/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
fisk eller skaldyr sammen med kød
Fra : Peter Loumann


Dato : 08-08-07 19:57

Hej

Jeg følger med vekslende interesse Lonely Planets sommerserie om mad. I dag
Malaysia, i øvrigt temmelig ensidigt mindretallenes mad. Én hældte
muslinger i en sammenkogt ret/suppe sammen med kød. Noget lignende har jeg
set på på tv fra Kina. Og oplevet masser af gange i Thailand, især med
thaiernes evindelige tørrede små rejer, men også med de store rejer ferskm,
og mede fiske- og østerssovs.

Noget tilsvarende har jeg oplevet i Barcelona:

Llagosta i pollastre: hunmmer og kylling i tomat
Arròs catalana: kylling, blæksputte og muslinger med safranris

Men ellers er kombinationen vist ikke gængs i vestligt køkken. Eller? Nogen
erfaringer?

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://huse-i-naestved.dk

 
 
Max (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 08-08-07 20:14

Hej Peter

> Men ellers er kombinationen vist ikke gængs i vestligt køkken. Eller?

Er det kombinationen af fisk/skaldyr og kød du tænker på ?

--
Mvh Max



Peter Loumann (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 08-08-07 20:24

On Wed, 8 Aug 2007 21:14:16 +0200, Max wrote:

>> Men ellers er kombinationen vist ikke gængs i vestligt køkken. Eller?

> Er det kombinationen af fisk/skaldyr og kød du tænker på ?

Ja! Beklager hvis jeg udtrykte mig uklart ...

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://huse-i-naestved.dk

Max (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 08-08-07 20:42

Hej Peter

>> Er det kombinationen af fisk/skaldyr og kød du tænker på ?
>
> Ja! Beklager hvis jeg udtrykte mig uklart ...

Helt ok, jeg ville bare sikre mig at jeg havde forstået spørgsmålet.

Det første jeg tænkte på var fisken sammen med winerschnitlen.

Og jeg bruger ofte tun og muslinger sammen med skinke
på pizza.

Rejer og kylling finder man jo meget ofte blandet sammen i forskellige
sammenhænge.

Og der hvor jeg kommer fra, ja der blander man svine spæk og kød
i fiskefrikadellerne.

--
Mvh Max



Peter Loumann (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 08-08-07 20:49

On Wed, 8 Aug 2007 21:41:52 +0200, Max wrote:

>>> kombinationen af fisk/skaldyr og kød

> Det første jeg tænkte på var fisken sammen med winerschnitlen.

O.k., den kender jeg. Men jeg opfatter den som minimal.

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://huse-i-naestved.dk

Max (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 08-08-07 21:12

Hej Peter

> O.k., den kender jeg. Men jeg opfatter den som minimal.

Ja, men til gengæld er smagen jo maksimal, ansjosen er
jo en ting der ofte bruges sammen med kød som smagssætter.

--
Mvh Max



Jens Bruun (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 08-08-07 20:16

In news:abkh70gueqp9.12haur7vnoid8$.dlg@40tude.net,
Peter Loumann <loumann@nospam.invalid> typed:

> Men ellers er kombinationen vist ikke gængs i vestligt køkken. Eller?
> Nogen erfaringer?

Steak and Lobster. Fik det første gang i Las Vegas for mange år siden. Det
holder.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Davidsen (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Davidsen


Dato : 08-08-07 20:34

"Peter Loumann" <loumann@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:abkh70gueqp9.12haur7vnoid8$.dlg@40tude.net...
> Hej
> Arròs catalana: kylling, blæksputte og muslinger med safranris
>
> Men ellers er kombinationen vist ikke gængs i vestligt køkken. Eller?
> Nogen
> erfaringer?
>

Kombinationerne Steak & shrimp og steak & lobster er meget udbredte i USA,
og efter min mening en behagelig afveksling.
Kendes også under navnet Surf-N-Turf.


Mvh
Davidsen



HvB (09-08-2007)
Kommentar
Fra : HvB


Dato : 09-08-07 12:18


">> Arròs catalana: kylling, blæksputte og muslinger med safranris
>>
>> Men ellers er kombinationen vist ikke gængs i vestligt køkken. Eller?
>> Nogen
>> erfaringer?

Jeg har en bog med opskrifter med Østers. "25 recepies to enjoy and impress"

Angels on a horseback er østers med bacon omkring som en pindemad.

(Devils on a horseback er "De to fede damers" opskrift en variation med
kyllingelever, chilli og bacon på en tandstik og lige ristet i ovenen MMMMM


oysters and beef Paté

Rumpsteak fyldt med østers.

Så kød og østers kan fint mixes.

Jeg ville selv kunne finde på at sammesætte skaldyr og fisk med kød...

Vi bruger det jo også med laks og bacon!

HvB



kristian mikael de f~ (09-08-2007)
Kommentar
Fra : kristian mikael de f~


Dato : 09-08-07 21:07

On Wed, 8 Aug 2007 20:56:35 +0200, Peter Loumann
<loumann@nospam.invalid> wrote:

>Nogen erfaringer?

I portugal er "Carne de porco alentejana" en meget almindelig ret.
Det er en gryderet med svinekød og muslinger (små hvide, jeg kan ikke
huske hvad de hedder).

Det har faktisk altid undret mig, da provinsen Alantejo, der har lagt
navn til retten ikke ligger ud til havet.

kmo


Max (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 09-08-07 21:28

Hej kristian

> I portugal er "Carne de porco alentejana" en meget almindelig ret.
> Det er en gryderet med svinekød og muslinger (små hvide, jeg kan ikke
> huske hvad de hedder).

Er det kammuslinger ?

> Det har faktisk altid undret mig, da provinsen Alantejo, der har lagt
> navn til retten ikke ligger ud til havet.

De kan jo være at der oprindeligt har været brugt ferskvandsmuslinger.

--
Mvh Max



Peter Loumann (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 09-08-07 21:24

On Thu, 09 Aug 2007 22:07:06 +0200, kristian mikael de freitas olesen
wrote:

Hej kmo

> "Carne de porco alentejana" [..] svinekød og muslinger

> Det har faktisk altid undret mig, da provinsen Alantejo, der har lagt
> navn til retten ikke ligger ud til havet.

Næh, det er da mildt sagt! Et smukt, men noget varmt og tørt område ganske
langt fra æ haw. Ferskvandsmuslinger? Men ved nærmere eftertanke: Spiser de
kære mennesker i Portugalien ikke også sardiner sammen med hvad som helst?

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
der pludselig fik lyst til at opleve Portugal igen

kristian mikael de f~ (11-08-2007)
Kommentar
Fra : kristian mikael de f~


Dato : 11-08-07 11:51

On Thu, 9 Aug 2007 22:23:59 +0200, Peter Loumann
<loumann@nospam.invalid> wrote:

>Næh, det er da mildt sagt! Et smukt, men noget varmt og tørt område ganske
>langt fra æ haw. Ferskvandsmuslinger?

Det er det bestemt ikke.
Det er nok som Max foreslår kammuskinger. Blot en lille slags af dem
2,5 - 4 cm.
Portugal er jo ikke så bredt, og med den relativt store kyststrækning
med rige fisketraditioner i madlavningen, er det måske alligevel ikke
så underligt at noget smitter af længere inde i landet.

Carne de porco alantejana kan man få overalt i Portugal.


> Men ved nærmere eftertanke: Spiser de kære mennesker i
>Portugalien ikke også sardiner sammen med hvad som helst?

Arh.. Jeg vil snarere sige at de spiser sardiner hvor som helst og når
som helst.

kmo


Herluf Holdt, 3140 (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 13-08-07 10:57

kristian mikael de freitas olesen skrev:

> I portugal er "Carne de porco alentejana" en meget almindelig ret.
> Det er en gryderet med svinekød og muslinger (små hvide, jeg
> kan ikke huske hvad de hedder).

Er det ikke 'venusmuslinger', (Veneridae)?

Det er dem der i Italien bruges til "Spaghetti alle Vongole".
http://de.wikipedia.org/wiki/Spaghetti_alle_vongole

http://es.wikipedia.org/wiki/Spaghetti_a_vongole

--
Herluf :·)



kristian mikael de f~ (18-08-2007)
Kommentar
Fra : kristian mikael de f~


Dato : 18-08-07 00:25

On Mon, 13 Aug 2007 11:57:05 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

>Er det ikke 'venusmuslinger', (Veneridae)?

Jow.. for søren.

kmo


Peter Westh (11-08-2007)
Kommentar
Fra : Peter Westh


Dato : 11-08-07 16:22

"Peter Loumann" <loumann@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:abkh70gueqp9.12haur7vnoid8$.dlg@40tude.net...
> Men ellers er kombinationen vist ikke gængs i vestligt køkken. Eller?
> Nogen
> erfaringer?

Den klassiske, danske sildesalat indeholder både spegesild og kød.
Og så bruges ansjoser jo som krydderi i leverpostej, ligesom det ikke er
ualmindeligt med bacon i fiskeretter, f.eks. som drys over kogt torsk med
sennepsovs. Eller røget spæk i fiskefrikadellerne. Men det har jo mere
karakter af krydderi, og tæller måske ikke helt.

Det var almindeligt at putte østers i kødretter i England, dengang de var
billige, f.eks. i Steak and Kidney pie.

De serverer Surf'n Turf nede på restaurant Republic på Blegdamsvej i
København.

