Klub hvor makkerdykning er tilladt
Fra : mrcmas3star@gmail.co~

Dato : 07-08-07 18:02

Vi er et par stykker, der har konstateret at makkerdykning (altså, to
dykkere med makkerline og evt. bøje, men uden dykkerleder, std.by
dykker etc.) ikke er tilladt i vores dykkerklub.

Da vi ofte dykker to sammen og nødig vil bryde vedtægterne er vi på
udkig efter en ny dykkerklub i København el. Nordsjælland hvor det er
tilladt at dykke to sammen uden "det store setup", og hvor man også må
bruge klubbens luft mv. til dette formål.

Det er ikke et oplæg til en kæmpe debat om det forsvarlige i
makkerdykning, men omvendt er det altid sjovt med nogle synspunkter.

Det bør kort nævnes, at det ikke drejer sig om "avancerede dyk" men om
relativ simple dyk.

Fra : Oxe

Dato : 07-08-07 18:44

Jeg er medlem af Piraya Gruppen på Østerbro.
Der vil jeres måde at dykke på ikke være problematisk.
Vi har tur med egen kutter ca. hver anden søndag.
Derudover er der p.t. planlagt en klubtur til flekkefjord
http://www.fdykk.com/
Samt en tur med M24 til Öland.
http://www.m24.nu/
http://www.nolimitsdiving.dk/nld/Vragdatabase/oland.htm

Oxe

Fra : Søren Arnvig

Dato : 07-08-07 18:55

<mrcmas3star@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Vi er et par stykker, der har konstateret at makkerdykning (altså, to
>dykkere med makkerline og evt. bøje, men uden dykkerleder, std.by
>dykker etc.) ikke er tilladt i vores dykkerklub.

Hvilken klub er det lige vi snaker om ?

Søren Arnvig

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 07-08-07 20:14

Hejsa

> Vi er et par stykker, der har konstateret at makkerdykning (altså, to
> dykkere med makkerline og evt. bøje, men uden dykkerleder, std.by
> dykker etc.) ikke er tilladt i vores dykkerklub.

Jeg tror da ikke at det er et problem i min klub (Roskilde
Frømandsklub), men jeg har faktisk selv været i tvivl om hvor vidt
klubbens regler kan 'ramme' mig.

"Når klubbens medlemmer foretager apparatdykning i åbent vand skal der
i henhold til klubbens love..."

Betyder det mon at
* hvis jeg dykker sammen med en eller flere fra klubben er jeg
underlagt reglerne (selv ved en privat arrangeret tur)
* hvis jeg er den eneste fra klubben (i gruppen af dykkere) er jeg
ikke underlagt reglerne
* hvis flere fra klubben dykker privat med dykkere der ikke er medlem
er jeg ikke underlagt reglerne

Jeg ved ikke om jeg er den enste der er lidt i tvivl om dette, men jeg
har da tænkt lidt over hvornår klubbens 'beføjelser' stopper.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : mrcmas3star@gmail.co~

Dato : 07-08-07 20:14

On Aug 7, 7:55 pm, "Søren Arnvig" <f...@arnvig.fjern.dk> wrote:

> Hvilken klub er det lige vi snaker om ?
>
> Søren Arnvig

AUG

Fra : mrcmas3star@gmail.co~

Dato : 07-08-07 20:19

On Aug 7, 9:14 pm, mrcmas3s...@gmail.com wrote:

> AUG

Iøvrigt, det klubbens bestyrelse og sikkerhedsudvalg har oplyst er at
makkerdykning er forbudt - også uden for klubbens regi. Jeg ved fra en
tidl. tilsvarende sag indenfor en helt anden sportsgren, at der
vurderede en advokat fra forbundet at en forening ikke kan stille krav
til medlemmer udenfor foreningen. Men personligt gider jeg bare ikke
være medlem af en sådanne klub, da et flertal jo må være enige i
betragtningen. Så hellere finde en klub hvor man ikke er underlagt
denne regel.

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 07-08-07 20:38

Hejsa

"Sikkerhed er da en ok ting!"

Ja, men frygt er ikke nødvendigvis godt! Mon ikke hveranden
sikkerhedsregel kunne stryges uden at nogle døde af det?

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Mog.amok@gmail.com

Dato : 07-08-07 20:59

On 7 Aug., 21:38, Lars Skov-Dethlefsen <l...@skov-dethlefsen.dk>
wrote:
> [...]
>
> Ja, men frygt er ikke nødvendigvis godt! Mon ikke hveranden
> sikkerhedsregel kunne stryges uden at nogle døde af det?

Dykkerleder og standby dykker og hvad der nu ellers skal til. Hvis
noget går i lort efter 10 min dyk, og der er aftalt 30min. Så tror jeg
ikke standby dykkeren kan gøre ret meget når de 40/45 minutter er
gået. Personligt tror jeg det vigtigste er omtanke og at man kender
sin makkers og sine egne begrensninger. Jeg dykker også tit alene med
min dykker buddy.

Mvh Martin

Fra : Henrik Manley

Dato : 07-08-07 22:06

Når i dykker på den måde er det jo ikke et klub dyk og derfor ingen problem.
Der er ingen der kan tillade sig at blande sig i hvordan du og din makker
dykker. Det er bare at sige fuck til klubben det eneste de kan gøre er at
smide jer ud og det kan i klage over til DSF over, og der vil man ikke kunne
gøre noget med mindre i ligefrem reklamere for at det er den eneste rigtige
måde at gøre det.

Hos os (Havbasserne) har vi (næsten) altid overflad beredskab på vores klub
dyk. Men vi kunne da aldrig drømme om at blande os i hvordan vores medlemmer
dykker iøvrigt. Vores klubdyk er også gerne godt besat så der er aldrig
problemer med at have et overflade beredskab. I dag var vi 12 mand afsted på
aftens dyk på Robert så der var rigeligt til at passe overfladen.

Held og lykke med at finde en voksenklub istedet for den børnehave i er
medlem af.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : larsdamkjaer@gmail.c~

Dato : 07-08-07 22:40

> [...]
> være medlem af en sådanne klub, da et flertal jo må være enige i
> betragtningen. Så hellere finde en klub hvor man ikke er underlagt

Det er da tæt på det mest sindsyge jeg har hørt. Er der overhovedet
nogen der kan være medlem af klubben hvis deres dykning gåes efter i
sømmene?
Det kunne være sjovt hvis du fremprovokerede en eksklutionssag.

Fra : mrcmas3star@gmail.co~

Dato : 08-08-07 00:01

On Aug 7, 11:39 pm, larsdamkj...@gmail.com wrote:

> [...]
> sømmene?
> Det kunne være sjovt hvis du fremprovokerede en eksklutionssag.

Idet jeg egentlig syntes godt om klubben og personerne i klubben, har
jeg overvejet forsøge at ændre reglerne. Men ærlig talt vil jeg
hellere bruge kræfterne på at dykke og blive bedre til det i en klub,
som passer til mine behov og ideer, fremfor at prøve at forandre en
ellers velfungerende klub, som fortolker "sikkerhed" anderledes end
jeg .

Fra : Ole Bro

Dato : 08-08-07 11:16

> [...]
> makkerdykning, men omvendt er det altid sjovt med nogle synspunkter.
>
> Det bør kort nævnes, at det ikke drejer sig om "avancerede dyk" men om

På klubture har vi altid et overfladeberedskab og dykning planlægges
altid efter det. En bådtur kan derfor ikke gennemføres hvis vi ikke er
mindst 4 mand M/K. Et hold i vandet, en stand-by og en bådfører. Dette
gælder også stranddyk, hvis der er 4 mand eller flere.

Der er altid mellemline. Overfladebøje sættes altid hvis dykket
tillader det og i øvrigt hvis holdet ønsker det.

Hvad to klubkammerater så finder ud af uden for klubbens regi, er ikke
noget klubben kan eller har indflydelse på eller vil sanktionerer, så
der kan man gøre som man vil.

mvh.

Ole Bro, Baracuda/Ballerup

Fra : J.B. Martin

Dato : 08-08-07 14:55

On Aug 8, 12:15 pm, Ole Bro <ole2...@gmail.com> wrote:
> [...]
> mindst 4 mand M/K. Et hold i vandet, en stand-by og en bådfører. Dette
> gælder også stranddyk, hvis der er 4 mand eller flere.

Hvad gør I når I tager på live aboard til Rødehavet, hvor hele holdet
normalt springer i vandet samtidigt, sammen med guiden.

Har I to guides, og dykker i 2 hold på disse ture så I kan passe på
hinanden?
I kan ikke regne med bådens besætning - de render rundt for at gøre
rent på skibet mens I er væk.

Hvad gør man i AUG på samme type ture?

- J.B., Københavns Dykker Club

Fra : mrcmas3star@gmail.co~

Dato : 09-08-07 09:22

On Aug 8, 3:54 pm, "J.B. Martin" <nonam...@iname.com> wrote:

> [...]
> hinanden?
> I kan ikke regne med bådens besætning - de render rundt for at gøre

JB, hvis man tager på tur med en anden turarrangør behøver man ikke
følge klubbens regler.

Ole Bro, jeres måde at udføre det på syntes jeg lyder rigtig
fornuftig. Jeg er nemlig enig i, at på klubture skal der gælde nogle
sikkerhedsregler (og her er jeg langt henad vejen enig i AUG's). Men
at forbyde medlemmer af en forening privat at udøve sin
fritidsinteresse falder mig for brystet.

Fra : per_dyk@yahoo.dk

Dato : 09-08-07 18:08

> mrcmas3s:
> hvis man tager på tur med en anden turarrangør behøver man ikke
> følge klubbens regler.

Jamen hvis du og din makker tager ud og dykker er I jo
turarrangører

JB Martin:

> [...]

>hinanden?
>I kan ikke regne med bådens besætning - de render rundt for at gøre

Faktisk sjovt du nævner det.
I "min" klub bliver der dykket som i de fleste andre altså i makkerpar
med overfladebøje, overfladeberedskab osv osv...
Sjovt nok har dem i klubben som mener at det er livsvigtigt med
overfladebøje og mellemline på ALT andet end vrag ingen problemer når
de er i eks. Rødehavet.
Faktisk behøver de ikke komme længere end til Sverige før de kan dykke
som man gør i resten af verden.

Som man siger moral er godt ...............

Per

Fra : Peter Lyck

Dato : 10-08-07 12:38

Kære mrcmas3star
Reglen om dykning kræver kvalificeret overflademandskab er lavet
for jeres egen sikkerhed. Det er også en del af DSF´s egne
sikkerhedsregler, ligesom reglen om man ikke dykker alene.
Med hensyn til dykning efter eget hoved, kan man bare tage en
tur med en ekstern udbyder af ture, idet det så er udbyderens
regler der gælder. Man kan så både dykke uden mellemline, uden
overfladebøje uden stdby. dykker osv. hvis det er det man vil.
Jeg forstår fuldt ud at i gerne vil dykke 2 uden alt det andet
bøvl, det kan bare ikke lade sig gøre i AUG, idet vores
sikkerhedsregler er sådan skruet sammen, og hvis det står til
mig bliver ved med at være sådan
Der er rig mulighed for at få det ændret ved
generalforsamlingen, man skal bare stille et forslag og sende
det til afstemning.
Hvis du gerne vil vide klubber hvor det kan lade sig gøre kan du
bare henvende dig til mig, så skal jeg give dig et par stykker
hvor det er muligt.
Plyck

Fra : Peter Lyck

Dato : 10-08-07 12:47

Det er heller ikke makkerdykning der ikke er tilladt, som du
skriver tidligere. Det er dykning uden kvalificeret
overflademandskab
Plyck

Fra : Henrik Manley

Dato : 10-08-07 13:22

> [...]
> bøvl, det kan bare ikke lade sig gøre i AUG, idet vores
> sikkerhedsregler er sådan skruet sammen, og hvis det står til

Forstår jeg det rigtigt at klubbens vedtægter blander sig i hvad klubbens
medlemmer i deres fritid?

Jeg synes det lyder meget mærkeligt at man ikke 2 personer i privat regi
ikke må dykke som de vil men hvis de kan få en 3. udenforstående person til
at arrangere turen kan de gøre som de har lyst. Lyder lidt som i har et
flueknepper sikkerhedsudvalg der ikke rigtigt har fattet hvad det drejer
sig.

Jeg nedsætter mig hermed som turarrangør, og mine regler er at i kan dykke
som i har lyst, når i har lyst og hvor i har lyst.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Lyck

Dato : 10-08-07 13:37

Nej vi blander os ikke i hvad vores medlemmer laver i deres
fritid. Kun i hvad de laver når de repræsenterer AUG. Vi lærer
vores elever at dykning altid foregår med kvalificeret
overflademandskab, hvilket jo også er nedfældet i DSF´s
sikkerhedsregler. Vi har haft flere episoder hvor dette bliver
udvandet af personer der kommer til klubben efter endt dykning
hvor reglen ikke er overholdt, og derfor er sikkerhedsreglerne
strammet på dette punkt.
Plyck

--
Plyck

Fra : Henrik Manley

Dato : 10-08-07 15:56

> Nej vi blander os ikke i hvad vores medlemmer laver i deres
> fritid. Kun i hvad de laver når de repræsenterer AUG. Vi lærer
> vores elever at dykning altid foregår med kvalificeret

Man skal da også være på tæerne når man er igang med at uddanne dykkere, man
har jo et ansvar overfor dem. Men så vidt jeg har forstået er der igen der
tager jeres elever ud og dykke uden at have et overflade beredskab. Noget af
det de skal lære er jo at tage ansvar for sig selv f. eks. når man dykker
uden overflade beredskab.

> overflademandskab, hvilket jo også er nedfældet i DSF´s
> sikkerhedsregler. Vi har haft flere episoder hvor dette bliver
> udvandet af personer der kommer til klubben efter endt dykning

Hvad er forskellen på at de har været ud og dykke privat og overholdt de
regler som gælder for dem privat og de der har været ude med en extern
arrangør og kommer tilbage til klubben bagefter. Jeres elever er skal vel
heller ikke gøres så dumme at de ikke kan skelne imellem organiseret klub
dykning og dykning uden for klubbens rammer. Nu kender jeg selvfølgelig
deres medlems sammensætning men hos er vores med mellemer gamle nok til til
at tænke selv.

Iøvrigt er DSF sikkerheds regler vejledende og ikke et 100% krav.

> hvor reglen ikke er overholdt, og derfor er sikkerhedsreglerne
> strammet på dette punkt.

Hvordan strammet?

Min bedømmelse af jeres problem uden at kende noget særligt til jer er at
dem der bestemmer dykker for lidt og uddanner for meget, det er den sikre
vej til en dykkerklubs død.

--
Henrik Manley, dykkeranakist (sort dragt)
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 10-08-07 16:59

> Henrik Manley, dykkeranakist (sort dragt)

Respekt :)

Fra : Peter Lyck

Dato : 10-08-07 17:36

I vores klub, er det generalforsamling der bestemmer, både
vedtægter og sikkerhedsregler. Helt demokratisk.

--
Plyck

Fra : Henrik Manley

Dato : 10-08-07 18:01

>I vores klub, er det generalforsamling der bestemmer, både
> vedtægter og sikkerhedsregler. Helt demokratisk.

Kan i så ikke vedtage at i ikke skal betale skat og den slags så bliver
klubben mere interesant. I kan da ikke bestemme over hvad folk gør når de
ikke er inden for klubbens rammer.

Henrik Manley

Fra : Michael Sehested

Dato : 11-08-07 12:14

Dette er egentlig en ganske interesant diskusion, der både blander
klubansvar (formand og instruktører) og individets ansvar (dykkeren) sammen.
Sammen med hvor slutter egenligt klubben og hvor starter individet, hvornår
repræsenterer vi hinanden og hvornår kun os selv (er det med klub decals
el.lign.)

Hvorfor dykker vi egentlig i klubber, hvorfor dykker vi egentlig i makkerpar
(ups: har eksempelvis en instruktør egentligt en reel makker ?) - hvornår
tager bliver man et team og ikke et makkerpar ?

dette bare egentligt for at holde gryden i kog

Michael Sehested - dykker semantiker - rød dykkerdragt (dog lidt falmet
ups!)

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 10-08-07 17:56

Hejsa

> I vores klub, er det generalforsamling der bestemmer, både
> vedtægter og sikkerhedsregler. Helt demokratisk.
> Plyck
> Henrik Manley <m...@nley.dk> skrev:

Det gør det jo ikke nødvendigvis mere rigtigt/sikkert at flertallet
bestemmer!!

Er jeres sikkerhedsregler vejledende eller obligatoriske? Jeg kunne
ikke rigtigt finde det nævnt nogle steder.
Vil du ligge hovedet på blokke på, at alle dykke med mellemline uanset
dykningens art (vrag, grotte, tropisk dykning m.v.)?
Vil du ligge hovedet på blokke på, at alle logger alle dyk - også
instruktører med 3000+ dyk (jeg ville gerne se den fede logbog)?

Ja, jeg er bare glad for at det ikke er de sikkerhedsregler jeg skal
dykke under!

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen