Udgang vel OK ?
Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 09:40

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-08-07 09:46

eque skrev:
> http://www.bt.dk/article/20070806/KRIMI/70806065/

Ja men det må ærge dig at det var bilen som overtrådte sin
vigepligt... men hva faen det er der jo så mange der gør nu om stunder.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 15:07

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja men det må ærge dig at det var bilen som overtrådte sin vigepligt...
> men hva faen det er der jo så mange der gør nu om stunder.

Stod der ikke noget med 200 km/t ?
Så de burde vel kunne nå at standse..

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 19:24

On Tue, 7 Aug 2007 16:06:53 +0200, "eque" <n/a> wrote:

>"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.invalid> skrev i en meddelelse

>Stod der ikke noget med 200 km/t ?
>Så de burde vel kunne nå at standse..

Lad os nu se, hvad politiet siger - men jeg må erkende, jeg har lidt
svært ved at se hvordan du kan skrive som du gør. Betyder den der
at du står og jubler over to døde motorcyklister? Eller bare at du
synes det er rimeligt med dødsstraf for tåbelig opførsel i trafikken -
så er vi vist mange, der tager en puster over hvad vi slap levende
fra. Det kan være fejlvurderinger, totale overseelser eller andet -
men ikke ret mange kan sige sig fri for at have været tæt på noget
alvorligt i trafikken.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-08-07 21:53

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> [...]
> fra. Det kan være fejlvurderinger, totale overseelser eller andet -
> men ikke ret mange kan sige sig fri for at have været tæt på noget
Hvis man vil holde sig skadefri fra enhver tåbes uforudsigelige påhit, ville
man reelt ikke kunne bevæge sig!!. Hvornår skal tåben selv tage ansvar?.

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 22:03

On Tue, 7 Aug 2007 22:53:22 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> [...]
>man reelt ikke kunne bevæge sig!!. Hvornår skal tåben selv tage ansvar?.

Det var vist ikke hvad jeg skrev........men OK..........selvfølgelig
er der en grænse........men ligefrem sætte glædessymboler på at to
trafikanter, der MÅSKE opførte sig tåbeligt døde af det......er nok at
overdrive for mig. Jeg har såmænd selv været ganske tæt på samme
nummer.......men så heldigvis "et-eller-andet" i spejlet som gjorde,
at jeg aktiverede den midterste pedal, hvor en herre på en Kawa..mange
kubik lever endnu. Vidner mente efter antallet af gearskift og
kendskab til cyklen at han kørte 220+ i byzone........men....jeg kunne
have siddet i Horsens arrest og hygget mig.....hvis ikke lige jeg så
"noget".
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-08-07 21:32

eque skrev:
> "Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.invalid> skrev i en meddelelse

> Stod der ikke noget med 200 km/t ?
> Så de burde vel kunne nå at standse..

Joo men om de så kun kørte 50km/t er det svært at standse når andre
ikke overholder deres vigepligt.
Men det er rart at se der er flere som ikke syntes vigepligten er vigtig..

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-08-07 09:54

eque wrote:
> http://www.bt.dk/article/20070806/KRIMI/70806065/

2 dræbte, 1 tiltalt for uagtsomt manddrab. OK? *PLOINK*

--
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 15:11

> 2 dræbte, 1 tiltalt for uagtsomt manddrab. OK? *PLOINK*

Godt dem i camperen ikke kom noget til.
Det andet var jo forventeligt - trods alt.
Men synd for de efterladte.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-08-07 09:56

On 7 Aug., 10:40, "eque" <n/a> wrote:
> http://www.bt.dk/article/20070806/KRIMI/70806065/

Man kan i hvert fald sige at det må være meget svært at bedømme 2
motorcylister på en landevej som kører 200.
De kunne tilmed ligne alt lige fra 2 motorcykler over en bil til en
traktor.

Så kan det være meget svært at overholde vigepligten når hjernedød
trafikkanter som disse laver sådanne numre, hvis ikke man skal holde
til der er 100 % tomt i begge retninger.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-08-07 09:58

On 7 Aug., 10:54, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> 2 dræbte, 1 tiltalt for uagtsomt manddrab. OK? *PLOINK*

De døde kendte vel risikoen ved at køre om kap med 200 km/t på en
landevej med 70 km/t begrænsning. Billisten bør vel få tiltalefrafald
pga. det svære i at bedømme 2 motorcyklister ved siden af hinnanden
med så høj fart.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 07-08-07 10:06

On Tue, 07 Aug 2007 01:57:46 -0700 "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> sent the following smoke signals:

> [...]
>landevej med 70 km/t begrænsning. Billisten bør vel få tiltalefrafald
>pga. det svære i at bedømme 2 motorcyklister ved siden af hinnanden

Det svarer til, at A skyder med skarpt mod B men rammer ved siden af, så
projektilet rikochetterer og rammer A.

