Udskrifter!
Fra : Margit Olsen

Dato : 24-07-07 15:21

Jeg har problemer med at få udskrifter i min win-family. Der kommer et:
application error!!!!!!!!!!!!!

Jeg vil blive meget glad for lidt hjælp.

Mvh M.O.

Fra : Ole Laursen

Dato : 26-07-07 23:56

blive meget glad for lidt hjælp.

Hej Margit!

Måske du kan finde hjælp her:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?2,98279,98295.

Hvis ikke, så skriv her i gruppen igen!

Venlig hilsen,
Ole Laursen-W.

Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 27-07-07 21:19

> Hej Margit!
>
> Måske du kan finde hjælp her:
> http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?2,98279,98295.
> Ole Laursen-W.

Hej gruppe
Jeg har med stor interesse læst jeres bemærkninger, især læst henvisningen
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?2,98279,98295 hvor man anbefaler at
skifte fra Win-Family til et andet program.

Jeg har selv for mange år tilbage købt Win Family 6.0 men har af private
grunde ikke haft tid til at fortsætte med slægtundersøgelserne før nu. Jeg
er heller ingen erfaren bruger af Win Family, men har alligevel tidligere
brugt så meget tid på at indtaste oplysninger, at jeg vist ikke orker at
skulle starte forfra med et nyt program.

Som jeg ser det, er der ikke mulighed for at nogen med lidt erfaring kunne
tage initiativ til at få oprettet en speciel nyhedsgruppe for Win Family
brugere, hvor vi kunne forelægge vore problemer og gensidig hjælpe hinanden
med råd og vejledning, evt. kunne en lidt mere erfaren initiativtager
oprette en hjemmeside, hvis den løsning var mere hensigtsmæssig.

Da jeg i sin tid valgte Win Family var det, fordi der på det tidspunkt mig
bekendt ikke fandtes andre edb slægtsforskningsprogrammer på dansk, men
dengang hed det sig, at Brothers Keeper ellers var det bedste på markedet.

Hvis dette nu er korrekt, kunne man så ikke forestille sig, at der, evt. mod
rimelig betaling, fandtes udvej for at få hjælp til at få sit Win Fam
program med indhold konverteret over til det nye program?

Og man kunne måske starte med at få hjælp på kravlestadiet, fx til hvordan
man på en CD (DVD ?) kunne foretage en kopiering af Win Family med indtastet
indhold, som måske kunne indsendes til en konvertering til det nye program.
Er Brothers Keeper ikke en mulighed?
Er ideen brugbar?
M.v.h.
Gingko

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-07-07 01:19

"gingko \(fjern NOSPAM\)" <exlibrisNOSPAM@tdcadsl.dk> skrev Fri, 27 Jul
2007 22:19:15 +0200

> [...]
>brugt så meget tid på at indtaste oplysninger, at jeg vist ikke orker at
>skulle starte forfra med et nyt program.

Det kommer du altså til før eller siden - Winfam er død og borte og al
udvikling er sat i stå - og jo før du tager skridtet desto bedre.

Winfam har siden år 2001 kun bestået af tomme løfter og varm luft.

Og alligevel lykkes det stadigvæk for dem at sælge forældede
slægtsforskningsprogrammer, idet de bilder folk ind, at en helt ny
version er lige om hjørnet.

> [...]
>indhold, som måske kunne indsendes til en konvertering til det nye program.

Du skal eksportere din databse som en gedcom-fil.

Denne mulighed fiundes i alle seriøse slægtsforsknineprogammer, og en
tilsvarende import funktion findes så også.

Wimfam har nogle kendte fejl i gedcom eksport vedr. noter. Du skal
efterfølgende checke alle dine noter, både privare og gennerele - og
manuelt tilpasse disse,.

Men igen. Jo før du får det overstået - desto bedre.

>Er Brothers Keeper ikke en mulighed?

Sikkert nok. Men det er nu ikke den jeg lige ville nævne først.

Efter min ringe mening er der pt. kun 2 programmer der både er rimeligt
moderne i udformning og fremtidssikrede samt fuldt
begivenhedsorienterede (og det sidste må idag siges at være en
ufravigelig betingelse). Nemlig:

FTM = Family Tree Maker eller Legacy
(jeg selv foretrækker helt klart den sidstnævnte).

..
--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Göran Wennerström

Dato : 28-07-07 09:05

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote

> Wimfam har nogle kendte fejl i gedcom eksport vedr. noter. Du skal
> efterfølgende checke alle dine noter, både privare og gennerele - og
> manuelt tilpasse disse,.

De gule huskeseddler kan Winfam heller ikke eksportere i gedcom'en, men du
kan printe dem ud.

