Syge bambus - hjælp ønskes
Fra : fjelsing

Dato : 07-08-07 19:18

Jeg plantede i efteråret 2004 en række bambus, fargesia murielae jumbo. De
står i sort jord som normalt er temmelig fugtig. Kun her i juli med megen
regn stod planterne med "tæerne" i vand. Planterne gror langsomt med en
gennemsnitlig vækst på 20 cm pr. år siden de blev plantet som 125 cm høje
planter. Enkelte planter er dog vokset meget mere. Desværre er næsten
halvdelen gået ud eller ved at gå ud. Bladene falder af og der står kun de
visne stængler tilbage. Planterne har IKKE været i blomst så det er ikke det
velkendte 100 års problem. De står i sol de meste af dagen. Jeg giver dem en
halv håndfuld NPK gødning i foråret. Problemet er ikke lige opstået nu, også
sidste år bemærkede vi at der er noget galt. Der er tilsyneladende ikke spor
efter mosegrise eller andre skadedyr.

Er der nogen som kan fortælle hvad der går galt?

mvh
Jørgen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-08-07 21:26

On Tue, 7 Aug 2007 20:18:02 +0200, "fjelsing" <fjelsing@mail.dk> wrote:

> [...]
>efter mosegrise eller andre skadedyr.
>
>Er der nogen som kan fortælle hvad der går galt?

Ud fra hvad du fortæller vil jeg skyde på det er gødningen - for meget
på en gang, på et for begrænset område.
Bambus kan være lidt seje til at komme i gang, men ligefrem dø skulle de
jo helst ikke.

Hvis du graver en af de døde op, hvordan ser roden så ud? Er den
overhovedet vokset?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/