Snart nyt kædekit, men...
Fra : Jensen

Dato : 05-08-07 20:15

Jeg har en hornet med et ret slidt kædekit, som skal skiftes om en uge. Men
kæden støjer meget nu og jeg er i tvivl om man kan køre en uge mere selvom
den rasler og larmer. Kæden er korrekt strammet og smurt.

Er det bedst at lade min mc stå, indtil den skal have nyt kædekit? Eller kan
man bruge den indtil?

/Sara

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-07 20:47

On Sun, 5 Aug 2007 21:14:38 +0200, Jensen wrote:

> Er det bedst at lade min mc stå, indtil den skal have nyt kædekit? Eller kan
> man bruge den indtil?

http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Jensen

Dato : 05-08-07 21:10

meddelelse news:9p31jelawyj1$.1go9e81me4orj.dlg@40tude.net...

> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain :-/

> [...]

Tak for linket! Det var vist svar nok Motorcyklen bliver pænt stående
til den skal have nyt kædekit på.

/Sara

Fra : Armand

Dato : 05-08-07 21:07

"Jensen" <alsdj@aljdf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvom den rasler og larmer. Kæden er korrekt strammet og smurt.
>
> Er det bedst at lade min mc stå, indtil den skal have nyt kædekit? Eller

Fornuftigt spørgsmål - Der er alt for mange fattige knægte der liige skulle
køre til næste lønningsdag, men knækkede kæden og smadrede motorblokken
allerede dagen efter!
Kig evt. på Orla's hjemmeside:
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/index.html - og se en skrækhistorie
=

Test af kædens tilstand:
Træk bagud i kæden hvor den ligger an mod det bageste tandhjul - Man må ikke
kunne trække kæden fri så der kan ses luft mellem den og tandhjulet!
Gør testen 5-6 gange med en halv hjulomdrejning imellem hver - Den må ikke
"dumpe" så meget som én gang!

Dumper den ikke, er kæden stadig til at køre med; men hvis den har brug for
jævnlig efterspænding indikerer det at den ér ved at være færdig og bør
kontrolleres med "udtræks-metoden" ved hver eferspænding!

Kig evt. på DMC's FAQ www.dmc-org.dk - FAQ - motorcyklen - kæde; om
hvorledes man finder den ideelle kædeopspænding for sin motorcykel!

--
Armand.

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 05-08-07 21:47

Armand skrev:
> [...]
> kunne trække kæden fri så der kan ses luft mellem den og tandhjulet!
> Gør testen 5-6 gange med en halv hjulomdrejning imellem hver - Den må ikke

Og er kæden samlet med nitte/clips, så prøv en gang hvor du trækker i
det led (eller prøv om du kan skubbe/strække ledet når det hænger på
undersiden). Har selv lige (i sidste uge) skiftet kædekit, da min kæde
pludselig (selvfølgelig ikke fra det ene sekund - men det gik ret
stærkt) var begyndt at "klonke", og ved nærmere eftersyn, var den meget
løs når nitteledet var frit af tandhjulene. Der er noget om det der med
kæden og dens svageste led :-/

Jeg har efterfølgene splittet det gamle nitteled ad... pindene er
normalt 5,2 mm i diameter, men inden i ledet var de slidt ned til 4,7 :(
Desuden var der spor af rust, og ikke et picogram fedt O-ringene var
der, men nitningen (foretaget af tidligere ejer eller usselt værksted)
er øjensyneligt ikke foretaget helt korrekt - jeg har dog ikke set
hvordan de fabrikssamlede led ser ud - kæden har kørt +16.000 km...
anyway, jeg er glad for at jeg valgte en endeløs kæde (og at jeg i
vinters splittede hele bag-linket ad, så opperationen kunne klares på
3-4 timer).

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-07 09:07

On Sun, 5 Aug 2007 22:06:40 +0200, Armand wrote:

> [...]
> køre til næste lønningsdag, men knækkede kæden og smadrede motorblokken

Jo, og så ringe var min kæde ikke engang at måle og se til. Den passerede
fint kædehjuls og opspændingstesten, men alene det at den havde været
efterjusteret et par gange, er signalet om nyt. :-| Og ellers alderen, som
jeg ikke kendte fordi at jeg købte brugt "fie", som jeg vil sætte til max
35.000 Km.

> Dumper den ikke, er kæden stadig til at køre med; men hvis den har brug for
> jævnlig efterspænding indikerer det at den ér ved at være færdig og bør
> kontrolleres med "udtræks-metoden" ved hver eferspænding!

Tjae, hvis de efterspændinger kommer dumpende hver 1.500 - 1.000 Km. så
ville jeg ikke køre videre, der er så lidt at vinde....

Fra : Armand

Dato : 06-08-07 15:40

meddelelse news:mya6oejg49om$.1h2jsj21wu188.dlg@40tude.net...

> Tjae, hvis de efterspændinger kommer dumpende hver 1.500 - 1.000 Km. så
> ville jeg ikke køre videre, der er så lidt at vinde....

Jup! behov for efterspænding mellem bagdæksskiftene er et godt signal om at
man godt kan købe sig et nyt sæt og have liggende til snarlig ombytning!

--
Armand.