Hvilket knob?
Fra : NI

Dato : 08-08-07 21:15

Blot af ren og skær nysgerrighed. Hvilket knob bruger I, når der skal bindes
på. Selv plejer jeg at tage tovet rundt om den faste genstand et par gange
og afslutte med et pælestik men en slipknude, så det hurtigt kan løsnes.

Mvh Niels

Fra : Henrik Manley

Dato : 08-08-07 22:01

> [...]
> par gange og afslutte med et pælestik men en slipknude, så det hurtigt kan

Baghåndsknob på kæden, holder og kan altid løsnes selvom der er træk på
tovet.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-08-07 04:18

On 8 Aug., 22:15, "NI" <m...@niiib.dk> wrote:
> [...]
> og afslutte med et pælestik men en slipknude, så det hurtigt kan løsnes.

Et par rundtørner om noget tungt og et dobbelthalvstik om egen part.

Mvh
Jonas

Fra : __vaDer

Dato : 09-08-07 09:11

Hej,

"NI" <mail@niiib.dk> wrote in message
> [...]
> par gange og afslutte med et pælestik men en slipknude, så det hurtigt kan

Et par knuder...

Fra : Kalle

Dato : 10-08-07 16:44

Kælling

Fra : __vaDer

Dato : 05-09-07 13:22

Hej,

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> wrote in message
> Kælling

Ja, men du elsker mig alligevel :)

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-08-07 11:28

> Et par knuder...

Det holder og man skal jo normalt heller ikke selv binde af........

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : __vaDer

Dato : 05-09-07 13:25

Hej,

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message

> Det holder og man skal jo normalt heller ikke selv binde af........
>
> --
> Henrik Manley
> m@nley.dk http://bends.dk

Du dykker med en meget stor kniv gør du ikke?

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-09-07 13:58

> Du dykker med en meget stor kniv gør du ikke?

Næ! Det behøver jeg ikke......

Det ville nu heller ikke betyde noget da vi normalt binder på med kæde så
det ville nok blive lidt dyrt i dræg og kæde i længden.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : el_serpiente

Dato : 09-08-07 09:35

> [...]
> og afslutte med et pælestik men en slipknude, så det hurtigt kan løsnes.

Pælestik er ikke smart da det ikke kan bindes op hvis tovet er
stramt.

/Jacob

Fra : Henning

Dato : 09-08-07 13:23

On Wed, 8 Aug 2007 22:15:24 +0200, "NI" <mail@niiib.dk> wrote:

> [...]
>og afslutte med et pælestik men en slipknude, så det hurtigt kan løsnes.

Dick Turpin-knuden;-9

Ellers almindeligt pælestik, se
http://www.struerroklub.dk/medlem/knob.shtml

Fra : N.I.

Dato : 11-08-07 22:48

> Dick Turpin-knuden;-9

Har nu prøvet diverse forslag og er i særlig grad glad for at have stiftet
bekendtskab med Dick Turbin-knobet. Der er nemt at binde, når det først
sidder på rygraden. Endvidere kræver det ikke, at man absolut skal have fat
i enden af torvet. Tak for det samt de mange input.

De bedste dykkerhilsner

Niels

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-08-07 15:46

NI wrote:
> [...]
> og afslutte med et pælestik men en slipknude, så det hurtigt kan løsnes.

Øh slipknude på et pælestik? det kan da lade sig gøre men er det ikke
noget træls noget at lave? (nu er det et pælestik du mener?)

På kutteren har vi en lang wire med et par forvoksede sjækler som vi
bruger til at klipse fast på noget meget tungt og solidt på vraget, det
dur... et alm. pælestik vil jeg hvert fald nødigt skulle løsne hvis der
er meget overfladestrøm så der er et godt træk på torvet.

Jeg vil nok foretrække et baghåndsknob da det er meget holdbart og
virkelig simpelt at binde op igen, selv hvis der er et hårdt træk kan
det lade sig gøre.

Thomas

Fra : N.I.

Dato : 10-08-07 19:21

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg vil nok foretrække et baghåndsknob da det er meget holdbart og
> virkelig simpelt at binde op igen, selv hvis der er et hårdt træk kan det

Fint med de mange svar Jeg har ikke oplevet problemer med at få
pælestikket op, selv efter træk. Slipknuden er meget lille, så der ikke skal
trækkes særlig meget, men det er jo fint at få nogle nye bud, jf. denne
tråd. Tak for det.

Mvh Niels

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-08-07 18:55

On 10 Aug., 17:43, "Kalle" <Kal...@wanadoo.dk> wrote:
> Kælling

Så så casper, han gør det så godt han kan :)

Fra : __vaDer

Dato : 05-09-07 13:24

Hej,

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message
On 10 Aug., 17:43, "Kalle" <Kal...@wanadoo.dk> wrote:
> Kælling

Så så casper, han gør det så godt han kan :)

mvh

Korrekt! Så kan i stikke jeres spejderknuder op et hvis sted...
Mindes ikke vi er drevet af på min vagt, desuden så spørger mig
om jeg gider at stå op kl 6 for at deltage på Ulrik's knob workshop :)

Fra : per@jumpingjack.dk

Dato : 13-08-07 10:55

Er der nogen der har en beskrivelse af Dick Turpin-knuden ??

Bare så man kan udvide sin horisont en smule

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-08-07 11:15

http://www.1og3viborg.dk/knob.htm

Et ligegyltigt knob til at binde på med. Svært at binde, umuligt hvis der er
træk på linen pga. strøm, kan ikke bruges på kæde og sikkert ikke stabilt
til at holde en båd der ligger og hugger. Godt til at binde en hest fast med
imens man røver en bank.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Lars

Dato : 13-08-07 13:28

> [...]
> og afslutte med et pælestik men en slipknude, så det hurtigt kan løsnes.

Hej

90% af de dykkere jeg kender, kan ikke finde ud af at binde knob og
benytter derfor en dykkerknude! Og definitionen af en dykkerknude er...
bind forskellige knuder indtil der ikke er mere tamp på tovet!

Lars

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-08-07 16:18

On 13 Aug., 14:27, Lars <l...@person.dk> wrote:
> 90% af de dykkere jeg kender, kan ikke finde ud af at binde knob og
> benytter derfor en dykkerknude! Og definitionen af en dykkerknude er...
> bind forskellige knuder indtil der ikke er mere tamp på tovet!

Hehe.. det er sandt.. men typisk bliver de der dykkerknuder på vraget.
I hvert fald hvis man ligesom mig ikke har tålmodighed til at ligge og
rode med andres uduelige knuder..

Det der med at bruge slipstikket eller dick turpin til at binde på
med, det ville man ikke score mange point for i min bog. Lav nu noget
der holder og man kan binde op igen, det er ikke så svært man skal
bare lige øve sig lidt.

mvh
Jonas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-08-07 17:17

Jonas Lüttichau wrote:
> [...]
> med, det ville man ikke score mange point for i min bog. Lav nu noget
> der holder og man kan binde op igen, det er ikke så svært man skal

Enig... og i klubben kan man passende blive enig om hvilket knob man
anvender til det, således at 'nye' folk i klubben dels ved hvordan det
skal gøres og hvordan man skal løsne det efterfølgende. Det vil
sandsynligvis spare en masse tid og ærgelser de gange hvor det ikke
bliver gjort rigtigt.

Hos os (aalborgdyk.dk) kører der en knob-og-stik-aften for dem under
uddannelse og alle andre der måtte have behov for opfriskning, det er
ikke fordi vi bruger en masse forskellige knob, men bare lige et par
stykker er rigtig godt at kunne... Dem der er vigtige hos os er klart
pælestikket, dobbelt halvstik (selvf. inkl. om egen part), flagknob og
baghåndsknobet (om det har et andet navn, det kan være andre ved det).

Pælestikket bliver brugt bla. når vi 'binder' bundtorv til kutteren, der
skal et passende langt tovværk bindes på hunden (dvs. sådan set en 10m
lang taifun), hvis det skal forlænges bruger vi også pælestikket samt
til at binde jordbærret fast til tovværket. Næsten samtlige af tovværk
på kutteren er med en splejset løkke i den ene ende, så at binde to tov
sammen går nemt og smertefrit hvis man lige kan pælestikket.

Dobbelt halvstik bruges naturligvis også mange steder, men hvis det er
noget med træk i, så kan det være virkelig trælst.. der bliver der
oftere lige bundet et baghåndsknob.

Når der er 'nye' med ude på kutteren, så forsøger vi også at lære dem at
binde pælestik, en god ny 'lappedykker' kendes på at han/hun i kan sidde
i timevis og binde pælestik.

Thomas

Thomas

Fra : Thomas Andersen

Dato : 14-08-07 07:29

Se evt. denne side http://www.animatedknots.com/

--
Mvh. Thomas Andersen
www.dykkerservice.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 14-08-07 07:57

Nu har der været alverdens forslag til hvordan man kan slå knuder på sig
selv og rebet.
Men hvorfor bruger I ikke bare en typhoon wire, den holder alt fra gummibåde
til 50-100 ton skibe, alt afhængig af hvor kraftig man laver den.
Enkelt og effektivt. Alle kan samle den ved påbinding, alle kan løsne den
ved afbinding. Den er bedøvende ligeglad med om dykkerskibet hugger i søen,
den springer ikke og bliver ikke gnavet over af vraget.

Så kan man øve sig på sine knob om aften i sengen, med en kinky pige.

Fra : ahp

Dato : 14-08-07 08:46

On Tue, 14 Aug 2007 08:56:35 +0200, "Johnny Christensen"
<johnny_chri@hotmail.com> wrote:

>Men hvorfor bruger I ikke bare en typhoon wire, den holder alt fra gummibåde
>til 50-100 ton skibe, alt afhængig af hvor kraftig man laver den.

Hvad er en Thypoon wire?

En fokkehage med en stump kæde kan være en fin løsning til tungere
både.Til lettere både kan man evt. nøjes med kæden.
Eksempelvis: http://www.coferro.dk/regado.jsp?type=page&id=113

Mvh AHP

Fra : Johnny Christensen

Dato : 14-08-07 18:23

"ahp" <ahpdyk@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er en Thypoon wire?
>
> En fokkehage med en stump kæde kan være en fin løsning til tungere
> både.Til lettere både kan man evt. nøjes med kæden.
> Eksempelvis: http://www.coferro.dk/regado.jsp?type=page&id=113

Det er sådan en opsætning jeg kender som en Typhoon Wire. Alså bare med en
plastikcoatet stålwire i stedet for en kæde.
På Havgus bruger vi en ret stor slipkrog for at undgå at hvis det hele
bliver rykket skævt, så kan den ikke åbnes. Men der skal være et ordentligt
og _meget_ skarpt ryk i tovet hvis det skal ske.
Så fokkehage dimsen vil i 99,9999% af tilfældene holde alle glade. Den er
nok også bedre egnet til den plads man har i gummibåde.

At slå knuder på sig selv kan være svært. Men at skulle løsne andres
fantasifulde knuder under tidspres, kan være endnu værre.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-08-07 09:01

On 14 Aug., 09:45, ahp <ahp...@ofir.dk> wrote:
> En fokkehage med en stump kæde kan være en fin løsning til tungere
> både.Til lettere både kan man evt. nøjes med kæden.
> Eksempelvis:http://www.coferro.dk/regado.jsp?type=page&id=113

Vi har stor success med en stålwire og en fokkehage i en forsamling
man ved ikke kan binde et knob. Bare hiv i splitten så er man fri, det
er lækkert :)

mvh
Jonas