Kobbergryder
Fra : Henrik

Dato : 08-08-07 20:36

Har netop været i Paris og købe kobbergryder.
Nogle som ved hvad der er bedst; kobber med tin eller kobber med
stålbelægning.
Gerne en forklaring på hvorfor?
Henrik

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 08-08-07 20:40

Henrik forklarede:
> Har netop været i Paris og købe kobbergryder.
> Nogle som ved hvad der er bedst; kobber med tin eller kobber med
> [...]

Prøv dig frem, du har jo købt dem.
Mit bud (ubegrundet) er at det er hip som hap, så længe de ikke er
tynde i bunden.
Kai

Fra : Michael Schrøder

Dato : 08-08-07 20:51

"Henrik" <eurojunior@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Har netop været i Paris og købe kobbergryder.
> Nogle som ved hvad der er bedst; kobber med tin eller kobber med
> stålbelægning.
> Gerne en forklaring på hvorfor?

Jeg mener min far engang ville lave noget der krævede MEGET varme - og så
var der ikke mere tin i panden...

/Michael

Fra : Max

Dato : 08-08-07 20:55

Hej Henrik

> Nogle som ved hvad der er bedst; kobber med tin eller kobber med
> stålbelægning.
> Gerne en forklaring på hvorfor?

Dem med stålbelægningen er nok de mest holdbare. Jeg har
nogle med stål, men de ryger nok ud en dag da de jo ikke
dur til induktion som jeg påtænker engang i fremtiden.

--
Mvh Max

Fra : Henrik

Dato : 08-08-07 22:18

Jeg har gaskomfur, så jeg kan godt følge ideen med at passe på ned varmen.
Det står der også på den medfølgende anvisning. Men da butikken fører begge
typer, stort set til samme pris, tror jeg spørgsmålet er mere nuanceret. Tin
kobber leder varmen bedre, men stålbelægningen er mere slidstærk.
Måske er det et holdningsspørgsmål, men hvis nogle har erfaringere eller
forklaringer, kunne det være godt med en dialog.
Henrik

Fra : Emil

Dato : 09-08-07 00:02

"Henrik" wrote:

>Måske er det et holdningsspørgsmål, men hvis nogle har erfaringere eller
>forklaringer, kunne det være godt med en dialog.

Mit tidligere kobberkogegrej var med tin-belægning.
Ud over at skulle passe på varmen (så tinnet ikke smeltede), skulle
man også passe på med fysisk slid og - måske - med syrlige
ingredienser.

En slidt tin-belægning kan gendannes hos nogle firmaer.
Fordelen ved tin er, at det er blødt og derfor følger
kobberoverfladen, så der ikke opstår revner til kobberet, som kan
danne giftige forbindelser med maden, hvis den får lov til at blive i
gryden efter serveringen.

Disse problemer er så helt udelukkede med den rustfri-stålbelægning.
Her er problematikken, at de to materialer udvidder sig forskelligt
ved opvarmning.

Logisk set, vil de to materialer løsne sig fra hinanden, hvorved
fordelen ved den gode varmeledning i kobberet mindskes. På den anden
side set, vil kobberet være blødt nok til at følge stålet. Ellers
kunne man jo slet ikke fremstille vaffelbunde til induktionskomfurer.

Her må andre , som véd noget derom, lige komme på banen.

Jeg har foræret mit kobbertøj til nogen, som gider spilde deres liv på
at pudse og udstille det. Æret være disse ukuelige kobber-fans. De
skulle nødigt dø af en kobberforgiftning.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-08-07 12:42

Emil wrote:
[...]
> Jeg har foræret mit kobbertøj til nogen, som gider spilde deres liv på
> at pudse og udstille det. Æret være disse ukuelige kobber-fans. De
> skulle nødigt dø af en kobberforgiftning.

Jeg er mere bekymret for, om de e.v.t. kommer til at udsætte nogle
gæster for en tungmetalforgiftning.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-07 20:04

Jeg har kobbertøj med tin - det fungerer upåklageligt.
Dog er en sauterpande blevet splittet ad en gang til jul, da vi skulle lave
brunede kartofler - og den jo lige passede i størrelsen - der er kun en
siort belægning indvendig.

Hvad gør man i grunden en kobberpande ren med - ?
Jeg ville gerne have belægningen, der efterhånden har samlet sig, fjernet -
men mon ikke 3dobbelt salmiak er for hård kost?
Jeg går egentlig ikke så meget op i pudsning - det er en brugsgenstand.
Men - den er altså noget mørk.

MVH Leo

Fra : Emil

Dato : 09-08-07 20:58

"Leo" wrote:

> [...]
>men mon ikke 3dobbelt salmiak er for hård kost?
>Jeg går egentlig ikke så meget op i pudsning - det er en brugsgenstand.

Fjern stegefedt med krystalsæbe eller grundrens, alt efter stand.

Der er så et par muligheder og citronsyre er det rimeligste at bruge.
Men klik ind på siden:
<http://www.svendaage.dk/borupkemi.htm>
og brug din browsers søgefunktin til at søge på kobber på siden.
Så får du de rigtige anvisninger og advarsler.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 09-08-07 22:20

"Leo" wrote:

>Dog er en sauterpande blevet splittet ad en gang til jul, da vi skulle lave
>brunede kartofler - og den jo lige passede i størrelsen - der er kun en
>sort belægning indvendig.

Jeg havde lige overset, at det var tinbelægningen, som var blevet
sort.

Tin pudses med en blanding af Sprit og Winerkalk (konsistens som lind
grød).

m.v.h. Emil