Traffic Signal
Fra : Carsten Agger

Dato : 05-08-07 13:54

Et lyskryds er normalt et sted, hvor man har lyst til at vente 10-15
sekunder - alt derudover kommer let til at føles som timer.

I en by som Mumbai (tidligere: Bombay) fungerer et lyskryds også som
arbejdsplads for en masse mennesker, der udnytter bilernes ufrivillige
ophold til at tigge penge, tilbyde at vaske folks biler, sælge småting
og i det hele taget forsøge at skaffe sig til dagen og vejen ved diverse
mulige og umulige plattenslagerkunster.

Den unge Silsila ("jeg kom ud i 1981, og det gjorde filmen også") har
levet hele sit liv ved et sådant lyskryds og er nu blevet dets bestyrer,
hvilket vil sige, at han opkræver den ugentlige husleje (50-80 rupees),
gør nye folk opmærksomme på reglerne, holder fremmede kriminelle væk og
i det hele taget sørger for, at alt går rigtigt til.

Pengene beholder han lidt af og sender resten opad i systemet, over de
gangstere, der styrer den pågældende bydel, helt op til de korrupte
politikere, der forvalter hele denne uofficielle elendighedsøkonomi.

Filmen er et langt stykke af vejen nærmest et "slice of life", med
brudstykker af livet ved et sådant lyskryds og dets mennesker. Der er
den arbejdsløse, der giver den som gal tigger i underbukser, men som
normalt går i pænt tøj og går i biografen, når han kan komme til det;
den forældreløse syvårige, hvis familie forsvandt efter tsunamien, og
som bruger alle sine penge på at ringe og høre, om der er nyt;
narkomanen, der droppede ud af universitetet og nu lever af at lade som
om, han skal til jobsamtale og mangler 50 rupees til en taxa;
prostituerede, og en enkelt transvestit - og ikke at forglemme
hjælpeorganisationen, der giver gratis morgenmad hver fjerde søndag og
forsøger at få børnene i gang med skole og uddannelse.

Vi har også rigmandschaufførerne, der får procenter for at være ekstra
længe om at køre gennem netop dette lyskruds; den pædofile, der giver
penge for at få lejligheden til at røre ekstra længe ved den hjemløse
piges hånd; muskelmanden Jaffer, der klarer den lidt mere korporlige
ordenshåndhævelse og står for kontakten opad i systemet; gangsterne og
politikerne, der blandt andet sørger for at bestikke rette vedkommende,
så hullerne i vejen ikke bliver repareret; og midt i det hele Silsila
selv (spillet af Kunal Khemu, som ligner en mørhudet udgave af Orlando
Bloom), der tager sig af de løbende problemer men drømmer om at blive
introduceret for gangsterne på et lidt højere niveau.

Lyskrydsets dage er imidlertid talte: Nogle korrupte politikere har brug
for at føre en motorvejsbro hen over området for at kunne sælge nogle
nybyggede ejerlejligheder, selvom den ansvarlige planlægger nægter at
lade sig bestikke til at ændre den nuværende byplan. Områdets
gangsterchef Haji, også kendt som "Big Brother" eller bhai sahib
(spillet af Sudhir Mishra med stirrende, udstående øjne) sætter sig i
bevægelse for at "ordne" sagen - med Silsilas og Jaffers hjælp.

Men hvordan reagerer Silsila på, at han sådan skal hjælpe med at knuse
sin egen verden?

TRAFFIC SIGNAL er en film, der ligger meget langt fra de romantiske
Bollywood-films polerede rigmandsverden og åbenbarer i stedet en verden,
der faktisk findes ved Bombays lyskryds - en verden, hvor man hver dag
er nødt til at skaffe de håndører, der skal til for at klare sig igennem.

Som sådan kunne den sagtens være blevet en pinsel, en blot og bar
udpensling af fattigdom og menneskelig elendighed. Men filmen er fra
ende til anden gennemsyret af en livslæde og humor, der uden at
romantisere eller dæmpe elendigheden eller vreden over den
systematiserede udnyttelse gør filmen til en fornøjelse at se; en
blandet fornøjelse, som alvoren af lyskryds-arbejdernes problemer
trænger frem, men dog en fornøjelse: TRAFFIC SIGNAL er fundamentalt en
mørk (for ikke at sige sort) komedie, og den er, som forteksten også
forklarer, ikke ment som en kritik af lyskryds-folket eller en
udstilling af deres elendighed, men som en hyldest.

Blandt skuespillerne træder (udover Kunal Khemu som hovedpersonen
Silsila) især Konkona Sen Sharma frem som den prostituerede Neeta,
sammen med Ranvir Shorey som den velkædte narkoman Dominic og Neetu
Chandra som den unge Rani, der kommer ind fra landet for at sælge etnisk
tøj og ender med at blive forelsket i Silsila.

Hvis man er forberedt på at se en film, der det meste af tiden ikke har
nogen egentlig handling, er TRAFFIC SIGNAL en god oplevelse, en
konfrontation med nogle af de mindre opreklamerede sider af det moderne
samfund og samtidig en hyldest til menneskets livsglæde og livskraft.

TRAFFIC SIGNAL, Indien 2007. Instrueret af Madhur Bhandarkar med
manuskript af Madhur Bhandarkar og Sachin Yardi. Hindi/bambeiyya slang
med engelske undertekster. Købes over nettet eller f.eks. i Bazar Vest,
Århus.

--
Indiske film mm.:
http://www.modspil.dk/film/indiske_film_p__modspil_dk.html

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 05-08-07 15:41

Carsten Agger skrev:
> Et lyskryds er normalt et sted, hvor man har lyst til at vente 10-15
> sekunder - alt derudover kommer let til at føles som timer.

Tak for en levende beskrivelse af et indisk gadekryds. I Managua
forsøgte den liberale borgmester og senere præsident for Nicaragua at
løse de riges "problem" ved at bruge en stor del af det offentlige
budget i det fattige land på at bygge byens gadekryds om til
rundkørsler, så man ikke længere skulle holde stille foran gadesælgerne.
Det fjernede en stor del af byens arbejdspladser, men bevares, trafikken
glider da hurtigere nu.

Mikkel
--
Weblog fra Guatemala: