Studenternelliker
Fra : Cindy

Dato : 05-08-07 11:25

Er studenternelliker stauder, eller kommer de bare igen, fordi de sår sig
selv. I over 10 år har de blomstret i min have nede for enden af et aflangt
staudebed. I år, hvor foråret jo var lidt specielt har de for første gang
bredt sig helt op til midten af bedet og alle har de blomstret enormt mere
end de plejer.

Det var jeg da glad for, men nu sidder alle de grimme frøstande tilbage.
Derfor vil jeg spørge - ødelægger jeg hele herligheden, hvis jeg klipper
frøstandene af nu?

Cindy

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-08-07 11:38

On Sun, 5 Aug 2007 12:24:30 +0200, "Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk>
wrote:

>Er studenternelliker stauder, eller kommer de bare igen, fordi de sår sig
>selv. I over 10 år har de blomstret i min have nede for enden af et aflangt

Både og. Hvis de får lov at sætte frø vil de ofte være så svækkede at de
har store problemer med at overleve til næste år. Nogle vil dog
alligevel overvintre.

Klipper man de visne blomster af, inden de når at udvikle (modne) frø,
vil de overvintre langt bedre. Alligevel er studenternelliker ikke
planters om bliver specielt gamle.

>Det var jeg da glad for, men nu sidder alle de grimme frøstande tilbage.
>Derfor vil jeg spørge - ødelægger jeg hele herligheden, hvis jeg klipper
>frøstandene af nu?

Jeg vil tro frøene er nogenlunde modne nu. I så fald har det ikke den
helt store effekt at fjerne dem, planterne har brugt kræfterne. Men du
kan klippe dem af, gemme nogle af frøstandene i en kasse med noget
avispapir i bunden. Frøene vil så færdigmodne her, og kan smides ud i
haven, med det samme, eller gemmes til næste forår og såes.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Cindy

Dato : 05-08-07 19:56

"Mads Lie Jensen" skrev i en meddelelse
"Cindy" wrote:

> [...]

> Klipper man de visne blomster af, inden de når at udvikle (modne) >frø,
> vil de overvintre langt bedre. Alligevel er studenternelliker ikke

Det var da en god ting at få at vide.

> [...]
> avispapir i bunden. Frøene vil så færdigmodne her, og >kan smides ud i
> haven, med det samme, eller gemmes til næste forår >og såes.

Jamen så siger jeg tak for et godt og brugbart svar. Jeg vil så klippe dem
alle af og gemme dem enten til hen på efteråret eller til foråret.

Hilsen Cindy