DDOS mod mailservere
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-08-07 17:26

Hej alle,

Hver dag i tidsrummet mellem 08:00 og 10:00, bliver min mailserver på et
vilkårligt tidspunkt udsat for DDOS. I et tidsrum på en halv time
stiger antallet af rejects fra det normale 3-4 gange i minuttet til op
mod små 500 rejects i minuttet. Fænomenet startede lørdag i uge 29.

Nogen her, der oplever det samme?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 08-08-07 21:54

"Michael Rasmussen" wrote

> [...]
> stiger antallet af rejects fra det normale 3-4 gange i minuttet til op
> mod små 500 rejects i minuttet. Fænomenet startede lørdag i uge 29.

Jeg er lidt i tvivl om jeg forstår dit problem: er problemet at du sender så
mange emails at du hvert minut mellem kl. 8 og kl. 10 får 500 emails
afvist af forskellige emailservere per minut? (30.000 afviste emails i
timen)

Måske er du udsat for et forsøg på båndbreddekontrol fra din ISPs side?

Måske har du opsat din mailserver til at forsøge gensendelse på det tids-
punkt?

Jeg er ikke med på hvordan DDOS og ordet reject hænger sammen, din mail-
server får ikke en reject hvis ikke den har initieret et forsøg på at ud-
veksle emails.

> Nogen her, der oplever det samme?

Nej, selv på mine travleste dage kan jeg ikke nå at skrive så mange emails
per minut.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-08-07 22:39

On Wed, 8 Aug 2007 22:53:31 +0200
"Peder Vendelbo Mikkelsen" <example@example.com> wrote:

> [...]
> sender så mange emails at du hvert minut mellem kl. 8 og kl. 10 får
> 500 emails afvist af forskellige emailservere per minut? (30.000

Hvad der rent faktisk sker, er forsøg på aflevering af mails til min
mail server med fiktive email adresser, der så naturligvis afvises
med kode 550 af postfix. At så mange emails forsøges leveret samtidigt
virker koordineret, når det samtidigt tages i betragtning, at
afsendende IP for alles vedkommende er registreret i diverse spam
databaser.

NB. I dag blevet jeg ikke angrebet, så måske uvejret er drevet over for
denne gang :-\

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-08-07 07:33

Michael Rasmussen <mir@miras.org> crashed Echelon writing

> [...]
> virker koordineret, når det samtidigt tages i betragtning, at
> afsendende IP for alles vedkommende er registreret i diverse spam

Set ud fra min arbejdsplads mailserver/spamfilter, er dette ikke sjældent
fænomen.

--
Bjarke Andersen