Kalkvand til murværket
Fra : jones_net

Dato : 06-08-07 19:04

Hejsa

Jeg har lige bladret gennem det sidste nye Gør Det Selv blad, og på side 23
omtales "kalkvand", som bruges til at spraye på en nyfuget mur. Der skal
genbehandles hver 4-5 år.

Men hvad er dette kalkvand, og hvordan virker det? Jeg har altid troet at
man skulle få muren sprayet med noget silikone-halløj.

Det eneste produkt jeg ellers har hørt om er www.dynasylan.dk men jeg ved
ikke hvordan det virker, dog snakker de 20 års holdbarhed...

Kan I rådgive og opklare for mig, da jeg pt. har en nyfuget vestvendt gavl,
som gerne skal holde længe endnu

/J

Fra : Martin Bak

Dato : 06-08-07 19:46

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke hvordan det virker, dog snakker de 20 års holdbarhed...
>
> Kan I rådgive og opklare for mig, da jeg pt. har en nyfuget vestvendt

Skal muren kalkes? Det eneste kalkvand jeg kender til er dette:
Kulekalk blandes med vand og henstår i et døgns tid. Det vand der ligger
ovenpå det nedsunkne kalk kaldes kalkvand og er godt til at vande muren med
inden der kalkes. Hvis det er det du mener, kan jeg komme med en nærmere
opskrift.

Martin

Fra : jones_net

Dato : 06-08-07 20:12

> [...]
med
> inden der kalkes. Hvis det er det du mener, kan jeg komme med en nærmere

Det er en rød murstensfacade fra 1910 med mørtelfuger i forholdet 1:8, som
netop er blevet fuget om.

Hvis man søger på google efter "kalkvand", så står der at det laver en tynd
gennemsigtig hinde, som er diffusionsåben. Nogle steder siger de at det er
de bedste overhovedet... Men hvorfor anbefalede mureren så silikone eller
Dynasylan - han nævnte slet ikke kalkvand. Vi har netop valgt en murer som
er dygtig til gamle huse...

/J

Fra : Martin Bak

Dato : 06-08-07 20:45

> [...]
> Dynasylan - han nævnte slet ikke kalkvand. Vi har netop valgt en murer som

Så må du vist spørge mureren. I mine ører lyder silicone helt forkert.
Silicone er absolut vandtæt, og det man efterstræber i en
overfladebehandling til en facade er er en diffussionsåben behandling.
Kalkvand kan efter min mening kun bruges hvis der efterfølgende skal kalkes.
Enten skal vi have flere oplysninger, eller også må du spørge dine
håndværkere til råds.

Martin

Fra : Mureren

Dato : 06-08-07 22:01

> Det er en rød murstensfacade fra 1910 med mørtelfuger i forholdet 1:8, som
> netop er blevet fuget om.

Alt for stærk fugemørtel!

Mvh.
Mureren
(der ikke har "speciale" i "gamle" bygninger)

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 08:23

Mureren wrote:

> Alt for stærk fugemørtel!
>
> Mvh.
> Mureren
> (der ikke har "speciale" i "gamle" bygninger)

Hvilket så måske siger noget om hvor dygtig din murer er til gamle bygninger
når det kommer til stykket.

Stig Bang-Mortensen