Lange rustfri møtrikker
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-08-07 13:35

Hej derude

I mit forsøg på at lave en fornuftig montering af min wing på mit
dobbeltsæt har jeg fundet ud af at jeg lige skal bruge 2 stks lange
møtrikker (25-35mm) med M8 gevind i rustfri stål (Syrefast A2 hedder det
vel?) men er der nogen derude i det store land der ved hvor sådan noget
kan købes? Jeg har prøvet hos en maskinfabrik, de havde kun i M12 og
opefter, fik hintet om Nordic Fasterners, men de vil ikke handle med
private og kunne ikke fortælle hvor man evt. kunne købe deres produkter
henne... Jeg skal kun bruge 2 stks.

Jeg har nogle idag der vist var elforzinket (blot for at lave
proof-of-concept) men de er allerede rustet så meget at det er trælst.

Så hvis der er nogen der har et godt tip, gerne i nærheden af Århus, men
de kan jo også sendes sådan nogle ting. Rustfri er måske ikke direkte
krav, blot skal det være et metal som ikke ruster. Da det er noget der
skal skilles ad efter hver tur skal det være metal.

Gode tips er mere end velkomne.

Thomas

Fra : Rene Jensen

Dato : 08-08-07 14:32

Du mener vel bolte??
Jeg plejer at bruge, de lokale marinecentre.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-08-07 15:18

Rene Jensen wrote:
> Du mener vel bolte??

Nix, det er en møtrik jeg skal bruge, bolte og gevindstang (rustfri A2)
har jeg.

Thomas

Fra : Ole Bro

Dato : 08-08-07 14:35

On 8 Aug., 14:34, Thomas Rasmussen <tho...@p7.dk.invalid> wrote:
> [...]
> krav, blot skal det være et metal som ikke ruster. Da det er noget der
> skal skilles ad efter hver tur skal det være metal.

Den møtrik du skal bruge har en DIN norm (DIN6334) og har følgende
mål. gevind: M8, Nøglevidde: 15, Længde 24. VIl du have den i
syrefast, skal bede om kvaliteten A4, A2 er alm. rustfri, hvilket bør
være godt nok.

Oplysningerne er snuppet fra Bossards.hovedkatalog. Ellers prøv Arvid
Nilsson. Har de det ikke hjemme, så kan det skaffe hjem inden for
nogle få dage.

Er du lidt snu, kan det ske, at du kan lokke møtrikkerne ud af dem som
vareprøve og så koster det jo gratis, hvilket fungerer bedst .

/ole

Fra : Ole Bro

Dato : 08-08-07 14:47

> [...]
> krav, blot skal det være et metal som ikke ruster. Da det er noget der
> skal skilles ad efter hver tur skal det være metal.

Og så slog det mig lige ... Hvorfor ikke bare nogle længere
gevindstag. Det vil jeg kunne hjælpe dig med inden weekendens
dykkertur

Hvorfor skal der skydes en møtrik ind i mellem?
Kunne du for nysgerrige mig og evt andre, linke til et billede, nu da
du er beyond proof of concept ...

/Ole

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-08-07 15:17

Ole Bro wrote:

> Og så slog det mig lige ... Hvorfor ikke bare nogle længere
> gevindstag. Det vil jeg kunne hjælpe dig med inden weekendens
> dykkertur

Jeg har masser af gevindstang, så det hjælper ikke til det jeg gerne vil.

> Hvorfor skal der skydes en møtrik ind i mellem?
> Kunne du for nysgerrige mig og evt andre, linke til et billede, nu da
> du er beyond proof of concept ...

Problemet er egentlig designet på min wing (Poseidon) for der er ikke
plads til de normale vingemøtrikker man bruger på alm wings, så derfor
er poseidons løsning at man fastmontere en lang bolt på rygskjoldet som
så skal stikkes gennem flaskebåndet og strammes med en vingemøtrik på
den anden side af flasken. Det fungere også udemærket, problemet er blot
at det er noget skrammel at der stikker 15cm bolt ud af rygskjoldet
permanent.

Det jeg så har gjort, er en tilpas bolt der stikkes gennem flaskebåndet
og strammes i denne lange møtrik (afstandmøtrik) tilpas så flaskebåndet
ikke kan bevæge sig, dernæst tager jeg en kort bolt og føre gennem
hullet i bagskjoldet og rammer møtrikken og strammer til så den sidder
godt fast.

Dette gør sig gældende for den øverste bolt der holder wingen på
flasken, den nederste er så lidt mere tricky, men pt. har jeg så
monteret møtrikken med en kort bolt på bagsiden af skjoldet og så fører
jeg en lang bolt igennem flaskefoden og på møtrikken og strammer til det
sidder fast.

Da jeg har fundet ud af at det måske ikke dur at have spændt wingen fast
til flaskefoden (igen grundet designet på wingens skjold) så vil enten
montere et flaskebånd mere eller finde noget andet der kan bruges. Men
for at være sikker på at trimmet er korrekt, så skal disse to
fastgørelsesbånd eller lign. være strammet så meget så de ikke kan
flytte sig når wingen er afmonteret, og der skal jeg så bruge sådan
nogle møtrikker.

Jeg kan se om jeg kan tage et billede af setuppet og smide online.

Thomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-08-07 17:27

Thomas Rasmussen wrote:

Som lovet, så har jeg nu lagt billeder online, der skulle vise setup'et.

http://www.p7.dk/gallery2/v/Diving/gear/

De røde 1- og 2-taller viser de korresponderende bolte/møtrikker. Hvor
der ved '2' på rygskjoldet er monteret sådan en afstandsmøtrik mens der
ved '1' på flaskerne er monteret en.

Fra Poseidon er det meningen at der ved '1' og '2' skal fastmonteres
15cm lang bolte som så skal strammes med vingemøtrikker på 'bagsiden' af
flaskerne.

Som man kan se så er afstandsmøtrik ved '1' allerede rimelig rusten og
træls at arbejde med og det er efter en uges togt med klubben. Den ved
'2' er sjovt nok ikke medtaget på trods af at de har fået lige meget
vand og er købt og monteret samtidig... men der er åbenbart stor forskel
på kvaliteten (ok, hvad kan man forvente til 20kr i biltema).

Min plan er på et tidspunkt at ændre det således at '2' på rygskjoldet
bliver flyttet et par huller op, og derved kan der laves samme trick som
ved '1', men hvis jeg flytter den så skal jeg først lige have lavet
noget andet fastmontering på flaskerne, da det så ellers ikke passer
sammen. Jeg kan godt ændre på skjoldet så det undersiden kommer længere
ned, og dermed bruge en af de andre huller, men så ender mavebæltet med
at sidde dumt ovenpå blybæltet, så det vil jeg helst undgå.

Hvis der er nogen der har andre forslag så er jeg stadig meget lydhør,
for det er åbenbart ikke nemt at finde sådan nogle afstandsmøtrikker i
rustfri stål

Thomas