måleske / dessertske
Fra : Poul Hansen

Dato : 08-08-07 17:19

Jeg står og skal bage en kage hvor der bl.a. skal 3 dessertskeer
mandelessens i.

Jeg ligger ikke lige inde med en dessertske.... og mandelessens har jo
en noget gennemtrængende smag, at jeg ikke bare tør prøve mig frem.

Var så letsindig at love at tage kagen med på arb. imorgen, så der er
ikke "tid" til at eksperimentere ;(

Ved nogen her i NG hvordan jeg rammer disse 3 enheder bedst muligt.

På forhånd tak.

Poul

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 08-08-07 17:33

Poul Hansen skrev:
> [...]
> ikke "tid" til at eksperimentere ;(
>
> Ved nogen her i NG hvordan jeg rammer disse 3 enheder bedst muligt.

Google siger:

3 Imperial dessertspoons = 35.5163428 milliliters

Den siger også:

1 US teaspoon = 4.92892161 milliliters

Dvs 3 dessertskeer svarer til 7 teskeer.

Er det en stor kage?

/Jens Axel

Fra : Poul Hansen

Dato : 08-08-07 17:46

Jens Axel Søgaard skrev:

> [...]
>
> Den siger også:
>
> 1 US teaspoon = 4.92892161 milliliters
>
> Dvs 3 dessertskeer svarer til 7 teskeer.

Det skulle gerne ende med at blive ca. 25 stk linseformede
Makrontærter... ;)
Tak for målene, jeg prøvede selv på Google først, men kunne ikke finde
det korrekte søgekriterie.
Så jeg vil gå ud i køkkenet og komme igang og bruge de 7 teskeer.

Mvh Poul

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-08-07 18:23

Poul Hansen skrev:

> [...]

> Jeg ligger ikke lige inde med en dessertske.... og
> mandelessens har jo en noget gennemtrængende
> smag, at jeg ikke bare tør prøve mig frem.

Det lyder af meget! Men ifølge Dansk Husmoderleksikon
er en spiseske (dansk standard nr. 67) = 15 milliliter
(eller 15 kubikcentimeter).
En barneske = 10 milliliter og en teske = 5 milliliter.

Begrebet dessertske forekommer ikke i dette leksikon,
så jeg gætter på at barneskeen er det der kommer
nærmest.

--
Herluf :·)

Fra : Poul Hansen

Dato : 08-08-07 18:42

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
>
> Begrebet dessertske forekommer ikke i dette leksikon,
> så jeg gætter på at barneskeen er det der kommer

Jeg står lige og har målt ingredienserne ud og må indrømme at det ser ud
af ret meget essens i forhold til.

Så jeg tror alligevel at jeg prøver med lidt mindre i denne omgang jvf.
DHL og så prøve de amerikanske mål næste gang, hvis det viser sig for lidt.

For uha da hvor essensen har en gennemtrængende lugt og jeg har kun
makroner til eet forsøg ;)
Tak for hjælpen Jens og Herluf.

Mvh Poul

Fra : Max

Dato : 08-08-07 19:39

Hej Poul

> Jeg står lige og har målt ingredienserne ud og må indrømme at det ser
> ud af ret meget essens i forhold til.

Man kan ikke bruge for lidt mandelessens :)

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-08-07 19:53

Poul Hansen wrote:

> [...]
> det viser sig for lidt.
> For uha da hvor essensen har en gennemtrængende lugt og jeg har

Hej Poul.

I den opskrift jeg har på makronlinser skal der 1 spskf.
mandelessens i til ca. 20 stk. linser. De plejer at smage rigtig
dejligt.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Poul Hansen

Dato : 08-08-07 20:34

>Tove Krieger skrev:
> I den opskrift jeg har på makronlinser skal der 1 spskf. mandelessens i
> til ca. 20 stk. linser. De plejer at smage rigtig dejligt.

Sjovt nok Tove så blev der lige nøjagtig 20 stk. linser....
De er stadig varme så jeg er spændt på hvad de siger på arbejde i morgen....

>Max skrev:
>Man kan ikke bruge for lidt mandelessens

Du kender ikke mine arbejdskammerater Max....
De er MEGET kritiske dommere (mænd) ;)

Tak for hjælpen allesammen.

Mvh Poul

Fra : Max

Dato : 08-08-07 20:50

Hej Poul

> Du kender ikke mine arbejdskammerater Max....
> De er MEGET kritiske dommere (mænd) ;)

Så vil de afsky mandelessensen :)

--
Mvh Max