Hvordan bliver man fri for efeu?
Fra : Philip Palmer Jørgen~

Dato : 05-08-07 18:47

Er der nogen der kan fortælle hvordan man bliver fri for efeu der kryber ind
fra naboen?

Det irriterer mig grænseløst at dette legaliserede ukrudt kryber ind og
overtager jord, træer, buske m.m. og at man ikke kan blive fri for det!

Mvh
Philip

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-08-07 21:57

"Philip Palmer Jørgensen" <palmer.joergensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det irriterer mig grænseløst at dette legaliserede ukrudt kryber ind og
> overtager jord, træer, buske m.m. og at man ikke kan blive fri for det!

Fortæl naboen at du gerne vil være fri fremover. Det hjælper sikkert ikke.
Så fortæller du ham, at du pensler det med Roundup.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 05-08-07 22:12

> [...]
>>
> Fortæl naboen at du gerne vil være fri fremover. Det hjælper sikkert ikke.
> Så fortæller du ham, at du pensler det med Roundup.

Roundup hjælper ikke på Efeu-løv, end ikke de spæde lyse blade!
Direkte i pulsåren á på de overklippede stilke skulle derimod virke - men
Efeu tager længe om at visne, så resultatet, om noget, viser sig ikke lige
med det samme, hvilket kan være svært at afvente.
Og ender man alliugevel med at luge ud i det manuelt, kan man ligeså godt
gøre dét fra starten :-|

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-08-07 22:44

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> [...]
> Efeu tager længe om at visne, så resultatet, om noget, viser sig ikke lige
> med det samme, hvilket kan være svært at afvente.

Har ikke lige Efeu-erfaring, men det plejer at være et spørgsmål om
koncentrationen af det man smører med. Det tager tid, ja, men man venter da
gerne længe på en god ting.

Håndlugningen kunne også gå over til, hvor mange meter man kan hive til sig
ovre fra den kære nabo......

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : JJ

Dato : 05-08-07 22:51

> [...]
> med det samme, hvilket kan være svært at afvente.
> Og ender man alliugevel med at luge ud i det manuelt, kan man ligeså godt

Hej Armand
Din erfaring med Efeu-løv kan jeg ikke kende.
I skellet til min nabo var der meget kraftig efeu - totalt sammen groet med
raftehegnet.
Da det var begyndt at gro sammen med mine roser og clemetis forsvandt min
tålmodighed.
Naboen var tidligere blevet bekendt med problemet og 1 gangs sprøjning af
bladene inde hos mig bevirkede, at alt Efeu hos mig og inde ved naboen er
totalt visnet, og der er ikke tegn på nye skud. Da det var gammel og kraftig
Efeu er stænglerne der jo stadig, men som sagt helt visnet. Det er nu 5 år
siden det blev sprøjtet.
Det er jo vigtigt, at behandlingen med Round-up sker, netop når der godt med
"gro" i væksten - altså ikke i tørkeperiode.
Hilsen
Jørgen

Fra : Armand

Dato : 06-08-07 00:51

"JJ" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er jo vigtigt, at behandlingen med Round-up sker, netop når der godt
> med "gro" i væksten - altså ikke i tørkeperiode.

Jeg besluttede mig for at generobre min oversete og Efeu angrebne terrasse
engang i maj måned og Roundup skulle jo være mirakelmidlet. Men umiddelbart
kunne jeg ikke skelne nogen virkning, end ikke på de spæde
"frontløber-skud".
Sigtet sprøjtning af de spæde lysegrønne skud som ikke virker så voksede på
overfladen som de store mørke blade gav heller ingen virkning ligesom at jeg
uden held forsøgte mig med at krølle og nulre bladene før besprøjtningen.
En bekendt rådede mig til at holde overklippede stængler neddyppede i
Roundup, men inden at jeg fik effektureret min plan om at bruge nogle tutter
af dem der sidder med vand "stilkede roser" flåede jeg planten af rækværket
på samme måde som jeg aligevel skulle have gjort med den visne plante, og
arbejdet dermed var egentlig lettere end jeg havde troet.
I dag hvor vi har nydt vores ikke blot genvundne men nybyggede terrasse i
6-7 år har Efeu'en levet videre i (relativ) ubemærkethed i tjørnehækken mod
vejen, men netop nu er det som at den her besluttet at rette et
frontalangreb mod haven og kryber hastigt væk fra hækken og ind mod haven og
terrassen - Måske at jeg skulle give Roundup endnu en chance, her hvor jeg
har bedre tålmodighed til at anskue vækstens fortsatte fremløb hhv.
stagnation :-/

--
Armand.