A dør og B tiltales for uagtsomt manddrab ved ikke med sin krop at have
bremset projektilet på sin vej.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Anders Majland

Dato : 07-08-07 11:03

> De døde kendte vel risikoen ved at køre om kap med 200 km/t på en
> landevej med 70 km/t begrænsning.

Jeg ville nok afvente politiets undersøgelser istedet for at tro på BT og
ekstrabladets hastighedsopgivelser. Motorcyklisterne har sikkert kørt for
stærkt og man er lige død om man rammer en autocamper med 100km/t som med
200km/t.

> Billisten bør vel få tiltalefrafald
> pga. det svære i at bedømme 2 motorcyklister ved siden af hinnanden
> med så høj fart.

"Sjovt" nok så har fodgængere der ser/hører en motorcykel komme forbi en
tendens til at vurdere den for højt, mens trafikanter der "kun" ser mod den
har en tendens til at vurdere hastigeheden alt for lavt. Kører samme mc
forbi samme person med samme hastighed i forskelligt gear vil langt de
fleste vurdere forbikørslen med fleste omdrejninger / mest støj som værende
noget hurtigere.

Der sker rigtig mange vigepligtsuheld mellem biler og mc og det sker ikke
kun for motorcyklister der kører for stærkt. Jeg har tidligere referet en
engelsk undersøgelse herinde (Søg på SMIDSY - Sorry Mate, I Did'nt See You).
En trafikant der bliver afhørt efter et uheld hvor han har overset en anden
vil også have en tendens til at mene at modparten har kørt alt for stærkt
(Han dukkede op ud af den blå luft) mens virkeligheden ofte er at man som
trafikant kun ser det man forventer at se - og derfor simpelthen overser
mindre trafikanter når hjemrnen er indstillet på at se efter biler.

/A

Fra : Hr. Jensen

Dato : 07-08-07 09:58

On Tue, 7 Aug 2007 10:40:03 +0200 "eque" <n/a> sent the following smoke
signals:

>http://www.bt.dk/article/20070806/KRIMI/70806065/

Ja, Darwin sørger for at pille de uheldige elementer ud.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-08-07 11:11

On 7 Aug., 12:02, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> stærkt og man er lige død om man rammer en autocamper med 100km/t som med

Ja, men den højere fart gør dte meget sværere at bedømme dem man skal
holde tilbage for , måske var de endda slet ikke i syne da han
svingede.

> [...]
> trafikant kun ser det man forventer at se - og derfor simpelthen overser
> mindre trafikanter når hjemrnen er indstillet på at se efter biler.

Og her var der tale om 2 motorcyklister og de vil ligne en bil og IMO
er det oftere at man ser motorcyklister køre så stærkt.

Fra : -= JF =-

Dato : 07-08-07 12:28

eque skrev:
> http://www.bt.dk/article/20070806/KRIMI/70806065/

Jeg er sgu ærligt talt lidt splittet her!
På den ene side er det dumt at der skal dø to unge mænd, bare fordi de
er lidt sommerkåde - Men på den anden side, så er det stykke vej ikke
egnet til den vanvittige fart!

Der er MASSER af sideveje, der er livlig trafik og vejen er ikke
overvældende bred.

--
Mvh. John

Fra : Specks6812

Dato : 07-08-07 13:05

-= JF =- <null@null.null> said in news:37bdb$46b85717$3e3d8c6c$11820
@news.arrownet.dk:

> [...]
> egnet til den vanvittige fart!
>
> Der er MASSER af sideveje, der er livlig trafik og vejen er ikke

Uanset deres kåde opførsel er det autocamperen der har undladt at skabe sig
overblik før svingning.
Sigtelsen lyder formodentlig på uagtsomt manddrab og det er sådan det bør
være.

Fra : Klaus G.

Dato : 07-08-07 13:35

> [...]
> overblik før svingning.
> Sigtelsen lyder formodentlig på uagtsomt manddrab og det er sådan det bør
Temlig sikkert, men jeg kan sq også godt forstå at det kan komme bag på
folk, at der i en 70km/t zone kan komme nogen med 200km/t. Hvis man hver
eneste gang skal tro at der kan komme nogen med 200km/t, så vil man ikke
komme nogen steder.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Anders Majland

Dato : 07-08-07 14:16

> Hvis man hver eneste gang skal tro at der kan komme nogen med 200km/t, så
> vil man ikke komme nogen steder.

Læg lige mærke til at BT skribenten skrev "kørte op mod 200 km/t.". Det
ligner en udlægning af at vidner hørte dem acc. "meget" fra rundkørslen.
Hvor hurtigt de reelt kørte skal politiets folk med forstand på det nok
vurdere ... Og det bliver ikke til fakta af de 200 bliver gentaget igen og
igen.

En sigtelse giver jo også sigtede rettigheder med formkav til forhør på
advokat osv. Og selvfølgelig skal en chauffør der er involveret i et
alvorligt færdselsuheld pga en vigepligtsforseelese sigtes. Så må anklager
vurdere om der er nok til at køre en sag på det og i sidste ende en domstol
til at komme med en afgørelsen. Ligesom den vognmand/chauffør der fornyligt
var årsag til det voldsomme uheld på vejlefjord broen eller ham der kørte en
cyklist ihjel i odense.

For de to motorcyklister er udfaldet jo ret ligegyldigt, men de efterladte
vil jo nok følge sagen.

Udløberen af dette tragiske uheld kan med positive briller være lidt mere
opmærksomhed på at vigepligt ikke kan gradbøjes. Finnen slipper måske nok
for straf hvis motorcyklisterne vitterligt har kørt så åndsvagt som omtalen
giver indtryk af. Men det at han tiltales signalerer alligevel at man ikke
bare må brase ud for ubetinget vigepligt.

/A

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-08-07 14:18

Anders Majland skriver:

> Læg lige mærke til at BT skribenten skrev "kørte op mod 200 km/t.".

"Op mod" kan vel også skrives "ikke over".

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : -= JF =-

Dato : 07-08-07 17:09

Anders Majland skrev:

> [...]
> vurdere ... Og det bliver ikke til fakta af de 200 bliver gentaget igen og

Helt enig - men der skal nu gevaldig fart på for at et par motorcykler
kan dreje noget så stort og tungt som en autocamper en kvart omgang,
samt skuppe den 6-7 meter sidelæns!
En af aviserne (EB?) nævnte at den ene MCists begge arme var revet af
kroppen, på trods af læderjakke.
En tragisk ulykke!

--
Mvh. John

Fra : -= JF =-

Dato : 07-08-07 17:05

Specks6812 skrev:

> Uanset deres kåde opførsel er det autocamperen der har undladt at skabe sig
> overblik før svingning.

Hvis han har skabt sig et overblik ud fra den forventning om at cyklerne
kom med ca. 70 i timen, er han sgu lovligt undskyldt. Ingen skal ventes
at forvente at der kommer trafik med 200 kmt på den vej!

> Sigtelsen lyder formodentlig på uagtsomt manddrab og det er sådan det bør
> være.

Politiet har frafaldet sigtelsen pga. cyklernes vanvidskørsel.

--
Mvh. John

Fra : Fly Christensen

Dato : 07-08-07 17:55

-= JF =- wrote:

> Hvis han har skabt sig et overblik ud fra den forventning om at cyklerne
> kom med ca. 70 i timen, er han sgu lovligt undskyldt.

Nej. Det er en _U_betinget vigepligt. Du kan ikke være lovligt undskyldt
for ikke at overholde den.

> Ingen skal ventes
> at forvente at der kommer trafik med 200 kmt på den vej!

I forlængelse af de 70 km/t, så kan man ikke bare skabe sig et overblik
ud fra en forventning. Man er nødt til at skabe sig overblik ud fra de
faktiske omstændigheder. Det er ikke nok at se, at en modkørende er X
meter væk. Man er nødt til at vurdere, hvornår den modkørende passerer.

> Politiet har frafaldet sigtelsen pga. cyklernes vanvidskørsel.

Hvis det, vi indtil nu har læst, er korrekt, synes jeg også, at det er i
orden.

Fly

Fra : KASO

Dato : 07-08-07 22:00

> Nej. Det er en _U_betinget vigepligt. Du kan ikke være lovligt undskyldt
> for ikke at overholde den.

Iflg. Radioavisen, var det nu ellers det resultat, politiet nåede frem
til...

Der må trods alt være grænser for galskaben - hvis man kører 3 gange den
tilladte hastighed, kan man ikke forvente at andre billister skal være
istand til at tage det fornødne "hensyn".

Fra : Hr. Jensen

Dato : 08-08-07 07:02

On Tue, 7 Aug 2007 22:59:43 +0200 "KASO" <a@b.dk> sent the following
smoke signals:

>Der må trods alt være grænser for galskaben - hvis man kører 3 gange den
>tilladte hastighed, kan man ikke forvente at andre billister skal være
>istand til at tage det fornødne "hensyn".

Desuden må man aldrig køre hurtigere end man kan nå at bremse/undvige,
så MCisterne er i hvert fald ikke uden skyld her.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Anders Majland

Dato : 08-08-07 07:50

> Desuden må man aldrig køre hurtigere end man kan nå at bremse/undvige,

Det er vist en nyfortolkning du selv må stå til regnskab for. Man kan ikke
køre så man kan stoppe for enhver der vælger at køre ud foran en. Med dit
udsagn ville du også give motorcyklisterne en del af skylden selvom de havde
kørt med en lovlig hastighed - Den kan du godt se ikke holder, ikke ?
Vigepligtsforseelser takseres normalt ret kontant - og der skal særlige
omstændigheder til at blive straffri for at overstræde den. En modpart med 3
gange den lovlige hastighed ser ud til at være en sådan (Finnen er ifølge
tv2 nyhederne kl22 tirsdag løsladt men fortsat sigtet.

> så MCisterne er i hvert fald ikke uden skyld her.

Ja deres hastighedsoverskridelse var så stor, at var de blevet målt havde
det givet en frakendelse af kørekortet. Og hastighedsovertrædelsen så så
stor at modparten sandsynligvis bliver straffri . Men det har intet at gøre
med at kunne nå at bremse/undvige for en der overtræder sin vigepligt ...

/A

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-08-07 09:19

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev :

>Det er vist en nyfortolkning du selv må stå til regnskab for.

Nyfortolkning ? Nej da - den er en elemæntær følge af paragrafferne

http://www.sikkertrafik.dk/16333e80

>Men det har intet at gøre med at kunne nå at bremse/undvige for en der overtræder sin vigepligt ...

Man snakker ikke om andres eventuelle overtrædelser - man snakker om
"hindring"

Det kunne ligeså gerne    have været en hund, eller et dådyr der
krydsede vejen

De 2 kegler valgte selv.
--
Jan_stevns

Fra : Anders Majland

Dato : 08-08-07 09:51

Tager lige citatet:"Føreren skal kunne standse bilen på den strækning, som
han kan se foran sig. Føreren skal derudover kunne standse foran enhver
hindring."

> Det kunne ligeså gerne have været en hund, eller et dådyr der
> krydsede vejen

Kan du komme med nogle konkrete eksempler på at folk er blevet straffet for
overtrædelse af færdselsloven for med lovlig hastighed ikke at kunne nå at
standse for den slags forhindringer ?

I tyskland har man 3 typer af forsikringer hvor vi herhjemme kun har ansvar
og kasko. De har en midtimellem - teilkasko. Den dækker den slags hændelige
uheld. Altså skader som føreren ikke har en egenligt skyld i - men der
heller ikke er andre man kan give skylden.

Tidligere på sommeren kørte jeg en kat ned. Den kom frem bag et hus og var
dermed kun synlig ~2meter inden jeg ramte den. Jeg ved ikke hvor hurtigt
sådan en kat kan løbe når den vil skynde sig over vejen, men mon ikke 15km/t
er et godt bud ? Så har den været synlig i under 1/2 sekund. Med hvilken
hastighed kan du stoppe på <1/2 sekund når du medtager en passende
reaktionstid ? Jeg nåede kun at rette cyklen op (blødt sving) og bremsede
først efter at jeg var kommet over den. Jeg væltede heldigvis ikke men havde
det nu været en stor hund var udfaldet måske blevet et andet. Men en hund
skal jo være forsikret og jeg er ret sikker på at jeg ikke ville blive
straffet for at køre en hund ned ved en episode som med katten - men istedet
ville hundens forsikring skulle dække de skader den havde påført mig (med
kasko på mc'en bliver det dog mere mudret - men skader på sikkerhedsudstyret
der ikke er dækket af mc'ens forsikring ville hundeforsikringen skulle
dække).

Ja det kunne ligeså godt have været et barn på cykel - men det var det
heldigvis ikke. Man regner ofte med en reaktionstid på 1/2 sekund i
almindeligt trafik hvor der er mange input der skal bearbejdes.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 08-08-07 11:52

On Wed, 8 Aug 2007 10:51:13 +0200 "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> sent the following smoke signals:

>Tidligere på sommeren kørte jeg en kat ned.

Katte skal du ikke undvige, med mindre at det kan ske uden fare for dig
selv og andre.

Højere rangerende dyr undveg jeg "altid".

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Anders Majland

Dato : 08-08-07 12:44

> Katte skal du ikke undvige, med mindre at det kan ske uden fare for dig
> selv og andre.
>
> Højere rangerende dyr undveg jeg "altid".

Du missede vist pointen. Et vilkårlig "object" der kommer tilsyne så
pludseligt som den kat jeg kørte ned har man ikke en chance for at undvige.

Det er måske også din holdning at det er motorcyklisten egen skyldi følgende
at han ikke nåede at stoppe. Bilisten lavede en uvending uden at sikre sig
at det kunne ske uden fare eller unødig ulempe?:
http://galleri.tv2.dk/index.php/category-Nyhederne/id-7845420/page-1.html
(Std takst uden at forårsage uheld er et klip og en bøde på 1000kr - Det
bliver nok skærpet noget i retten hvis den 19årige bliver dømt)

Fra : Hr. Jensen

Dato : 08-08-07 15:13

On Wed, 8 Aug 2007 13:44:23 +0200 "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> sent the following smoke signals:

>Det er måske også din holdning at det er motorcyklisten egen skyldi følgende
>at han ikke nåede at stoppe.

Til dels, ja, for MCisten bremsede kun med den ene bremse, hvorfor
bremselængden blev unødvendigt større.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-08-07 14:23

> [...]

>overtrædelse af færdselsloven for med lovlig hastighed ikke at kunne nå at

nøehh - og hvorfor skulle jeg da også det - teksten i FL er da
soleklar

--
Jan_stevns

Fra : Hr. Jensen

Dato : 08-08-07 09:23

On Wed, 8 Aug 2007 08:49:37 +0200 "Anders Majland"
> [...]

>kørt med en lovlig hastighed - Den kan du godt se ikke holder, ikke ?

Jamen, hvis du vil køre på din ret, så gør du bare det.

Min erfaring på 2 hjul er primært fra min 45'er, og der har jeg ofte ved
bykørsel oplevet at folk kørte ud foran mig.
Men jeg havde for længst forudset at det kunne ske, så jeg trak gerne
lidt længere ind mod midten af vejen for at vinde tid hvis nu idioten
fortsatte fremad.
Og jeg kørte aldrig hurtigere end jeg kunne bremse, og jeg var heller
aldrig involveret i noget.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Anders Majland

Dato : 08-08-07 09:51

> Jamen, hvis du vil køre på din ret, så gør du bare det.

Nej det er jeg squ for gammel til ... Det jeg argumenterer for at man ikke
kan stoppe for enhver forhindring - og at man heller ikke straffes for at
køre ind i noget "der falder ned fra månen" eller dukker lige så pludseligt
op...

> Og jeg kørte aldrig hurtigere end jeg kunne bremse, og jeg var heller
> aldrig involveret i noget.

Eks. Et kryds på en landevej hvor du har en bil til højre der holder for
dig - Med hvilken hastighed tror du at du kan stoppe, hvis en bil kører ud
foran dig.

Jeg har 7-9-13 kun haft et uheld med en modpart motorcykel. Det var en
svensker der i sin varebil for sent opdagede at han havde placeret sig
forkert i en rundkørsel og derfor "pludseligt" besluttede at krydse ind over
spærrefladen og ind foran mig. Jeg nåede næsten at stoppe inde jeg ramte ind
i siden på ham så det gav kun lidt knups og materielle skader. Men der har
gennem årene været mange episoder som nemt kunne være blevet til uheld hvis
jeg ikke havde forudset det eller reageret hurtigt nok... Men vi laver alle
fejl i trafikken og heldigvis går det som regel godt ...

/A

Fra : Fly Christensen

Dato : 08-08-07 08:10

KASO wrote:
> "Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Iflg. Radioavisen, var det nu ellers det resultat, politiet nåede frem
> til...

Ikke, at manden var LOVLIGT undskyldt. Det kan aldrig være lovligt ikke
at overholde sin ubetingede vigepligt.

> Der må trods alt være grænser for galskaben - hvis man kører 3 gange den
> tilladte hastighed, kan man ikke forvente at andre billister skal være
> istand til at tage det fornødne "hensyn".

Der kan være situationer, hvor det ikke er muligt at overholde sine
vigepligt. Sigtelsen skal alligevel foretages. Den kan derefter
frafaldes - som det er sket i dette tilfælde.

Fly

Fra : Roberto

Dato : 08-08-07 09:19

Fly Christensen wrote:

> Ikke, at manden var LOVLIGT undskyldt. Det kan aldrig være lovligt ikke
> at overholde sin ubetingede vigepligt.

Med andre ord, bor man på en sidevej skal man ikke anskaffe en bil :)

Fra : Specks6812

Dato : 07-08-07 19:38

-= JF =- <null@null.null> said in

> Hvis han har skabt sig et overblik ud fra den forventning om at
> cyklerne kom med ca. 70 i timen, er han sgu lovligt undskyldt. Ingen
> skal ventes at forvente at der kommer trafik med 200 kmt på den vej!

Det er pligtigt at skabe sig et fuldstændigt overblik inden du kører ud fra
ubetinget vigepligt.
Dine fornemmelser eller forventninger kan ikke bruges til noget.

Der er intet lovligt (undskyldt) i at overskride en vigepligt for at køre
ud foran andre, uanset disse andres hastighed.

> Politiet har frafaldet sigtelsen pga. cyklernes vanvidskørsel.

Den finske autocamper chauffør er løsladt men sigtelsen opretholdes.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 08-08-07 07:06

On 07 Aug 2007 18:37:44 GMT Specks6812 <findit@hotmail.com> sent the
following smoke signals:

>Der er intet lovligt (undskyldt) i at overskride en vigepligt for at køre
>ud foran andre, uanset disse andres hastighed.

Man må ikke køre hurtigere end man kan nå at bremse/undvige...men det
skider Darwins udvalgte jo på. Men lønnen kommer jo som forskyldt.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Specks6812

Dato : 08-08-07 11:38

Hr. Jensen <aage.er@musikalsk.invalid> said in

> [...]
>
> Man må ikke køre hurtigere end man kan nå at bremse/undvige...men det
> skider Darwins udvalgte jo på. Men lønnen kommer jo som forskyldt.

Det er korrekt at man skal holde afstand og at man skal kunne nå at
bremse hvis en foran stopper pludseligt for f.eks. at undgå en
forhindring.

Det ændrer ikke på at den anden har overtrådt en vigepligt.
Det er ikke meningen at man skal køre på en måde så man skal stoppe for
alle trafikanter der kommer fra sideveje eller skal krydse din vejbane på
anden vis og samtidig overtræder deres vigepligt.

Og det er også en misforståelse når folk skriver at den finske fører i
autocamperen er undskyldt sin forseelse p.g.a. MC'ernes hastighed.

Finnen er stadig sigtet og ifølge loven er det en lovovertrædelse der kan
koste kørekortet.
Når han så ikke er dansker forholder det sig muligvis anderledes.
Der kan udstedes kørselsforbud i Danmark og det er så op den finske
retsinstans om kørekortet skal inddrages.
Sådan gætter jeg at det ender.
Derudover får han en bøde på den størrelse uagtsomt manddrab i trafikken
maksimalt kan takseres.

Jeg undsiger ikke MC'ernes tåbelige adfærd men jeg er heller ikke den
karakterafvigende, udannede og forkert opdragede type der siger:
"Ha-ha....det er de selv ude om................Darwin
rules...............2 spader mindre at tage hensyn til".

Det er i den sidste ende føreren af autocamperen der er årsagen til
ulykkens opståen.
Det er ham der har overskredet sin vigepligt.
Sigtelsen er opretholdt.