/P



Erling Hansen (11-08-2007)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 11-08-07 16:39

Peter Loumann <loumann@nospam.invalid> wrote:

> Hej
>
> Jeg følger med vekslende interesse Lonely Planets sommerserie om mad. I dag
> Malaysia, i øvrigt temmelig ensidigt mindretallenes mad. Én hældte
> muslinger i en sammenkogt ret/suppe sammen med kød. Noget lignende har jeg
> set på på tv fra Kina. Og oplevet masser af gange i Thailand, især med
> thaiernes evindelige tørrede små rejer, men også med de store rejer ferskm,
> og mede fiske- og østerssovs.
>
> Noget tilsvarende har jeg oplevet i Barcelona:
>
> Llagosta i pollastre: hunmmer og kylling i tomat
> Arròs catalana: kylling, blæksputte og muslinger med safranris
>
> Men ellers er kombinationen vist ikke gængs i vestligt køkken. Eller? Nogen
> erfaringer?

Adskillelsen mellem kød og 'havdyr' stammer vist oprindelig fra det
jødiske kosher-køkken. Og i en gammel, hed ørkenkultur uden køleskabe
var den vist fornuftig nok.
Men sikkert derfra at fornemmelsen stadig eksisterer.
Mvh
Erling

Peter Westh (11-08-2007)
Kommentar
Fra : Peter Westh


Dato : 11-08-07 21:13

"Erling Hansen" <eh-dh@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:1i2ozj9.pkud6m1lwkksoN%eh-dh@mail.dk...

> Adskillelsen mellem kød og 'havdyr' stammer vist oprindelig fra det
> jødiske kosher-køkken. Og i en gammel, hed ørkenkultur uden køleskabe
> var den vist fornuftig nok.

Fisk er parve i det jødiske køkken, dvs. hører i samme kategori som
vegetabilske fødevarer og (ubefrugtede) æg. Der er intet forbud mod at
blande fisk med kød- omend jeg nu heller ikke kan komme på nogen
traditionelle, jødiske retter, som gør det. Men gefillte fisch er da en
klassiker som forret til kødretter.

Derimod er skaldyr og bløddyr ikke kosher.

/P



Erling Hansen (11-08-2007)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 11-08-07 21:41

Peter Westh <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> "Erling Hansen" <eh-dh@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:1i2ozj9.pkud6m1lwkksoN%eh-dh@mail.dk...
>
> > Adskillelsen mellem kød og 'havdyr' stammer vist oprindelig fra det
> > jødiske kosher-køkken. Og i en gammel, hed ørkenkultur uden køleskabe
> > var den vist fornuftig nok.
>
> Fisk er parve i det jødiske køkken, dvs. hører i samme kategori som
> vegetabilske fødevarer og (ubefrugtede) æg. Der er intet forbud mod at
> blande fisk med kød- omend jeg nu heller ikke kan komme på nogen
> traditionelle, jødiske retter, som gør det. Men gefillte fisch er da en
> klassiker som forret til kødretter.
>
> Derimod er skaldyr og bløddyr ikke kosher.
>
> /P

Ja, din viden er jo mere præcis end min, må jeg indrømme. Men det
snerpede da lidt derhen ad. Gefillte fisch er også lækkert. Fik den
serveret, af alle steder, på en jødisk restaurant i Krakow.
mvh
erling

Jesper Mehlsen (15-08-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Mehlsen


Dato : 15-08-07 16:04

Peter Loumann skrev:
> Hej
>
> Jeg følger med vekslende interesse Lonely Planets sommerserie om mad. I dag
> Malaysia, i øvrigt temmelig ensidigt mindretallenes mad. Én hældte
> muslinger i en sammenkogt ret/suppe sammen med kød. Noget lignende har jeg
> set på på tv fra Kina. Og oplevet masser af gange i Thailand, især med
> thaiernes evindelige tørrede små rejer, men også med de store rejer ferskm,
> og mede fiske- og østerssovs.
>
> Noget tilsvarende har jeg oplevet i Barcelona:
>
> Llagosta i pollastre: hunmmer og kylling i tomat
> Arròs catalana: kylling, blæksputte og muslinger med safranris
>
> Men ellers er kombinationen vist ikke gængs i vestligt køkken. Eller? Nogen
> erfaringer?
>
Hej

Jeg har en yndlings-puha-ting som jeg virkelig ikke ret godt kan spise.
Det er yderst kendt i Italien (vistnok Piemonte især) og kaldes Vitello
Tonnato.

Det er skiver af koldt kalvekød hvorpå man kommer en tuncreme/tunsauce på.

Det spises med velbehag i Italien og kombinationen af lyst kalvekød med
tun skulle (hvis man ellers kan lide det) klæde hinanden godt.

/Jesper

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste