Højgears-indikation - Was: Gearindikation~
Fra : Armand

Dato : 05-08-07 20:42

Nogle af mine tidligere motorcykler har, ganske praktisk, haft et næsten
synkront forløb af speedometer og omdrejningstæller -viseren når man var
i højgear hvorved at man ikke var i tvivl om hvorvidt man befandt sig i
næsthøjeste gear p.g.a. omdrejnings-nålens ca 500rpm højere placering.
Men dét er så langtfra tilfældet for alle
God kørselsrutine gør dog at man alligevel vil kunne skelne om rpm-nålen
varierer et gearskiftes omdrejninger fra "højgears-normalen" når man er
undervejs - Problemet er ganske tydeligt når man (som jeg selv) ikke er på
ryggen af motorcyklen så ofte at dén rutine kan indtræde.
Lidt tankespind under en køretur fornyligt, fik mig til at tænke over om den
urutinerede ikke kunne markere et par hastigheder samt modsvarende
højgears-omdrejninger på motorcyklens instrumenter, hvorved man ville kunne
vurdere visernes synkrone placering omkring markeringerne og derved erkende
om man kørte i højgear eller ej! :-/

Nu har jeg så forsket i princippet, og på nedenstående link findes fem
billeder af en demo-opsætning på Honda'en, der tydeligt viser princippet og
virkningen deri!
http://dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=1585
Ideen er til fri afbenyttelse!

--
Armand.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 05-08-07 20:55

Armand wrote:
> [...]
> billeder af en demo-opsætning på Honda'en, der tydeligt viser princippet og

Ingen tvivl om at din "dogme-gear" indikator virker, men... Hvorfor?
Er det problem, hvis man kommer til at "skifte" en gang for lang op?

Thore Jensen

Fra : Armand

Dato : 05-08-07 21:13

"SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse

> Ingen tvivl om at din "dogme-gear" indikator virker, men... Hvorfor?
> Er det problem, hvis man kommer til at "skifte" en gang for lang op?

Som emnelinien stadig bærer spor af, så er problemet jævnligt tilspurgt her
på gruppen.
Jeg er dog først kommet i tanke om mulighederne i "dogme-indikationen" efter
at seneste snak om emnet har foregået (det var forøvrigt omkring en Virago
der ikke har rpm-tæller og derfor ikke ville være hjulpet af tricket)!

--
Armand.

Fra : René Olskjær Nielsen~

Dato : 05-08-07 21:22

Man kunne jo også købe sådan en fyr her:

http://www.biketronix.info/index.php?page=shop.browse&category_id=1&option=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1

Jeg havde en gang en gammel GS750 fra 1978, den var født med noget
tilsvarende, egentlig en ganske rar ting.

/René

Fra : Brian Sørup

Dato : 05-08-07 22:10

> [...]
>
> Nu har jeg så forsket i princippet, og på nedenstående link findes fem
> billeder af en demo-opsætning på Honda'en, der tydeligt viser

Jeg bruger din ide hele tiden, jeg har en reference der hedder 3600rpm -
ved de omdr. er hastigheden for min cykel som følger :
2.gear 40Km/t
3.gear 50Km/t
4.gear 61Km/t
5.gear 71Km/t
6.gear 79Km/t
Så kan jeg altid se hvilket gear jeg er i, hvis jeg er i tvivl.
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Armand

Dato : 05-08-07 22:17

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 5.gear 71Km/t
> 6.gear 79Km/t
> Så kan jeg altid se hvilket gear jeg er i, hvis jeg er i tvivl.

Meget vel. Og som jeg tidligere har skrevet, så er forskelligheden mellem de
to viseres position en simpel ting at aflæse for den daglige bruger.
Men mange med mindre brug og især nye ejere oplever til at ligge på
motorvejen og geare op i et højgear der ikke er der og for dem vil et par
markeringer på instrumenterne være en simpel men god hjælp!

Hvad gør du selv med 110, når nu din grundregel kun dækker 79km/t i
højgear??

--
Armand.

Fra : Brian Sørup

Dato : 05-08-07 22:33

> "Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> >

> Hvad gør du selv med 110, når nu din grundregel kun dækker 79km/t i
> højgear??

Min grundregel er egentlig her - 21,94Km/t pr. 1000rpm i højgear.
110=5000rpm plus en sjat (5013,6rpm, men der er ingen grund til at
fluekneppe her )
6000 er 132 så den er også nem at overskue - 4000 er 88 osv.....

Den omtalte 3600rpm regel bruger jeg faktisk kun i byen og på steder med
lokal hasighedsbegrænsning, det er nemlig altid skønt at have et
passende gear så man kan komme hurtigt væk hvis der skulle opstå en
tilspidset situation.....

Hvis der skulle være nogen der har lyst til at lege lidt med gearing og
hastighed har jeg smidt et regneark i dk.binaer.motor, der kan indtastes
alverdens ting og komme alverdens ting ud igen
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Schlæger

Dato : 06-08-07 07:24

> [...]
> billeder af en demo-opsætning på Honda'en, der tydeligt viser princippet og

Det kan jeg godt have brug for på min nyindkøbte FZ6S, men en eller anden
irriterende japaner har udstyret den med digitale instrumenter.

Jeg må have kigget på min digitale karrusel-omdrejningstæller og se om jeg
kan produktudvikle ideen. :o|

Mch hilsen Schlaeger

Fra : Jim Andersen

Dato : 17-08-07 11:41

"Schlæger" wrote:

> [...]
> anden irriterende japaner har udstyret den med digitale instrumenter.
>
> Jeg må have kigget på min digitale karrusel-omdrejningstæller og se

Da jeg så Armands krumspring var min første tanke "Ynkeligt!".

Tænk at man i 2007 er tvunget til den slags fikumdik, når det burde være
standardudstyr.

Armands idé er da udmærket tænkt, og kan være en hjælp, og virker i mange
situationer.... men stadig.. YNKELIGT !

Man skulle hellere udtænke en skamstøtte over mc-konstruktørerne. Samtidig
med en lobbykampagne for at tvinge at Euro-4 reglerne også skal indeholde et
krav om at man skal kunne have en madpakke under sædet. Når det kan lade sig
gøre på en ER-5 bør det også kunne lade sig gøre på alle andre.

/jim

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 17-08-07 12:02

Jim Andersen skrev:

> [...]
> krav om at man skal kunne have en madpakke under sædet. Når det kan lade sig
> gøre på en ER-5 bør det også kunne lade sig gøre på alle andre.

Man kunne jo også vende den om og konstatere at det er ynkeligt at det
skulle være nødvendigt for at huske/mærke hvilket gear man kører i? :-\

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-07 12:24

On Fri, 17 Aug 2007 13:02:11 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> Man kunne jo også vende den om og konstatere at det er ynkeligt at det
> skulle være nødvendigt for at huske/mærke hvilket gear man kører i? :-\

Øh-ja, en underlig jagt på "dimser" der bekræfter ens valg. På bimsen er
der også sådan en ting, der skriger 1,2,3,4,og en gangimellem 5,6 op i
hovedet af mig. Hvad skal jeg bruge den til ? Jeg vælger en hastighed, jeg
ved at når at når motoren summer frit, så vil et glimt på
omdrejningstælleren vise lidt over 4.000 omdrejninger. Hvad gear jeg er i,
er da fløjtende ligegyldigt.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Jim Andersen

Dato : 20-08-07 09:53

"J.C.Kløve" wrote:

> Man kunne jo også vende den om

Du er ingeniør (eller lignende) ikke? Man skal da lave menneskene om så de
passer til maskinerne, ikke? Man skal da se bort fra realiteterne, og
indrette tingene efter en ideel verden, ikke? Du har garanteret også slået
"skraldespands-funktionen" og bekræftelsen på din PC fra, ikke? Så når du
trykker "Slet" til en fil så ryger den direkte ud i glemslen, ikke?

(Du får lige en halv smiley med)

:-|

/jim

Fra : Niels Pein

Dato : 06-08-07 13:14

"Armand" skrev ...
> [...]
> næsthøjeste gear p.g.a. omdrejnings-nålens ca 500rpm højere placering.
> Men dét er så langtfra tilfældet for alle

* snip *

Jeg synes egentlig ikke jeg har haft det store behov for den slags, men må
indrømme, at efter jeg nu er skiftet til en 6-gears model med en kraftig og
lydsvag motor, så kan jeg godt blive i tvivl om hvilket gear jeg kører rundt
i.
Jeg kan godt se, at ting og sager er lidt anderledes på store moderne
maskiner, end hvad jeg tidligere har kloget i.

Så nu har jeg lært mig hvor hurtigt den triller i højeste gear, og det synes
jeg foreløbigt er godt nok. På min er det lige godt 30 km/t pr. 1000 omdr.
Så hvis jeg f.eks. kører 90 så skal den ligge på knap 3000 omdr. hvis jeg er
i 6. gear.
Og de der 4500 omdr. jeg helst skal holde den under de første 800 km. er
ikke den store begrænsning, for det rækker til omkring 138 km/t.

Desuden er speedometer mm. digitalt.
--
Mvh. Niels
Bandit 1250

Fra : Skovtrolden

Dato : 06-08-07 23:23

> Nu har jeg så forsket i princippet, og på nedenstående link findes fem
> billeder af en demo-opsætning på Honda'en, der tydeligt viser princippet
> [...]

Ser fint ud, der er vist en som husker sin Jørgen Clevin,

--
Mojn
Trolden

Fra : Armand

Dato : 07-08-07 21:56

"Skovtrolden" <phskov@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ser fint ud, der er vist en som husker sin Jørgen Clevin,

Hæ!
Du skulle faktisk se mig når jeg folder mig ud med et stykke kridt på en
stålplade for at visualisere mine ord overfor lærlingene

--
Armand.

Fra : Skovtrolden

Dato : 08-08-07 07:55

> Du skulle faktisk se mig når jeg folder mig ud med et stykke kridt på en
> stålplade for at visualisere mine ord overfor lærlingene
>
> --
> Armand.
Det virker garanteret også meget bedre en diverse lærebøger.
Jeg husker en lærer på hådværkerskolen, som var genial til pudsige
huskeregler og lign, det var supert.
Så en lidt "skør" underviser, er ofte den som bedst huskes, og det tror jeg
også gælder det han siger.
Kunsten er så bare kun at være lidt skør
--
Mojn
Trolden