Sogn Kbh før 1900?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 27-07-07 20:23

Hvor er det nu, jeg slår sognetilhørsforhold op for adresser i København
før 1900?
Aktuelt drejer det sig om min oldemor, Ane Cathrine Madsen, som boede 'i
en herskabslejlighed i Livjægergade', hvor hun må være flyttet ind
mellem 1880 og 1892. Hun kom fra Fåborg og var en forholdsvis velhavende
enke med 4+ børn.
Efter sigende skulle et af børnene, nemlig min farfar (f. 1878) være
'konfirmeret i Frihavns kirke', men det kan han umuligt være, eftersom
Frihavns kirke først er indviet efter århundredskiftet.

Og slår man op på sogn.dk, som var det mest intelligente, jeg lige kunne
komme på, får man at vide, at Livjægergade, 2100 Ø, er delt mellem
Frihavns og Kastels sogn. Men hvordan mon det så ud, da den seje Ane
Cathrine kom til København med en tjenestepige og en staldkarl og slog
sig ned på Østerbro?

Venlig hilsen Dikte (som netop selv er flyttet ind på Østerbro)

Fra : Flemming Aasklint

Dato : 27-07-07 21:41

Benedikte Brisson skrev:
> [...]
> sig ned på Østerbro?
>
> Venlig hilsen Dikte (som netop selv er flyttet ind på Østerbro)

Hej Dikte

prøv denne her:

http://www.fogsgaard.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=44

--
Mvh.
Flemming Aasklint

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 27-07-07 22:05

Flemming Aasklint skrev:

> Hej Dikte
>
> prøv denne her:
>
> http://www.fogsgaard.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=44

Tak! Bingo, Sankt Jakobs, selvfølgelig.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Hugh Watkins

Dato : 27-07-07 22:24

Benedikte Brisson wrote:
> [...]
> sig ned på Østerbro?
>
> Venlig hilsen Dikte (som netop selv er flyttet ind på Østerbro)

dengang Øbro ver til den fattige fin

Junior officers who could not afford to live i byen

an old copy of Krak will give the sogn

there are sets in Stadsarkiv og LAK

Hugh W

Brumleby90
2100

--
For genealogy and help with family and local history in Bristol and

http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

GENEALOGE http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 27-07-07 22:39

Hugh Watkins skrev:

> dengang Øbro ver til den fattige fin
>
> Junior officers who could not afford to live i byen
>
> an old copy of Krak will give the sogn
>
> there are sets in Stadsarkiv og LAK

Jeg graver videre efter weekenden. Tak for svar.

Venlig hilsen Dikte (fattigfin østerbroer )

Fra : Hugh Watkins

Dato : 28-07-07 07:10

Benedikte Brisson wrote:

> Jeg graver videre efter weekenden. Tak for svar.
>
> Venlig hilsen Dikte (fattigfin østerbroer )

Just now I am reading

Herman Bangs København
Martin Zerlang
Politikens Forlag
2007
ISBN 978-87-567-7958-6

kapital 1
Bangs By
Den Ny By ( = Østerbro )

He came from Horsens via Soro Akademi to Kjøbenhavn where he lived from
1857 to 1912

c 1880 he came to Østerbro
He used to walk or ride a droske and write a weekly article for the
newspapers from whoich this book is constructed

s19
"De fattige-Fines Stad - ogsaa det er Østerbro. - Men ingen Steder
bevare den fine Fattigdom saa meget Anstand."

enjoy

Hugh W