Trailer - mærke og stål/finer?
Fra : jones_net

Dato : 07-08-07 14:05

Hejsa

Måske skal der investeres i en ny trailer, men hvilken skal man vælge?
Brenderup er ca. 2000,- dyrere end Harald Nyborgs Stema og Variant, som
næsten koster det samme.
Er Brenderup så meget bedre, og er Stema og Variant lige gode? Easyline
synes jeg ikke er så meget info omkring...

Og når stålsider og finersider koster det samme, hvad er så bedst at vælge?

Den skal bruges til byggematerialer til ombygning af eget hus, så den skal
være mere end 122 bred og laste min 500kg.

Håber på lidt input og erfaringer

/J

Fra : Michael Witting

Dato : 07-08-07 17:31

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den skal bruges til byggematerialer til ombygning af eget hus, så den skal
> være mere end 122 bred og laste min 500kg.

Har selv lige købt en Brenderup 3250 stål/alu
Ladmål er 250 x 142 cm, totalvægt/lastseevne 750/600
Nypris:7695.

Jeg synes at Brenderup er kraftigere i materialet en Stema. Variant er jeg
ikke bekendt med.
Stål/finer er lidt af en smagsag. Alu ruster ikke.

Jeg valgte at købe ekstrasider til min, da jeg kører meget med haveaffald.
Det har jeg absolut ikke fortrudt.
Du skal passe på ikke at købe en der er for lille, du blver bare skuffet
efter et stykke tid.
Du skal også være opmærksom på, at har traileren en totalvægt mellem
501-1000 kg, skal du betale vægtafgift. Pt. 110kr.pr år.
Dumme penge at spare, og så køre med overlæs. (Min mening)

Mvh
Michael

Fra : jones_net

Dato : 07-08-07 19:10

"Michael Witting" <ja@da.invalid> skrev i en meddelelse

> "jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Har selv lige købt en Brenderup 3250 stål/alu
> Ladmål er 250 x 142 cm, totalvægt/lastseevne 750/600
> Nypris:7695.

Da jeg kiggede på Brenderups side lagde jeg mærke til at 2000 serien var
dyrere end 1000 serien, og derfor har jeg slet ikke kigget 3000 serien - det
er jo faktisk den ideelle trailer, da der kan ligge en hel plade i den, og
den er ikke meget dyrere end de billige mærker!

> Jeg synes at Brenderup er kraftigere i materialet en Stema. Variant er jeg
> ikke bekendt med.
> Stål/finer er lidt af en smagsag. Alu ruster ikke.

det var netop vedligeholdelsen jeg så som den store fordel ved stål/alu i
forhold til træ.

> [...]
> 501-1000 kg, skal du betale vægtafgift. Pt. 110kr.pr år.
> Dumme penge at spare, og så køre med overlæs. (Min mening)

de 110,- overlever jeg nok Men jeg vidste det faktisk ikke!

/J

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 07-08-07 18:29

> Håber på lidt input og erfaringer

Uanset hvad du køber, så køb ekstra sider, og få lagt en dørkplade(eller
hvordan det staves :) ) i bunden. Pengene for pladen og siderne er rigtig
godt givet ud.

Fra : jones_net

Dato : 07-08-07 19:02

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNfidolinux.dk> skrev i en meddelelse

> Uanset hvad du køber, så køb ekstra sider, og få lagt en dørkplade(eller
> hvordan det staves :) ) i bunden. Pengene for pladen og siderne er rigtig
> godt givet ud.

Dørkplade? Er det bare en extra plade i bunden for at skærme den oprindelig
bund mod hård slid?

/J

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 07-08-07 20:38

> Dørkplade?

Kan ikke lige finde et bedre billede, men det er en plade med mønstret:
http://www.lykkegaard-as.dk/images/daeksl.jpg

>Er det bare en extra plade i bunden for at skærme den oprindelig
> bund mod hård slid?

