Opbevaring af kartofler
Fra : Svend Spanget

Dato : 06-08-07 08:09

Hej NG.

Hvordan opbevarer I kartofler? Jeg er klar over, at de skal have det
mørkt og køligt, så jeg vil benytte mit skur, der er isoleret. En
papkasse med et tæppe henover er nok ikke det mest ideelle... Der skal
være plads til højst 25 kg.

Venlig hilsen
Svend Spanget

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-08-07 13:04

Svend Spanget (slet B55Q2) skrev:

> Hvordan opbevarer I kartofler? Jeg er klar over, at de skal have det
> mørkt og køligt, så jeg vil benytte mit skur, der er isoleret.

I sin tid gravede min far et hul i jorden og lagde en plade over.
Hans

Fra : Svend Spanget

Dato : 06-08-07 13:12

Hans Paulin \\(6310\\) <me@privacy.net> skrev:
>I sin tid gravede min far et hul i
>jorden og lagde en plade over.
Ja, jeg har også overvejet at lave en lille kartoffelkælder med
støbt bund og sider, men det er måske lige lovligt meget at gøre
ud af det.
Desuden kan det blive et problem at holde den frostfri.
\Svend

Fra : Max

Dato : 06-08-07 15:43

Hej Svend

> Desuden kan det blive et problem at holde den frostfri.

Jeg har en bekendt der har gravet en gammel fryser ned
så låget flugter med jorden, den er vidst frostfri hele året.

--
Mvh Max

Fra : Svend Spanget

Dato : 07-08-07 07:09

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:
>Jeg har en bekendt der har gravet en gammel fryser ned
>så låget flugter med jorden, den er vidst frostfri hele året.
Det var da en alternativ ide!
Jeg mener at have set en flamingokasse til formålet - kan bare
ikke finde noget om den. Måske er der nogen her, der kender den?
Mvh Svend

Fra : Ivar Holm

Dato : 07-08-07 08:15

Undertegnede har nedenstående erfaringer med en nedgravet kummefryser:

Først blev fryseren gjort miljøvenlig - fjerne kompressor og kølemiddel.
Derefter blev den gravet ned i en jordbund af ler og flint. (Pyh - ha).
Første gang med kraftig regnvejr stod fryseren oven på jorden igen. Den flød
simpelthen som en båd. Hullet blev lænset og fryseren ballasten med nogle
store sten. Nu blev der problemer med kondensvand i fryseren. Den er for
tæt, og kartoflerne har stadig et stofskifte. Derefter blev der lavet
ventilation med PVC-rør. Både i top og bund. Nu fungerede den sandsynligvis,
men i den forløbne tid var kartoflerne spist.

25 kg. kartofler er ikke flere, end de kan opbevares tildækket på et
frostfrit sted. Kælder eller garage/carport.

Da jeg havde kolonihave, så lavede vi en kule. Læg kartoflerne i en stak på
jorden, dæk dem med halm, dæk halmen med jord - bare ikke i toppen, her skal
halmen være åben for ventilation, men over toppen kan der lægges en plade
til beskyttelse mod regnvand.

Ivar Holm