tilsyneladende er der en fordel i at mit smede-arbejdstøj får the full monty
á hver anden uge

--
Armand.

Fra : TOSB

Dato : 10-08-07 17:02

Steen Suder wrote:
> [...]
> hovedrengøring.
>
> Hvad gør man lige i denne situation?
> Ligger der nogle anvisninger på hvordan man hovedrengør sådan en

Udover det, der allerede er givet af råd, så kan du hos Matas købe en dåse
med et middel, der netop er beregnet til vaskemaskiner. Jeg kan ikke huske,
hvad det hedder, men det ved de i Matas.
Det opløser sæberester etc.
Jeg har brugt det samme til at rense skyllekanalerne i min diesel-bådmotor.

Desuden kan du også køre en gang citronsyre igennem (vaskeprogram uden tøj)
eller tilsætte diveres minus-kalk, der også fås til vaskemaskiner.

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-08-07 17:15

TOSB wrote:

> [...]
> de i Matas. Det opløser sæberester etc.
> Jeg har brugt det samme til at rense skyllekanalerne i min

Jeg tror du tænker på Hexafosfat. Det er i realiteten det samme som
det man kan købe i supermarkederne under navnet "Minus Kalk". Det
bruger jeg i hvert fald. Man kan desuden også tilsætte det når man
kogevasker.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : TOSB

Dato : 11-08-07 21:22

Tove Krieger wrote:

> [...]
> det man kan købe i supermarkederne under navnet "Minus Kalk". Det
> bruger jeg i hvert fald. Man kan desuden også tilsætte det når man

Det er lige, hvad det er, men jeg vidste ikke, at man også kan tilsætte det
til kogevasken, så det skal prøves.

Torben

Fra : Fam. Olsen

Dato : 12-08-07 10:01

"TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse

> Det er lige, hvad det er, men jeg vidste ikke, at man også kan tilsætte
> det til kogevasken, så det skal prøves.

Jeg bruger "Minus Kalk" ved hver vask uanset vasketemperatur. Så kan man
dosere vaskepulveret til blødt vand.

MVH Niels