AO og Picasa2
Fra : John Hansen

Dato : 28-07-07 19:43

Hej Alle
Måske et tip, en eller anden kan bruge.

Efter at have indekseret mange kirkebøger i AO, er jeg ved at være
træt af bruge min tid på det, det er jo ikke det der er det spændende
i at rode efter fortiden.
Så måske har jeg opfundet den dybe tallerken igen, men hvad jeg gør er
at downloade i AO, så kigger jeg i filerne i Picasa2 (fra Google.dk)
det giver overblik, og det er kun nødvendigt at navngive mapper, og så
kan man jo skrive billedtekster som man har lyst.
Samtidig er Picasa2 det bedste program til at håndtere billeder efter
min mening.

NB: Det er ingen kritik af AO, tværtimod.

VH. John Hansen 8230

Fra : N/A

Dato : 29-07-07 12:43

Fra : Hugh Watkins

Dato : 29-07-07 12:43

Mr. Mox wrote:

> Undskyld undskyld men hvad er AO ?

http://www.arkivalieronline.dk/default.aspx

see also
http://www.ddd.dda.dk/

http://www.ddd.dda.dk/kildeindtastningsprojektbeskrivelse.htm

meget mere
http://www.google.com/search?source=ig&hl=en&q=kirkeb%C3%B8ger+indtastning&btnG=Google+Search

and
http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?3

enjoy

Hugh W

--
For genealogy and help with family and local history in Bristol and

http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

GENEALOGE http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : AB

Dato : 29-07-07 18:18

"John Hansen (slet QJ3HN)" <donjohn@QJ3HNprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> min mening.
>
> NB: Det er ingen kritik af AO, tværtimod.

Enig.

mvh
AB

Fra : baskholm

Dato : 01-08-07 10:31

On 29 Jul., 11:37, "Mr. Mox" <moxyliusatnrdcdotdk> wrote:

> Undskyld undskyld men hvad er AO ?

Det er en (intern) forkortelse for Arkivalier Online. Prøv at se på
det hvis du ikke har - find det fx under Statens arkiver på nettet.

Børge

Fra : baertel

Dato : 01-08-07 15:05

Det lyder næsten som om du ikke har kendskab til AO Værktøj, som måske i
denne forbindelse er den dybe tallerken.
AO Værktøj indeholder mulighed for at hente kirkebøger fra AO og holder
selv styr på filer og mapper. I AOV kan du indeksere og hente
indekseringer fra andre brugere og tilføje notater til siderne, du kan
bladre i kirkebøgerne, lave udsnit fra dem eller med en enkelt tast åbne
den aktuelle side i et billedbehandlingsprogram. AOV integrerer med AO.

Har du lyst til at prøve, er adressen her: http://utilis.dk/

mvh
Leif Bærtelsen

Fra : John Hansen

Dato : 02-08-07 14:43

Hej.
Jo jeg kender det godt, og har indekseret flere kirkebøger,
(under navnet donjohn)og det er et rigtig godt program. Men det
vi gør er det samme, at åbne et billedredigeringsprogram, når vi
skal bearbejde den side som vi har fundet. Der mener jeg Picaca
er langt at foretrække. Giver overblik, og med thumbnails kan
man altid i en fart finde startsiden på f. eks. "Døde, fødte
m.m" og så har man redigeringsmulighederne lige ved hånden. Jeg
var blevet træt af at bruge meget tid på indekseringen, og bruge
tid på andet end det jeg søgte efter.
En anden ting er hvis jeg ønsker hjælp til tydning, uploader jeg
med et tryk, til mit webalbum og så kan andre gå direkte ind se,
uden andre omveje.
Til sidst vil jeg sige at AO er et rigtig godt program, bruger
det blandt andet til at holde styr på mine egne indscanninger af
materiale.
Slutter her fra min side.
MV. John