Mærkelig regning eller mærkelig betegnelse~
Fra : Kim2000

Dato : 05-08-07 21:52

Min kammerat (der er autoriseret elektriker) var her i dag for at tilslutte
vores komfur og fører kablerne fra boksen og ned til køkkenet, den del gik
smertefrit. Efter at sikringer var røget et par gange, gik han tilbage og
kontrollerede det hele og det var rigtig nok, han konstaterede så med nogle
måleapperater, at der ikke er strøm i den ledning som er kraftledningen fra
gaden.

Jeg fandt så min ejendomspapir frem, hvor der står at der er kraft ført ind
i huset. Jeg ringede til det ældre ægtepar, der kunne fortælle at de i sin
tid havde givet over 7500 kroner for at få ført kraft ind i huset.
¨
Hvis vi nu går udfra at den tidligere ejer ikke er en løgnhals, så:

Inden jeg nu ringer i morgen og hidser mig helt op, så vil jeg hører om
betegnelse "at føre kraft ind i huset" ikke indebærer at der er strøm i
skidtet? Og at man dermed kan tilslutte sit komfur? (vi brugte gas
tidligere).

Eller er det bare mig, der tænker sådan?

mvh
Kim

Fra : JJ

Dato : 05-08-07 22:33

> [...]
> skidtet? Og at man dermed kan tilslutte sit komfur? (vi brugte gas
> tidligere).
>
> Eller er det bare mig, der tænker sådan?

Hej Kim
Du siger selv, at der er en kraftledning fra gaden - altå så er der ført
kraft ind i huset.
At der ikke er strøm på den, er jo så noget helt andet.
Hvis den ikke har været brugt, kan måleren jo være fjernet for at spare
målerafgift - Om der er en måler, og en tilhørende sikringsboks,
fejlstrømsrelæ m.m. må du jo kunne konstatere.
Hvis der er de omtalte ting, men ingen strøm - ja så er det nok
mastesikringen, der er røget.

NB. Er du sikker på om din kammerat ikke er (autoriseret amatør elektriker),
idet det er altså temmelig nemt at konstatere ovenstående.

Hilsen
Jørgen

Fra : Kim2000

Dato : 05-08-07 22:42

"JJ" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> NB. Er du sikker på om din kammerat ikke er (autoriseret amatør
> elektriker), idet det er altså temmelig nemt at konstatere ovenstående.

Jo han er skam autoriseret, men havde ikke værktøj med til at åbne boksen
ude på gaden, men måleren er blev udskiftet for mindre end 2 uger siden, så
det er måske der den er gal, for da vi startede med at bygge køkkenet bad vi
ham tjekke installationer og der siger han at han tjekkede om der var kraft
i huset og det svarede han bekræftede til sammen med nogle måleapperater
(aner ikke en klap om el og er komplet ligeglad og skidebange for bare at
opsætte en lampe uden at have slået al strømmen fra i huset), bare jeg kan
putte stikket i dåsen, så er jeg tilfreds ).

Jeg har lige ringet og spurgt ham og han siger der var kraft for 4-5 uger
siden, da vi begyndte ombygningen.

Jeg prøver lige at tjekke om de har skiftet noget ud i boksen? Men det må
ske gennem selskabet, for jeg aner ikke en dyt om hvad jeg ser efter og min
kammerat bor i Århus, så han kommer ikke sådan bare lige forbi.
mvh
Kim

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-08-07 22:49

> [...]
min
> kammerat bor i Århus, så han kommer ikke sådan bare lige forbi.

Et kabel kan jo også være gravet i stykker, eller skadet på anden vis.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 06-08-07 07:46

> [...]
> tilbage og kontrollerede det hele og det var rigtig nok, han konstaterede
> så med nogle måleapperater, at der ikke er strøm i den ledning som er

Det er et underligt spørgsmål. Der er ikke en ledning "der er kraft i". Det
er et spørgsmål om hvor mange faser der er ført ind til huset. Og at
sikringerne springer fordi der mangler strøm på nogle af de formodede faser
lyder også mærkeligt.

Martin

Fra : Kim2000

Dato : 06-08-07 15:12

> [...]
> Det er et spørgsmål om hvor mange faser der er ført ind til huset. Og at
> sikringerne springer fordi der mangler strøm på nogle af de formodede

Nu mener jeg at jeg sagde jeg ikke kender en dyt til det og får det derfor
forklaret som en der ikke fatter en dyt

Ikke destro mindre så vil de nu sende en mand ud på onsdag og se på det, her
aftalte vi at hvis det i huset er i orden, så koster det mig ikke en krone,
for ifølge EL selskabet er der kraft i huset, men skal han til at lave noget
af det om, så koster det (naturligvis), så finder ud af om der er lavet
noget klamphuggeri (at være autoriseret og en flink fyr er jo ikke lig med
dygtig og jeg har ingen mulighed overhovedet for at bedømme det).

Jeg vender tilbage med resultatet.

mvh
Kim

Fra : Martin Bak

Dato : 06-08-07 18:34

> [...]
> noget klamphuggeri (at være autoriseret og en flink fyr er jo ikke lig med
> dygtig og jeg har ingen mulighed overhovedet for at bedømme det).

Det skulle det ellers meget gerne. En elektrikersvend er ikke autoriseret.
En mester kan have en autorisation, og så står han inde for sine folks
arbejde. Hvis din kammerat er autoriseret har han altså sin egen
autorisation og er måske mester?
At man er uddannet elektriker giver ikke autorisation.

> Jeg vender tilbage med resultatet.

Tak.

Martin

Fra : Kim2000

Dato : 06-08-07 18:41

> [...]
> autorisation og er måske mester?
> At man er uddannet elektriker giver ikke autorisation.

Okay, jeg skulle lige til at spørge om det samme, han er i dag uddannet og
arbejder som maskinmester og har altså elektrikeruddannelse fra tidligere
tider inden maskinmesteruddannelsen. Jeg antog man var autoriseret hvis man
var uddannet elektriker.

Det betyder vel også at jeg skal have fat i en autoriseret for at godkende
tingene? (iforhold til forsikring og den slags)

Fra : Martin Bak

Dato : 06-08-07 19:12

> [...]
>
> Det betyder vel også at jeg skal have fat i en autoriseret for at godkende
> tingene? (iforhold til forsikring og den slags)

Strengt taget ikke. Der er ingen der kan se hvem der har lavet hvad, men det
skal selvfølgelig være rigtigt lavet.

Martin

Fra : brian

Dato : 08-08-07 09:52

En maskinmester kan hvis ellers han har brugt et ekstra halvt år på at
arbejde hos en elinstallatør godt dermed være autorisseret. (præcis
hvordan kan jeg ikke huske)

Jeg syntes umidelbart det lyder som en simpel fejl. Da der er kommet
ny måler i er det sikkert den fejl jeg har set flere gange, ved uheld
har montøren sikkert kommet til at holde den ene fase bag ved klemme
rækken da han skruede den fast.

Hvis du ikke er bange for at kigge på det selv.
Tag en isoleret tang og lirk i ledningerne hvis du finder en der
sidder løs er problemet sikkert der.

Hvis du overhovedet er bekymret for at røre ved EL, SÅ LAD VÆRE.

Fra : Kim2000

Dato : 08-08-07 23:25

"brian" <no@no.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sidder løs er problemet sikkert der.
>
> Hvis du overhovedet er bekymret for at røre ved EL, SÅ LAD VÆRE.

Det gør jeg så, altså lader være, der skulle dukke en mand op i morgen og se
på det (ham fra el forsyningsselskabet som skulle være kommet i dag). Det er
sgu lidt træls at spise mikrobølgeovnsretter i længde....

Fra : Kim2000

Dato : 10-08-07 17:03

> [...]
>

> Hvis du ikke er bange for at kigge på det selv.
> Tag en isoleret tang og lirk i ledningerne hvis du finder en der

Og det var præcis problemet, men ledningerne var ikke tilsluttet, så uanset
hvordan vi vender og drejer det, så er der ikke målt korrekt ved min
sikringsboks, men dejligt at se at komfur/ovn tændte i det sekund, ledningen
var på.

EL manden kommer fra HHE (torsdag), ser på det og konstaterer det. Nu kunne
man tro manden så bare satte ledningerne på, men nej, han tager da hjem igen
og ringer om eftermiddagen og fortæller at ledningen ikke er sat på, men
dette er ikke en opgave for HHE men for min egen elektriker.

Min egen elektriker kommer så i dag og bruger vel 4 minutter på at sætte
ledningerne i og så kommer der en mand fra HHE et par timer senere og
plumberer kassen igen. Tal da om komplet idiotisk arbejdsgang. Det som HHE
laver er gratis, men det er elektrikeren ikke, jeg ville bare synes det
ville have været nemmere for alle at han bare havde sat ledningen på og
plumberet kassen igen på stedet, for som sagt jeg tror min egen elektriker
var her i mindre end 5 minutter.

Jeg må også sige jeg glæder mig til at se regningen, for de ankommer to mand
stærk for at sætte ledningen i, den ene står og ryger op af bilen, mens den
anden laver noget, så jeg er da noget spændt på om jeg får en regning på to
½ timer?

mvh
Kim