Afspændingsmiddel
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-08-07 21:10

Hej

Jeg havde for noget tid siden noget Cartec shampoo til bilen med en
form for afspændingsmiddel. Resultatet var ikke, at kimse af - total
ren og fin bil uden kalkrester.

Nuvel... det var dyrt og da jeg vasker bil så tit som jeg går i bad
(ingen smarte jokes tak.. hehe) så holder det ikke i længden.

MEN... kunne jeg ikke hælde en hættefuld alm. afspændingsmiddel i min
vaskespand med det almindelige shampoo? Ville det skade? Overhovedet
give en effekt som med føromtalte shampoo?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 08-08-07 22:58

> MEN... kunne jeg ikke hælde en hættefuld alm. afspændingsmiddel i min
> vaskespand med det almindelige shampoo? Ville det skade? Overhovedet
> give en effekt som med føromtalte shampoo?
Lyder spændende, jeg er ihvertfald med på en lytter :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch som hader at tørre sin bil af med vaskeskind!

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-08-07 07:20

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
>
> Nuvel... det var dyrt og da jeg vasker bil så tit som jeg går i bad
> (ingen smarte jokes tak.. hehe) så holder det ikke i længden.

2 gange om året, uanset om den trænger eller ej? Gah - doh! couldn't
resist..

> MEN... kunne jeg ikke hælde en hættefuld alm. afspændingsmiddel i min
> vaskespand med det almindelige shampoo? Ville det skade? Overhovedet
> give en effekt som med føromtalte shampoo?

Bare afspændingsmiddel i skyllevandet. Eller vask i regnvejr - det har
samme effekt. Regnvand er kalkfrit mig bekendt, så hvis du kan alliere
dig med en regnvandsbeholder har du sparet 24,95 til afspændingsmiddel
(og 14679,- for tørsugning af kælder).

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-08-07 09:44

>2 gange om året, uanset om den trænger eller ej? Gah - doh! couldn't
>resist..

LOL :)

>Bare afspændingsmiddel i skyllevandet.

Skyllevandet er min haveslange så det kan jeg desværre ikke.

> Eller vask i regnvejr

Det gør jeg så tit det er muligt :)

- det har
>samme effekt. Regnvand er kalkfrit mig bekendt, så hvis du kan alliere
>dig med en regnvandsbeholder har du sparet 24,95 til afspændingsmiddel
>(og 14679,- for tørsugning af kælder).

Men vil det virke i shampooen? Vil det skade bilen?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-08-07 10:12

Martin Johansen [6000] wrote:

> Men vil det virke i shampooen? Vil det skade bilen?

Jeg kan ikke se hvad det har at gøre i shampooen - andet end at få den
til at løbe hurtigere af, og dermed øge forbruget og indtjeningen for
producenten. Hvis du bagefter spuler kalkholdigt vand over vognen, ja så
får du kalkstriber, uanset hvad der har været hen over lakken før.

Men jeg er så ikke verdensmester i bilvask..

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-08-07 17:26

> [...]
>producenten. Hvis du bagefter spuler kalkholdigt vand over vognen, ja så
>får du kalkstriber, uanset hvad der har været hen over lakken før.

Ikke desto mindre var resultatet, at det shampoo jeg brugte gjorde, at
det vand jeg spulede på bagefter prellede af på en måde som om bilen
var poleret.. og det var ikke voks der var i..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-08-07 17:31

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Ikke desto mindre var resultatet, at det shampoo jeg brugte gjorde, at
> det vand jeg spulede på bagefter prellede af på en måde som om bilen
> var poleret.. og det var ikke voks der var i..

Det var sku heller ikke afspændingsmiddel......

Det virker lige modsat, så kommer der ikke perler som ved en vokset bil

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-08-07 18:11

>Det var sku heller ikke afspændingsmiddel......

Hvor blev kalken af så?

>Det virker lige modsat, så kommer der ikke perler som ved en vokset bil

Det bliver mere og mere spændende...

Jeg kan også vende spørgsmålet lidt ...:

Skader afspændingsmiddel??

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 09-08-07 21:49

> Det bliver mere og mere spændende...
>
> Jeg kan også vende spørgsmålet lidt ...:
>
> Skader afspændingsmiddel??

Jeg har hørt det omtalt flere gange - man tager et par spande vand med et
skvæt afspændingsmiddel i, og skyller så først bilen grundigt af med
haveslangen, og derefter tager man en øse og skyller så bilen over med
vandet med afspændingsmiddel.
Jeg har ikke selv prøvet det endnu, men kan sagtens forestille mig at det er
lige så godt som at skylle med regnvand.
Afspændingsmiddel er surt, men jeg tror nu ikke at det ætser lakken af

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-08-07 21:48

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Hvor blev kalken af så?

Det trillede vel med af ?

> Det bliver mere og mere spændende...

Ja ikke ?

