Mulig ekstrabesparelse ved nedvejning af v~
Fra : Erik M. Jensen

Dato : 04-08-07 08:11

Hej.

Jeg fik vejet c-max'en ned og omregistreret i slutningen af juli.

I går kom der en ny forsikringspolice, hvor statsafgiften udgør 436 kr. i
stedet for de sædvanlige 713 kr. pr. år.
Altså en lækker lille besparelse på 277 kr. pr. år.

Jeg kan ikke lige finde et skema med taksterne, så oplysningen beror kun på
de tal der står på mine egne forsikringspapirer.... har i andre fået nye
policer med lignende ændring i statsafgiften ?

Hvis man regner med et omfang på de sædvanlige 80.000 biler, koster det
statskassen 22.160.000 årligt.... med mindre de opdager det på borgen

mvh Erik

Fra : Fly Christensen

Dato : 04-08-07 08:19

Erik M. Jensen wrote:
> Hej.
>
> Jeg fik vejet c-max'en ned og omregistreret i slutningen af juli.
[snip]
> Hvis man regner med et omfang på de sædvanlige 80.000 biler, koster det
> statskassen 22.160.000 årligt.... med mindre de opdager det på borgen

Har du sovet længe den sidste uges tid?

Der har ikke været skrevet om andet, både her og i medierne, end, at det
hul bliver lukket til oktober - så de har opdaget det.
Afgiften bliver i fremtiden beregnet på den teknisk tilladte vægt. Altså
det, som bilfabrikanten har sagt, at bilen kan holde til.

Fly

Fra : mogens.amd64@gmail.c~

Dato : 04-08-07 08:22

On Sat, 04 Aug 2007 09:19:10 +0200, Fly Christensen
<x_nospam_x@gmx.net> wrote:

> [...]
>Afgiften bliver i fremtiden beregnet på den teknisk tilladte vægt. Altså
>det, som bilfabrikanten har sagt, at bilen kan holde til.

---------------------

Nu lever vi i et demokrati - der er jo ikke vedtaget noget endnu - så
vi må vist lige vente med at komme med fakta. Det du nævner er vist
bare en mulighed, men de gør nok et eller andet. Jeg har dog
allererede modatget min refusion - dejligt Så den kan de ikke tage
!
Mogens

Fra : Erik M. Jensen

Dato : 04-08-07 08:24

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message

> [snip]
>
> Har du sovet længe den sidste uges tid?

Nej, det har jeg været forhindret i pga. aktiviteter på arbejdesmarkedet

> [...]
> Afgiften bliver i fremtiden beregnet på den teknisk tilladte vægt. Altså
> det, som bilfabrikanten har sagt, at bilen kan holde til.

Jeg mindes kun at have set at debatten, inklusive udmeldingerne fra
skatteministeren, har drejet sig om besparelsen på vægt- og
misundelsesafgift - op til 5600 kr. pr. år. Statsafgiften på forsikringen
har jeg ikke set debatteret. Jeg kunne forestille mig at det er en anden lov
end vægtafgiftsloven.

mvh Erik

Fra : Bruno

Dato : 04-08-07 08:48

Fly Christensen wrote:
> [...]
> Afgiften bliver i fremtiden beregnet på den teknisk tilladte vægt. Altså
> det, som bilfabrikanten har sagt, at bilen kan holde til.

Selvfølgelig bliver der lavet en rettelse, det sjove er bare alle dem
som brokker sig mens at hvis fejlen og rettelsen havde vendt den anden
vej så ville der ikke være noget brok.

Mvh
Bruno

Fra : Hr. Jensen

Dato : 04-08-07 09:47

On Sat, 04 Aug 2007 09:19:10 +0200 Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net>
sent the following smoke signals:

>Der har ikke været skrevet om andet, både her og i medierne, end, at det
>hul bliver lukket til oktober - så de har opdaget det.

Og det er jo det sædvanlige problem med mediernes iver efter at
viderebringe sparetips til læserne/seerne...De tænker nemlig ikke over
at de ødelægger fidusen for de få, der enten af egen kraft eller med
kollegers/venners hjælp har opdaget smuthullerne, ved at smide det på
forsiden.

De fleste husker vel hvordan det var med benzinpriserne ingen at der kom
offentlig fokus på "rabatdagene".
Tirsdag og fredag inden kl. 10 var benzinen billigst, men efter det blev
en offentlig hemmelighed, gik der ikke længe inden benzinpriserne gik og
ned med en frekvens hurtigere end selv Mogens Knudsen kan skifte bil.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Allan Kristensen

Dato : 04-08-07 08:40

"Erik M. Jensen" <erik_m_jensen@hotmail_.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis man regner med et omfang på de sædvanlige 80.000 biler, koster det
> statskassen 22.160.000 årligt.... med mindre de opdager det på borgen

tror du ikke det er for resten af perioden indtil forfaldsdagen, og ikke for
et helt år ??

Fra : Erik M. Jensen

Dato : 04-08-07 09:03

"Allan Kristensen" <allank@esenet.dk> wrote in message

> "Erik M. Jensen" <erik_m_jensen@hotmail_.com> skrev i en meddelelse

> tror du ikke det er for resten af perioden indtil forfaldsdagen, og ikke
> for et helt år ??

Det står :
Samlet præmie xxxx kr. helårligt
Præmien er inkl. statsafgift på 436 kr.

Den gamle police, som er fra 2006:
Samlet præmie xxxx kr. helårligt
Præmien er inkl. statsafgift på 672 kr. - det tal er så fra 2006, på den
betaling der lige er trukket på pbs (inden omregistreringen) er
statsafgiften sat til 713 kr.

Men de har glemt at give mig 5% rabat på præmien pga. manglende klip i
kørekortet... men det skulle kun udgøre 226 kr. og ikke 277....... jeg skal
vist have fat i dem på mandag.

mvh Erik

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 04-08-07 09:23

Erik M. Jensen wrote:

> Men de har glemt at give mig 5% rabat på præmien pga. manglende klip i
> kørekortet...

*LOL* "pga. manglende klip i kørekortet..." ... sådan kan det jo også
formuleres..

Thore
- mangler også klip i kørekortet

Fra : Erik M. Jensen

Dato : 04-08-07 09:41

"Erik M. Jensen" <erik_m_jensen@hotmail_.com> wrote in message
> [...]
>
> Hvis man regner med et omfang på de sædvanlige 80.000 biler, koster det
> statskassen 22.160.000 årligt.... med mindre de opdager det på borgen

Jeg er bange for at det er en and . Som jeg er inde på i mit svar til
Allan Kristensen ser det ud til at den lavere statsafgift ift. sidste
præmiebetaling er en fejl i policen.
Jeg skulle have rabat pga. "manglende" klip i kørekortet, og det ser ud til
at det i policen er trukket fra statsafgiften. Som er 436 i stedet for 713
kr som det var på den seneste opkrævning.

Jeg checker lige op med forsikringsselskabet på mandag....

mvh Erik

Fra : Erik M. Jensen

Dato : 07-08-07 20:40

Pokkers, det _var_ en and.

At statsafgiften er ændret fra 713 til 436 kr. skyldes selskabet har
mindsket præmien på ansvarsdelen... og hævet den på kaskoen.
Der beteles 42,9 % statsafgift af den del af præmien der dækker
ansvarsforsikringen. Præmiebeløbet er det samme, så min "0-klip i
kørekortet"-rabat er reelt betalt af en lavere statsafgift..... tjae.

Jeg fik nedenstående forklaring fra Forsikringsoplysningen

mvh Erik

------

Når selskabet har nedsat præmien på ansvarsforsikringenm så nedsættes
statsafgiften også.

Statsafgiften udgør 42,9% af prisen på en ansvarsforsikring.

------

Ikraft: 2005-06-08
Lovbekendtgørelse 2007-03-12 nr. 216
om afgift af ansvarsforsikringer for motorkøretøjer.

Et selskab kan ikke sætte præmien (på ansvarsdelen) til 0 kr. Der skal
nemlig betales strafafgift, såfremt statsafgiften på 42,9% af præmierne er
mindre end 47,2% af erstatningerne vedrørende biler.

Undtaget for afgift er forsikringer vedrørende last- og varemotorkøretøjer
og hertil hørende påhængsvogne, der med tilladelse efter lov om godskørsel
anvendes til godskørsel for fremmed regning (vognmandskørsel). For
forsikringer vedrørende busser, der alene udfører turist- og
bestillingskørsel med tilladelse efter lov om buskørsel, udgør afgiften 34,4
pct. af præmien. Afgiften af ansvarsforsikringer for trehjulede eldrevne
motorcykler og knallerter udgør 230 kr. årlig.