/Basta

Fra : Hr. Jensen

Dato : 08-08-07 11:54

On 08 Aug 2007 10:37:48 GMT Specks6812 <findit@hotmail.com> sent the
following smoke signals:

>Det er i den sidste ende føreren af autocamperen der er årsagen til
>ulykkens opståen.

Ja, alle andre end motorcyklister begår fejl.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-08-07 13:25

Hr. Jensen skrev:
> On 08 Aug 2007 10:37:48 GMT Specks6812 <findit@hotmail.com> sent the
> following smoke signals:

> Ja, alle andre end motorcyklister begår fejl.

Det er der vist ingen andre end dig der siger.

Fra : retro-man

Dato : 07-08-07 19:26

"Specks6812" <findit@hotmail.com> wrote in message
> [...]
| overblik før svingning.
| Sigtelsen lyder formodentlig på uagtsomt manddrab og det er sådan det bør

men det kan vel også tænke at med den fart de har haft, har han overhoved
ikke kunne se dem, og begyndet så at svinge?.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 07-08-07 15:18

-= JF =- <null@null.null> skrev :

>Der er MASSER af sideveje, der er livlig trafik og vejen er ikke
>overvældende bred.

Taler vi om samme vej - altså Karlstrup strandvej ?

vejen er 4 sporet, og der er faktisk ikke ret mange sideveje

--
Jan_stevns

Fra : alexbo

Dato : 07-08-07 16:42

"-= JF =-" <null@null.null> skrev

> Der er MASSER af sideveje, der er livlig trafik og vejen er ikke
> overvældende bred.

Det er en bred lige vej med god oversigt fra ende til anden, og kun nogle
enkelte små blinde sideveje.
Jeg kører på den hver dag, gerne med 100-110 og bliver ofte overhalet af
motorcykler der blæser udenom.

mvh
Alex Christensen

Fra : -= JF =-

Dato : 07-08-07 17:16

alexbo skrev:

> [...]
> enkelte små blinde sideveje.
> Jeg kører på den hver dag, gerne med 100-110 og bliver ofte overhalet af

Så er jeg tilsyneladende ikke så bekendt med vejen som jeg bildte mig
ind! Det skal jeg beklage, at jeg har kloget mig over evne

Jeg kender Gl. Køge landevej temmelig godt på stykket mellem ca. Ishøj
og ca. Mosede, og mente at huske at de næste mange kilometer var ligedan!

--
Mvh. John

Fra : alexbo

Dato : 07-08-07 17:42

"-= JF =-" <null@null.null> skrev

> Jeg kender Gl. Køge landevej temmelig godt på stykket mellem ca. Ishøj og
> ca. Mosede, og mente at huske at de næste mange kilometer var ligedan!

Google earth

55 33 04.80 N
12 14 40.46 E

mvh
Alex Christensen

Fra : -= JF =-

Dato : 07-08-07 21:09

alexbo skrev:

> Google earth
>
> 55 33 04.80 N
> 12 14 40.46 E

Har ikke længere GE installeret, så jeg kan ikke rigtigt checke, men jeg
tror da på dig. Du kører der jævnligt mens det er sjældent at jeg kommer
så langt sydpå af køgevejen... Så plejer jeg at trække ud på motorvejen.

--
Mvh. John

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-08-07 14:10

On 7 Aug., 14:04, Specks6812 <fin...@hotmail.com> wrote:
> -= JF =- <n...@null.null> said in news:37bdb$46b85717$3e3d8c6c$11820
> @news.arrownet.dk:

> Uanset deres kåde opførsel er det autocamperen der har undladt at skabe sig
> overblik før svingning.

Forudsat at han kunen se dem. Men med 200 km/t kommer de altså hurtigt
hvis de er gemt bag en bakke.

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-08-07 14:18

Christian B. Andresen skrev:

> Forudsat at han kunen se dem. Men med 200 km/t kommer de altså hurtigt
> hvis de er gemt bag en bakke.

Og hvis de ikke var gemt bag en bakke, hvaså ??
Og hvor stærkt skal man egentligt køre for at andre bilister ikke
behøver at tage deres vigepligt alvorlig ?

Fra : KASO

Dato : 07-08-07 22:02

> Og hvis de ikke var gemt bag en bakke, hvaså ??
> Og hvor stærkt skal man egentligt køre for at andre bilister ikke behøver
> at tage deres vigepligt alvorlig ?

