Hvilken plante ?
Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 15:49

Nogen, der kan fortælle, hvad dette er for en:

http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy/86214117.jpg

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-08-07 15:56

In news:46b88646$0$8688$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Buffy <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> typed:
> Nogen, der kan fortælle, hvad dette er for en:
>
> http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy/86214117.jpg

Det er italiensk ingefær. Både rod og frugter er svagt giftige, børn
må ikke spise dem, så bliver de syge.

http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/stauder/614.html

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 16:12

> Det er italiensk ingefær. Både rod og frugter er svagt giftige, børn må
> ikke spise dem, så bliver de syge.
>
> http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/stauder/614.html

Takker, Tove- tænkte nok, at du vidste, hvad det var for en.

Er lige ved, at klippe alt ned i haven og så dukkede den op.
Spørgsmålet er så om vi vil fjerne den eller ej. Vores egne børn piller
ikke ved planterne, men vi har jo også en lille 3 årig pige, på besøg
nogengange...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-08-07 17:10

In news:46b88bbe$0$57877$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
> [...]
> Spørgsmålet er så om vi vil fjerne den eller ej. Vores egne børn
> piller ikke ved planterne, men vi har jo også en lille 3 årig

Dansk ingefær er også giftig at spise for børn, men hvis man har
mulighed for at fjerne frugtstandene inden de ser for indbydende ud,
så kan man jo bare gøre det, selvfølgelig kan det jo blive en
tidskrævende affære, hvis der er mange af dem.

Jeg havde dem for mange år siden i haven hvor jeg dengang boede, men
jeg lod dem være da jeg ikke havde mindre børn på det tidspunkt. De
kan jo være ret dekorative.

Fra : Erik Gotfredsen

Dato : 07-08-07 16:22

Det er en ingefær, men når du ikke har blade med, kan dert også være Dansk
ingefær
http://www.liberherbarum.com/Pn0165.htm

Italiensk ingefær har heltvgrønne blade, dansk ingefær er plettede eller
marmorerede

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 16:39

"Erik Gotfredsen" <egotfred@odont.au.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en ingefær, men når du ikke har blade med, kan dert også være Dansk
> ingefær

Fandt lige en stak mere, bagved nogen andre buske. Skal nok lige få taget et
billede, så snart batterierne er ladet op igen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-07 18:01

> Fandt lige en stak mere, bagved nogen andre buske. Skal nok lige få taget
> et
> billede, så snart batterierne er ladet op igen.

Lidt forsinket, men her er et billede:

http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy/88185800.jpg

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-08-07 18:21

Buffy wrote:

> Lidt forsinket, men her er et billede:
>
> http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy/88185800.jpg

Ja, det er vist helt sikkert dansk ingefær (med helt grønne blade),
og ikke italiensk som jeg formodede, de har hvidpigmenterede blade.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-07 18:31

> Ja, det er vist helt sikkert dansk ingefær (med helt grønne blade), og
> ikke italiensk som jeg formodede, de har hvidpigmenterede blade.

Hmm, der er da hvidt ( eller lysegrønt ) på bladene.
Nyt nærbillede:

http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy/88192925.jpg

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-08-07 19:09

Buffy wrote:

> Hmm, der er da hvidt ( eller lysegrønt ) på bladene.
> Nyt nærbillede:
>
> http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy/88192925.jpg

Hmmm LOL Jeg er ved at nærme mig det punkt hvor jeg giver op,
fordi den danske har helt grønne blade (troede på billedet at
bladene bare var blanke). Jeg har ellers lige fået nye læsebriller.

Den italienske ingefær (ingefærfamilien hedder Arum) har blade der
slet ikke ligner disse, og de blade dukker først op ca. i november.

Plettet Arum har nogle meget karakteristiske brune eller lilla
pletter på bladene.

Jeg ved godt, at det lyder fuldkommen åndssvagt, men er du sikker på
at bladene hører til stænglerne med de røde frugter. Jeg mener at
det måske kunne være en bunddækkeplante der er afbildet og
frugtstængler og blade slet ikke hører sammen, men at frugterne bare
vokser neden under de forøvrigt kønne blade, ingefær foretrækker som
regel en skovbundsagtig jord at vokse i. Du må altså undskylde, jeg
ved godt at det lyder skørt, men det er det nærmeste jeg tror at jeg
kan komme, jeg prøver dog alligevel at forske videre for sjovs
skyld.

Det kunne jo være at én af de *meget* gartnerkyndige i gruppen ved
det, f.eks. Mads Lie, hvis han da ikke lige er på ferie.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-08-07 20:17

On Wed, 8 Aug 2007 20:09:21 +0200, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
>ved godt at det lyder skørt, men det er det nærmeste jeg tror at jeg
>kan komme, jeg prøver dog alligevel at forske videre for sjovs

Du skal ikke undskylde - bladene er nemlig slet ikek fra ingefær'en. Det
er noget bunddække, som du også er inde på. Jeg kender den godt, et
eller andet sted, men kan ikke huske hvad den hedder. Muligvis en
Tvetand.

>Det kunne jo være at én af de *meget* gartnerkyndige i gruppen ved
>det, f.eks. Mads Lie, hvis han da ikke lige er på ferie.

Ferie? Den er slut for længe siden Tilmed uden at man nåede det man
gerne ville, end ikke slappe rigtigt af kunne det blive til i det vejr

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-08-07 20:27

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> [...]
> er noget bunddække, som du også er inde på. Jeg kender den godt, et
> eller andet sted, men kan ikke huske hvad den hedder. Muligvis en

Det er en Guldnælde. Skud kan hentes her, så får i nogle år at lære den at
kende i......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-08-07 23:06

> Det er en Guldnælde. Skud kan hentes her, så får i nogle år at lære den at
> kende i......

Det er da lige det, det er
Jeg ved ikke, hvorfor jeg har fået dem rodet sammen med skvalderkålen.
Skud kan osse hentes her - sammen med dræbersnegle. De breder sig ca. lige
meget.

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-08-07 20:35

> [...]
> er noget bunddække, som du også er inde på. Jeg kender den godt, et
> eller andet sted, men kan ikke huske hvad den hedder. Muligvis en

For mig ligner det grangiveligt en brogetbladet skvalderkål.
Fortrinlig bunddækkeplante i større parker og læbælter, men en pestilens i
min lille have.

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-07 20:38

> [...]
> er noget bunddække, som du også er inde på. Jeg kender den godt, et
> eller andet sted, men kan ikke huske hvad den hedder. Muligvis en

Har lige været ude og rode igen.
Bunddækket er så de eneste blade, at jeg kunne finde. Kan det så passe, at
ingefæren kun har stænglen og bærene nu ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-08-07 07:45

On Wed, 8 Aug 2007 21:37:36 +0200, "Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk>
wrote:

>Har lige været ude og rode igen.
>Bunddækket er så de eneste blade, at jeg kunne finde. Kan det så passe, at
>ingefæren kun har stænglen og bærene nu ?

Det er helt normalt. De ingefær jeg kender sætter bladene i løbet af
august -september og så står bladene hele vinteren, indtil de visner i
maj - juni.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-08-07 23:24

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-08-07 23:32

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> ingefær'en. Det er noget bunddække, som du også er inde på. Jeg
> kender den godt, et eller andet sted, men kan ikke huske hvad den

Jeg er da bare henrykt, for jeg fortsatte med at spekulere, men
kunne kun komme til den konklusion at frugter og bær vist ikke havde
ret meget med hinanden at gøre. Jeg har også set bladene før men kan
ikke rigtigt placere dem.

> Ferie? Den er slut for længe siden Tilmed uden at man nåede
> det man gerne ville, end ikke slappe rigtigt af kunne det blive
> til i det vejr

Det var da synd Mads. Håber du har gemt et par feriedage til bedre
tider.

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-08-07 23:53

Tove Krieger wrote:

> [...]
> kunne kun komme til den konklusion at frugter og bær vist ikke
> havde ret meget med hinanden at gøre. Jeg har også set bladene

Jeg mente selvfølgelig, at det var frugter og _blade_ der ikke havde
så meget med hinanden at gøre - sorry

Fra : Erik Gotfredsen

Dato : 08-08-07 21:00

Altså bladene høre ikke til, og hvis
> Den italienske ingefær (ingefærfamilien hedder Arum) har blade der slet
> ikke ligner disse, og de blade dukker først op ca. i november.
så passer det tilsyneladende med den italienske, kun stokken med bær, og
ingen blade

Venligst
Erik Gotfredsen