Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Grafikkort for varmt
Fra : qwerty2389@gmail.com

Dato : 05-08-07 14:50

Hej,

Først skal det lige siges at jeg ikke er den helt store ørn til
hardware.

For nylig købte jeg et Sapphire Radeon X1950 XT grafikkort (link i
bunden) og hertil en Zalman VF900-CU køler (link i bunden). Problemet
er at grafikkortet med denne køler bliver alt for varmt. I spil såsom
Battlefield 2142 ryger temperaturen helt op på 110 grader hvortil min
ATI-software sætter ind og underclocker kortet midlertidigt for at
sænke temperaturen.

Jeg forstår ikke hvorfor kortet bliver så varmt. Jeg købte netop
køleren fordi den lader til at være meget rost. Jeg har fulgt
installationsanvisningen for køleren punkt for punkt. Jeg prøvede at
smøre kølepastaen bedre på men det hjalp ikke. Køleren ser heller ikke
ud til på nogen måde at være defekt eller have skader e.l..

Med stock-køleren ligger temperaturerne i Battlefield 2142 omkring
90-93 grader og ryger heller ikke længere op. Til gengæld lyder den
som en plæneklipper og det kan jeg ikke leve med...

Nogen der har en idé om, hvad der kan være galt?

Kortet på producentens hjemmeside:
http://www.sapphiretech.com/dk/products/products_overview.php?gpid=169&grp=3

Køleren på producentens hjemmeside:
http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=192&code=013

Fra : Nicolai

Dato : 05-08-07 15:10

<qwerty2389@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Nogen der har en idé om, hvad der kan være galt?

Medmindre køleren "stinker", hvilket den så ikke skulle gøre jævnfør den ros
du har hørt, så kan jeg kun tænke at varmeoverførslen ikke virker. Jeg har
aldrig selv prøvet lign. men er kontaktfladerne jævne og lige?

Putter du for meget pasta på? Det kan godt give dårlige
overførselsegenskaber.

nicolai

Fra : qwerty2389@gmail.com

Dato : 05-08-07 16:05

On 5 Aug., 16:09, "Nicolai" <no...@microsoft.com> wrote:

> [...]
> aldrig selv prøvet lign. men er kontaktfladerne jævne og lige?
>
> Putter du for meget pasta på? Det kan godt give dårlige

Hej, og tak for indlægget.
Ja kontakfladerne er jævne og lige. Mht. mængden af kølepasta så har
jeg prøvet forskellige variationer og intet synes at virke.

Mvh
Thomas

Fra : Nicolai

Dato : 05-08-07 18:11

Hvis din mail virker, så må jeg beklage at dette svar først kom til din
mail. Det var en fejl.

>Hej, og tak for indlægget.
>Ja kontakfladerne er jævne og lige. Mht. mængden af kølepasta så har
>jeg prøvet forskellige variationer og intet synes at virke.

Det er jo trods alt meget lidt man skal bruge.

Det er ikke for at få dig til at lyde dum, men sidder der en film på
kølerens kontaktflade, som evt. har været brugt til at beskytte fladen under
transport og som du ikke har pillet af inden pasta/montering?

I det Ati kortet clocker ned, så går jeg udfra at på det tidspunkt allerede
har forsøgt at køre blæseren med fuld knald, men kan du få endnu fart på
blæseren ved at smide den på sin egen ledning?

Nu kender jeg ikke soklen på den, men den sidder helt tæt og korrekt så det
er god kontakt? Du kan jo evt. se på pastaen om den bliver presset helt
"flad".

Problemet er, at det er jo ikke noget særlig kompliceret, det er noget metal
og en blæser hvor man kan regulere hastigheden. Men måske er styringen
mangelfuld, derfor kunne du tjekke det med seperat strøm til blæseren, bare
i en testfase.

Med mindre det er fordi at kort og køler ikke er kompatible, så er der jo
ikke de store fejlmuligheder. Den er måske bare ikke god nok og skal byttes?

Det kan også være en elendig eller gammel pasta du har haft liggende i for
mange år eller? :) Men umiddelbart regner jeg jo med at det er samme pasta
som du har forsøgt med på boks-køleren eller?

nicolai

Fra : qwerty2389@gmail.com

Dato : 06-08-07 16:20

> Det er ikke for at få dig til at lyde dum, men sidder der en film på
> kølerens kontaktflade, som evt. har været brugt til at beskytte fladen under
> transport og som du ikke har pillet af inden pasta/montering?

Dog ikke :)

> I det Ati kortet clocker ned, så går jeg udfra at på det tidspunkt allerede
> har forsøgt at køre blæseren med fuld knald, men kan du få endnu fart på
> blæseren ved at smide den på sin egen ledning?

Blæseren får strøm via bundkortet (altså, den er koblet til et af de
der 3 pin chassis fan stik der sidder på bundkortet) og den kører
altid med fuld knald.

> Nu kender jeg ikke soklen på den, men den sidder helt tæt og korrekt så det
> er god kontakt? Du kan jo evt. se på pastaen om den bliver presset helt
> "flad".

Det ser ud som om den sidder helt korrekt og har god kontakt.

> Det kan også være en elendig eller gammel pasta du har haft liggende i for
> mange år eller? :) Men umiddelbart regner jeg jo med at det er samme pasta
> som du har forsøgt med på boks-køleren eller?

Pastaen fulgte med køleren, dermed ikke sagt at det ikke kan være en
elendig pasta. :( Er der noget specielt mærke der kan anbefales?

> Den er måske bare ikke god nok og skal byttes?

Jaeh måske. Jeg er blevet anbefalet vandkøling men har til gengæld
også hørt det skulle være møg-besværligt at installere/vedligeholde...

Mvh.
Thomas