Øhh - prøv lige at læse, hvad du har skrevet en gang til....

Kan du tage hensyn til trafikanter, du ikke kan se?

I så fald må man aldrig krydse veje i nærheden af bakker - for der kan
teoretisk set komme et køretøj med 400km/t på et tidspunkt, så man er nødt
til at blive holdende til evig tid. Kan du ikke selv se, at det er noget
vrøvl?

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-08-07 22:42

KASO skrev:
> [...]
> til at blive holdende til evig tid. Kan du ikke selv se, at det er noget

Ja men det var jo også kun Christian som snakkede om bakketop, for der
var jo ingen, men jeg fik ikke svar på hvor stærkt skal man køre før
andre kan skide på vigepligten.. ??

Fra : KASO

Dato : 07-08-07 23:04

> Ja men det var jo også kun Christian som snakkede om bakketop, for der var
> jo ingen, men jeg fik ikke svar på hvor stærkt skal man køre før andre kan
> skide på vigepligten.. ??

Udfra den aktuelle sag, så må svaret være: 3 gange tilladt hastighed. Dermed
ikke sagt at 2 gange ikke kunne give samme resultat....

Men du svarede til gengæld ikke på, hvordan man tager hensyn til
trafikanter, man ikke kan se?

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-08-07 11:06

KASO skrev:
> "Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.invalid> skrev i en meddelelse

> Udfra den aktuelle sag, så må svaret være: 3 gange tilladt hastighed. Dermed
> ikke sagt at 2 gange ikke kunne give samme resultat....

Ok så er det jo det begynder at blive sjovt at køre lastbil..

> Men du svarede til gengæld ikke på, hvordan man tager hensyn til
> trafikanter, man ikke kan se?

Hvorfor skal jeg svare på det ?? jeg har aldrig sagt det du påstår..

Fra : KASO

Dato : 09-08-07 05:52

> Ok så er det jo det begynder at blive sjovt at køre lastbil..

> Hvorfor skal jeg svare på det ?? jeg har aldrig sagt det du påstår..

Øhh - næh - det har du faktisk ikke - jeg prøver lige at læse indenad....
Jeg beklager!!

Fra : Martin Vollert

Dato : 09-08-07 09:30

KASO skrev:

> Øhh - næh - det har du faktisk ikke - jeg prøver lige at læse indenad....
> Jeg beklager!!

Hehe det er ok, bare vi er enig

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 07-08-07 15:19

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev :

>Forudsat at han kunen se dem. Men med 200 km/t kommer de altså hurtigt
>hvis de er gemt bag en bakke.

Så har den lokale landmand sgu' haft travlt med at bygge bakker ;)

--
Jan_stevns

Fra : Fly Christensen

Dato : 07-08-07 17:51

jan@bygteknik.dk wrote:

> Så har den lokale landmand sgu' haft travlt med at bygge bakker ;)

Har de andet at give sig til i det vejr?

Fly

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-08-07 14:10

On 7 Aug., 14:35, "Klaus G." <klaus_g...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> folk, at der i en 70km/t zone kan komme nogen med 200km/t. Hvis man hver
> eneste gang skal tro at der kan komme nogen med 200km/t, så vil man ikke

100% enig !!!!

Fra : tp

Dato : 07-08-07 15:19

> [...]
> folk, at der i en 70km/t zone kan komme nogen med 200km/t. Hvis man hver
> eneste gang skal tro at der kan komme nogen med 200km/t, så vil man ikke

HVIS man nu istedet for blot lige hurtigt at kaste et blik fra side til
side, så rent faktisk KIGGEDE et par sekunder inden man kiggede væk, ja så
havde man en ide om hvor hurtigt et givent objekt bevægede sig. et objekt
med 200km/t flytter sig 55m/sek og det KAN MAN GODT SE går hurtigere end en
traktor.
At farten så er sindssyg er en anden historie.

Jeg har ofte oplevet at komme kørende på mc med LOVLIG fart. se en bil fra
en sidevej orintere sig hurtigt - se mig - og alligevel køre ud foran mig.
Det KAN kun være fordi at vedkommende bedømmer min hastighed ud fra hvad
vedkommende tror jeg bevæger mig med, og ikke fordi han/hun har bedømt mig
til.

Mvh TP
Billist, MCist, Cyklist og fodgænger...