Et lilel eksperiment:

Byg en dråbe vand op på motorhjelmen af din bil. Er den godt "vokset"
kan der stå pænt store dråber. Prøv så at tilsætte bare en lille smule
afspændingsmiddel.

Dråberne vil falde sammen og løbe af, men i en meget flad lang dråbe og
ikek en pæn rund som du normalt oplever det med voks.

> Jeg kan også vende spørgsmålet lidt ...:
>
> Skader afspændingsmiddel??

Bilen ?
Næppe.

Miljøet ?
Måske.........

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-08-07 22:03

>Det trillede vel med af ?

Ja...

>Dråberne vil falde sammen og løbe af, men i en meget flad lang dråbe og
>ikek en pæn rund som du normalt oplever det med voks.

Det beskriver det meget godt...

>Bilen ?
>Næppe.

Ok... ergo skal det prøves :)

Det var bare det jeg ville vide

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 09-08-07 22:49

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ok... ergo skal det prøves :)
>
> Det var bare det jeg ville vide
Jeg bruger altid afspændingsmiddel i skyllevandet når jeg vasker vores
motorcykler og så blæser jeg den helt tør med trykluft, det virker
perfekt

Thore

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-08-07 22:56

On Thu, 09 Aug 2007 23:48:51 +0200, SmaRTrxxv <thore@snaps.dk> wrote:

>Jeg bruger altid afspændingsmiddel i skyllevandet når jeg vasker vores
>motorcykler og så blæser jeg den helt tør med trykluft, det virker
>perfekt

Det lader til jeg har noget, at glæde mig til... Satans den står helt
nyvasket lige nu så jeg ikke kan afprøve det :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-08-07 08:27

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det lader til jeg har noget, at glæde mig til... Satans den står helt
> nyvasket lige nu så jeg ikke kan afprøve det :)

Fandt du aldrig en ordentlig grusgrav at lege Landrover wannabee i? Så
er den sag hurtigt klaret

--
vh
Torben

Fra : Klaus G.

Dato : 10-08-07 10:24

> Fandt du aldrig en ordentlig grusgrav at lege Landrover wannabee i? Så er
> den sag hurtigt klaret
Eller en græsmark, og så bare hjulspind i vildskab! :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-08-07 11:58

>Fandt du aldrig en ordentlig grusgrav at lege Landrover wannabee i? Så
>er den sag hurtigt klaret

Jojo.. det gjorde jeg - dengang.. men nu er wannabe'en solgt og det
er min SAAB og kommende 207 jeg har i tankerne

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-08-07 12:12

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jojo.. det gjorde jeg - dengang.. men nu er wannabe'en solgt og det
> er min SAAB og kommende 207 jeg har i tankerne

Det er jeg klar over - men grusgraven er der vel stadigvæk? Ud og jorde
den, så kan du teste vaskemidler. Hey, idé.. du er da velkommen til at
teste på min Audi 80 - guderne skal vide at den trænger (men der er vist
ikke helt gået et halvt år ).

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-08-07 15:14

>Det er jeg klar over - men grusgraven er der vel stadigvæk? Ud og jorde
>den, så kan du teste vaskemidler.

Jamen for fanden den hænger jo fast på maven bare den ser en våd
græsplæne... :--))

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-08-07 16:59

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jamen for fanden den hænger jo fast på maven bare den ser en våd
> græsplæne... :--))

Argh! Al den snak om vask fik mig til at vaske og vokse audi'en. Den
havde ellers kun gået 4-5 måneder over tid ved nærmere eftertanke

Nåmen - den var da rød nedenunder for det meste. Og så skulle jeg gennem
styrtbruddets søer på Hillerødmotorvejen i går kl 16:45 - Gah! Flot
fontæne (kloakrist) ude i siden af søen BTW. Vejen var lukket da jeg
skulle den anden vej.

--
vh
Torben

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-08-07 21:42

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> [...]
> gennem styrtbruddets søer på Hillerødmotorvejen i går kl 16:45 - Gah!
> Flot fontæne (kloakrist) ude i siden af søen BTW. Vejen var lukket da

Hehe. Jeg var også lige ved at ville have Yaris'en over til nærmeste
vaskehal, men efter de 40mm gratis brusebad ser den s'gu helt nyvasket
ud igen...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-08-07 21:48

Peter Dalgaard skriver:

> Hehe. Jeg var også lige ved at ville have Yaris'en over til nærmeste
> vaskehal, men efter de 40mm gratis brusebad ser den s'gu helt nyvasket
> ud igen...

Aaargh, Golfen er godt og vel støvet efter sidste weekends skovtur.
Kunne vi da bare have fået de 20 mm i dag, så var den ren igen. Vi har i
de sidste dage måttet nøjes med lidt eneklte dråber og i dag var der høj
solskin i Ulfborg, hvor bilen stod parkeret - det bliver den altså ikke
ren af.....

