Hvad må man om nulevende personer
Fra : Bodil og Erik Fogh R~

Dato : 05-08-07 19:49

Hej Gruppe.
Jeg vil gerne vide hvormeget må man lægge ud på nettet om nulevende
personer, såsom fødselsdato og år uden først at spørge pågældende.
Med venlig hilsen
Erik Fogh Rasmussen.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 05-08-07 21:15

Bodil og Erik Fogh Rasmussen wrote:
> [...]
> Jeg vil gerne vide hvormeget må man lægge ud på nettet om nulevende
> personer, såsom fødselsdato og år uden først at spørge pågældende.

A cut off date of 1930 is reasonable because both in USA and DK those
census / folketælling er tilgangligt på Slotsholm og har fødselsdato

1925
http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=917211851&context=set-72157601045077417&size=l

1930 det samme
http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=918064182&size=o&context=set-72157601045077417

og arbejdsgiver
http://www.flickr.com/photos/hughw36/918065942/in/set-72157601045077417/

In UK 100 years is the census rule

but in fact all birth marraige and death certificate copies as recently
as march quarter 2007
may be purchased by anyone since 1 July 1837 Civil Registration Law

in USA most deaths are listed in SSDI as soon as possible to stop
pension frauds http://ssdi.rootsweb.com/ is up to April 2007

Hugh W

--
For genealogy and help with family and local history in Bristol and

http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

GENEALOGE http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-08-07 23:09

"Bodil og Erik Fogh Rasmussen" <erbofogh@post.tele.dk> skrev Sun, 5 Aug
2007 20:49:06 +0200

>Jeg vil gerne vide hvormeget må man lægge ud på nettet om nulevende
>personer, såsom fødselsdato og år uden først at spørge pågældende.

Problemet, om man kan kalde det sådan, er ikke de tilgængeligeedsregler,
som Hugh er inde på. Problemet er om der er tale om en database i
persondatalovens forstand.

Datatilsynet, som er ansvarlig for at denne lovs bestemmelser overholdes
har allerede i sin første årsberetning i 2000 taget spørgsmålet op.

Hovedkonklussionen er, at slægtsforskning, og den dertil hørende
opsamling af data, som udgangspunkt er en privat aktivitet og derfor
som hovedregel ikke er omfattet af loven. Se side 35ff:
http://www.datatilsynet.dk/publikationer/aarsrapport00/datatil.pdf

Mht offentliggørelse på feks. Internet, så har datatilsynet i den samme
rapport opstillet 2 forskellige scenarier:

a.
Offentliggørelse i lukkede fora, hvor kun folk der kan forventes at være
interesserede i netop den pågældende slægt har adgang. Det er ikke
omfattet af loven og du kan i princippet offentliggøre de ting du ad
almindelige og lovlige kanaler har fået kendskab til.

b.
Fuld offentliggørelse feks. på Internet:
I princippet samme regler som ovenfor. Men den der administrerer
databasen har ansvaret for (og træffer afgørelsen om) kun at
offentliggøre de data der er nødvendige i den givne sammenhæng.

Dvs. det er dig som distributør der træffer afgørelsen i de konkrete
tilfælde. Og hvis nogen er utilfredse er det i første omgang dig de skal
klage til. Og først hvis du afviser en konkret klage, og klageren vil gå
videre med spørgsmålet, så er det datatilsynet og lovgivningen iøvrigt
der kommer på tale.

Så datatilsynet har været endog meget pragmatiske i deres indstilling
til dette, og juraen er nærmest ikke eksisterende.

Det efterlader så til gengæld vi slægtsforskere i den situation, at vi
hver især må tage stilling til de mere etiske spørgsmål i
problemstillingen.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Bodil og Erik Fogh R~

Dato : 06-08-07 19:03

Tak for svarene.
Det vil jo sige, at vedkommende der lægger vores navne og fødselsdage ud,
bør slette det hvis vi klager.
Hilsen
Erik Fogh Rasmussen.
Ps:
Lidt af charmen ved slægtsforskning går da også fløjten, hvis alt bliver
serveret på den måde.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 06-08-07 20:17

> [...]
> Erik Fogh Rasmussen.
> Ps:
> Lidt af charmen ved slægtsforskning går da også fløjten, hvis alt bliver

not necessarily
many birthdays are public knowledge already in vareious handbooks

læge etat apoteker etat osf

Hugh W

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-08-07 22:26

"Bodil og Erik Fogh Rasmussen" <erbofogh@post.tele.dk> skrev Mon, 6 Aug
2007 20:02:53 +0200

>Det vil jo sige, at vedkommende der lægger vores navne og fødselsdage ud,
>bør slette det hvis vi klager.

Det var faktisk lige det stik modsatte jeg skrev.

Hvis du klager, så er det i første omgang den der lagt daterne ud der
skal bedømme om han mener klagen er berettiget. Du kan *ikke* folange at
han skal slette dem (men det vil han dog sikkert gøre, hvis han på en
pæn måde bliver bedt om det).

Hvis han ikke følger din opfordring, og / eller du alligevel fortsat er
utilfreds med hans vurdering, kan du stadigvæk ikke forlange noget.
Men du kan klage til datatilsynet, som så tager stilling til den
konkrete sag.

Noget andet er så, at oplysninger om navn, alder og nærmeste slægt
(feks. hvem du er søn af), i forbindelse med slægtsforskning normalvis
ikke regnes for at være personfølsomme oplysninger i lovens forstand, og
derfor slet ikke er omfattet af lovens begrænsninger.

Det er derfor den almindelige fortolkning af datatilsynets redegørelse,
at disse ting frit kan bringes, medmindre specielle forhold gør sig
gældende.

På den anden side er der mange slægtsforskere der selv har antaget den
holdning, at de ikke offentligt bringer hverken alder eller fødselsdato
for nulevende personer. Andre har valgt slet ikke at bringe oplysninger
om nulevende personer.

Men det er altså noget de selv har valgt at gøre, ikke fordi der er et
lovkrav eller lign. om det.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Hvornum

Dato : 06-08-07 23:47

Hej Arne

Hvor fint du skriver og forklare det.

Man kan vende og dreje alt, men det letteste er ved at man giver til kende,
at såfremt der er rettelser eller andet på ens hjemmeside andre ikke ønsker
oplyst, at det bare fjernes.

Og når det er fjernet, undgår man bare familie bøvl - let og enkelt.

Men hvad så, når man næsten tvinges til at tage oplysninger med, kan du
skrive dette og dette, så er det lige før man bliver "glad" for sit arbejde.
Når familien selv kommer med flere oplysninger end dem man har, så er den
bare god.

Men altid, en god etik.

Mvh

Max Hvornum 4623