Det er også problemer med om du har reg. personer som samlevere, venner,
andet, eller hvad det nu var, det bliver eksporteret som et tal, så det skal
efterses efter en import.

Jeg har selv brugt mange timer for år siden med "søg&erstat" funktionen, den
virker, men en skal vide hvad er hvad.

Idag har gode slægtsforskerprogrammer gode import rutiner, så de meste
kommer med over, men igen, det er et hestearbejde at kontrollere det
bagefter.

Legacy er et godt bud.

Venlig hilsen Göran.

PS. En ide er også at prøve at importere gedcom'en i flere forskellige
programmer, og så eksportere igen, og se hvordan dit nye program klarer
importen.

Det er en gedcom standard, men da den ikke har klaret alles behov, så har de
bare lavet nogle nye tags, og der er det at problemerne opstår når en skal
bruge gedcom'en i et andet program.

Fra : Jakob

Dato : 28-07-07 09:15

> [...]
>
> Og alligevel lykkes det stadigvæk for dem at sælge forældede
> slægtsforskningsprogrammer, idet de bilder folk ind, at en helt ny

Jeg mener ikke at man nødvendigvis behøver at skifte fra WinFamily bare
fordi der ikke kommer en ny udgave, indtil videre har jeg stor glæde af
programmet, og er ikke stødt på begrænsninger, men mener at det har nogle
fordele, eksempelvis at det er utrolig nemt at gå til, og så savner jeg
muligheden for at skrive et "rigtigt" stamtræ ud i eks. Legacy

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-07-07 12:35

"Jakob" <whisky@***post4.tele.dk> skrev Sat, 28 Jul 2007 10:15:00 +0200

>Jeg mener ikke at man nødvendigvis behøver at skifte fra WinFamily bare
>fordi der ikke kommer en ny udgave,

Det har du da meget ret i - man ved jo hvad man har osv.

Min pointe er bare, at du alligevel kommer til at skifte væk fra Winfam
på eet eller andet tidspunkt engang ud i fremtiden.

Og jo længere du venter, detso mere besværligt vil skiftet blive og
desto længere tid vil det vare før du blive fortrolig med det nye
programs langt flere og bedre egenskaber.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Anker Eriksen

Dato : 28-07-07 10:50

Jeg vil gøre som Arne beskriver.
Har selv valgt Legacy 6.0. Mine "ID"nr. fra Win Family 6.0 følger med over i
Legacy - det gør de "IKKE" i Family Tree Maker.
Derfor mit valg på Legacy - og jer er meget tilfreds med mit valg.
mvh
Anker

Fra : Göran Wennerström

Dato : 28-07-07 10:55

From: "Jakob" <whisky@***post4.tele.dk>

>og så savner jeg muligheden for at skrive et "rigtigt" stamtræ ud i eks.
>Legacy

Hvordan rigtigt?

For nogle vil winfam være nok, men for alle dem der bliver bidt af
slægtsforskning, og vil noget mere, ja så er Winfam ikke noget godt bud.
Første betingelse på et slægtsforskerprogram må altid være at det er
"levende" og Winfam "døde" i '01.

Om det kommer et nyt Winfam, ja det ved ingen fortiden, i '02 og '03 sagde
de at et nyt kom om et år, så blev det til ½ år, nærmeste fremtid, og det
sidste jeg læste var i næste uge, men det var for nogle måneder siden
nu!!!!!!!!!!

Venlig hilsen Göran.

PS. Kommer Winfam 6.02 at køre under Windows 7???, ja det ved heller ingen.

Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 28-07-07 13:13

Hej gruppe

Tak alle sammen for alle tankevækkende indlæg.

Men hvis jeg lige nu godt kunne tænke mig nedenstående - er der så ingen af
jer, der kunne hjælpe mig med et godt positivt svar (så ville jeg blive
glad).

Mvh
Gingko

Med Win-Fam 6.0 har jeg samlet en dejlig masse slægtsoplysninger, som jeg
ved klik på "Udskrifter" og vælge "Persondata i listeform" og "alle
personer" får en fin samling på 94 sider, med et alfabetregister foran.
Så vidt så godt.

Nu vil jeg gerne indsætte billeder (fotos) ved personerne, og med Win Family
kan jeg ved at klikke på "Billeder" --> "Ny" -> "Hent" så finde egnede
fotos, jeg har gemt på computeren, som jeg så får kopieret til fotoalbummet,
hvorpå mit problem opstår, for

hvordan indsætter man et billede fra
fotoalbummet til den aktuelle person i samlingen "Persondata i
listeform",
sådan at jeg ved en udskrift får såvel billede som slægtsoplysningerne?

Eller måske findes der en bedre måde at gøre det på?