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 10-08-07 21:32

Torben Scheel skrev:

> [...]
> den, så kan du teste vaskemidler. Hey, idé.. du er da velkommen til at
> teste på min Audi 80 - guderne skal vide at den trænger (men der er vist

Min Leon står også til rådighed for en omgang vask. Det er ganske vist
"kun" 6 uger siden sidst men i mellemtiden har den næsten kørt 10.000km
så helt ren er den ikke længere.

Mvh
Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 10-08-07 12:28

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det lader til jeg har noget, at glæde mig til... Satans den står helt
> nyvasket lige nu så jeg ikke kan afprøve det :)

På søndag har jeg helt sikkert en temmelig mudderet bil stående du kan
komme og prøve lidt på hvis du har lyst.

- Lars - der skal ud og lege i mudder i weekenden i Høvelte

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-08-07 15:15

>På søndag har jeg helt sikkert en temmelig mudderet bil stående du kan
>komme og prøve lidt på hvis du har lyst.

Regnen i dag har lige gjort det nemt for mig.. når det styrtregner så
sprøjter jord fra indkørslen op.. øv.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 10-08-07 21:28

Martin Johansen [6000] skrev:

> Ikke desto mindre var resultatet, at det shampoo jeg brugte gjorde, at
> det vand jeg spulede på bagefter prellede af på en måde som om bilen
> var poleret.. og det var ikke voks der var i..

Et silikoneprodukt måske. Det bruges i hvert fald i hårshampoo. Anyway
silikone er noget l... at få på lakken da det bliver noget bøvl at gøre
den ordentlig ren inden en eventuel lakreparation, med det resultat at
den nye lak kan skalle af i flager.

Mvh
Claus

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-08-07 21:39

> [...]
>silikone er noget l... at få på lakken da det bliver noget bøvl at gøre
>den ordentlig ren inden en eventuel lakreparation, med det resultat at

Silikone var/er det bestemt ikke.

Det er noget afspændingsmiddel, men om det er samme middel som i
opvaskeren ved jeg ikke, men nu skal det prøves ihvertfald :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik

Dato : 11-08-07 18:16

"Martin Johansen [6000]" skrev i en meddelelse
> ... men nu skal det prøves ihvertfald :)

Hvorfor?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-08-07 18:39

On Sat, 11 Aug 2007 19:15:31 +0200, "Henrik"
<hallo_derude@hotmail.comXX> wrote:

>Hvorfor?

Jeg vil tro det er for, at afprøve teorien ;)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-08-07 16:15

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den ordentlig ren inden en eventuel lakreparation, med det resultat at den

Pis, det kan slibes, poleres væk hvis det skal være. Og sker det > dit
ejerskab, er det ikke dit problem ;).

Fra : Henrik

Dato : 11-08-07 18:14

"Claus Nygaard-Pedersen" skrev i en meddelelse

> [...]
> den ordentlig ren inden en eventuel lakreparation, med det resultat at den

Kan vi ikke en gang for alle få manet den gamle traver med silikonen i
jorden?
Hvor mange voks/lakbeskyttelses produkter ved du, _ikke_ indeholder silikone
eller silikone-lignende produkter?
At silikone så kan skilles op i flere grupper, hvoraf kun den ene er "ikke
ønsket" på et autolakeringsværksted, er så en anden historie. Og som Jørgen
Rasmussen skriver, så er det autolakererens opgave at rense overfladen, før
han lakerer.

Henrik

Fra : Henrik

Dato : 11-08-07 18:18

"Henrik" skrev i en meddelelse

> [...]
> ønsket" på et autolakeringsværksted, er så en anden historie. Og som
> Jørgen Rasmussen skriver, så er det autolakererens opgave at rense

Iøvrigt ville silikone være et rigtig godt bud, på noget som får vandet til
at prelle af

Fra : Henrik

Dato : 09-08-07 23:17

> [...]
> vaskespand med det almindelige shampoo? Ville det skade? Overhovedet
> give en effekt som med føromtalte shampoo?

Shampoo, opvaskemidler eller andre sæbeprodukter "bryder" vandets normale
overfladespænding - Klaus D Mikkelsen beskriver det meget godt i sit
eksempel.

Et skyllemiddel indeholder op til 30% tensider (vaskeaktive stoffer), ofte
også parfume og farve, og er oprindelig beregnet til vask af syntetiske
stoffer, hvis der er probs med statisk elektricitet.
Det vil sige at det i den funktion du ønsker at bruge det, ikke er meget
anderledes end den shampoo du i forvejen bruger.

Som alternativ til skyllemiddel, kan man til tøjvask bruge eddike - hvis du
hælder en skvæt i en spand vand og hælder det ud over lakken, skader det
næppe, men har heller ingen positiv effekt.

Er det kalken du vil "fange" skal du bruge en kompleks-/kalkbinder istedet.
Kalkbindere består som regel af uskadelige stoffer som zeolith, citrat eller
polycarboxylater. Dog kan midlerne indeholde EDTA, NTA og fosfonater, som
rensningsanlæggene har svært ved at nedbryde.

Henrik