Ældre Bauer kompressor
Fra : Mog.amok@gmail.com

Dato : 06-08-07 21:46

Jeg har købt mig en 210L Bauer kompressor, det er en gammel fætter fra
75, men gutten jeg købte den af sagde at den kun har været brugt som
back-up på et skib. Desuden ville han gi pengene tilbage hvis jeg ikke
var tilfreds med den, så jeg to chancen. Men så er det spørgsmålene
kommer. Er man nødt til bare at sende lortet til service og så bare
betale det det koster, og kan det overhovedet betale sig at begynde at
gøre noget ved så dan en gammel herre? Jeg havde tænkt mig at skifte
olie og filtre og så teste om den kunne gi noget luft. Kan man godt
skifte til en anden olie type (Corena) istedet for den der står på
typeskiltet, for det er ikke en olie jeg kender?? Ellers nogen der
kender noget til sådan en gammel svend, så lad endelig høre!

Mvh Martin

Fra : Jesper Munk

Dato : 06-08-07 23:13

Hej Martin.
Jeg har selv en 140 L. Bauer der er noget af en oldsag. Normalt er bauer
tryksmurt og kan holde i en evighed.
Jeg kunne forestille mig at du har fået den rimelig billig og så er der vel
også basis for et hovedeftersyn, for så tror jeg
at du har din kompressor længe. Tag en snak med René fra Bauer. Han virker
reel nok. Så er jeg sikker på at han vil rådfører dig
på en ordentlig måde.
mvh Jesper
Ps. min er dog ikke glad for at booste He i længere tid.......

Fra : Henrik Manley

Dato : 07-08-07 07:15

Det er en god ide at får lavet service på den, skifte olie og filter,
tjekket ventilerne, tjekket olietrykket og få lavet en luftanlyse hvis det
ikke er gjordt i lang tid. Kompressoren vil nok vise sig at være tiptop da
de ikke er til slide ned med mindre den har kørt med for lavt olietryk.

Du kan eventuelt lave det selv, hvis den giver de 210 l/min så er der en god
chance for at ventiler ikke fejler noget, olietrykket skal ligge på 60 bar
og den må ikke bruge særligt meget olie. Husk at få lavet en luftanlyse da
den viser om den køre for varmt og om den brænder olie af.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Mog.amok@gmail.com

Dato : 07-08-07 10:32

Tak for de gode råd.
Jeg tror jeg vil prøve at tjekke olietrykket på den og så tjekke om
luft kapaciteten er som den skal være, og så få den serviceret
bagefter, og tjekket luften!
Men var der nu nogen der sagde" smid den ud! du får kun problemer" så
var det jo lidt noget andet!

Mvh Martin

Fra : Jesper Munk

Dato : 07-08-07 11:47

Hej Martin.
Jeg synes bare du skal smide den ud. Jeg kommer gerne og henter den
u/b..........
mvh Jesper
God fornøjelse med den.

Fra : Mog.amok@gmail.com

Dato : 12-08-07 20:26

Jeg har nu fået en motor så på kompressoren, og den ser ud til at gi
det luft den sklal også ved max tryk. Men der er lidt olie i vand
udskilleren fra 2.trin. Det blev godt nok mindre da den havde kørt et
stykke tid. Kan det være fordi stempelringene er ved at være slidte??
Hvor varm må sådan en fætter egentlig blive? Jeg målte temperaturen på
1. trins topstrykke til omkring 150 grader, det syntes jeg da er en
del, hvad siger i?? Luften, når den kommer til triplex filteret er
godt nok kun håndvarm, men Henrik var inde på noget med at den kunne
brænde olien af, det lyder som noget der kan fylde et filter i en
fart!!

Fra : Bock

Dato : 12-08-07 21:02

Hej Martin,

Jeg ville køre en tur ind til Rene på Fulebækvej 4 C i
Kastrup og lade ham kigge den igennem. Tlf: 32 51 18 66

mvh Lars