Ja, hvis du feks. smider 50 kg´s stykker brænde op af gangen eller
belægningssten, så holder en org. træbund ikke længe...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-08-07 21:24

On Tue, 7 Aug 2007 21:37:59 +0200, "Fidolinux.dk"
<fidolinux@FJERNMIGfidolinux.dk> wrote:

>Ja, hvis du feks. smider 50 kg´s stykker brænde op af gangen eller
>belægningssten, så holder en org. træbund ikke længe...

Enig, en ekstra bund er godt.
Jeg har det ikke Og bunden i min trailer er ved at være godt
medtaget, jeg har dog også brugt traileren til at blande spagnum i. Med
en spids greb - som har lavet nogle grimme huller ..... Men når man nu
har travlt ......

Nogen som har en ide om hvad sådan en dørkplade koster? Min trailer er
vel 260 x 140 eller deromkring.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 07-08-07 22:07

> Nogen som har en ide om hvad sådan en dørkplade koster? Min trailer er
> vel 260 x 140 eller deromkring.

ohh nu må du ikke tage mig på ordet, men mener en 3/5 mm koster 5-650 kr pr
kvm. (3 mm plade med 2 mm mønster på, så tykkelsen ialt er 5 mm)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-08-07 08:29

On 7 Aug., 22:23, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
> har travlt ......
>
> Nogen som har en ide om hvad sådan en dørkplade koster? Min trailer er

Da vi lavede hestebokse brugte vi karrosseriplade eller støbefiner.
Det er det som trailerbunde er lavet af.
Der kostede en 18 mm på 250 x 125 cm ca. 600 kr.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-08-07 20:14

On Wed, 08 Aug 2007 00:29:26 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Da vi lavede hestebokse brugte vi karrosseriplade eller støbefiner.
>Det er det som trailerbunde er lavet af.
>Der kostede en 18 mm på 250 x 125 cm ca. 600 kr.

Det var også hvad min trailerforhandler anbefalede mig at bruge. En
"ægte" Brenderup-bund er godt nok i træ, men med nogle 'dupper' præget
på. Han kunne sagtens få den hjem, men syntes det var smartere hvis jeg
kørte i tømmerhandlen ..... hvilket jeg så bare ikke har taget mig
sammen til endnu.

Dørkpladen må alt andet lige også være mere holdbar end en træplade?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 08-08-07 20:46

Mads Lie Jensen wrote:

> Dørkpladen må alt andet lige også være mere holdbar end en træplade?

Det kommer an på hvor slemt man mishandler den.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Leonard

Dato : 08-08-07 21:16

On Wed, 08 Aug 2007 21:14:20 +0200, Mads Lie Jensen wrote:

> Dørkpladen må alt andet lige også være mere holdbar end en træplade?

Det kommer anpå hvad man læsser på den, hvordan og hvad man skraber
bunden af med igen. Jeg ville vælge træpladen, en dørkplade er ruflet og
holder på skidtet, træpladen er plan er nem af feje.
Aluminium eroderer også og bliver skørt med tiden.
--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-08-07 07:43

On Wed, 8 Aug 2007 22:15:48 +0200, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>Det kommer anpå hvad man læsser på den, hvordan og hvad man skraber
>bunden af med igen. Jeg ville vælge træpladen, en dørkplade er ruflet og
>holder på skidtet, træpladen er plan er nem af feje.

Det med rengøringen havde jeg ikke lige overvejet - jeg bruger ellers
tit den flade side af en skovl til at skrabe traileren ren med. Det går
selvsagt ikke hvis man har en dørkplade i bunden.

>Aluminium eroderer også og bliver skørt med tiden.

Så meget at det bliver et problem?

Jeg arbejder nok videre med støbepladen alligevel.
Alternativt en rustfri stålplade, men de er vist endnu dyrere end
støbepladerne.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Armand

Dato : 10-08-07 23:24

> [...]
> på. Han kunne sagtens få den hjem, men syntes det var smartere hvis jeg
> kørte i tømmerhandlen ..... hvilket jeg så bare ikke har taget mig

Det er faktisk så praktisk at trailere af dén størrelse har et ladmål der
præcist matcher gældende std.mål for krydsfiner-plader, der forøvrigt er på
122cm X 244cm!

Min ca. 10 år gamle bund af alm. vandfast krydsfiner er begyndt at flosse og
bliver sikkert udskiftet med en såkaldt støbeplade næste gang.
Dørkplade som slidlag er jeg dog skeptisk overfor: Det giver en (selvsagt?)
metallisk larm når læsses/losses samt i visse tilfælde under transport hvor
faste genstande kan hoppe lidt, og selv tykke alu-plader ender som en tør
rugbrødsskive, hvis man vedholdende smider(!) belægningssten og murbrokker i
traileren :-|

--
Armand.

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 11-08-07 21:31

> [...]
> ender som en tør rugbrødsskive, hvis man vedholdende smider(!)
> belægningssten og murbrokker i traileren :-|

Well, nu har vores da holdt i ca 7 år, og der er blevet flyttet rigtig meget
grus, belægningssten, kampesten, kæmpe stykker brænde osv... (faktisk så
meget vi nu er på tredje hjulsæt, de andre var slidt op), og bunden er stort
set som ny endnu... Og tro mig, den er ikke blevet behandlet ordentlig...
Den er bare skruet ordentlig fast :P

Fra : TG

Dato : 09-08-07 06:40

On 8 Aug., 21:14, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
> sammen til endnu.
>
> Dørkpladen må alt andet lige også være mere holdbar end en træplade?

Det kommer selvfølgelig an på hvad man bruger traileren til - og
hvordan man bruger den.. Jeg overvejer selv at lægge en
"Støbekrydsfiner 6,5 mm glat/glat, 125x250 cm, til vognside/
vognbund" (kr 315,00 hos www.ferrywood.dk) ovenpå den eksisterende
træbund.
1. Den er ikke så tyk (tung),
2. Den afbøder de værste slag/skrab
3. Den er nem at skifte ud, når amn synes at den er blevet for slidt i
overfladen...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-08-07 08:02

> [...]
> på. Han kunne sagtens få den hjem, men syntes det var smartere hvis jeg
> kørte i tømmerhandlen ..... hvilket jeg så bare ikke har taget mig

Man kan sagten skøbe karrosseriplader med nupret overflade, Det hedder
vist film/net, hvor film er den glatte side og net er den ru.

> Dørkpladen må alt andet lige også være mere holdbar end en træplade?

Dørkpladen er det de metalplader med mønster ala:

II=II=II=II=II=II=
=II=II=II=II=II=II= ?

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 09-08-07 08:32

Christian B. Andresen wrote:

> Dørkpladen er det de metalplader med mønster ala:
>
> II=II=II=II=II=II=
> =II=II=II=II=II=II= ?

Tåreplader hedder de. Der findes også andre typer dørkplader.

Fra : Thomas

Dato : 10-08-07 17:05

On 7 Aug., 15:04, "jones_net" <jones_ne...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
>
> Den skal bruges til byggematerialer til ombygning af eget hus, så den skal
> være mere end 122 bred og laste min 500kg.

Jeg vurdere at kvaliteten i Variant er mindst lige så høj som i
Brenderup og der derfor ikke er grund til at betale det ekstra. Såvidt
jeg kan se er de to andre mærker du nævner også okay men vær opmærksom
på hvor meget udstyr de leveres med, altså om prisforskellen på
mærkerne bare ligger i det nødvendige udstyr.

Vil til hver en tid anbefale stålsider.

Prøv evt. at gå ind på Fensmark trailer hjemmeside de plejer at ligge
pænt i bund med deres priser på Variant trailer og er derfor meget
gode at sammenligne med

VH

Thomas

Fra : Torben E

Dato : 12-08-07 15:09

> [...]
> Er Brenderup så meget bedre, og er Stema og Variant lige gode? Easyline
> synes jeg ikke er så meget info omkring...

Hej

Prøb at kig på selandia trailere, jeg har lige købt en 1426ht

http://www.djurstrailer.dk/product.asp?product=19&sub=3

Den er efter min mening klart bedre end andet til prisen, ombukkede
lukkede sider, kraftigt låsetøj, stabile vanger.

Torben E

Fra : Torben E

Dato : 12-08-07 15:11

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Prøb at kig på selandia trailere, jeg har lige købt en 1426ht
>
> http://www.djurstrailer.dk/product.asp?product=19&sub=3

Lige en rettelse, min er altså ikke 130 cm bred som der står i linket,
men 150, jeg tror det er en fejl.

Torben E

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-08-07 10:27

On 11 Aug., 00:23, "Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Det er faktisk så praktisk at trailere af dén størrelse har et ladmål der
> præcist matcher gældende std.mål for krydsfiner-plader, der forøvrigt er på
> 122cm X 244cm!

Standardmål for støbekrydsfiner, karriseriplader og lign er ikke 122
cm x 244 cm men 125 cm x 250 cm tro mig eller ej.

Fra : Armand

Dato : 13-08-07 13:28

> Standardmål for støbekrydsfiner, karriseriplader og lign er ikke 122
> cm x 244 cm men 125 cm x 250 cm tro mig eller ej.

Og tro mig eller ej: Det galdt for den "douglas" plade jeg senest lagde i
bunden af min Brenderup!
Den enkelte kan forvisse sig om forholdet næste gang de står i
plade-afdelingen i en trælast/lign. :-/

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 13-08-07 16:14

> Og tro mig eller ej: Det galdt for den "douglas" plade jeg senest lagde i
> bunden af min Brenderup!

Ikke for at ødelægge jeres diskussion med facts, men se her:
http://www.olt.dk/katalog/plader/x-finer.htm

Karosser/støbe-iplade fåes her i begge mål (ligesom få andre) og større. De
122x244 ser dog ud til at være mest udbredte pladerformat

/A

Fra : Armand

Dato : 14-08-07 00:39

> Ikke for at ødelægge jeres diskussion med facts, men se her:
> http://www.olt.dk/katalog/plader/x-finer.htm

Hæ!
Du var ikke lang tid om at "stå i plade-afdelingen i en trælast/lign"

--
ASrmand.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-08-07 08:51

On 13 Aug., 14:27, "Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Og tro mig eller ej: Det galdt for den "douglas" plade jeg senest lagde i
> bunden af min Brenderup!

Douglasplade er ikke karosseriplade, det er vandfast krydsfiner heller
ikke.
Vandfast krydsfiner som er træfarvet er i 122x244, mens
karosseriplader som er brune er i 125x250

> Den enkelte kan forvisse sig om forholdet næste gang de står i
> plade-afdelingen i en trælast/lign. :-/

Her fra ByggePartner hos Stark:
Krydsfiner:
FINNFOREST KRYDSFINER TAG TG2
12 X 1220 X 2440 MM
FINNFOREST KRYDSFINER TAG TG2
21 X 1220 X 2440 MM
FINNFOREST KRYDSFINER GULV TG2
15 X 1220 X 2440 MM
FINNFOREST KRYDSFINER GULV TG2
18 X 1220 X 2440 MM
BRASILIANSK KRYDSFINER BB/CC
6 X 1220 X 2440 MM

og her karosseriplade/støbekrydsfiner:

FINN-FORM KRYDSFINER FILM/FILM
9 X 1250 X 2500 MM
FINN-FORM KRYDSFINER FILM/FILM
15 X 1250 X 2500 MM
FINN-FORM KRYDSFINER FILM/FILM
18 X 1250 X 2500 MM
FINN-FORM KRYDSFINER FILM/FILM
21 X 1250 X 2500 MM
RAW STØBE KRYDSFINER FILM/FILM
12 X 1250 X 2500 MM
RAW STØBE KRYDSFINER FILM/FILM
21 X 1250 X 2500 MM

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: God men brugt 2WD diesel traktor med
fungerende frontlæsser. Mærke ikke vigtigt.
Kontant betaling Max 50 km fra Randers