Win Family problem - hvordan indsættes bil~
Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 27-07-07 19:56

Hej gruppe

Med Win-Fam 6.0 har jeg samlet en dejlig masse slægtsoplysninger, som jeg
ved klik på "Udskrifter" og vælge "Persondata i listeform" og "alle
personer" får en fin samling på 94 sider, med et alfabetregister foran. Så
vidt så godt.

Nu vil jeg gerne indsætte billeder (fotos) ved personerne, og med Win Family
kan jeg ved at klikke på "Billeder" --> "Ny" -> "Hent" så finde egnede
fotos, jeg har gemt på computeren, som jeg så får kopieret til fotoalbummet,
hvorpå mit problem opstår, for hvordan indsætter man et billede fra
fotoalbummet til den aktuelle person i samlingen "Persondata i listeform",
sådan at jeg ved en udskrift får såvel billede som slægtsoplysningerne?

Eller måske findes der en bedre måde at gøre det på?
M.v.h.
Gingko

Fra : Sanne Bloch

Dato : 28-07-07 19:39

"gingko (fjern NOSPAM)" <exlibrisNOSPAM@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slægtsoplysningerne?
>
> Eller måske findes der en bedre måde at gøre det på?

Hej Gingko

Først og fremmest skal du tilknytte billederne til den enkelte person inden
du laver udskriften. Du skal også give hvert billede et bogstav i kategori
(hvis du har flere billeder på een person), sådan at du i
"Udskriftsdetaljer" kan vælge, hvilket billede, du ønsker at få med i
udskriften.

Men, men, men nu har jeg siddet og eksperimenteret lidt med billeder og
udskrifter i WinFamily og det ser ud til, at der ikke kan tilknyttes
billeder til alle former for udskrifter. Når du vælger Persondata i
listeform + Alle personer bliver feltet "Billede" under "Udskriftsdetaljer"
nedtonet (ikke aktivt).

Prøv selv at eksperimentere lidt med forskellige udskriftsformer...

En løsning kunne være at vælge "Skriv til fil" og så indsætte billederne
manuelt i rtf.dokumentet - men det er en dårlig løsning - den er
langsommelig og besværlig og du får ikke det alfabetiske register med når du
bruger "Skriv til fil".

Kedeligt svar, men sådan er det desværre med WinFamily...

Venlige hilsner fra Sanne

Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 29-07-07 00:12

Sanne Bloch wrote:
> [...]
> register med når du bruger "Skriv til fil".
>
> Kedeligt svar, men sådan er det desværre med WinFamily...

Hej Sanne

Mange tak for dit forsøg på at hjælpe mig.

Et sted har jeg engang læst vedr. Win-Fam:
"For at billederne der er knyttet til en person skal komme med i udskriften
skal man i feltet ud for billedafkrydsningen skrive de tilsvarende
karakterer, .. for portrætbilleder skriver man P".
Men jeg forstår desværre ikke, hvor jeg finder det felt - i
billedafkrydsningen ? Jeg skal vist
have en forklaring på kravlestadiet.

De bedste hilsener
Gingko

Fra : Anker Eriksen

Dato : 29-07-07 07:58

Hej
Dengang jeg "havde" Winfamily, under
Billeder - Oversigt - Ny
derefter
Kategori (K) - År (her brugte jeg ID nr.) - Portræt (P)
mvh
Anker

Fra : Sanne Bloch

Dato : 29-07-07 16:53

> [...]
> tilsvarende karakterer, .. for portrætbilleder skriver man P".
> Men jeg forstår desværre ikke, hvor jeg finder det felt - i

Hej Gingko

Jeg har forsøgt at lave en detaljeret vejledning, håber du kan bruge den:

I Persondata vælger du den person, hvor du vil sætte et (eller flere)
billeder ind. Klik på fanebladet Billeder, klik på Ny. I den Oversigt, der
nu kommer frem, klikker du Ny igen.

I det billede, du nu får frem klikker du på Hent. Herefter finder du på helt
normal vis frem til den mappe på din harddisk, hvor du har billedet
liggende, og vælger det enten ved at dobbeltklikke eller markere det og
klikke på Åben. Du bliver herefter spurgt, om du vil have billedet kopieret
eller blot oprette en reference (henvisning til, hvor billedet ligger).

