Renovering af ydervæg i træ og gips
Fra : 7B6

Dato : 07-08-07 19:55

I vores stue er der nogle store vinduer og under dem er der en væg
bestående af et træskelet med profilbrædder på ydersiden og gips på
indersiden (klassisk løsning fra 60'erne). Vi har netop fjernet
vinduespladen, da den trængte til en udskiftning. I den forbindelse
har vi opdaget, at der lugter grimt af skimmel fra isoleringen. Der er
ikke nogen tegn på råd i profilbræderne og heller ikke misfarvninger
på gipsen (ydersiden), men alligevel . . .

Væggen er bygget op som følgende (udefra): profilbrædder (malet),
isolering (i træskelet), dampspærre, gips og maling.

Planen er at fjerne gipsplader, dampspærre, isolering og de dele af
træskelettet der virker skadet (jeg vil helst undgå at fjerne det hele
for så skal vinduerne ned) - lyder det fornuftigt?

Og måske det vigtigste - hvad er den korrekte måde at bygge en sådan
type væg op igen? Google skriver bl.a. noget om vindpap eller gipt
lige bagved profilbrædderne?

Takker

/mads

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-08-07 20:58

"7B6" <mads@madsegedebock.dk> skrev i en meddelelse
[...]

----------

Hvis ikke der er nogen synlige skader invendig, ville jeg nok rive
beklædningen af udvendig. Ud med isolering. Inspicere dampspærre, hvilken
sikkert er i orden. Ellers lappe den. Ind med ny isolering. Vindpap på.
Klemlister. Beklædning på igen.

Du får godt nok rykket din beklædning 25 mm ud, men det kan vel ordnes med
en drypnæse. Alternativt skære 25 mm af skelettet så der er plads til
klemlisten.

- Martin

/mads

Fra : TT

Dato : 08-08-07 08:11

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du får godt nok rykket din beklædning 25 mm ud, men det kan vel ordnes med
> en drypnæse. Alternativt skære 25 mm af skelettet så der er plads til

Enig med Martin. Det er vigitgit at der er både vindpap og lodrette
klemlister.

-TT

Fra : 7B6

Dato : 08-08-07 12:31

> Enig med Martin. Det er vigitgit at der er både vindpap og lodrette
> klemlister.
>
> -TT

Tak for det gode svar - kan I forklare præcsis hvordan det skal laves
eller henvise til en beskrivelse på nettet?

/mads

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-08-07 16:58

> [...]

Tak for det gode svar - kan I forklare præcsis hvordan det skal laves
eller henvise til en beskrivelse på nettet?

http://rw.rockwool.dk/brochurebestilling/pdf/Bygningsisolering/Lette_ydervaegge.pdf

Søg på let ydervæg (det er hvad det er :) ), på google. Der er masser af
materiale. Gå evt. i byggemarkedet og bed om "Den lille lune" (gratis fra
Rockwool). Der står mange guldkorn i den...

- Martin

/mads

Fra : 7B6

Dato : 08-08-07 20:24

> [...]
> materiale. Gå evt. i byggemarkedet og bed om "Den lille lune" (gratis fra
> Rockwool). Der står mange guldkorn i den...

Så er jeg blevet meget klogere, et par spørgsmål til:

Klemlister (hvis jeg har forstået det rigtigt bruges de til at holde
vindpappet sammen og afstand til træbeklædningen) - er det "bare"
nogle 25mm tykke træstykker?

Jeg har læst om flere forskellige typer vindpap, tape, fugemasse og
dampspærre - hvad er jeres anbefalinger?

Jeg forventer også at skifte gipsen - hvad er den bedste metode til at
sætte den fast uden at skade dampspærren for meget?

/mads

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-08-07 18:48

> [...]

Jeg forventer også at skifte gipsen - hvad er den bedste metode til at
sætte den fast uden at skade dampspærren for meget?

25 x 50 mm trykimprægnerede lister. Spørg efter klemlister i byggemarkedet.
Vindpap giver sig selv.

Hvis du skifter gipsen, kan du ligesågodt skifte dampspærren også. Når du
skruer gipsen, bliver dampspærren klemt omkring skruen ind mod stolpen.
Dette er godkendt praksis.
Husk godkendt dampspærre, enten 0.20 mm plastic eller alukraft. Det er ren
religion hvad der bruges. Plasten er dog nemmere at få helt tæt. Samlinger
skal tapes, inklusive samlingen til eksisterende dampspærre. Her er det ikke
nok at de er klemt.

Der er såmænd ikke så meget i den opgave som du gør så meget ud af. Jeg er
ikke i tvivl om at du får gjort det rigtigt. :)

- Martin