Silikone og træ
Fra : Woodman

Dato : 04-08-07 07:17

Kan man bruge silikone til udfyldning af fuger og sprækker i træsamlinger,
når det er noget som skal stå ude i al slags vejr? Eller vil silikonen samle
fugten og få træet til at rådne?
Det drejer sig om fyrtræ som skal gøres jævn i 2-5 mm. samlinger inden det
skal males med træbeskyttelse.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 04-08-07 09:39

Woodman wrote:
> [...]
> Det drejer sig om fyrtræ som skal gøres jævn i 2-5 mm. samlinger
> inden det skal males med træbeskyttelse.

du får nok problemer med at få malingen til at binde på silikonen...
normalt sovser man bare samlingerne/træenderne ekstra godt ind i
grunderen...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-08-07 12:07

"Woodman" <cybercity@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samle fugten og få træet til at rådne?
> Det drejer sig om fyrtræ som skal gøres jævn i 2-5 mm. samlinger inden det

Revner i bindingsværk spartler man med tjærekit; en blanding af trætjære og
slemmet kridt. Det kan anbefales. Silicone er en dårlig ide.

Men under alle omstændigheder vil det sprække igen. Fyrretræ arbejder
utrolig meget, og det vil være spildt arbejde at fylde revner i samlinger
der arbejder forskelligt i forhold til hinanden. Giv det en god klat
træbeskyttelse, og vedligehold det jævnligt.

- Martin

Fra : Woodman

Dato : 04-08-07 14:45

Fandt lige noget acrylfugemasse - ude og inde elastisk fuge- og
tætningsgummi. Kan overmales.

Jeg havde i øvrigt forestillet mig, at give det en gang lindolie, og
derefter sluttelig male det med Harald Nyborgs billige oliebaserede
træbeskyttelsesmaling. Er det ikke ok?

Fra : TT

Dato : 04-08-07 23:46

> [...]
>
> Jeg havde i øvrigt forestillet mig, at give det en gang lindolie, og
> derefter sluttelig male det med Harald Nyborgs billige oliebaserede

Nej det er noget skrammel - ligesom løsningen med acrylfuge.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 05-08-07 19:02

Woodman wrote:
> Fandt lige noget acrylfugemasse - ude og inde elastisk fuge- og
> tætningsgummi. Kan overmales.

sikkert... men ikke med lindolie...
sjovt at du spørger om råd her i gruppen og så alligevel gør som du selv vil
fra starten...

> Jeg havde i øvrigt forestillet mig, at give det en gang lindolie, og
> derefter sluttelig male det med Harald Nyborgs billige oliebaserede
> træbeskyttelsesmaling. Er det ikke ok?

lindolie og "oliebaseret" kan i 9 ud af 10 tilfælde ikke blandes
Harald Nyborg træbeskyttelsen er formentlig terpentin/alkyd baseret og dette
kan ikke bruges sammen med lindolie...

Fra : Woodman

Dato : 09-08-07 09:48

> lindolie og "oliebaseret" kan i 9 ud af 10 tilfælde ikke blandes
> Harald Nyborg træbeskyttelsen er formentlig terpentin/alkyd baseret og
> dette kan ikke bruges sammen med lindolie...

Er det så noget vandbaseret jeg skal bruge eller hva'?

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-08-07 18:50

> Er det så noget vandbaseret jeg skal bruge eller hva'?

Prøv at tage et kig på Raadvad´s side ang. behandling af træ/bindingsværk,
hvis du har intensioner om det skal stå længe. Du kan også bare gøre som
alle andre gds'ere, og smøre det ind i hvad du nu har ved hånden. :)

- Martin

Fra : Woodman

Dato : 05-08-07 02:17

Tak for jeres mange fine svar, selvom de virker noget modsigende. Jeg har nu
prøvet med silikone de par steder hvor det var særlig grel. Hvis det kikser,
så er det ikke være end at jeg kan give det noget ekstra træbeskyttelse.
Mht. grunder så forstår jeg ikke, at TT mener, at linolien ikke skulle være
ok. Check lige dette link
http://www.morsmaling.dk/product.asp?product=79&sub=6&page=1

TT kan du fortælle hvorfor du mener det er noget "skrammel", og hvad du
mener jeg i stedet skulle gøre?