Rød farve falmer
Fra : 2

Dato : 07-08-07 09:54

Synes ofte jeg ser røde biler som er falmet i solen, og bliver blakket
og næsten lyserød efterhånden.
Kan det poleres væk med grundig lakrens, eller er en omlakkering
eneste løsning for en pæn lak igen?

Har en hvid bil nu og den er pæn i lakken, men muligt jeg kommer at
bytte med en rød bil, men den ser nu trist ud i en sådan falmet rødlig
farve.

Torben

Fra : Elmer Fjort

Dato : 07-08-07 10:20

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har en hvid bil nu og den er pæn i lakken, men muligt jeg kommer at
> bytte med en rød bil, men den ser nu trist ud i en sådan falmet rødlig

Jeg har haft en rød bil, den falmede en del, men ikke mere end at det
kunne klares med en gang lakrens.
Det skulle bare gøres jævnligt.
Grunden til at de falmer skulle være at farven oxidere med luften, mere
end andre farver.
Jeg har også hørt at man u klarer problemmet ved at give bilen en gang
klar lak straks efter at den har fået
den røde maling.

Elmer

Fra : Klaus G.

Dato : 07-08-07 10:28

> Synes ofte jeg ser røde biler som er falmet i solen, og bliver blakket
> og næsten lyserød efterhånden.
> Kan det poleres væk med grundig lakrens, eller er en omlakkering
> eneste løsning for en pæn lak igen?
Det kan godt poleres op igen, det kræver dog en hel del tid, og maasser af
knofedt :)

Jeg vil så godt nok lige anbefale at når man nu har en bil med tendens til
at falme, at man så holder lakken ved lige ved at vokse den hver 6.måned,
eller lidt oftere.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Kell Petersen

Dato : 07-08-07 12:33

Nemlig ,, Jeg prøver ustandseligt at lokke min svoger igang med hans bil ,
som nu er meget bleg,, og den røde bil , kan bare blive så flot ,,
Knofedt og maskinepolering..

Fra : Klaus G.

Dato : 07-08-07 14:03

> Nemlig ,, Jeg prøver ustandseligt at lokke min svoger igang med hans bil ,
> som nu er meget bleg,, og den røde bil , kan bare blive så flot ,,
> Knofedt og maskinepolering..
Den nemmeste måde er, at hvis du i al hemlighed lige giver motorhjelmen den
helt store omgang, eller bagklappen. Så kan han se hvor flot det kan blive,
og man kan sq ikke køre rundt i en bil, hvor kun én del er flot ;)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : 2

Dato : 07-08-07 14:46

On Tue, 7 Aug 2007 11:28:25 +0200, "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>at falme, at man så holder lakken ved lige ved at vokse den hver 6.måned,

Tak for jeres gode svar.............så må jeg bare ud at købe det
knofedt på dåse.......... nå synes bare det er en sjovt navn.

Ja jeg har lakrens, polermiddel og en tildels nogenlunde polermaskine
som virker godt med nogle polermidler men ikke alle.

Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-08-07 13:41

2 skriver:

> Synes ofte jeg ser røde biler som er falmet i solen, og bliver blakket
> og næsten lyserød efterhånden.

Nye elle ældre biler ?

> [...]
>
> Har en hvid bil nu og den er pæn i lakken, men muligt jeg kommer at
> bytte med en rød bil, men den ser nu trist ud i en sådan falmet rødlig

Næsten alle nyere røde biler har fået klarlak ovenpå og derfor falmer de
næsten ikke.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : 2

Dato : 07-08-07 14:51

On Tue, 07 Aug 2007 14:41:20 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>2 skriver:

>Nye elle ældre biler ?

>Næsten alle nyere røde biler har fået klarlak ovenpå og derfor falmer de
>næsten ikke.
>

>Klaus

Tja de helt nye 1-3 år har jeg ikke set falmet endnu, men en Hyundie
Accent fra vel ca år 2000 er temmelig meget afbleget, lyserød nu.
Og en Ford Fiesta fra vist 95 i var i rødlig metallak, den er også
meget falmet. Og der er flere men har ikke lige model og årgang på
dem. Men det må så være røde biler over 5-6 år som ikke har set en
polérklud i sin tid som falmer slemt?

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 15:14

> [...]
> meget falmet. Og der er flere men har ikke lige model og årgang på
> dem. Men det må så være røde biler over 5-6 år som ikke har set en

De er tydligst at se det på, ja.
Bemærk du kan købe produkter med og uden
slibemiddel.
Køb/start med slibemiddel i og anvend
gerne een uden de efterfølgende gange,
medmindre bilen er hårdt ramt hver gang.
Husk evt. vinylfrisk til alt sort gummi-plastic incl.
dæksider.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 08-08-07 00:09

2 wrote:

> Tja de helt nye 1-3 år har jeg ikke set falmet endnu, men en Hyundie
> Accent fra vel ca år 2000 er temmelig meget afbleget, lyserød nu.

Lige præcis med Hyundai Accent er det vel også ligemeget med lakken,
rusten æder dem op hurtigere end de kan nå at falme :-0

Thire

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 15:01

> [...]
>
> Har en hvid bil nu og den er pæn i lakken, men muligt jeg kommer at
> bytte med en rød bil, men den ser nu trist ud i en sådan falmet rødlig

Det ses tydligst på en rød.
Kan også ses på mørkeblå, grønne
og selv hvide biler kan se kedelige
og matte ud hvis de ikke poleres (jævnligt).

De blir' matterede/hvide i pigmenteringen
igen efter polering. Tid afhænger bla.
af mængden af nedbør og antal soltimer.
Men polêr jævnligt og eneste problem er
selve poleringen som kan være drøj alt
efter omhyggelighed.

Den røde falmede farve ses både
ved ældre og nyere biler.
Har både set A4, Opel Meriva,
Peugeot Partner, Carina E m.fl. som har
denne egenskab.

Så indtil industrien har lært
at lave en ren rød som ikke falmer,
så er det fremover metallic for mit
vedkommende.

Der findes dog et produkt, Ultra Glozz
som burde kunne klare problemet.
Kender det ikke, men det lægger en
glasagtig hinde på lakken, som burde
standse dêt, som forårsager problemet.

Hvordan gik det iøvrigt med bilerne,
som fik UG i tidernes morgen ?

Fra : Anders Thorup

Dato : 07-08-07 16:21

> Der findes dog et produkt, Ultra Glozz
> som burde kunne klare problemet.
> Kender det ikke, men det lægger en
> glasagtig hinde på lakken, som burde
> standse dêt, som forårsager problemet.

Jeg har tidligere brugt Uultra Glozz på min MC, og med lidt arbejde bliver
resultatet virkeligt flot. Man kan give flere behandlinger efter hinanden
for at få en dybere glans.
Min MC var perlemorshvid, og til den farve virkede det bare super.

Mvh
Anders

Fra : 2

Dato : 07-08-07 22:35

> [...]
>og selv hvide biler kan se kedelige
>og matte ud hvis de ikke poleres (jævnligt).
>
>De blir' matterede/hvide i pigmenteringen

OK så det er ikke bilmærket det kommer an på, det må så være
maler/lak producenten eller bare rød farve og sol som ikke har det
godt samme.

Jeg har haft en Toyota sølvfarvet i 10 år, polish ca ½ år, og der
var lakken stadig som ny på taget og motorhjelm.
Dog i bunden kom lidt stålorm.

Jeg fik poleret min hvide bil også med lidt lakrens og så polermiddel
på, sikke fint blankt det bliver.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-07 09:43

> Jeg har haft en Toyota sølvfarvet i 10 år, polish ca ½ år, og der
> var lakken stadig som ny på taget og motorhjelm.
> Dog i bunden kom lidt stålorm.

jeg har en 25 år gammel Poloi metallic Regatta Blue.
Den står også som ny i farven, hvis den shines op.
Det er lakproducenten som er synderen, ja.