Hvis du vælger at få det kopieret betyder det, at du så har det samme
billede liggende to steder på din harddisk. Det er måske ikke så smart, men
hvis du en dag vil lave en hjemmeside og gerne vil have billederne med, er
jeg ikke helt sikker på, at det er nok, at lave en henvisning (reference).
Men det er en anden side af sagen.

Nå, men du vælger selv Kopiere eller Opret reference - resultatet i
WinFamily bliver det samme.

Ovenover billedet, som du nu kan se i WinFamily er der 3 felter: Kommentar,
År, Kategori.

I Kommentar kan du vælge at skrive en hvilken som helst tekst, f.eks. hvis
det er et portræt, hvem det er, der er på billedet. Under År kan du skrive
hvilket år billedet er fra, hvis du ved det. Du kan også springe År helt
over. Og så har du feltet Kategori:

Du bestemmer selv hvilket bogstav, du vil bruge. Bogstavet er kun til for,
at du ved udskrifter (i Udskriftsdetaljer) kan definere hvilket billede, du
vil have med i en udskrift. Det vil være en god idé at vælge noget sigende,
f.eks. P for portræt, G for gruppebillede, B for bygninger o.s.v.

Når du har udfyldt felterne klikker du på OK.

I det billede (Oversigt over alle billeder i fotoalbummet), du nu får frem,
kører du helt ned i bunden, hvor dit billede (eller referencen) nu ligger -
du markerer bílledet og klikker OK. Nu er det overført til den person i
Persondata, som du valgte fra starten.

Når du laver en udskrift vælger du så i Udskriftsdetaljer at sætte hak ved
Billede og i Kategori skriver du så det bogstav, enten P, G, B, eller hvilke
bogstaver, du nu vælger at bruge og du får så en udskrift med de billeder,
du ønsker skal med.

Hvis du i Udskriftsdetaljer under Kategori skriver *, vil programmet vælge
det billede, der ligger forrest ved hver enkelt person.

Du kan til hver en tid ændre rækkefølgen af de billeder, du har lagt ind
under hver person i Persondata. Du markerer bare billedet og flytter det ved
at klikke på en hånd, der peger enten op eller ned.

Go' arbejdslyst - og go' fornøjelse.

Venlige hilsner fra Sanne

Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 29-07-07 22:05

Sanne Bloch wrote:

> [...]
> ind under hver person i Persondata. Du markerer bare billedet og
> flytter det ved at klikke på en hånd, der peger enten op eller ned.

Tusind tak Sanne - jeg har lige her i en sen nattetime set dit udførlige
svar, det var lige hvad jeg ønskede mig.
Det vil jeg prøve i morgen.
De bedste hilsner
Gingko

Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 29-07-07 23:19

Hej Sanne
Jeg kunne ikke vente til i morgen, men har forsøgt mig med det samme,
men desværre gik jeg i stå midtvejs - jeg har tilladt mig at her nedenfor
at skrive i selve teksten, hvor det gik galt - det er lettest at forklare
sådan.

Hertil gik alt godt, men jeg kunne ikke se at billedet bliver overført til
den valgte person i persondata, som du skriver her neden under .....

Når jeg nu vil lave en udskrift og vælger Udskrifter + Udskriftsdetaljer,
(med Persondata i listeform) (og Alle personer) ses ikke her noget med
"Billeder" og "Kategori" ?
og undersøger jeg udskriften med "Persondata i listeform ses" ikke noget
billede
ud for den valgte person ?

Fra : Sanne Bloch

Dato : 30-07-07 13:12

> Hertil gik alt godt, men jeg kunne ikke se at billedet bliver overført til
> den valgte person i persondata, som du skriver her neden under .....

Prøv at se i Fotoalbummet, om du har fået billedet ind der. Hvis du har går
du ind i Persondata og vælger en person, klikker på fanebladet Billede, Ny
og du får albummet frem. Her markerer du billedet og klikker OK. Så skulle
det ligge under den pågældende person.

Her lidt af det, jeg skrev i mit første svar til dig:
[...]

Prøv at eksperimentere lidt med forskellige udskriftsformer (hvis du har
fået billederne ind under de enkelte personer) og se hvilke udskrifter, der
kan knyttes billeder til.

Hvis det stadig driller, er du velkommen til at sende mig en privat mail.

Hilsner fra Sanne